Evanlyn
14-01-2014 om 23:19
Schoolkeuze VO - ervaringen of ideeën?
Nu is het dan zo ver: in maart moeten we een VO school kiezen voor onze zoon met PDD NOS. Na flink wat voorwerk gaat het nu tussen twee scholen.
Eentje is soms wat chaotisch. Het voordeel is dat er een uitzonderlijk prettige, vriendelijke sfeer hangt en dat afwijkend gedrag door de leerlingen goed geaccepteerd wordt. Maar veel ondersteuning bij het leren is er niet. Maar dat kunnen we tot op zekere hoogte misschien inkopen.
De andere school is erg goed in ondersteuning en beter gestructureerd, huiswerk op magister etc., maar de populatie is die van een een "gewone" middelbare school.
Beide scholen hebben een lik op stuk beleid tegen pesten, dus geen gezeur van "hij moet weerbaarder worden, laat-ie maar een kanjertraining doen.", of andere uitspraken waarvan ik een rood waas voor mijn ogen krijg. Maar ja, ze kunnen aan hun populatie weinig doen.
Heeft iemand misschien ervaringen of ideeën? Ik wil heel graag dat hij zijn diploma haalt, maar het is ook een kwetsbaar jongetje waar ik voorzichtig mee wil zijn. Hij zit nu op een reguliere basisschool en dat gaat meestal goed, maar die kinderen kennen hem natuurlijk al vanaf de tijd dat ze net uit de luiers waren.
Het is moeilijk! Elk advies is welkom.
brugklasmoeder
15-01-2014 om 09:01
Ik zou
Ik zou kiezen voor de gestructureerde school. Ik heb ook een zoon met pdd-NOS en voor hem is die duidelijkheid prettig. Chaos zou hij niet aankunnen. Ik vind het prettig dat alles op magister staat, dus dat wij ook weten wat er speelt op school. In de agenda zien we dingen aan komen. Dat bespreken we voor. Onverwachte dingen zijn voor zoon lastiger.
Je weet niet hoe je zoon het gaat doen. Dan is het wel prettig om te weten dat er goede ondersteuning is.
Maar het blijft een lastige keuze. Succes!
Ilva
15-01-2014 om 09:24
zorgteam
Ga praten met mensen van het zorgteam (of had je dat al gedaan?). Ik heb dit ook gedaan bij de school van mijn zoon. En we worden geweldig gesteund door school. Hij is nu eenmaal een beetje anders en met steun van de begeleidster gaat het goed, zit hij beter in z'n vel. De klas waar hij vorig jaar in zat (de eerste) was niet leuk. De school kent de kinderen dan natuurlijk niet en hier waren volgens mij echt de meest vreselijke bij elkaar gekomen. Maar de leraren en het zorgteam zijn altijd achter mij zoon blijven staan, hebben gezorgd dat het niet uit de hand liep en ze hebben gezorgd dat hij dit jaar in een hele leuk klas zit.
Praten dus, vertel eerlijk hoe je kind is (dit valt niet altijd mee) maar wees eerlijk en dan zal vanzelf merken waar jou kind het beste zal gedijen. Succes
Evanlyn
15-01-2014 om 11:25
praten
Ja, met de zorgcoordinatoren heb ik al gepraat, ze maakten allebei een goede indruk. Op beide scholen krijgt hij ook extra tijd voor toetsen en zo.
Een factor is ook dat op die vriendelijke maar chaotische school zijn zusjes zitten. Dat is niet doorslaggevend, maar geeft wel wat veiligheid. En hopelijk wordt het minder chaotisch als ze van hun tijdelijke dependance af zijn, maar dat weet je natuurlijk ook niet zeker. Maar ja,dat op die andere school echt al het huiswerk in Magister staat is toch ook wel mooi. Pfff...moeilijk.
Ilva
15-01-2014 om 16:38
Magister
Verkijk je niet op het Magister. Bij mijn zoon op school zou het ook allemaal in het Magister moeten staan maar helaas doen niet alle leraren het netjes. Soms staat het er dus niet. Nu zijn ze bij onze school geloof ik pas twee jaar bezig en het gaat steeds beter maar compleet is het nog niet. Een telefoonnummer van een klasgenootje werkt misschien nog beter. Bij twijfel bellen (hoewel, dat doet mijn zoon ook niet hoor, hoevaak ik het ook zeg).
Evanlyn
15-01-2014 om 16:39
Ja,
de zorgcoordinator mompelde in tweede instantie ook iets als "althans, daar werken we aan".
Leen13
15-01-2014 om 19:21
ja moeilijk
We hebben voor zoon weleens zo'n vergelijking gehad. Of een goed gestructureerde school voor voortgezet onderwijs, christelijk. Of een openbare grote scholenfabriek. Uiteindelijk is het allebei niet geworden maar de goed gestructureerde school had weinig met zorgleerlingen. Dat bleek al uit hun website: er werden maar 5 leerlingen met rugzak per leerjaar aangenomen of zoiets.
De grote leerfabriek deed veel prettiger aan, had een fantastische directeur die zelf goed omging met een eigen handicap en de school was verdeeld in deelscholen, met goede psychologische en andere hulp. Later heb ik van verschillende mensen gehoord hoe goed de hen bekende kinderen met zorgvraag en rugzak het daar deden.
Je wilt eigenlijk het liefste de ervaringen van andere ouders in jou situatie vooraf over de school horen. Maar het ervaren van de 'sfeer' kan een goede indicatie zijn. Misschien nog eens een keertje langs of het geen toeval was.
Hier ook ervaring met een electronische leeromgeving die wel mooi klinkt maar je eerst op het verkeerde been zet. Al snel werd duidelijk dat de leerkrachten niet lukte om het huiswerk er nog dezelfde dag op te zetten of er uberhaupt op te zetten. Dat bleek een tegenvaller.
Het kan ook fijn zijn om bij je zusjes op school te zitten. Mijn dochter heeft het ook heel fijn gevonden dat ze een tijdje bij haar broer op school zat. Ze hebben het er nog weleens over.
Het blijft altijd even afwachten of het ook werkelijk goed gaat. Er zijn geen garanties.
Engeltje
16-01-2014 om 14:18
Wat vind je zoon zelf?
Ik snap dat je voor allebei de scholen wat voelt. Ik denk dat je hierin het gevoel van je zoon moet volgen. Zoals Anne al zegt, je krijgt geen garanties.
Onze zoon met ADD heeft zich altijd heel erg een buitenbeentje gevoeld. Hij vindt het heel prettig dat hij nu ziet dat hij niet de enige is die 'anders' is. Ik denk dat ik voor hem dus toch voor de chaotische school zou gaan. Maar hij kon zelf destijds niet echt een keus maken. Uiteindelijk heb ik hem gevraagd om aan zichzelf te denken een jaar na toen. Dus zichzelf voorstellen op de middelbare school. En toen gevraagd op welke school hij was. Dat was de school die we uiteindelijk gekozen hebben. Maar hij had het vast ook goed gedaan én ook de nodige problemen gehad op de andere school. Net als op deze... Waarmee ik maar wil zeggen dat het volgens mij beiden goede keuzes zijn.
Engeltje
gonniegans
17-01-2014 om 09:45
Wat wil hij zelf?
Wat ik hier mis is de mening van je zoon. Hij zit neem ik aan in groep 8 en heeft toch zelf ook wel ideeen over wat hem aanspreekt en wat niet. Qua sfeer, mensen, onderwijssysteem, enz? Ik zou zeker zijn mening en gevoel mee laten tellen.
Evanlyn
18-01-2014 om 00:44
de mening van mijn zoon is simpel:
Hij wil met zijn zusjes mee, dus naar de chaotische school. Volgens hem zelf kan hij dat wel aan. Verder interesseert het hem niet zo, of ik krijg het er niet uit, dat kan ook.
Misschien moet ik hem gelijk geven en is een levend zusje in de klas beter dan een elektronisch systeem. Zij is uiterst gestructureerd van zichzelf, maar ik wil de relatie natuurlijk niet te veel belasten.
Aan jullie reacties heb ik veel, echt bedankt!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.