Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-09-2012 om 10:23
Even een praktische vraag. Ik heb hier wel eens voorbij zien komen dat je op tijd moet beginnen met de schoolkeuze bij een zorgenkind. Nu heeft onze school de gewoonte het schooladvies pas te geven eind groep 8, zo ongeveer een week voordat de inschrijving bij de middelbare scholen geopend wordt. Dat is dus veel te laat.
Maar wanneer moet je dan wel het advies hebben en met de middelbare scholen gaan praten? Ik zal onze school zeker onder druk moeten zetten om van hun normale handelwijze af te wijken, want ik ken ze al 9 jaar en weet dat ze daar niet van houden. Ik moet dus met een goed verhaal aankomen.
Kan iemand me helpen?
25-09-2012 om 13:15
Open dagen
Hallo Evanlyn,
ik heb vorig jaar, dochter zat in groep 7 gewoon de open dagen van de diverse scholen bezocht. Niemand vindt dat vreemd, ook dat je niet kunt aangeven wat je kind exact gaat doen. We hebben op alle (4) de scholen geïnformeerd naar mogelijkheden voor extra zorg, heel vaak kun je medewerkers van schoolmaatschappelijkwerk of leerlingbegeleiders spreken en anders wordt je uitgenodigd om daar een andere keer (telefonisch) over te praten.
Je hebt voor een bezoek aan de scholen echt nog geen advies nodig: de open dagen vallen meestal in januari - dus nog voor de cito's
Nu hebben wij dus een beeld van de scholen, dochter ook, en gaan we dit jaar nogmaals, maar dan nog gerichter, alle scholen bezoeken.
groet,
Corine
25-09-2012 om 20:23
Heb je cito-uitslagen
Er bestaan tabellen welke uitslagen ongeveer horen bij welk schoolniveau. Werkt niet 100% maar helpt wel.
Als de entreetoets gedaan wordt, kun je daar ook een niveau uit afleiden.
En kijk naar je eigen gevoel. Waar past je kind?
29-09-2012 om 23:50
Cito's
De CITO's wijzen op VWO, want het zijn allemaal A's. Maar ik weet niet of VWO handig is gezien de hoeveelheid werk. En hij wordt nu goed begeleid op school, dat wordt natuurlijk minder. Maar ik zal inderdaad naar de open dagen gaan dit jaar.