Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-05-2012 om 07:09
Mijn zoon zit in gr 8 en heeft over enkele weken schoolkamp. Hij heeft ADD en PDD-nos. De juf wil me nog spreken daarover. Zoon heeft half en half aangegeven niet mee te willen. Ene kant wil ik dat hij het gaat proberen, andere kant denk ik: moet ik hem dit aandoen.
Maar hij wil nergens aan meedoen.Sociaal is hij onhandig. In de meivakantie zijn we met schoonzus + fam en schoonouders een paar dagen weggegeweest, dit is eigen familie maar ook dan is hij enorm stresserig. Hij snauwde me af, ook al probeerden we het zo duidelijk mogelijk voor hem te maken (toch niet duidelijk genoeg blijkbaar)
Op schoolkamp wordt er natuurlijk gekeet en weinig geslapen, ik zie de bui al hangen dat hij ziet dat er dingen gebeuren die niet mogen(in zijn ogen dan), en dit gaat melden, en dat hij boos wordt dat hij niet kan slapen.
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen, of wat ik hier mee aan moet.
Dacht zelf dat hij overdag naar kamp gaat en dat ik hem s'avonds dan ophaal, zodat hij zich thuis even kan opladen voor de volgende dag.
Iemand tips, adviezen of suggesties ??
Alvast bedankt.
05-05-2012 om 09:43
Ophalen
Hoi, hier ook binnenkort kamp. Zoon zit in groep 7 ( heeft klassiek autisme) en ziet het ook niet echt zitten. Hier 2 opties. Een daarvan is inderdaad 's avonds weer ophalen en de andere is om met papa op een ander veld te gaan staan om ieder geval te kunnen slapen en niet wakker worden gehouden door vriendjes.
Hoe en wat gaan we nog bespreken, al is het wel zeker dat Papa mee gaat voor de begeleiding. Dat is voor hem wel heel prettig.
Het zal wel heel vermoeiend voor hem zijn.
Weekendje weg met familie gaat trouwens wel goed hier, dat vindt hij namelijk erg leuk. (al is ook dat heel vermoeiend).
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
05-05-2012 om 11:10
Hoi dana
Ik zou in overleg met de juf bedenken op welke manier het kamp voor jouw zoon ook een positieve ervaring kan worden. Hoeveel dagen gaan ze? 's avonds ophalen en thuis slapen lijkt me zeker een optie, misschien halverwege de week een dag thuisblijven om tot rust te komen/ bij te tanken? Of maar de halve week mee gaan en de andere dagen thuis? Verder goed voorbereiden zodat hij weet wat hem te wachten staat. En in hoeverre kan juf hem tijdens de week de duidelijkheid geven die hij nodig heeft? Dat lijkt me ook van belang voor hem om de week zo prettig mogelijk te laten verlopen.
Succes ermee!
05-05-2012 om 13:58
Rust
Misschien is het handig als hij een buddy krijgt, een klasgenoot aan wie hij dingen kan vragen. En verder is het handig om hem een plek alleen aan te bieden waar hij even de drukte kan laten zakken, als het echt niet gaat desnoods de hele dag.
En goed uitleggen dat het voor hem niet handig is om hem het bos in te sturen met al die 'doe maar samen' activiteiten als samen afwassen of zo. Je kunt je zoon uitleggen dat hij dan aan juf of buddy kan vragen welk stukje handig is dat hij gaat doen, of kopjes en schotels afwassen of met een theedoek afdrogen en op tafel zetten
Mijn kinderen zijn altijd wel meegeweest en het viel mee maar ook altijd een aantal onzinnige dingen die veel stress opleverden