Lisanne
13-03-2012 om 08:52
School kiezen voor een 'bijzonder' kind [met naschrift Forumbeheerder]
Ik ben moeder van een prachtige zoon van 12 die op het reguliere basisonderwijs totaal niet tot zijn recht kwam. Hij kon zijn aandacht niet houden bij de gewone schooltaakjes en ondanks vele gesprekken en onderzoeken op twee verschillende basisscholen was het resultaat dat hij vooral uit het raam zat te staren, niet gelukkig was en vrijwel niets leerde op school. Onderzoek wees uit dat hij ernstig ADD had en zijn werktempo en concentratie extreem laag was, terwijl hij op andere gebieden als hoogbegaafd uit de bus kwam. Ook past hij helemaal in het beeld van nieuwetijdskinderen en hoogsensitieve/hooggevoelige kinderen. Er was geen enkele school, regulier of speciaal, te bedenken waar hij echt zou passen.
Na lang zoeken kwam ik terecht bij de Guus Kieft School in Amstelveen. Daar is een klein wonder met mijn zoon gebeurd. Hij voelde zich heel snel thuis, werd weer actief, kreeg zijn plezier in school terug, leerde van alles, begon weer te stralen, hij bloeide helemaal op. Ook qua leerresultaten was het te merken. op zijn oude school werd in groep 7 voorspeld dat er BBL zou komen uit zijn Cito, op de Guus Kieft School is hij in groep 8 begonnen en heeft een ruime VWO-score gehaald op de Citotoets! De school wordt niet gefinancierd door de overheid, dus ik betaal er wel ruim 300 euro per maand voor, maar ondanks dat ik echt geen topsalaris heb (ik ben docent in het voortgezet onderwijs), is het me dat dubbel en dwars waard.
De school is helemaal klaar om ook te beginnen met Voortgezet Onderwijs. Mijn zoon zou ook heel graag op de Guus Kieft School willen blijven om daar de middelbare school te doen. Alleen zijn er helaas op dit moment net te weinig aanmeldingen van leerlingen rond de 12/13 jaar om goed onderwijs te kunnen bieden aan die leeftijdsgroep. Daarom wil ik een uitnodiging doen aan ouders/leerlingen die iets herkennen in dit verhaal om te kijken of de Guus Kieft School ook iets voor hen is. Mijn kind is niet de enige die heel veel aan de school gehad heeft, ik hoor dit ook van andere ouders. Vooral leerlingen die nieuwsgierig, creatief en gevoelig zijn en niet zo passen in het nogal starre en saaie reguliere onderwijs doen het daar vaak fantastisch. Ik hoop dan ook dat dit berichtje andere kinderen en hun ouders helpt om de juiste plek voor ze te vinden en ik hoop dat het mijn zoon helpt door medeleerlingen te vinden waarmee hij samen de V.O.-groep kan gaan vormen komend jaar.
Informatie is uiteraard te vinden op de website van de school. Ook kunt u mij naar aanleiding van deze oproep
Van de Forumbeheerder. Contactgegevens verwijderd. Dit is een discussieforum, geen prikbord voor contact. Als er vragen zijn, kunnen ze hier gesteld en (door Lisanne of anderen) beantwoord worden. Het onderwerp is voor een bredere groep interessant. Er zitten hier immers nogal veel ouders met bijzondere kinderen.
Elisa Gemani
13-03-2012 om 15:16
Lisanne
Ik dacht meteen bij het lezen van dit bericht: "Oh, interessant!" Ik ben meteen op de site van de school gaan kijken en helaas ik ben afgeknapt op een paar zaken. Los van het financiele aspect (ik zou het nooit kunnen betalen) heb ik mijn twijfels bij de sociocratische, antroposofische visie; teveel overeenkomsten met de Vrije School en Iederwijs en wel erg zweverig. Daarnaast wordt er van deze kinderen enorm veel zelfstandigheid verwacht; ze hoeven pas iets te leren als ze daar zelf om vragen en moeten het allemaal zelf aangeven. En juist bij bijvoorbeeld veel hb kinderen en kinderen die hb zijn (mijn zoon is hb en heeft ADHD) is dat het grootste struikelblok.
Aan de andere kant kan ik me uiteraard wel vinden in een vorm van aangepast/passend onderwijs en de erkenning dat veel kinderen niet goed aarden in een reguliere leeromgeving.
Voor mijn zoon zou het een no-no zijn (hij zit nu toch al op het vo) maar voor sommige kinderen zou het wellicht een goede school zijn mits je als ouder financieel draagkrachtig genoeg bent.
Fijn dat je voor jouw zoon een geschikte school hebt gevonden!!
Tafelblad
13-03-2012 om 16:11
Het spijt me
Ik vind het heel raar dat een kind dat zware concentratie en tempo problemen heeft niet gedoubleerd is en met 13 naar het voortgezet onderwijs kan.
Daarnaast vind ik het, net zoals Elisa zegt, veel te zweverig en te vrijblijvend. Nee dank je.
anna van noniemen
13-03-2012 om 16:38
Tafelblad
wat zou doubleren hebben opgeleverd dan? Ik snap je niet geloof ik...
Tineke
13-03-2012 om 19:12
Particulier onderwijs
Los van of de visie van de genoemde school bij je past, denk ik zeker dat dit soort onderwijs een beste oplossing kan zijn voor sommige kinderen. Je kiest, als ouder, de school alleen als je echt achter de visie staat. Ofwel: de school sluit aan bij je opvoedstijl en je denkbeelden.
Verder betaal je er veel voor: dat beseft school goed en is daarom ook bereid te doen hoe en wat ouders willen. De school gaat terug naar de essentie: ze verlenen een dienst, in opdracht van de ouders. Een leerling verliezen door als school slecht te presteren kan een particuliere school zich niet permitteren.
De combinatie van die factoren maakt dat het succesvol zal zijn.
Anona
13-03-2012 om 21:36
Positief
Ik ken ouders die een kind op de Guus Kieftschool hebben. Kind werd doodongelukkig op gewoon onderwijs, depressief. Kind leert goed, had de gewone leerstof al snel onder de knie, verveelde zich dood op school; ouders zijn intelligent, zeer hoogopgeleid en hebben tijd. Kind is op de Guus Kieftschool helemaal opgebloeid. Ouders vinden dat het belangrijkst. Kind leert de basisschoolstof deels thuis (of had dat al gedaan). Ouders nemen voor de zekerheid af en toe een Cito-toets af om te controleren. Verder vermaakt kind zich goed op school, speelt veel buiten (in het bos) en het allerbelangrijkste: het gaat nu goed met kind en kind is niet meer depressief.
Eerder hadden ouders nog overwogen om naar België te emigreren om aan de Ned. schoolplicht te ontsnappen. Eigenlijk kopen ze nu de Ned. schoolplicht af met 300 Euro per maand (viel me mee trouwens, dat bedrag). Gelukkig kunnen ze dat goed betalen. Ik vind het een geruststellend idee dat deze mogelijkheid er is.
Deze ouders doen een beetje hoofdschuddend over bepaalde aspecten van de ideologie van de school. Het belangrijkst is dat het in de praktijk goed werkt voor hun kind. Ze hebben de school niet vanwege de antroposofische ideologie gekozen, maar vanwege de vrijheid die geboden wordt. De vrouw die de school heeft opgericht is een eigenwijs type die bij de Vrije Scholen is weggegaan uit onvrede en haar eigen ideeën heeft ontwikkeld. De ouders hebben inderdaad veel inbreng en zijn ook welkom om zelf onderwijs te geven of iets te vertellen over hun vak (natuurkundeproefjes doen of zo).
Voor hun kind maakt de school een levensgroot verschil. Let wel: dit is een kind waarvoor leren geen enkel probleem is, zowel wat betreft intelligentie als omgeving (aanbod van ouders).
De school is zeker niet voor alle kinderen geschikt.