Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Scholen voor autisme sluiten

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/24/scholen-voor-autisten-dicht-door-bezuinigingen/
Dat was wel even een hartverzakking vanmorgen toen ik het nieuws hoorde. Het gaat vooralsnog om scholen in het zuiden van het land en mogelijk alleen nog basisonderwijs.
Dat gaat weer een hoop thuiszitters opleveren. Ik vertrouw er namelijk niet op dat basisscholen gaan bieden wat deze kinderen nodig hebben. Helaas.
Bij zoon op school een delegatie leerkrachten uit Noorwegen. Daar hebben ze al langer Passend Onderwijs op een reguliere school. En dus thuiszitters. Die kwamen juist hier kijken hoe goed wij dat doen.

anoniempje

anoniempje

24-06-2013 om 20:32

Annej

Ben nu maar even anoniem ivm bereikbaarheid, maar mijn zoon zit op betreffende school in het zuiden. Echt heel vervelend, juist omdat het zo goed ging op deze school en omdat hij vvolgend jaar naar het laatste jaar ging. Ik snap alleen de uitspraak van de directeur niet zo, die is ons als ouders nooit verteld. En volgens mij gaan er bijna geen kinderen naar het regulier. Alle kinderen zijn overgeplaatst naar een andere SO school binnen de stichting.
Wat mijn zoon het ergste vindt, is dat zijn vrienden naar ee n andere school zijn geplaatst dan hij. En dat in het laatste jaar.
We hebben als ouders alles uit de kast gehaald om dit te voorkomen, maar er is niet geluisterd.
We zuchten maar eens diep, en zetten er volgend jaar onze schouders maar eens flink onder. Ik duim dat het goed gaat.

Leen13

Leen13

24-06-2013 om 20:47 Topicstarter

Directeur

Ik snap niet zo goed wat de directeur eigenlijk zegt. Met welke kinderen worden kinderen met autisme dan vergeleken? Ik vind het juist een hele problematische groep. Eigen ervaring dus. Omdat je de handicap aan de buitenkant niet ziet bovendien lukte het mijn kinderen om zich beleefd en hyperalert in te houden op school. Daardoor wekken ze ook geen hulpvaardige houding op bij leerkrachten die dan ook niet echt begrijpen dat als je het aan de buitenkant niet ziet maar wel bestaat dat je dan moeite moet doen om het te snappen en er mee om te gaan. Liever een kind in een rolstoel of doof of zo. Dan snapt iedereen dat je daar wat mee moet. Voor mijn kinderen was de basisschool een grote stress en ik was dan ook blij toen ze op het voortgezet onderwijs eindelijk naar het speciaal onderwijs konden.

anoniempje

anoniempje

24-06-2013 om 20:52

Reactie

De directeur vergelijkt met andere kinderen met een r e c 4 diagnose als adhd, odd etc. Deze school is de enige school in de stichting voor deze diagnoses die niet aan een kliniek is verbonden. Er zijn nog wel andere scholen waar ook ass kinderen zitten, maar dan alleen voor kliniek kinderen. Ik denk dat de dirk impliciet bedoeld dat die kinderen het nog minder goed kunnen redden.

Leen13

Leen13

24-06-2013 om 21:09 Topicstarter

Reactie

Ik denk dat de school zelf meer 'last' heeft van kinderen met adhd en odd, mcdd e.d. Je slaat ze te hoog aan denk ik.

Gelezen

Ik heb gelezen dat ze hier (Den Haag) willen dat er auto-klasjes komen op reguliere scholen. Ook een vorm van bezuinigen natuurlijk.

Leen13

Leen13

24-06-2013 om 21:15 Topicstarter

Groep 8

Groep 8 is een lastig jaar. Na de cito wordt er vaak een alternatief programma of een veel te vrij programma gehouden op school waar kinderen met autisme slecht tegen kunnen omdat het minder voorspelbaar is en er zijn steeds nieuwe dingen. Mijn zoon vond die nieuwe dingen ook erg leuk dus hij ging graag naar school maar hij stond stijf van de stress en spuugde kopjesvol maaginhoud. Ik hield hem af en toe thuis om bij te komen.
Ook bleek de begeleiding niet goed af te spreken. Hij had dus een mobiel en kon mij ten alle tijde bereiken of, als ik zelf voor mijn werk niets kon, kon hij terecht bij vriendinnen of familie. En dat was nodig. Dan had ik nog zo goed afgesproken dat hij bij een zelfstandige of samenwerkende opdracht de leerkracht kon bellen maar als het zover was dan zei de school gewoon, de leerkracht is in vergadering. Tenenkrommend.
Dochter trok het helemaal niet. Gelukkig bleven ze ook na de cito flink schoolse werkjes in taal en rekenen doen maar ze werd zo hysterisch van school dat ze er soms met geen stok heen te slaan was en dan bleef ze maar een weekje (of soms langer) bij mijn ouders, zo bang en overprikkeld was ze dan. Ook allerlei sociale opdrachten (zonder de voor haar nodige begeleiding) brachten haar over het randje. In groep 8 begon ze te hyperventileren.
Door de enorme druk waar we onder stonden heb ik desondanks nog teveel van ze gevraagd in dat jaar. Dus dat advies kan ik je wel geven. Beoordeel het gewoon zelf, neem je eigen beslissingen en doe wat het beste is voor je kind om het vol te houden, en reken niet teveel op de school.

Leen13

Leen13

24-06-2013 om 21:17 Topicstarter

Autiklasjes

Misschien is een autiklasje wel een verbetering. Zoon heeft op het voortgezet onderwijs in een autiklas gezeten en dat was voor hem erg prettig. Je leert in elk geval ook omgaan met de meer reguliere leerlingen en volwassenen en hun voor auti's soms zeer slechte gedrag.

Leen13

Leen13

24-06-2013 om 21:19 Topicstarter

Uitval

http://www.oecd.org/edu/country-studies/38665839.pdf
Ook voor de integratie had Noorwegen al een probleem met schooluitval dus ik snap wel dat ze ook wat moesten.
Challenges
• The main challenge is to make sure that
everyone acquire sufficient knowledge and
skills in school
– One out of four 15 year olds leaves
comprehensive school without sufficient
skills
– Every fourth student drops out of upper
secondary education or training
– More than 400 000 adults in Norway have
weak literacy and numeracy skills
– 83 percent of the inmates in Norwegian
prisons who are under 25 years old have
not completed upper secondary

anoniempje

anoniempje

24-06-2013 om 21:38

Annej?

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met een'school heeft er zelf meer last van.. etc'.
Misschien even voor de duidelijkheid , de directeur en de stichting zijn van het so, niet van regulier. En zoon zit dus nu nog steeds op het so, zij het op een andere school binnen die stichting. Deze was eerst alleen een kliniek school (voor kinderen met ass maar dan opgenomen). Nu worden daar dus ook niet interne kinderen met ass onderwezen.

anoniempje

anoniempje

24-06-2013 om 21:40

Aanvulling

Alle kinderen zijn dus overgeplaatst naar een andere speciaal onderwijs schooL, ook voor rec 4 kinderen

Leen13

Leen13

24-06-2013 om 21:54 Topicstarter

Anoniempje

Mijn kinderen met een ass hebben teruggetrokken gedrag, de stress zit in hun hoofd tot ze thuis het eruit gooien. Gooiden moet ik zeggen, ze weten het tegenwoordig, met hulp van school, goed te reguleren. Daar heeft de school niets mee, geen braver, beleefder meewerkender kinderen dan die van mij. Omdat ze discussies of conflicten niet kunnen handelen en het onderspit delven en meer geduld nodig hebben om begrepen te worden en dat geduld krijgen ze niet.
Kinderen met ADHD, ODD en MCDD hebben vaak meer storend gedrag dat actief ingrijpen afdwingt van een leerkracht.

Leen13

Leen13

24-06-2013 om 21:59 Topicstarter

Ik had inderdaad niet begrepen dat de kinderen nu verplaatst worden naar overblijvende so-scholen. Hoe doen ze dat dan? Wordt het aantal leerlingen in de klas verhoogd? Worden de indicaties strikter zodat er minder kinderen doorheen komen?

wizzer

wizzer

24-06-2013 om 22:21

Niet overal

In sommige nieuwe samenwerkingsverbanden moet rigoureus worden gekrompen. Dat komt doordat zorggelden straks niet meer worden verdeeld aan de hand van het aantal diagnoses maar gewoon aan de hand van het aantal kinderen.

Regio's die in het verleden heel veel kinderen naar cluster 4 verwezen hebben, plukken daar nu de wrange vruchten van.

(terwijl andere regio's, zoals hier, straks juist meer zorggeld te besteden hebben)

wizzer

wizzer

24-06-2013 om 22:30

Passend onderwijs

http://swv.passendonderwijs.nl/

En dan hier bovenaan aanklikken: kengetallen.

Dan krijg je een lijst met samenwerkingsverbanden. Bij ieder samenwerkingsverband kun je kiezen voor 'verevening', dan kun je zien of dit samenwerkingsverband er geld bij krijgt, of dat er geld van af gaat. De periode van 2015 tot 2020 wordt gebruikt om het budget voor alle scholen gelijk te trekken. Samenwerkingsverbanden die nu dus relatief veel geld krijgen moeten dus krimpen.
(maar bijvoorbeeld in Friesland komt er juist geld bij).

anoniempjentje

anoniempjentje

25-06-2013 om 08:13

Andere so scholen

Hadden lokalen leeg staan, dat zijn vrij nieuwe gebouwen en gebouwd voor een groei die inmiddels niet meer komt. Over die lokalen zijn de kinderen verdeeld. Klassen worden niet groter. Overigens is dit wel een uitzondering ivm rest van de regio. Daar zijn niet zoveel verschillende locaties, meestal zitten alle kinderen allemaal op dezelfde locatie.
Er komen wel minder kinderen naar het so. Niet eens omdat criteria striktere zijn, maar omdat regulier onderwijs minder doorverwijst, althans is ons gezegd.
Ik ben overigens niet ontevreden over de nieuwe locatie, maar wel dat de klas is opgesplitst. Waardoor zoon zijn niet2 beste vrienden niet meer in de klas heeft. Niet zo handig voor kinderen met ass .

anoniempje

anoniempje

25-06-2013 om 08:14

Sorry

Nick verkeerd getypt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.