boekenwurm
05-10-2012 om 18:57
Sbo voor meisje dat er net tussen zit
Onze school zou graag een rugzakje aanvragen voor onze dochter (10 jr, gr 6), maar dit lukt niet omdat zij niet kunnen aantonen dat het gedrag van haar haar leerprestaties belemmert. Ze loopt weliswaar op haar tenen, heeft een IQ van 87 maar heeft wel voldoendes voor lezen en schrijven. Rekenen is lastig, maar met een 5 lukt het net. Op school gedraagt ze zich goed, maar thuis ontlaadt ze zich door schreeuwen, gillen, snauwen, slaan etc. Sinds deze groep gaat ze met tegenzin naar school.
Kan ik als ouder ook zelf ergens terecht om te kijken of ze toch niet in aanmerking komt voor het sbo? Nu loopt alles via school en hoe betrokken ze ook zijn, ze krijgen het er niet doorheen. Geen rugzakje, laat staan overplaatsing. Maar wij zitten met een ongelukkig meisje dat zich steeds heviger gaat afzetten thuis.
Heeft iemand een tip? Bedankt.
dorle
05-10-2012 om 19:31
Boekenwurm
Ik heb geen verstand van rugzakjes of SBO, maar wat me opvalt is dat ze 10 jaar is en in groep 6 zit. Dat moet betekenen dat ze is blijven zitten. Kan er niet gekeken worden naar de cijfers die ze zou halen als ze niet was blijven zitten? Zodat dit een ingang is om te bewijzen dat het eigenlijk te hoog gegrepen is. Ik heb geen idee hoor, maar dat viel me op.
Inge M
05-10-2012 om 21:08
Ik snap het rugzakje niet
Een rugzakje is voor leerlingen die passen bij het speciaal onderwijs. Dan krijgen ze of een rugzakje zodat ze op de huidige school kunnen blijven of ze gaan naar het speciaal onderwijs.
Het SBO is een speciale vorm van het regulier onderwijs (dus geen SO). Om hier terecht te komen, heeft een kind een indicatie nodig van het plaatselijke samenwerkingsverband (degenen die daar toetsen). Rugzakjes bestaan niet voor het SBO. Wel doorverwijzing naar SBO.
Mijn advies is om eerst uit te zoeken welke commissie de indicatie voor SBO bepaalt en dan te gaan praten met iemand van die commissie.
Pirata
06-10-2012 om 10:14
So of sbo?
Voor zover ik weet kun je hier geen rugzak voor krijgen. Ja, voor een Cluster-3 school, maar ik denk niet dat je dat moet willen want zo slecht komt je dochter helemaal niet mee.
Binnen het samenwerkingsverband van de school zal ook een school voor Speciaal Basisonderwijs zijn. Daar heb je geen rugzak voor nodig! Wel voor het Speciaal Onderwijs.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-speciaal-onderwijs.html
boekenwurm
07-10-2012 om 17:34
Reactie en vraag
Ja, dat klopt. Mijn dochter heeft een jaar langer gekleuterd. In groep 3 en 4 liep ze nog wel mee, maar sinds vorig jaar in groep 5 werd het lastiger. Nu zit ze ook nog in een onrustige groep van 29 leerlingen waarvan 7 met een zorgvraag. Zij is er eentje van, alleen hebben ze op school geen last van haar. Zij ontlaadt thuis. Desalniettemin worden we heel serieus genomen, maar is het daarom wel lastiger aan te tonen.
Ik weet dat zodra ze aangemeld zou kunnen worden voor een rugzakje binnen het regulier onderwijs dat het automatisch betekent dat er ook gekeken kan worden naar speciaal onderwijs. Kunnen jullie me dan uitleggen wat het verschil is tussen sbo en so? Is die afkorting er niet alleen omdat het hier om basisonderwijs gaat? Ik zal onze ib'er ook eens vragen hoe het zit met samenwerkingsverband, maar kan het zijn dat ik rechtstreeks verder kom dan zij tot nu toe????
Waah, wat is het toch allemaal een gedoe.... Dank voor jullie reacties.
Rafelkap
07-10-2012 om 18:36
Link
misschien heb je hier wat aan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal_onderwijs