Mari
01-10-2008 om 22:13
Sbo of cluster 4?
Samen met de diagnose kregen wij vorige week het advies om eens naar een cluster 4 school voor zoon te kijken. Hij zit nu op een SBO, is niet naar regulier onderwijs geweest. Ik heb inmiddels een gesprek met zijn juf gehad en ik weet het niet meer. Er zijn zoveel voors en tegens. Zijn problemen op school liggen nu voornamelijk op het sociaal/emotionele vlak. Leren gaat goed, mits alles overzichtelijk blijft, maar in de vrije momenten gaat het mis. Maar juf geeft aan dat zoon nog best sociaal is voor een autist. Ze heeft vroeger op een cluster 4 school gewerkt en gaf aan dat op zijn huidige school er nog voldoende leermomenten en prikkels zijn op sociale vlak voor zoon. Zij is bang dat op een school met alleen kinderen met ASS dat een stuk minder zal zijn. Maar aan de andere kant ziet zij wel zijn problemen en geeft toe dat cluster 4 onderwijs een hoop rust zou kunnen opleveren voor zoon.
Ik twijfel, zij twijfelt.... wat is wijsheid? School zit nu om de hoek, andere school in een andere gemeente op 15km afstand. Voor mij is zijn huidige school een stuk makkelijker qua werk en oppas. Maar ik vind de uitstroom niveau van zijn school ook bijzonder laag, dat zie ik nu al terug in de tempo die de kinderen wordt opgelegd, namelijk super traag. Prima voor de moeilijk lerende kinderen, maar niet voor de rest.
Zoon weet nog van niets, maar komt wel dagelijks thuis boos en verdrietig met de mededeling dat hij school haat en naar een andere school wil. Dus heel graag advies van de ervaringsdeskundigen onder ons!
gr. Mari

anna van noniemen
01-10-2008 om 22:19
Mijn ervaring
met cluster 4 is goed, maar mijn zoon heeft ADHD, dat is misschien nog anders. Moet zeggen dat op de school van mijn zoon wel veel aandacht aan zowel cognitief als sociaal emotioneel gegeven wordt....dat is ook wel belangrijk. Ik zou gewoon eens gaan praten, de ene cluster 4 is de andere niet....

Joio
01-10-2008 om 22:37
Zoek meer informatie over die andere school
Als hij op zijn huidige school aan zijn probleem kan werken en de verwachting is dat hij dit op een andere school niet kan, dan lost een overstap geen probleem op, je krijgt er een bij.
Je schrijft niet of je in het gesprek met juf zelf aangegeven hebt dat je het niveau laag vindt. Misschien vinden ze dit zelf ook en zijn er plannen om de kinderen meer op hun niveau onderwijs aan te gaan bieden. Aan de andere kant weet je ook niet hoe je kind op meer cognitieve uitdaging reageert. Bij sommige kinderen werkt dit averechts.
Ben je er ook achter waarom hij school haat en wat hij van een andere school verwacht?
Je weet ook niet de uitstroomgegevens van die andere school. Misschien zijn die vergelijkbaar. Dan lost een overstap ook het bijkomende bezwaar niet op. Of de keuze wordt moeilijker.
Voor de rest weet je dat je goed voor jezelf moet zorgen en als een overstap je eigen leven ontregeld, heeft dat weerslag op je kind. Denk je dat je het goed op kunt vangen?
Je schrijft niet hoe oud je zoon is, hoeveel jaren moet hij nog? Wil de andere school hem laten doubleren terwijl hij toch met 12 jaar de school zal moeten verlaten? Dan heeft een hoger niveau van onderwijsaanbod voor hem voordelen.

rixt
01-10-2008 om 23:17
Mari
Mijn zoon zit op een cluster 4 school en wij zijn er erg tevreden over. Er wordt heel veel aandacht besteed aan de sociale en emotionele ontwikkeling. De kinderen werken vrij individueel op hun eigen niveau, en dat varieert op zijn school van hoogbegaafd tot kinderen die zich wat trager ontwikkelen.
Er is veel geduld voor de eigenaardigheden van de kinderen en waardering voor hun eigenheid.
Ik zou me heel goed informeeren over een eventueel nieuw school. De verschillen tussen de scholen in het SO zijn erg groot. Loop er eens binnen, proef de sfeer en informeer naar de populatie van de school. Hoe stellen ze klassen samen? hebben ze autiklassen of wordt er op een andere manier geselecteerd?
De school van mijn zoon is een voormalig LZK-school, en nu cluster 3/4 school. In onze stad is ook een cluster 4 school die voorheen ZMOK-school was, waar ook nu nog het accent op een andere problematiek ligt. Dat kan in sfeer en aanpak heel veel uitmaken.
Persoonlijk zou ik denk ik de klachten van zoon serieus nemen en een andere school zoeken, maar dan moet die wel een passende aanpak hebben, anders beland je van de regen in de drup...

Mari
01-10-2008 om 23:25
Al gezocht
Uiteraard heb ik al informatie over die andere school gezocht. Het is een school uitsluitend voor kinderen met een autistisch stoornis. Ze hebben SO en VSO, een belangrijk gegeven, want ik zie zoon daar uiteindelijk toch wel belanden in het VO. Uitstroom niveau is aanzienlijk hoger, op zijn huidige school gaat 80% naar praktijk onderwijs en vooral niet hoger dan VMBO. Andere school heeft een meer verdeelde uitstroom van VMBO tot VWO.
Zoon is nu 7, zit wel in een klas met leeftijds genoten, maar tot nu toe bij verre de beste van de klas. Zou hij werken op zijn niveau, dan moet hij in een klas met kinderen die ouder zijn, het is dus "makkelijker" om hem met de rest van de klas te laten werken. Juf weet wel van mijn bezwaren maar het is kiezen tussen deze opties. Zijn sociaal/emotionele welbevinden wordt voor zijn cognitieve ontwikkeling geplaatst. Ideaal zou zijn een school waar beiden in balans zouden zijn. Dus heel tevreden ben ik niet over de huidige situatie.
Juf hoopt dus dat hij kan leren van de socialer kinderen, maar momenteel zijn juist die kinderen het grootste probleem. Hij snapt ze niet, zij snappen hem niet en vinden het geweldig om hem uit te lokken. Want reactie is gegarandeerd. Vervolgens krijgt hij straf en snapt niet waarom hij straf krijgt. En daarom komt hij zo verdrietig thuis, hij krijgt het gevoel dat iedereen tegen hem is, zelfs de juf.
Ik zag er vandaag een voorbeeld van: ik zie zoon trappen op een voet van een ander kind. Dus ik spreek hem hier op aan en moet hij verontschuldigen. Waar op een paar andere kinderen mij aanspreken dat het ander kind gemene dingen had geroepen en dat die kind dat altijd doet naar zoon. Zulke voorbeelden gebeuren dus dagelijks. Maar hier heb ik het over een paar etterbakken, ik vond het opmerkelijk dat een paar kinderen openlijk voor hem op kwamen naar mij toe. Ik werd echt terecht gewezen,ze vonden dat ik hem onterecht had toegesproken. Maar dat soort dingen ziet zoon niet, zijn denkwijze is er te zwart/wit voor.
Dus de vraag is, hoeveel zou hij kunnen leren en waar liggen zijn beperkingen?

rixt
02-10-2008 om 00:08
Mari
Ik denk dat het misschien wat optimistisch is van juf dat zoon veel zou leren van de socialere kinderen. Mijn ervaring is dat juist autistische kinderen veel moeite hebben met het 'afkijken' van sociaal gedrag. Leren door imitatie is juist moeilijk. Mijn zoon heeft veel bijgeleerd, maar je moet het hem heel expliciet uitleggen, anders kan hij het echt niet toepassen.
De stress die het oplevert sociaal zo op je tenen te moeten lopen maakt het nog moeilijker om sociaal bij te kunnen leren.
Persoonlijk zou ik het ook een gemis vinden als mijn kind cognitief niet aan zijn trekken kwam. Ik begrijp de overweging van de juf wel, maar het cognitieve is waarschijnlijk juist zijn sterke punt. Dus sociaal vindt hij geen aansluiting door zijn autisme en op cognitief vlak vindt hij óók al geen aansluiting. Ik kan begrijpen dat hij een andere school wil!

T&T
02-10-2008 om 12:45
Het sociale van cluster 4
is dat ze het heel bewust leren, hoe met anderen om te gaan. Mijn dochter zit in een auti klas, daar is bijvoorbeld juist heel veel aandacht als ze gaan buitenspelen, want wat een ander kind automatisch oppikt van de anderen gebeurd bij de auti's juist niet! Samen buiten spelen is voor hen dus heel moeilijk, terwijl het voor andere kinderen een moment van ontspanning is.
Ik denk dat het cluster 4 hier misschien meer rust kan brengen voor jou zoon, want ze herkennen deze problemen, en hij is er bepaald niet de enige mee.
Als hij echt met zo'n tegenzin naar school gaat zou ik zowiezo verder gaan zoeken, hij moet nog zo lang...
Bedenk ook dat voor een cluster 4 school vervoer geregeld wordt! dus de afstand hoeft geen probleem te zijn. Mijn dochter weet niet anders dan dat ze ruim een half uur in de bus zit, we hebben een school in de achtertuin liggen maar daar wil ze zelf ook niet naartoe.
Misschien kun je een keer met je zoon gaan kijken op de andere school. Het is een hele stap, maar het kan hem een heel end op weg helpen als hij op het goede plekkie zit. groetjes Tess

Thea
02-10-2008 om 20:10
Sociaal
Mijn ervaring is ook dat juist in het cluster 4 onderwijs ontzettend veel aandacht voor het sociale aspect is. Eigenlijk alle kinderen met ass hebben hier moeite mee, dus er wordt veel aangeleerd. Het komt soms zelfs wat 'onecht' over, maar de regels en hoe het hoort kennen ze allemaal.
Mijn auti zoon (en meerdere die ik ken), zijn erg van de regels en de eerlijkheid. Als er dus op school aangeleerd wordt dat je na een ruzie sorry zegt en een hand geeft, gebeurt dat ook zo. (en zo niet kun je rekenen op een flinke driftbui). Zo ook met op je beurt wachten, dingen omstebeurt doen enz. Ook aan het herkennen van emoties wordt veel aandacht besteed. Dus in laten zien wat jouw gedrag teweeg brengt bij de ander en vice versa.
Op het sbo zal daar ongetwijfeld ook aandacht voor zijn, maar omdat de kinderen op een cluster 4 school er allemaal moeite mee hebben, zal dit op een andere manier gaan denk ik.
Ik zou voor het sociale aspect dus juíst niet op het sbo blijven.

Mari
02-10-2008 om 20:53
Bedankt!
Ik heb veel aan jullie reacties gehad, er vallen ook wat puzzelstukjes op zijn plek wbt. gedrag van zoon op school. Ik denk dat de overstap naar cluster 4 toch het beste voor hem zal zijn. Het zal toch pas het volgend school worden, gezien de wachtlijsten. Nu nog even zijn vader overtuigen.
gr. Mari

T&T
03-10-2008 om 11:19
Ff praktisch over cluster 4
Ik lees net iets over wachtlijsten, niet alleen dat,maar ook de juiste indicatie heeft bij ons destijds een hoop vertraging opgeleverd.
Denk eraan dat er voor cluster 4 een andere indicatie wordt afgegeven (door een andere commissie die ook alle papieren weer wil hebben...) dan voor SBO!!!
Zo'n stom papiertje kan soms maanden duren... dus begin er op tijd mee. Op school kunnen ze er het fijne over vertellen waar je precies moet zijn, maar laat je niet te snel afschepen met een "dat komt allemaal wel" want uiteindelijk, als het juiste papiertje er niet is is er ook geen cluster4 onderwijs voor je kind.
groetjes Tess (die door schade en schande geleerd heeft al haar papiertjes goed op orde te houden ))

Mari
03-10-2008 om 20:14
Ruime ervaring
Bedankt voor de tip, Tess, maar ik ken al de klappen van de zweep. Dochter heeft een cluster 4 indicatie in de vorm van een rugzak. Ik weet nog hoe lang we bezig waren met haar eerste indicatie. De herindicatie daarintegen ging wonderbaarlijk snel. Misschien omdat de ambulante begeleider een super goed dossier in elkaar geknutseld had.
Maar van verslagen heb ik een hele berg, die van zoon nog dikker dan van dochter, beginnend met 2 jaar tot aan nu toe. Het enigste wat nog ontbreekte was het etiketje die alle deuren doet openen (zegt ze ietsjes cynisch).
Ik wacht nog even tot ik de officiele verslagen krijg van deze onderzoek en dan bel ik het REC.
gr. Mari