Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
KGO

KGO

13-01-2013 om 17:55

Samenspelen

Samenspelen was en is lastig voor zoonlief ( 8jr, ASS).
Maar hij begint er wel steeds meer interesse in te krijgen. Hij gaat naar buiten op zoek naar andere bekende jongetjes maar komt dan regelmatig weer teleurgesteld thuis: hij mag nergens meedoen.
Ik vind t een dilemma. Natuurlijk is t lastig om met hem te spelen, en komt t ook doordat ze hem al langer kennen, maar op deze manier lukt t niet.
Tips?
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Samen spelen

Op die leeftijd lukte het mijn zoon op de camping wel om samen te spelen maar op school was het heel lastig voor hem. Samen spelen was hier ook regelmatig met een buurjongetje naar de tv kijken of een game doen terwijl je niet rechtstreeks naar elkaar kijkt.
Ik leerde mijn kinderen dat ze allereerst hun eigen beste vriendje moeten zijn, zichzelf vermaken en aardig voor zichzelf zijn. Goede manieren, beetje begrip voor een ander en dan komt het wel.
Vaak is er geen kruid tegen gewassen. De toon die zoon aansloeg sloeg zo de plank mis bij de meeste kinderen.
Ik moedigde hem aan om samen te spelen met de mensen die dat wel wilden, zijn jongere zusje, oudere kinderen, vader of moeder.
Nog onlangs kwam zoon een zogenaamde vriend tegen uit die tijd die zijn excuses maakte dat hij zoon zo gepest heeft terwijl zoon inmiddels een leuke sociale wat bijzondere jongen is met veel kennisen en vrienden.
Dochter heeft later weleens een SOVA-training gedaan. Dat was vooral voor mij ook handig zodat ik concreet wist hoe je nu met tekst je leert aan te sluiten bij een groepje. Eerst gaan kijken, dan kinderen bij de naam noemen en een positieve opmerking maken, dan een gat in het spel signaleren en vragen of je mee kunt doen. Zoiets dus.
Lastig, maar probeer het luchtig te houden voor je kind en biedt kind waar die wil het gezelschap aan dat wel om kind geeft en mee wil doen.

KGO

KGO

14-01-2013 om 00:09

Annej

Dank je! Al lezende realiseer ik me dat we de meeste dingen ook wel doen. Vooral bv met z'n zus spelen.
Later vandaag bedacht hij zelf ! dat hij nu wist wat z'n doel was om dit jaar aan te pakken bij de RT-er, namelijk: hoe word ik een betere vriend voor andere kinderen. Z'n doel was afgelopen jaar: minder gepest worden ( lees: minder het gevoel hebben gepest te worden). Dat was na een jaar opgelost. En sindsdien vroeg hij zich af wat z'n doel nu moest zijn.
Hij blijft me verwonderen...
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zelf

Geweldig Kaatje dat je zoon het zelf oppakt. Ik merk ook altijd aan mijn zoon dat hij veel meer succes heeft als hij zelf zijn leerdoelen uitvogelt. Bij mijn zoon ging me dat pas opvallen toen hij een jaar of 12 was. Toen was het kwartje bij hem gevallen. Dan kan hij je nog als referentieadres gebruiken, om te checken of het realistisch is wat hij denkt of doet, maar het initiatief en de motivatie ligt dan bij zoon en zo wil je het graag hebben. Dus dat is wel een felicitatie waard.!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.