Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-09-2012 om 15:56
School wil graag dat wij een rugzak voor onze zoon aanvragen. (Zoon heeft inmiddels de diagnose vermoeden van Asperger met ADHD.)
Mijn vraag is wie bepaalt wat er met het geld van de rugzak wordt gedaan? Heb je daar als ouders enige inspraak in? Kun je daarover afspraken maken met school? Wat zijn de ervaringen hiermee?
25-09-2012 om 22:07
Hier cluster 4 rugzak basisonderwijs
Volgens mij is het bij een rugzak zo dat school verplicht is om ambulante begeleiding in te kopen, die komt observeren, heeft gesprekken met de ib-er en de leerkrachten stelt een jaarplan op, bepaalt de doelen, help school met opstellen handelingsplannen etc. Daarnaast is er ca 3x per jaar groot overleg waar alle betrokkenen aanzitten, ook de ouders.
Daarnaast is er een bedrag (ca 700/1000 euro per jaar) beschikbaar waar school materialen van kan aanschaffen (denk aan laptop, speciale agenda, aangepast buro etc).
Zelf vraag ik jaarlijks een financieel overzicht aan de ib-er, dan kan ik zien wat er is aangeschaft etc. Ook kan ik dan meedenken over evt. Nog aan te schaffen zaken.
Hier krijgt zoon (groep 6, mcdd (ass)) dit jaar een laptop om zijn werk op te doen, omdat hij zeer beroerd schrijft. Ook is er een typecursus aangeschaft via school, heeft hij eerder een schot gehad voor om zijn tafeltje etc. En heeft hij dit jaar de 1blik agenda gekregen om zijn huiswerk in te plannen.
Naast de ambulante begeleiding krijgt zoon ook 4 of 5x per week een half uur privé les van de rugzak-leerkracht. Die pakt met hem de zaken op die in de klas lastig zijn. Voor zoon is dat rekenen, en toetsen afnemen. Ook is ze met hem bezig aan psycho-educatie, dit in aanloop naar voorlichting aan de klas(genoten).
Geen idee of dit gangbaar is, maar wij en zoon zijn hier heel tevreden over.
26-09-2012 om 09:18
Die methode zoals Prakje beschrijft, zo gaat het hier ook. Alleen wordt het geld hier niet ingezet om de AB-er met kind te laten werken, dat doet de leraar zelf. Door extra financieën is hij wat meer vrijgespeeld om meer aandacht te kunnen geven aan onze zoon. De AB-er komt 1 dag per week en doet dan ook "iets" met de kinderen, maar dan vaak gezamenlijk.
26-09-2012 om 22:11
Hier geen rugzakje, maar
wel een laptop op indicatie via het revalidatieteam (zoon zit inmiddels in groep 7, laptop is vanaf begin groep 5 ingezet).
Advies voor ons was juist om de laptop zelf aan te vragen via UWV. Indien dat via een rugzakje zou gaan (waar zoon overigens niet voor in aanmerking zou komen, werd ons verteld), werd de laptop eigendom van de school. Op het moment dat zoon van school zou wisselen, dan zou de laptop op school moeten blijven, omdat school hem had aangeschaft, of als school zou bedenken dat een ander de laptop harder nodig had dan zoon, dan zou hij hem ook kwijt zijn.
Wat ik begrepen heb, gaat het budget van de rugzak naar school, die hem redelijk naar believen in mag zetten. Uiteraard bij voorkeur rechtstreeks naar het kind waar het voor aangevraagd is, maar dat schijnt niet te hoeven.
Daarom waren wij ook blij dat de laptop voor onze zoon via het UWV aangevraagd moest/kon worden.