evenzo
26-02-2013 om 19:52
Routine rond taxivervoer
Op het moment zorg ik tijdelijk voor een neefje van zes jaar met een ontwikkelingsachterstand, ADHD en PDD-NOS. Zijn moeder is opgenomen en vader is niet in beeld.
Het is een heerlijk mannetje, we kennen zijn 'gebruiksaanwijzing' redelijk goed, en we proberen er voor hem vooral een fijne en stabiele tijd voor hem van te maken.
Nu is er een moment wat dagelijks heel moeilijk verloopt. Neefje wordt dagelijks met een taxi opgehaald om naar het MKD te gaan. Naar het MKD gaan vindt hij leuk, de taxi ook, maar het wachten op de taxi is heel lastig. Deze heeft namelijk een speling van ongeveer een kwartier. Voordat de taxi er is mag neef een filmpje kijken. Maar soms is het filmpje net begonnen en is de taxi er, soms is het filmpje afgelopen en moet hij nog wachten. Hij wordt heel onrustig van dit wachten. Hoe kan ik de wachttijd beter structureren of meer voorspelbaar maken??
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Ginny Twijfelvuur
26-02-2013 om 20:18
Spelletje doen?
En dan eentje die je makkelijk kunt onderbreken. Meer dan memory met niet al te veel kaartjes schiet me op dit moment echter niet binnen.... Heb je ook niet veel aan hè
En op de valreep: Halli Galli.
evenzo
26-02-2013 om 20:53
Ginny
Dank je voor het meedenken. Probleem is denk ik vooral dat neefje alles wil afmaken, netjes opruimen, etc. Stoppen met een spelletje voor het af is is dus geen optie . En de taxichauffeur heeft heus wel wat geduld, maar vragen om te wachten tot ons spelletje is afgelopen gaat ook wel weer ver...
Andere ideeën??
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Pirata
26-02-2013 om 20:59
Pim pam pet
Wat fijn dat hij tijdelijk bij jou terecht kan!
Eh, het filmpje op pauze zetten en 's middags verder kijken werkt dus niet? Misschien een spelletje zoals Pim Pam Pet, zolang de taxi er nog niet is kan er steeds een nieuw kaartje gepakt worden (wel vooraf afspreken dat dit zo gaat). En als de taxi er is snel kijken wie het hoogste stapeltje heeft!
mari39
26-02-2013 om 21:01
Luistercd
of muziek, welke hij kan meenemen in de taxi? Op een mp3 met koptelefoontjes? Of iets anders wat hij dan in de taxi zelf kan afronden?
Ginny Twijfelvuur
26-02-2013 om 23:21
Ja zoiets bedoel ik
Dus een spelletje dat op ieder moment gestopt kan worden. Ik kwam even niet op een goed voorbeeld, maar pim pam pet past denk ik wel in dat plaatje. En ik denk dat er eigenlijk nog wel meer van dat soort spelletjes te bedenken zijn. Halli Galli is misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar memory met wat minder kaartjes zou toch wel moeten kunnen? Dat is redelijk snel af te ronden, toch of niet?
Kijkt nu uitgebreid in de speelgoedkast maar kan geen goed voorbeeld vinden, misschien even inspiratie opdoen in een speelgoedwinkel?
Onze logopediste had trouwens een kast vol met dat soort spelletjes om de laatste minuten van een sessie te vullen. En naar believen paste ze de spelregels aan aan de beschikbare tijd. Zo deden we ook wel eens memory met de plaatjes naar boven. Dat was dus gewoon kaartjes zoeken. En wat ook zou kunnen zijn raadspelletjes. Dan moesten kind en logopediste om de beurt een kaartje rapen en dan omschrijven wat er op staat totdat de ander het raadt. Daar kun je ook op ieder moment mee stoppen. En ook daar had ze flink wat varianten op. Was ook vaak om de taalverwerving te stimuleren, maar ach hard werken mag ook best leuk zijn toch?
P
27-02-2013 om 07:35
.... zou gaan voorlezen. Dat kun je altijd stoppen en neefje hoeft dan alleen de bladwijzer er in te stoppen en dan is het opgeruimd!
kastanjet
27-02-2013 om 09:32
Boekjes
Met autistische dochter herken ik de onrust rond de komst van de taxi...
Misschien kun je van die 1-minuutverhaaltjes voorlezen. Heb je toch snel een afgerond geheel.
Rafelkap
27-02-2013 om 12:20
Zelf
Zelf de televisie laten uitzetten werkt hier stukken beter dan dat ik dat doe. Evt. met iets dat voortkabbelt kijken, bv Pingu. Of idd een spelletje.
Evenzo
28-02-2013 om 11:35
Dank jullie wel!
Ik ga de komende dagen/weken de ideeën uitproberen.
Gisteren bij de bieb luisterboeken gehaald en op een oude MP3-speler gezet. Daarmee neefje vanmorgen de bus ingeschoven en dat ging heel goed.
Als afwisseling kunnen we ook pim pam pet doen en korte verhaaltjes lezen. We gaan gewoon wat dingen doen de komende weken.
Het is overigens wel lastig hoor om de rust te bewaren in de ochtenden met de eigen kinderen die ouder en zelfstandiger zijn, maar ook wat aanspraak nodig hebben, en druk die ik voel dat de taxi nu wel moet komen omdat ik zelf anders te laat kom op mijn werk. Zelf rustiger blijven helpt vast ook. We bouwen vast meer routine op en dat zal schelen.
Dank jullie wel voor het meedenken!
Zilli
28-02-2013 om 19:36
Geen afgerond einde
Is het mogelijk voor hem om ergens mee te spelen dat geen afgerond einde heeft? Lego/ playmobil/ autootje/ poppen?
Dan heeft hij niet t gevoel dat hij t eerst af moet maken.
fratsje
05-03-2013 om 19:27
Wat wij speelden
Toen mijn zoon jonger was vulden ij de taxi wacht tijd met: ik zie ik ie wat jij niet ziet.....met de regel al de taxi komt zegt degene die aan de beurt is gauw het antwood