Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

05-06-2010 om 17:34

Ritalin kankerverwekkend?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

10-06-2010 om 17:53

Lilajolie

"Ik word er trouwens moe van dat mensen net doen alsof het om een smartie gaat.."
Ja, ik word ook doodmoe van dergelijke mensen. Maar nog moeier van mensen die denken dat ouders van kinderen aan de Ritalin dat geven alsof het smarties zijn. Kun je me vertellen waar je die interessante informatie vandaan hebt, dat mensen dat doen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-06-2010 om 18:23

Inderdaad

Het is inderdaad opvallend dat hier zo nu en dan mensen van leer trekken 'omdat iedereen Ritalin als een Smartie geeft'. Terwijl dat hier op het forum toch echt niet aan de orde lijkt te zijn. Integendeel: geregeld draadjes van ouders die medicatie (soms tegen alle adviezen in) járen blijven uitstellen. Op het forum van Balans is het soortgelijk. Daar lees je nooit van ouders dat ze het allemaal wel lekker makkelijk vinden. Wél ouders die van alles aangrijpen om maar géén medicatie te hoeven geven. Die alternatieve middelen proberen, allerhande therapieën en diëten. Die met hun kind naar psychologen gaan, orthopedagogen, SOVA-trainingen laten volgen, naar oudercursussen gaan, boeken lezen en opvoedtips uitwisselen. Dát is dus ook de praktijk.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-06-2010 om 19:36

Lilajolie

Verwant zijn aan is toch echt iets anders dan het zijn. wij schijnen bijv. verwant te zijn aan mens-apen en hoewel het in sommige overmatig behaarde gevallen wellicht twijfelachtig is, ZIJN wij geen apen....Nog wat leesvoer voor je: (overigens weet ik zeer goed dat ik geen smarties aan mijn kind geef!)

Wat is het verschil tussen Ritalin en dextro-amfetamine?
ADHD bij volwassenen

Hoe herken ik ADHD?

Behandeling ADHD

FAQ ADHD

Waar kan ik terecht?

Familie en vrienden

Meer informatie ADHD

--------------------------------------------------------------------------------
Wat is het verschil tussen Ritalin (methylfenidaat) en dextro-amfetamine?

Methylfenidaat (o.a. Ritalin, Concerta) en dextro-amfetamine behoren beide tot de zogenaamde stimulantia. Dat wil zeggen dat het amfetamine-achtige stoffen zijn die onder de Opiumwet vallen. Dit betekent dat elk recept gecontroleerd wordt door de apotheek en de Inspectie voor de Geestelijke Volksgezondheid. Beide middelen werken goed voor de ADHD-symptomen en hebben vergelijkbare bijwerkingen, al lijken de bijwerkingen bij dextro-amfetamine milder. Er is met methylfenidaat veel meer onderzoek gedaan dan met dextro-amfetamine, daarom is methylfenidaat eerste keus. Het verschil tussen beide zit in

het werkingsmechanisme. Ritalin remt in de synaps (schakelcel voor signalen in de hersenen) de heropname van de neurotransmitters (boodschapperstoffen) dopamine en noradrenaline, terwijl dextro-amfetamine de afgifte van deze stoffen bevordert. Door dit verschil in werkingsmechanisme is het mogelijk dat je niet op het ene, maar wel op het andere middel reageert. Samen zijn deze middelen bij 89% van de kinderen met ADHD effectief. Methylfenidaat alleen is effectief bij zo'n 70% van de kinderen en volwassenen. Dus als methylfenidaat niet of onvoldoende werkt kan dextro-amfetamine geprobeerd worden, omdat een niet onaanzienlijk aantal mensen daar in zo'n geval wél baat bij heeft. Veel mensen reageren goed op beide middelen, zodat je achtereenvolgens beide zou kunnen proberen om het meest optimale middel te kiezen.

de werkingsduur. Deze is van Ritalin 2-4 uur, van dextro-amfetamine 4-5 uur. Hierdoor hoeft dextro-amfetamine iets minder vaak te worden ingenomen dan Ritalin, wat een voordeel kan zijn. De heftigheid van de klachten door het uitwerken van het middel (rebound) lijkt bij dextro-amfetamine ook minder. Nadeel is dat er minder wetenschappelijke informatie is over de werking van dextro-amfetamine.

de gebruikte dosering. Dextro-amfetamine is tweemaal zo sterk als methylfenidaat, daarom wordt bij dextro-amfetamine de helft van de dosis van methylfenidaat voorgeschreven. Een voorbeeld: als iemand van 80 kg maximaal 80 mg methylfenidaat per dag gebruikt, is dat voor dextro-amfetamine 40 mg per dag.

Bestaat er ook een langwerkende vorm van dextro-amfetamine ?

Dextro-amfetamine werkt 5-6 uur. Er is geen langerwerkende vorm bekend. In de Verenigde Staten is het middel Adderall geregistreerd voor ADHD, een combinatiepreparaat van verschillende amfetamines, waaronder dextro-amfetamine. De werkingsduur van Adderall is eveneens 5-6 uur. Van de nieuwe, langwerkende Adderall XR wordt een werkingsduur tot 12 uur beschreven, maar dit middel is in Nederland niet verkrijgbaar.

http://www.balansdigitaal.nl/assetmanager.asp?aid=1418

http://www.jorkschellings.com/wp-content/methylfenidaat-2.pdf

Onno

Onno

10-06-2010 om 20:08

Er zijn geen onschuldige medicijnen.

Daarnaast zijn de meeste kinderen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen gewoon te genezen. Wat dat betreft zijn er al talloze voorbeelden. het kan mij niet vlug genoeg gaan dat daar bekendheid aan wordt gegeven anders steven we af op een regelrechte catastrofe.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-06-2010 om 20:12

Zeemeeuwenalarm!!!! zoek dekking!

Ja Onno, we weten het! Applaus voor jou, voor al die succesverhalen die je hier al genoemd hebt, voor al die fantastische wonderbaarlijke genezingen die jij op je kerfstok hebt staan! chapau, fantastisch geweldig, waar kan ik je voor een lintje voordragen?

Laatste regel verwijderd door Forumbeheer.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-06-2010 om 21:48

Pilletje

je reageert nog behoorlijk veel voor iemand die niet meer wil lezen en reageren hier....

en nee, ik ben niet degene die bepaalt wat er gezegd mag worden inderdaad, ik waarschuw alleen voor zeemeeuwenpoep. en zeemeeuwen mag je wegjagen.

Heirthe

Heirthe

10-06-2010 om 22:28

Nou pilletje

Volgens mij heb ik het ook al eerder gezegd maar de meeste ouders twijfelen echt jarenlang over wel of niet medicatie te geven aan hun kinderen. Juist omdat het om kinderen gaat.
Wij hebben ook vanalles geprobeerd, jarenlang. Onze zoon is nu dertien en we zijn al vanaf zijn derde jaar met hem bezig de juiste weg te vinden.
Ik heb de weg naar medicijnen altijd tegengehouden met het gevolg dat wij als gezin ontzettend veel tegenwerking en problemen hebben ondervonden. Vrienden kwijtgeraakt zijn en familie die ons de rug toegekeerd heeft. Onze zoon werd in de buurt overal weggejaagd omdat hij zo heftig was en uiteindelijk op de middelbare school aangekomen is hij alles en iedereen kwijtgeraakt en heeft hij nu geen vriendjes meer en is zijn zelfvertouwen kapot.
Ik heb nu spijt dat ik medicatie tegengehouden heb want dan was dit allemaal heel anders gelopen.
Nu kunnen we (met medicijnen) weer opnieuw beginnen met het opbouwen van zijn zelfbeeld en het zoeken naar een nieuwe school waar hij wel op zijn plek zit.
Ook ons gezin is aan rust toe want wij zijn als ouders helemaal op.
We zien de Ritalin als tijdelijk hulpmiddel. Een duwtje in de rug om alles weer op de rit te krijgen en samen weer blij te kunnen zijn.
Het is mooi als het zonder medicijnen kan maar soms lukt dat gewoon niet.

Bikkel

Bikkel

10-06-2010 om 22:30

Euhm

Als je goed gelezen hebt (en in draadjes hiervoor), dan blijkt dat we niet in 1 dag besloten hebben over te gaan op medicatie maar daar zo'n 2 jaar over gedaan hebben. Ik ga je niet alles precies vertellen maar we hebben iig bachbloesems, een een of andere alternatieve praktijk bezocht ter bevordering van zelfvertrouwen, een cursus gevolgd van 1 jaar die ook gebruikt wordt voor kinderen met hersenbeschadiging, voeding etc etc geprobeerd. Mijn zoon heeft het maar weinig geholpen, zoals eerder gezegd, hij was er compleet doorheen, zwaar depressief. Ik vind daarom dat je ons tekort doet met je uitspraken.
Ik had nog graag cogmed (ik weet niet meer zeker of het zo heet) geprobeerd maar dat gaat in de regio waar wij wonen niet lukken. Komt hier in de buurt iets, dan geven wij het graag een kans.

Nienke*

Nienke*

11-06-2010 om 09:54

Dieet

Hoi,

Ik lees dit draadje een beetje mee, heb ook niet alles gelezen. Maar ik las dat pilletje zei dat ze niemand zag die ook wel eens iets met voeding heeft geprobeerd. Ik ben dus iemand die mijn zoon een speciaal dieet laat volgen ( het PVG dieet) En tot nu toe ben ik daar zeer tevreden over. Als dat niet geholpen zou hebben, zou ik medicijnen overwogen hebben. Maar het lijkt erop dat dat niet nodig zal zijn. Het dieet kwam op ons pad en we hebben het gewoon geprobeerd. Toevallig had ik er al over gelezen, voordat we de diagnose hadden gekregen.

Gewoon een beetje doordacht

Als ik dan het berichtje van Foske lees, denk ik dat Foske alles geprobeerd heeft. Daar heb ik echt respect voor. Jij begon het draadje toch ook?

Nienke, gaaf zeg dat het dieet werkt. Ik ben ook van plan om dit uit te zoeken.

Natuurlijk druk ik mij ongenuanceerd uit. Ik hoop alleen de ouders te bereiken die wel snelle beslissingen maken op medicatie gebied. Want ik vind dat je dan je kind te kort doet.

Gr LJ

Nienke*

Nienke*

11-06-2010 om 11:25

Hyves

Op hyves is een site waar je veel ervaringen kunt lezen over het dieet. PVG dieet hyves. Moet je wel eerst lid worden.

Bikkel

Bikkel

11-06-2010 om 11:36

Ouders

"Ik hoop alleen de ouders te bereiken die wel snelle beslissingen maken op medicatie gebied. Want ik vind dat je dan je kind te kort doet."
En die ouders tref je hier nou net (bijna, nuance maken) niet aan. En ongenuanceerdheid valt dan bij degenen voor wie het nou net niet bedoeld is, niet helemaal lekker.
Succes in het vinden van een manier om je kind te helpen. Ik blijf ook rondkijken hoe we zoon kunnen helpen.

Guinevere

Guinevere

11-06-2010 om 19:58

lilajolie

Ik begrijp je opmerking niet. Er is geen enkele reden om je hier zo provocerend uit te drukken. Bovendien heeft het al dan niet je kind te kort doen werkelijk geen verband met het nemen van snelle beslissingen over ritalin. Een snelle beslissing kan net zo juist zijn als een langzame beslissing. Waarbij ik nog wil opmerken dat aan een zg. "snelle" beslissing járen van alternatieve aanpakken vooraf gegaan kunnen zijn.

Vechten tegen de bierkaai

Het geeft geen zin merk ik om anderen proberen te laten inzien hoe nodig soms iets is, of hoe anders je situatie kan zijn dan de hunne. Ik vind sommigen erg doordrammerig, star denken en erg overtuigd van hun eigen gelijk. Eigenlijk een gebrek aan inlevingsvermogen!

anna van noniemen

anna van noniemen

11-06-2010 om 20:27

Ach ja

tegen zoveel domheid en onwetendheid kan ik niet op inderdaad...Nee inderdaad, ik heb niet alle alternatieven geprobeerd, dat hebben velen al voor mij gedaan, zonder noemenswaardig resultaat. Daarnaast was de situatie hier al zodanig ernstig, dat een stap in het alternatieve een vorm van zelfmoord was geweest. We konden niet anders dan zo snel mogelijk overstappen op medicatie om de boel nog enigszins te redden.

EN DAT IS GELUKT!!!

Precies

Anna, ik weet wat je bedoelt. Degenen die dit niet begrijpen moeten zichzelf maar gelukkig prijzen. Kennelijk valt de situatie bij hen wel mee. Een beetje het idee van een vrouw die makkelijk bevalt en niet snapt dat het voor andere vrouwen een hel kan zijn om te bevallen.

Heirthe

Heirthe

11-06-2010 om 20:59

Niet oordelen

Je kan nooit oordelen over iemand zijn situatie en helaas doen de meeste mensen dat nog steeds.
Als je zo lang gevochten hebt voor je kind en niets helpt en je het gevoel hebt niet anders meer te kunnen dan je kind medicijnen te geven, zit je niet te wachten op het commentaar van een ander.

Pilletje

, maar omdat die ander niet aan de medicatie wil,,

Opvallend dat je dat zo verwoordt! Ik heb het nl niet over anderen die niet aan de medicatie willen, maar over anderen die oordelen over mensen die wél voor medicatie kiezen.
Overigens was jij toch degene die het had over opgeruimde, vrolijke ADHD-ers thuis? Lijkt me inderdaad een stuk makkelijker.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-06-2010 om 21:58

Het pesticidenverhaal

was weer eens een uit Amerika overgewaaid iets, waar middelen gebruikt worden die hier in Nederland verboden zijn....je moet niet alles geloven wat ze schrijven...

en nee, ik oordeel niet over hoe het bij jullie is, omdat ik dat niet weet, zoals jullie niet weten hoe het werkelijk bij mij thuisging

Niet alles geloven

Interessant boek over ' onderzoeken' In het algemeen) is van Hans van Maanen (wetenschapsjournalist) Een gezonde geest.
Als je dat hebt gelezen kijk je toch anders tegen al die onderzoeken met al die ' opmerkelijke en baanbrekende' resultaten aan.
Mensen hebben nou eenmaal de behoefte om dingen te willen verklaren, gaan verbanden zoeken die er niet zijn of wel maar niet causaal. Je kan ook stellen dat 100% van de ADHD-ers is blootgesteld aan zuurstof. Ik noem maar een zijstraat...

Pilletje

Daar hadden wij dus niet de hand in, helaas, ook al deden we nog zo ons best. Het irriteert mij enorm dat je kennelijk niet wilt snappen dat het ook anders kan zonder dat de schuld bij de ouders ligt. Want volgens mij insinueer je nu dat wij niet hard genoeg ons best gedaan hebben itt jij de dat wel gedaan heeft. Je hebt werkelijk geen idee...

anna van noniemen

anna van noniemen

11-06-2010 om 22:17

Nogmaals

tegen zoveel domheid en onwetendheid kan ik dus niet op....

Ik heb even

gegoogled op ADHD en pesticides en las wat opmerkelijke dingen. Zo begrijp ik dat de ouders een vragenlijst moesten invullen over het gedrag van hun kinderen bij wie hogere concentraties pesticides in hun urine werd aangetroffen, een vragenlijst met DSM IV criteria. Aan de hand van deze uitslag (kinderen kregen dus zo even via een vragenlijstje de diagnose ADHD, of werden er in ieder geval zo uitgefilterd). Er werd niet aan de ouders gevraagd wat hun kinderen aten en aan ouders met kinderen zonder pesticiden in hun urine werd niet gevraagd of hun kind ADHD had.
Onderzoek op losse schroeven, waarvan de uitkomst klakkeloos door iedereen wordt overgenomen.
Ook zelf blijven nadenken is heel belangrijk en zomaar alles geloven. Maar ja, als het in je straatje past...

Pilletje

maar dat doe IK juist niet. Ik serveer niemand af die anders denkt. Ik verdedig alleen maar waarom ik het anders doe. En ik vind het jammer dat ik mijzelf moet verdedigen. Jij hoeft je niet te verdedigen wat mij betreft. Nu draai je de zaken om.

Pippin

Pippin

11-06-2010 om 22:42

Oef pilletje

'een opgeruimde adhd-er in huis, betekent dat het zelfbeeld goed is. Daar heb je als ouders ook de hand in. Dat is echt niet alleen maar geluk......'

Met andere woorden 'eigen schuld, dikke bult'? Wou je dat ermee zeggen? Ik word hier misselijk van....
Pfff, ik hoop dat je het niet zo bedoeld als het klinkt. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jij nooit zult weten hoe het is om je kind kapot te zien gaan aan een negatief zelfbeeld. Dat wens ik namelijk niemand toe, jou ook niet.
Een mens is niet maakbaar, een kind is niet maakbaar. Het leven, een karaktereigenschap, een stoornis, een ziekte, kan een zware, soms ondragelijke last vormen, voor volwassenen maar helaas ook voor kinderen. Denk nooit dat dit door perfect ouderschap te voorkomen is. Sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand. Sommige dingen zijn nu eenmaal te zwaar om te tillen.
Opvallend dat iemand die zoiets in deze draad schrijft, het later heeft over 'mensen die een ander afserveren'. De pot verwijt de ketel...
Ik heb hier op OOL nog nooit gelezen dat iemand die medicatie geeft aan zijn kind, een ander die dat niet wil doen, afserveert of veroordeelt, nog nooit. Andersom daarentegen....

anna van noniemen

anna van noniemen

11-06-2010 om 22:43

En waar

heb ik jou aangevallen Pilletje? Jij kwam hierzelf al met de botte bijl binnevallen, zal ik je 1e posting even kopieeren? Of kun je dat zelf nog terugvinden? Dus voor je verwijten aan mijn adres gaat sturen, kijk dan nog even in de spiegel....

anna van noniemen

anna van noniemen

11-06-2010 om 22:45

1e posting pilletje in deze draad

***Ik heb niet eens alle berichten gelezen, want deze discussie is al zo vaak gevoerd en mensen die het voor hun (jonge) kinderen gebruiken grijpen alles aan om het medicatiegebruik goed te praten en dat snap ik ook.

Maar zeker weten komt er over een aantal jaren uit welke bljvende schadelijke bijwerkingen al dit medicijngebruik heeft bij kinderen met een gedragsprobleem (want dáár wordt het voor voorgeschreven!).

Mijn oudste kind (volwassen) inmiddels is gaan gebruiken toen zij 17 was. Heeft het een tijdje volgehouden maar kon heel goed vertellen wat er met haar gebeurde. Iets wat die kleinere kinderen vaak niet goed onder woorden kunnen brengen. REden voor mijn oudste dochter om het gebruik dan ook te staken. Weliswaar nu dan wel weer met problemen met plannen, op tijd komen, concentratie en dergelijke, maar wel beter in haar vel.

Hoeveel kinderen met ritalin kunnen niet goed aangeven hoe ellendig ze zich er mee voelen en gaan dan omdat ze agressieklachten of andere klachten hebben naar de dokter en krijgen nog extra (andere) medicijnen voorgeschreven? Ik vind het afschuwelijk!

Maar ik weet dat dit soort berichten geen zin heeft, want je wordt meteen uitgemaakt voor een scientology aanhanger of een onno-adept. Daarom lees ik al die berichten van "gebruikers" kinderen niet eens meer.***

Pilletje

ALs ik niet steeds het gevoel had gehad dat ik me moet verdedigen, had ik ook niet zo'n opmerking gemaakt. Los daarvan lijkt het mij (maar misschien zit ik er naast) inderdaad ook makkelijker met een opgeruimde ADHD_er dan een agressieve, bijna depressieve.

Zot

Het is eigenlijk te zot voor woorden. Wij moeten worden aangevallen, op zijn minst bekritiseerd omdat wij onze kinderen medicijnen geven. Wij verdedigen ons zonder dat we mensen die er voor kiezen om geen medicijnen te geven aan te vallen. En nou zijn wij degene die geen begrip hebben, kritiek uiten anderen afserveren of wat dan ook?
Ik geloof dat ik klaar ben met deze discussie op deze manier!

anna van noniemen

anna van noniemen

11-06-2010 om 22:57

Geen dank

hoop dat het je de ogen opent

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.