Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

06-12-2012 om 20:58

Ritalin en jeuk? herkenbaar?

Zoon2 heeft sinds kort Ritalin en vanaf dat moment krabbelt hij. vooral in zijn oksel. Is ook al helemaal rauw. Hij heeft altijd al een gevoelige huid gehad, maar zou dit een reactie op de ritalin kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

06-12-2012 om 21:34

Zou kunnen

Ik kan me voorstellen dat iemand gevoelig reageert op een stof waar hij niet tegen kan. Dus misschien een bepaalde hulpstof? Maar het kan ook toeval zijn natuurlijk, een oksel is een gevoelige plek. Misschien heeft hij toevallig tegelijkertijd bloot gestaan aan andere allergenen? Bv. een nieuw wasmiddel?

anna van noniemen

anna van noniemen

06-12-2012 om 21:45

Wasmiddel zeker niet

ik was al vanaf de babytijd met Neutral, toen had hij al eczeem namelijk....Ik denk me gek wat het zou kunnen zijn, maar het is echt begonnen sinds de medicatie...Dan zou je inderdaad aan een bepaalde hulpstof denken....

anna van noniemen

anna van noniemen

06-12-2012 om 21:47

Hulpmiddelen

calciumfosfaat (E341), lactose, tarwezetmeel, gelatine,
magnesiumstearaat (E470b) en talk (E553b).

Tja, welke zou het kunnen zijn, waar kun je allergisch op reageren?

Pirata

Pirata

06-12-2012 om 21:59

Sandoz

Ik heb hier van Sandoz liggen en daar zitten dezelfde hulpstoffen in. Heb jij ook Sandoz, nee toch?

Pirata

Pirata

06-12-2012 om 22:03

Medikinet cr

Behalve de talk bevat Medikinet CR zo te zien andere hulpstoffen. Als het erger wordt met die eczeem enzo, en je kunt geen andere oorzaak vinden, dan is Medikinet misschien een alternatief? CR of de gewone?

anna van noniemen

anna van noniemen

06-12-2012 om 22:05

Geen sandoz nee

maar van novartis zelf.
Ik heb dinsdag weer een afspraak staan en de week daarna weer bij de kinderpsych zelf, dus maar even in de gaten houden inderdaad....En anders andere variant proberen.

Pirata

Pirata

07-12-2012 om 11:37

Hulpstoffen

Ik vraag me dan toch af hoe het kan dat Novartis een ander effect kan hebben dan Sandoz, als het dezelfde toevoegingen bevat?

Primavera

Primavera

07-12-2012 om 15:36

Denk ook aan weersveranderingen en/of hormonen

Je kunt in principe bijna overal allergisch op reageren en bovendien kan die allergie wel of niet getriggerd worden door de manier waarop je ermee in contact komt.
Zelf krijg ik bijv. helemaal rode en opgezette handen als ze met talkpoeder in contact komen, terwijl medicijnen die per os moeten worden ingenomen en talk bevatten gelukkig geen enkel probleem geven.
Een andere trigger waar vaak niet aan gedacht wordt zijn weersveranderingen. Mijn kinderen met eczeem krijgen vaak opvlammingen met koud weer, terwijl zodra de lente komt het eczeem letterlijk als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Ook reageert eczeem vaak op hormoonschommelingen. Het is welbekend dat eczeem hierdoor vaak weer opvlamt in de pubertijd na een relatief rustige kinderperiode. Ik meen dat je zoon er ongeveer wel de leeftijd voor heeft.
Natuurlijk kan het ook door de Ritalin komen, maar houd er rekening mee dat ook dit soort factoren tegelijkertijd kunnen meespelen waar vaak niet aan gedacht wordt.

anna van noniemen

anna van noniemen

07-12-2012 om 22:54

Primavera

Dit gaat om zoon 2, die is 9. Dus de pubertijd zal het nog niet zijn. Hij heeft jarenlang geen last gehad en het is begonnen sinds hij Ritalin gebruikt. Het staat ook als 1 van de bijwerkingen genoemd....ik hou het ff in de gaten.

anna van noniemen

anna van noniemen

07-12-2012 om 22:56

Pirata

in het begin scheen Sandoz exact hetzelfde te werken als Ritalin inderdaad. Alleen schijnt er inmiddels iets in de persing gewijzigd te zijn, minder hard ofzo geloof ik. Daardoor valt hij kennelijk anders en sneller uit elkaar waardoor de werking voor sommigen toch minder goed is...Wij hebben nooit de Sandoz gehad, Mijn oudste kreeg toen echt een totaal onbekend merk.

Primavera

Primavera

10-12-2012 om 08:21

Anna

Anna, ik wist niet dat het een bekende bijwerking is. Zoals je je eerste post schreef leek het alsof het om een bijwerking ging die kennelijk zo zeldzaam was dat hij niet eens bekend was. Dat sluit natuurlijk niet uit dat iemand er allergisch op kan regaren, maar ik wilde even twee oorzaken noemen die vaak over het hoofd gezien worden, waardoor eventuele patronen vertroebeld worden.
Ik heb ook eens gedacht dat mijn zoon allergisch was voor koemelk. Zodra ik het uitprobeerde ging zijn eczeem over. Alleen toen ik het enkele weken later voorzichtig weer toevoegde kwam er geen reactie meer. Pas het jaar erop toen er weer een koude periode begon en het eczeem terug kwam legde ik de link dat ik net op het einde van de winter was begonnen met een koemelkvrijdieet. Gelukkig wonen wij in een warm land.
Ik denk dat als de reactie aanhoudt er weinig anders op zit dan andere merken te proberen of zelfs een ander medicijn met gelijkende werking. Ik denk dat je dat het beste met de behandelende arts kan overleggen.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-12-2012 om 20:36

Primavera

ik kwam er pas achter toen ik de bijsluiter er weer eens op nasloeg. Oudste had toen wel de bekende verminderde eetlust en rebounds en slecht slapen. Jeuk niet. Zoon2 heeft altijd al een gevoelige huid gehad, maar het gaat echt al jaren goed....geen gejeuk meer, behalve als we toch per ongeluk iets met parfum op hem smeren....Dus dat hij nu ineens weer zo zat te krabbelen, dat was gek, en het begon gelijk met het starten van medicatie....Ik ga het morgen weer even bespreken....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.