Tesa
20-03-2012 om 10:37
Risperdal bij zeer angstig kind?
Dag
Mijn kind van 11 heeft al jaren last van bepaalde angsten, met obsessieve trekjes, en soms zijn de angsten zo erg dat het zijn dagelijks functioneren bellemert. Hij zit al in therapie, maar de psycholoog vindt dat er te weinig vaart in zit en wil hem doorverwijzen naar een kinderpsychiater, met eventueel de vraag of er Risperdal voorgeschreven kan worden. Nu lees ik op Internet dat Risperdal een sterk antipsychotica is, wel dat het soms gebruikt wordt bij sterke angsten, maar dat er ook bijwerkingen zijn. Ik heb vertrouwen in de psycholoog van mijn zoon maar ben op zoek naar ervaringen van andere ouders.
Bedankt
Tesa
koentje
20-03-2012 om 11:34
Ja, daar
ben ik toendertijd ook erg van geschrokken. Toch hebben wij het gedaan met goed resultaat. Ze schrijven die kinderen echt maar een lage dosis voor wat dan al veel kan doen. Hij heft nooit last gehad van bijwerkingen.
Wat het bij hem deed was dat zijn ergste driftbuien verminderde: zodoende kon hij net beter voorkomen dat hij agressief werd en met spullen gooide of erger. Ook merkten wij dat hij beter met veranderingen om kon gaan; deze gemakkelijker accepteerde zich er ook van te voren niet meer druk om maakte. Bijv. dat er een nieuwe begeleider zou zijn bij logeren of opvang. Ook gign hij er rustiger van slapen: hij deed eerst aan slaapwandelen en nachtangst (schreeuw/huilbuien in de nacht zonder wakker te zijn) maar met risperdal niet meer.
Uiteindelijk hebben we na 2 jaar kunnen stoppen met risperdal: het heeft hem door een moeilijke periode heen geholpen rondom de verhuizing. Toen is het slaapwandelen een beetje teruggekomen, de boze buien werden iets sterker, maar door training en goede begeleiding goed in de hand te houden.
koentje
20-03-2012 om 11:35
Belangrijk om te weten
dat bij mijn zoon angst ook vaak de onderliggende reden voor agressie is.
Carolien
20-03-2012 om 13:00
Hier ook een zoon die op zijn 10e begonnen is met Risperidon. Hij was extreem angtsig voor vliegend beestjes en dan met namen wespen en muggen. Het liep helemaal uit de hand. Hij wilde niet meer naar buiten en in de zomer hield hij alle ramen en deuren potdicht. Als hij al naar buiten moest, dan met van alles over zijn hoofd en kin op zijn borst. Er moest iets gebeuren. Dus toen heeft psychiater (waar hij al kwam vanwege pdd-nos en adhd) henm dit voorgeschreven. Hij krijgt een hele lage dosering, maar het helpt prima. Hij is veel relaxter geworden en niet meer zo extreem angstig. Gaat weer lekker buiten spelen, maar is nog wel een beetje op zijn hoede voor beestjes. Maar niet meer of minder dan sommige andere kinderen. Hier dus een succesverhaal!
Mamarijke
20-03-2012 om 16:51
Goed, maar
Hier goede resultaten met een lage dosering bij zowel kind als volwassenen. Helaas, een nare bijwerking is aankomen in gewicht. Houd dat dus in je achterhoofd, en probeer anders Abilify te krijgen.
carolien
20-03-2012 om 19:22
Gewicht
Klopt dat een bijwerking kan zijn dat gewicht toe neemt. Gelukkig voor onze zoon niet erg, want hij heeft ondergewicht. Elk onsje er bij is dus meegenomen.
Phaedra
20-03-2012 om 22:00
Negatieve ervaringen
Mijn zoon heeft korte tijd Risperdal geslikt; niet tegen angst maar in verband met tics. We zijn ermee gestopt omdat mijn levendige kind veranderde in een wandelende, emotieloze zombie; ik herkende hem totaal niet meer! Voor mijn zoon ab-so-luut geen Risperdal meer.
Picasso
20-03-2012 om 23:08
Carolien
Jouw verhaal had het mijne kunnen zijn. Ik vond het destijds zo apart dat mijn dochter zo angstig was voor alles wat in de tuin vloog......Ze was ook bang om te lopen als ze was gevallen.
Wij zijn uiteindelijk bij een holistische kindertherapeut geweest die de ergste angste weg heeft gekregen. Ben nog steeds blij dat we er destijd voor hebben gekozen het probleem aan te pakken voor het te erg werd.
Lolo
21-03-2012 om 08:34
Slechte ervaring
Hier ook een slechte ervaring. Mijn kind van 11 jaar destijds viel in een diepe depressie door risperdal. Ze lag op bed en huilde de hele dag.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app