anna van noniemen
02-10-2012 om 16:27
Risperdal?
Laat ik voorop stellen, er is nog niks beslist, er is alleen over gesproken!
Vanmorgen was ik voor de intake bij de ASS-poli. Omdat zoon 2 pdd-nos en adhd heeft zou het kunnen dat er met medicatie gestart gaat worden. De kinderarts heeft inmiddels groen licht gegeven, lichamelijk zijn er geen indicaties waardoor hij geen medicatie zou mogen. Onderzoek waar ik zelf naar gevraagd heb. De intaker gaf aan dat er een afspraak met een psychiater gepland gaat worden en dat daar dan over medicatie gesproken kan worden. Ze gaf aan dat er bijv. Risperdal gegeven kan worden. Nu ken ik dat medicijn eigenlijk niet echt, dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn die het kennen? Wat ik op internet vind is dat het een anti-depressie-middel is? En ook bij dementie wordt gegeven?
Ik ben best een voorstander van medicatie als dat nodig is, maar of dit nou het medicijn is dat ik aan mijn verder gewoon "normale" zoon wil geven??? Ik weet het niet....
pddnosmam
02-10-2012 om 16:36
Hier ook
Zoon van 12 met pdd-nos en adhd krijgt risperidon. Idd een soort van anti-psychotica. Ik vond het ook helemaal niks, maar zoon had zulke angsten dat we wel iets moesten. Hij kwam het huis niet meer uit vanwege wespen en muggen angst. Hij was helemaal niet relaxed meer. Sinds we begonnen zijn met deze medicatie is hij echt (nog meer) een heerlijk kind geworden. Veel relaxter, veel beter aanspreekbaar. Volgens de psych heeft hij nog een hele lage dosering en haalt het net de scherpe randjes van zijn buien af. Ik ben er erg blij mee!!
Zoon was ook best normaal, maar dus niet heel relaxed als het om vliegende beesten gaat. Hij was ook soms wat neerslachtig. Nu dus allemaal niet meer. Het is nu een heel normaal kind. Iedereen die hoort dat hij een diagnose heeft staat verbaasd. Dus ja ik ben positief, mits goede begeleding en een zo laag mogelijke dosering.
Pirata
02-10-2012 om 17:35
Forum balans
Op het forum van Balans staan een paar topics hierover, ben je lid?
Pirata
02-10-2012 om 18:46
Ik lees mee dus
Anna, in elk forum lees je eigenlijk dezelfde twijfels bij ouders omdat Risperdal een antipsychoticum is...
Ik lees in elk geval mee, ik vraag me af of wij toch niet op iets anders moeten overstappen ivm de boze buien van onze zoon (ADHD en PDD-NOS). We moeten wel erg op eieren lopen momenteel, elk woordje kan verkeerd vallen bij hem. Heel vermoeiend voor alle partijen.
anna van noniemen
02-10-2012 om 19:49
Maar
dat heeft zoon dus allemaal niet, geen angsten, geen overvloedige driftbuien (wat ik bijv op die forums lees). Ik denk dat de mw het niet helemaal goed begrepen heeft. Ja, hij heeft weleens een driftbui, maar bij lange na niet zo erg en vaak als oudste ze ooit had. Dus om daarvoor met een AD te beginnen, dat vind ik nogal wat...
anna van noniemen
02-10-2012 om 22:45
Onrust, lichamelijke onrust met name
en snel afgeleid. Dat is eigenlijk het grootste probleem. De boze buien komen alleen als hij de wereld niet begrijpt of wij hem niet begrijpen. Maar dat is echt niet dagelijks of de hele dag door....
Ik denk zelf eerder aan een methylfenidaat bijv om zijn concentratie wat beter te krijgen, meer niet, zijn drukte, ach, die kan ik wel handelen over het algemeen
Rode Vulpeninkt
02-10-2012 om 23:52
Voor wat het waard is
In de klas van mijn speciaal-onderwijskinderen zaten/zitten altijd wel één of een paar kinderen die Risperdal kregen/krijgen, en voor zover ik weet (ik heb natuurlijk geen inzage in hun dossiers, maar sprak/spreek wel eens moeders) allemaal vanwege "angsten".
Wat mij opviel is, dat een belangrijke bijwerking gewichtstoename kan zijn. Niet bij elk kind, maar toch wel opmerkelijk vaak. In ieder geval bij de klasgenoten van mijn kinderen waarvan ik wist dat ze Risperdal kregen. Gewichtstoename die vaak >10 kilo was. Dat is voor een volwassene al heftig, maar een kind verandert dan echt in een propje.
anna van noniemen
03-10-2012 om 11:16
Nou rode vulpeninkt
Als dat het geval is startten we maar meteen, van die 10 kilo hahahahah, want zoon is een wandelend skeletje, hij rammelt nog net niet. Daarom had ik ook om die onderzoeken gevraagd, omdat bijv. methylfenidaat bekend staat dat het juist eetlust vermindert, en ik dacht, als zoon dan nog minder gaat eten, wat blijft er dan nog van hem over....
Maar goed, ik moet het sowieso met de arts bespreken natuurlijk, maar voor mijn gevoel, en wat ik zo lees, is risperdal toch niet het eerste waar ik zelf aan zou denken.
billie
03-10-2012 om 11:29
Anna
Risperdal is geen ad, een anti psychoticum is echt heel iets anders. Wat nodig is is nodig, maar bij een anti psychoticum zou ik toch wel héél goed nadenken. Er kunnen forse bijwerkingen optreden, en sommige effecten kunnen onomkeerbaar zijn.
Succes!
koentje
03-10-2012 om 11:38
Mijn zoon
heeft dit enkele jaren geslikt; het haalde net de top van zijn agressie eraf in de periode van de verhuizing. Hoewel hij het dus slikte naast zijn concerta. Zijn agressie heeft vaak te maken met de angst of het moeilijk om kunnen gaan met veranderingen. Een lichte hoeveel heid is dan vaak al voldoende. Als echt a-psychoticum krijgen mensen veel hogere doseringen.
En dat te dik worden is bij kleine hoeveel heden ook niet zo gauw aan de orde.