Femmel
30-08-2015 om 21:04
Rebound, ADHD en vroege puber...
Zo, zeker vijf jaar niet meer hier geweest, fijn dat het er nog steeds is...
Ik ga het volgende ook zeker bespreken met onze contactpersoon bij jeugd gezondheidszorg, maar misschien hebben jullie andere tips die ons kunnen helpen.
De situatie is als volgt: Zoon P is 10 jaar oud en sinds 4 jaar gediagnosticeerd met ADHD en is hoog begaafd. Sinds 3 jaar gebruikt hij medicatie om 'de storm uit zijn kop' te krijgen. Naast zijn medikinet krijgt hij melatonine, omdat hij anders niet kan slapen. Vorig jaar heeft hij een emotieregulatietraining gehad, omdat hij mij in zijn boosheid bijna van de trap had gegooid. Dit heeft erg goed geholpen, we kregen een heel leuk en ander kind terug...
Situatie nu sinds een week of drie/vier... de hele dag gaat het prima, tot een uur of 5, dan werken zijn medicijnen niet meer, en veranderd mijn gezellige jongen in een dwarse puber. Ongeïnteresseerd, onbeschoft en vanavond....hij luistert gewoon NIET... hij doet het gewoon niet...(douchen...) En dat is een nieuwe... want normaal kon ik boos worden en dan deed hij het alsnog, maar nu kon ik een klap krijgen met een kledingstuk... en dat deed verdomd veel pijn. Vervolgens kreeg ik ook nog een plens water vanuit het bad over me heen... Zo boos, zo vol haat keek hij naar mij...
Later twee uur lang met hem gesproken, en samen ook wel een paar tranen gelaten. Hij wil zo niet zijn, ik wil ook niet dat hij zo doet, en we hebben samen besloten om elke dag een stukje emotietraining van vorig jaar door te nemen. Hij vond het erg fijn om met mij te kletsen, gaf aan graag weer 'klein' te willen zijn. Voelt zich anders dan andere kinderen, maar wordt niet gepest. Hij wil graag de leider van de klas zijn, een groep om zich heen die tegen hem opkijkt, maar daar is hij helemaal geen type voor... zo moeilijk allemaal...
Mijn vragen, heeft iemand tips om die rebound kleiner te maken? Of andere tips om mijn zoon minder ongelukkig te laten zijn...En onze relatie goed te houden.
We hebben beiden eigenlijk geen zin in weer een training van een heleboel middagen, ook omdat het gedeeltelijk onder school is, en hij niets wil missen... Misschien dat een van jullie die gouden tip voor me heeft?
T@sje
31-08-2015 om 09:49
Bespreken met de arts die zijn medicatie voorschrijft...
Krijgt je zoon regelmatige medicatiecontroles? Dat de arts die zijn medicatie voorschrijft hem bekijkt, en beoordeelt of de medicatie nog voldoende werkt en er niet teveel bijwerkingen zijn? Zo ja, daar bespreken. Zo nee, regelen dat hij wel medicatiecatiecontroles krijgt zo eens per kwartaal. Zo hou je met elkaar vinger aan de pols en dat is belangrijk bij dit soort medicatie. Het klinkt alsof de dosering mogelijk wat omhoog moet (hoe lang geleden is dat aangepast? Hij wordt langer en zwaarder en heeft misschien meer nodig) of mogelijk een kortwerkend middel erbij dat later op de dag (hoewel de kans op serieuze inslaapproblemen dan wel flink groter wordt). In ieder geval een deskundige even laten meekijken!
Femmel
31-08-2015 om 10:28
thx
Hij krijgt elke drie maanden een hele check up, lichamelijk en psychisch, bij de Jutters, ze houden hem echt heel goed in de gaten gelukkig. Probleem is juist dat hij dit gedrag alleen vertoont zonder zijn medicatie. Langer geven kan niet vanwege zijn slaapproblemen, hij slaapt nu al zo moeilijk.
Ik probeer het echt te zoeken in een andere oplossing...
Flanagan
31-08-2015 om 10:30
Zichzelf bewijzen
Je geeft aan dat hij verandert in een dwarse puber. Misschien is dat ook wel de basis van zijn gedrag; ruimte willen om te kunnen laten zien dat hij meer zelf kan. Dan komt die zaken zoals zelf willen beslissen wanneer ze willen douchen of het niet luisteren naar voren.
Je denkt dat de medicijnen niet afdoende werken, misschien ga jij hem beter begrijpen als je meer open staat voor de veranderingen van een pre-puber. Let op de signalen zoals een positie binnen een groepje jongens van de klas. En die plons water uit bad, was dat op een moment dat hij in bad lag? Misschien stoort het hem dat zijn moeder de badkamer binnen komt, terwijl hij in bad ligt.
Dat hij wilt stoppen met de emotie- training is niet zo vreemd; hij moet onder schooltijd weg en is zodoende anders dan de klasgenoten die in de klas blijven. Kijk of de training buiten schooltijd kan worden gevolgd zodat hij zich minder 'anders' hoeft te voelen. De voortdurende confrontatie met het anders zijn maakt hem mogelijk kriegel. Dat hij nu opstandig is, kan komen omdat hij daar nu meer dan ervoor hier van bewust is.
Tip; geef hem meer de ruimte waarin hij kan aangeven wat hij wil.
De psychologische beleving van het anders zijn en het pre-puberen is ook een inwendige strijd. Er is niets zo vermoeiends als een moeder waarmee je in strijd moet om meer ruimte te krijgen voor jezelf. Uit die vermoeidheid reageren ze onnadenkend. Sterkte.
Puck
31-08-2015 om 11:39
Femmel
Ook bij slaapstoornissen kan het best mogelijk zijn om langer te geven of hogere doseringen te geven. Je kind is in de groei en dan is het logisch dat er een hogere dosering nodig is. DAt hoeft niet direct te betekenen dat de slaapproblemen ook zullen verergeren. Sterker nog... als de medicatie langer werkt is het ook mogelijk dat hij door meer rust in zijn hoofd juist beter slaapt dan nu. Mijn puber neemt soms juist 1,5 uur voor hij gaat slapen nog een extra 5 mg methylfenidaat om te voorkomen dat ie juist met een rebound zijn bed in moet stuiteren.
Moiraine
31-08-2015 om 11:44
Wellicht een tipje
Mijn zoon heeft precies hetzelfde. Als de medicatie uitgewerkt is, is hij niet te genieten.
Het viel mij op enig moment op dat hij na het avondeten dan vaak wel weer aanspreekbaar was. Ik ben hem rond de tijd dat de medicatie uitgewerkt was eten gaan geven: flink stuk ontbijtkoek, cracker met kaas etc. Dat hielp hem enorm, bleek hij gewoon honger te hebben (medicatie onderdrukt het hongergevoel vaak!
Misschien helpt het jullie?
Moiraine
ijsvogeltje
31-08-2015 om 11:46
hier wel extra medicatie
Onze zoon krijgt aan het einde van de middag nog wel een extra pil. Rebounds heeft hij niet, maar zonder medicatie functioneert hij echt niet lekker. We zouden hem tekort doen als we hem die extra pil NIET zouden geven.
Slapen gaat hier trouwens beter met extra medicijnen: hij heeft ook einde middag/begin van de avond immers rust in lijf en hoofd. Wij zorgen ervoor dat alle 'moet-dingen' gebeuren als de medicijnen nog werken.
Sterkte, het is lastig he, die zoektocht!
Karmijn
31-08-2015 om 15:57
Medicatie
Toen onze zoon te laag zat met zijn medicatie vertoonde hij ook dit gedrag. Door de te lage doseing moest hij te veel compenseren om de eag door te komen. Om vijf uur was hij dan overprikkeld en overspannen.
Wat wel helpt hier is inderdaad, eten. En alle verwachtingen laten varen.
Tussen school en avond kan zoon niks. Hij moet eerst ontspannen en bijkomen. Niet douchen dan dus. Of iets anders. Huiswerk doen we na bet avondeten of vlak voor naar bed gaan.
Evenzo
31-08-2015 om 16:32
rondom rebound
Als de medicijnen uitgewerkt zijn, komen alle indrukken (geluid ed) weer keihard binnen en dan maakt hij waarschijnlijk extra adrenaline aan. Ik weer of je daar tegenop kan praten. Met de leeftijd, neem de aanmaak toe. Hoe lang duurt de rebound? Kan je 'm niet gewoon uitzitten?
Tegen de tijd dat er een rebound is, laat ik zoon met rust. Ik vraag maar even niets aan hem. Hij mag even gamen of op de ipad, boekje lezen, koptelefoon met muziek. Voorheen vond hij trouwens een bad ook lekker (de druk van het water en de rust in de badkamer) maar nu we alleen nog een douche hebben, is die keuze weg. Meestal heeft zoon grote trek rondom die tijd en dat is voor mij het teken dat de rebound begint.
Hij mag zich helemaal afsluiten. Als we gaan eten, komt hij aan tafel en dan trekt het meestal weer bij. Na het eten leg ik hem voor wat er nog moet gebeuren en hij mag de volgorde kiezen.
Evenzo
31-08-2015 om 16:33
correctie
Ik weer of je daar tegenop kan praten.
moet zijn
Ik weet niet of je daar tegenop kan praten.
Femmel
01-09-2015 om 08:53
zeer handige tips hier, bedankt!!!
Flanagan, You are making a point here... Ik denk dat hij meer losgelaten moet worden, maar aan de andere kant, hij is pas 10, en ik ben daar nog niet aan toe haha, ja, zo gaat dat he?!
Normaal gesproken hoeft hij dan ook niet te douchen, maar hij had scouting gehad en was in de modder gaan rollen... hij moest ECHT douchen!!! Dus de optie om dat even uit te stellen was er echt niet...
Ik ga jouw verhaal even bespreken met de arts Puck en ijsvogeltje, misschien dat dit juist bij *naam verwijderd door Forumbeheer* ook kan helpen... En inderdaad, die zoektocht is niet makkelijk, maar wat ben ik ontzettend blij met jullie tips!!! Het scheelt toch zo enorm dat je dit niet alleen hoeft te doen!!!
Ik vond de tip van het eten ook wel een enorm goede! Ik merk inderdaad dat hij rond een uur of vier, geirriteerd wordt, rebound of cup a soup, dit is wellicht een goede oplossing! Dank je wel Moirene en karmijn!!!
Evenzo, zijn rebound lijkt steeds langer te duren, van een uur of 4 tot een uur of 7. Maar ik heb het vermoeden dat dit dus gewoon te maken heeft met een energie tekort. Aangezien jullie allemaal de tip geven van het eten
Ik ga aan de slag met een lekker ietsje uit school En wellicht dat hij dan ook wat gaat aankomen, want hij eet vrij weinig de hele dag (eet wel om 21.00 uur nog twee boterhammen, dan heeft hij nog trek)
Angela67
01-09-2015 om 09:11
ik hoop voor hem
dat je serieus kijkt naar de hoeveelheid medicijnen en mogelijk een andere verdeling ervan bijvoorbeeld. Er zijn natuurlijk ook wel nadelen aan medicijnen maar niets zo suf - lijkt mij - dat je niet genoeg geeft, als je eenmaal besloten hebt dat hij het krijgt. Dan heb je dus wel de lasten maar niet de lusten . . .
gr Angela
Femmel
01-09-2015 om 09:31
dosering is best moeilijk bij mijn zoon
Medicatie heeft een hoop voordelen, maar helaas bij mijn zoon ook nadelen. Het slapen is een ding, maar dat heb ik al gezegd. Ook het eten is echt een drama en als hij al even teveel krijgt van zijn medikinet, dan valt hij meteen enorm af. Dus vandaar dat we zo laag mogelijk blijven zitten...
Hij is nu 10 jaar, krijgt elke ochtend 20 mg medikinette en weegt 30 kilo. (hij hoort minstens 35 te wegen nu)
Marije
01-09-2015 om 10:15
hoort, hoort..
Maak je nou niet zo druk over z'n gewicht, dat komt vanzelf wel. Beter dat hij lekkerder in z'n vel gaat zitten. Hier een zoon van 9.5 die nog geen 25 kg weegt dus zo uitzonderlijk licht is hij niet hoor.
Flanagan
01-09-2015 om 10:59
Douchen met muziek
Douchen met muziek wilt vaak helpen. Soms zo goed dat ze er niet onder vandaan te krijgen zijn.-
Misschien wilde hij niet douchen omdat hij vreselijke honger had en eerst wat wilde eten. Douchen met een tekort aan energie bezorgt degene tijdens het douchen een licht gevoel in het hoofd.
Hier geen eetprobleem gelukkig. Wel vraag ik mij wel eens af hoe kinderen van ca. 30 kilo twee jaar later op hun fiets met een zware schooltas richting het vo gaan. Bij tijds een beetje aankomen en spierontwikkeling lijkt mij dan geen overbodige luxe. (Lees draadjes over zware schooltassen.)
Marije
01-09-2015 om 13:11
Flanagan
Dat is toch van alle tijden? Ik was ook een krielkipje als brugklasser. Een klein sprietje zonder spierballen, maar dat was heus geen probleem hoor.
Flanagan
01-09-2015 om 13:25
Marije,
Dat ervaren toch wat ouders anders.
http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/gewicht-schooltas
In mijn tijd was er een meisje dat niet sterk genoeg was. De klasgenoeten moesten om beurt haar tas dragen. Daar wares ze niet blij mee. Tegenwoordig zal dat met al die trolley tassen of rugzakken wel los lopen, maar het probleem leeft.
Femmel
01-09-2015 om 14:05
Wel fijn om te horen dat ik niet als enige een lichtgewicht heb, hij vind het zelf wel jammer, omdat hij eerst geschat werd op 1.86 meter en nu rond de 1.74 m uit gaat komen... maar ja, tabelletjes... tabelletjes
Mijn adhd-er is dan wel een lichtgewicht, hij is gelukkig wel sterk Die rugzak zal geen probleem zijn voor hem... hoop ik...
Marije
01-09-2015 om 21:35
tja de ouders vandaag de dag
Hebben een forum om elke dingetjes waarover ze zich zorgen maakten te spuien. Was er vroeger niet, die zorgen vast wel. Maar alles komt goed...
maria
01-09-2015 om 22:31
voorbeeld
En misschien je eigen reacties onder de loep nemen? Je schrijft dat je 'boos wordt' om hem iets te laten doen dat moet. Behalve dat het misschien geen super voorbeeld is is het wellicht ook een strategie die nu niet meer werkt?
Pirata
02-09-2015 om 09:46
tegen rebound
Mijn zoon heeft geen rebounds (hij heeft maar 15 mg medikinet bij 39 kilo), maar af en toe heeft hij iets extra's nodig buiten zijn medicatietijd. Hij krijgt alleen medicatie voor school trouwens en dat gaat meestal goed.
Als het niet gaat, dan krijgt hij 2,5 mg methylfenidaat of een lage dosering valeriaan als extra. Dat haalt de scherpe kantjes er net af en het werkt ook niet zo lang door.
Over het slapen: Met melatonine moesten we hier al heel hoge doseringen gaaan geven om zoon in slaap te krijgen. Daar hadden we geen zin in dus nu krijgt hij 0,5 mg plus een valeriaan. Hij gaat vrij laat slapen maar slaapt dan wel als een roosje. We hebben hem op een vrij strak slaapritme gezet, ook niet uitslapen of later naar bed in het weekend. Dit lijkt beter te gaan, hij heeft nu geen slechte nachten meer. Misschien een idee voor ouders die ook slechteslapers hebben.
Femmel
04-09-2015 om 18:33
dit helpt thx
Na school verplicht ik puber om wat te eten, en hij is inderdaad een stuk minder opstandig... wat een simpele oplossing, dank jullie wel
lisbeth
05-09-2015 om 15:29
Ander medicijn
Oudste (11 jaar, adhd en hb) krijgt concerta. Dat maakt de rebound een stuk minder. Bijna niet eigenlijk. Ze werd met ritalin gek van de oplevingen en rebounds. Nu is het constanter.
Melatonine geef ik niet meer. Het hielp toch niet. Wel gaat ze starten met lichttherapie voor het slapen. Dit schijnt de melatonine aanmaak te kunnen verschuiven
KJaneway
05-09-2015 om 19:52
rebounds
Ik heb er hier 3 met adhd.. En het is rond etenstijd altijd erg gezellig NOT hahaha..
Maar goed wat je zou kunnen doen (in overleg natuurlijk) dat hij na de medicinet om een uur of 4 nog 5 mg ritalin krijgt. Dan is de rebound wat minder heftig want hij komt van een lagere dosering af (zo werkt het voor jongste iig wel)..
De oudsten hebben ook hoge dosissen. 54 mg concerta voor dochter en 36 mg concerta voor zoon. Altijd gehad zeker de oudst bij haar waren de ritalin tabletjes altijd al na 3 uur uitgewerkt.
Over lichtgewichten.. Tja ze zijn te licht de oudste 2 iig. Oudste, meisje 16 jaar 169 lang 45 kilo.. Ze krijgt nu wel eetbuien als de concerta uitgewerkt is. Dus extra boterhammen er in. Ze weegt miss iets meer ondertussen.
Middelste 13 jaar 161 lang en 39 kilo. (oja jongen) Ze groeien over het algemeen langzaam.. Iig geen mega spurts gezien bij ze nooit..
Jongste is trouwens de zwaarste van het stel. 35 kilo en 145 lang. 11 jaar oud. Ook een meisje.
Of het niet snel groeien dan met de medicatie te maken heeft weet ik niet.. Jongste is altijd al klein geweest..
Melatonine krijgen ze ook.. Ze slapen dan net iets beter in. Alhoewel oudste nu een stuk later naar bed gaat en ze dan toch lekkerder inslaapt.
Laetitia
05-09-2015 om 20:51
Hier
heeft ADHD-er concerta in de morgen en neemt aan het einde van de middag nog 10 mg gewone methylfenidaat. Van rebound nauwelijks last.
Kind heeft een periode van dramatisch slecht slapen gehad, gebruikt sindsdien met enige regelmaat nog 10 mg op de avond. Daarna melatonine en nu gaat het slapen steeds beter.
Laetitia
Elisa Gemani
06-09-2015 om 14:45
Hier
Mijn zoon (14, ADHD en hb) kreeg eerst Ritalin maar de bijwerkingen waren dramatisch: misselijk, geen eetlust, hevige rebound en niet kunnen slapen. Idem met Medikinet. Dus snel overgestapt op Concerta. De misselijkheid was iets minder, net als de rebound maar de overige problemen bleven. Omdat hij zo slecht sliep hebben we een melatonine-test laten doen bij een slaappoli en daaruit bleek dat hij 's avonds nauwelijks melatonine aanmaakte en wat hij aanmaakte heel snel afbrak. Hij kreeg dus 3mg melatonine voorgeschreven dat hij op een exact tijdstip voor het slapen gaan moest nemen. Dit hielp en helpt enorm. Maar zijn gewicht kelderde naar beneden omdat hij overdag nauwelijks at en hij voelde zich op school beroerd. In overleg met zijn kinderpsychiater is hij twee jaar geleden overgestapt op Strattera en dit is een uitkomst. Geen last meer van gebrek aan eetlust en rebound maar hij kan zich prima focussen. Hij neemt nog steeds 3mg melatonine en hij slaapt dus ook goed. De dosering melatonine en het tijdstip van innemen is heel individueel bepaald; daarvoor moet je een melatonine-test laten doen en niet zelf gaan aanrommelen met tabletjes.
Methylfenidaat heeft idd als veelvoorkomende bijwerking dat de lengtegroei en het gewicht kunnen stagneren maar het blijkt dat deze achterstand later meestal weer wordt ingehaald. Zoon is nog steeds niet een van de grootsten (hij is 1.52 en 40kg) maar hij is niet meer zo'n schrielkip als hij eerst was. Het is even zoeken en experimenteren met medicatie en doseringen tot je de juiste balans hebt gevonden tussen het optimale effect (focussen) en de eventuele bijwerkingen.
Alkes
07-09-2015 om 14:39
hogere dosering bij hoger gewicht?
Mijn zoon van nu 16 slikt nu 4,5 jaar medikinet (30 mg). Hij is onlangs overgestapt op een lagere dosering (20mg) omdat hij erg vlak en soms suf werd van de medikinet. Volgens de behandelend psychiater is het niet zo dat de dosering afhankelijk is van je lichaamsgewicht. Wat wel de juiste dosering is blijft een kwestie van trial and error. Deze dosering lijkt het beter te doen voor mijn zoon. Overigens zou hij het liefst helemaal stoppen met medicatie omdat hij zichzelf leuker vindt zonder pillen. Dat is hij trouwens ook (in ieder geval veel alerter en geestiger), maar helaas gaat het op school dan gelijk een stuk minder goed. Voorlopig toch nog maar doorgaan.
Femmel
07-09-2015 om 16:46
medicatie elke drie maanden afgestemd...
De medicatie van onze zoon wordt steeds weer opnieuw afgestemd, hij is de laatste x iets omlaag gegaan omdat zijn rebound wat heftig is, maar ik ga komende maand het gebruik van concerta of in de middag nog een kleine dosering ritalin bespreekbaar maken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.