mamavanjena
03-01-2015 om 16:05
puberzusje bij ouders weg halen
Hallo,
ik weet niet of ik hier op het goeie onderdeel van het forum ben zo niet, mijn excuses.
Ik heb een puberzusje van 12 jaar. Heel lief meisje maar emt een behoorlijke rugzak.
Ze word thuis compleet geestelijk kapot gemaakt door onze vader en stiefmoeder.
Het gaat dan om schelden, onder druk zetten, onze moeder slecht praten, contact met moeder verbieden en ga zo maar door.
Vanochtend is er weer drama geweest. Deze keer werd ze weer buitengesloten door haar stiefmoeder. Er is ook nog een stiefbroertje van 14 in het spel die vreselijk word voorgetrokken. Deze jongen kan in hun ogen niks fout doen.
Mijn zusje werd uitgemaakt voor slap, een mietje en een verwend k*tkind (wat absoluut niet zo is).
Ik wil haar heel graag bij deze mensen uit huis halen om haar zelf in huis te nemen.
Bij onze moeder kan zij ook niet terecht.
Onze moeder heeft een hele heftige vorm van borderline, dus dan zet je haar van de regen in de drup.
Jeugdzorg heb ik al eerder ingeschakeld, en ook al melding gemaakt van kindermishandeling. Geestelijke mishandeling is ook mishandeling in mijn ogen.
Er is 2 keer controle geweest en uit wat hun toen opmaakten was er niks aan de hand.
Maar iedereen kan een mooi verhaaltje ophangen, en mijn zusje is te bang voor onze vader en stiefmoeder om nou eens echt te vertellen hoe het zit.
Is er iemand die weet welke stappen ik kan ondernemen om haar uit deze situatie te halen?
Zij kan bij mij en mijn gezin wonen. Dit is iets wat ze ook zelf graag wil.
Alvast bedankt
Leen13
03-01-2015 om 16:20
advocaat
Je zusje kan zelf een advocaat inschakelen die haar wens, bij jou in huis wonen, voor kan leggen aan de kinderrechter.
Ondanks alle zorgen omtrent het ouderschap van jullie ouders zou ik wel zorg dragen dat er zowel met vader als met moeder een regelmatig contact blijft bestaan. Maar nu op voorwaarden die hanteerbaar zijn voor je zusje. Een keer samen eten, of samen een uitje, of samen kleding kopen.
Bespreek met de advocaat hoever je hierin wilt gaan. En wat er mogelijk is. Maar eerst een advocaat voor je zusje. En de mogelijkheid van curatorschap overwegen, vanwege alle heersende belangen.
Toch is er mogelijk nog een kortere weg. Bied je vader aan dat je zus bij jou komt wonen en bijvoorbeeld alleen nog 1x per week een keer komt eten, en verder samen met vader winkelt voor kleding oid.
Leg uit dat je het sneu vind dat je zusje in zo'n gedoe met stiefmoeder en stiefbroer terecht komt en dat dat de verhoudingen er niet leuker op maakt.
Als zusje bij jou komt wonen blijven de verhoudingen met vader, stiefmoeder en stiefbroer beter.
Overleg over van alles met je vader, zonder inmenging van anderen, houd hem betrokken.
Dat kan de kortste weg zijn. Je kunt verder informeren hoe het dan moet met kinderbijslag, gezag (gedeeld met je vader?) en de toeslagen.
Als dit is wat je zusje ook wil kun je het zo formuleren dat het acceptabel wordt voor iedereen. Ook leuker voor de stiefmoeder en stiefbroer, maak die niet de zwarte piet. Houd je in.
tsjor
03-01-2015 om 16:26
Accuter
Je zusje kan natuurlijk altijd thuis weglopen en naar jou toe komen. Ik zou dan wel even de politie bellen dat ze bij jullie is en dus niet vermist.
Daarna kan je zusje zelf naar de rechter stappen en vragen om een andere verblijfplaats. Het kan zijn dat jeugdzorg etc. dan toch wordt ingeschakeld, maar hopelijk kun jij en kan je zus goed motiveren waarom dit de beste oplossing is.
Wat AnneJ beschrijft is goed als er wat meer tijd is.
Triest dat de relatie met vader en moeder zo moeizaam is, maar mooi dat jij er bent.
Tsjor
mamavantwee
03-01-2015 om 18:07
vervelend
Bedankt voor jullie reacties. Onze vader is een erg agressieve man.. De angst voor hem is dus ook groot. Van mijn zusje meer dan van mij. Maar ik ben natuurlijk volwassen en zij niet. Ik ben niet meer afhankelijk.
Ik denk dat we dan toch gaan kijken naar de optie om weg te lopen.
Mijn vader is geen man die open staat om de dingen normaal te bespreken helaas. Het zal nooit mijn bedoeling zijn om mijn zusje bij ze weg te houden, maar ik ben nu op een punt dat ik in mijn zusje haar belang ga kijken. Vanochtend kwam de opmerking dat ze ze haat. En dat is iets wat ik voor haar en mijn vader niet wil. En ik hoop dan ook dat als ze uit de situatie is het contact misschien ook beter zal worden.
MarSy
03-01-2015 om 22:35
12 en eigen advocaat zelf naar rechter?
Even ot
Maar waar kan ik die info vinden? Heb van een advocaat gehoor dat het niet waar is?
Leen13
03-01-2015 om 23:12
voorbeelden
"Formeel verzoek indienen
Als je 12 jaar of ouder bent, mag je een formeel verzoek bij de rechter indienen. De rechter moet dan je verzoek behandelen zoals hij dat ook met een verzoek van een volwassene doet. Voor een formeel verzoek heb je een advocaat nodig."
Ik heb daar ook wel uitsluitingen van gehoord. Een kind dat niet in hoger beroep zou kunnen tegen een opgelegde OTS bijvoorbeeld. Snap ik nog steeds niet. Maar een goede geinformeerde en geinteresseerde advocaat zou je de mogelijkheden moeten kunnen uitleggen.
Ook de minderjarige, 8 jaar oude, Kadisha, schakelde een advocaat in, namelijk Richard Korver.
Nog een voorbeeld
http://machteldvonk.wordpress.com/2014/04/21/de-bijzondere-curator-en-artikel-1253c-bw/
wil40
04-01-2015 om 19:25
School
Scholen hebben ook een vertrouwenspersoon. Als er problemen zijn thuis heeft school dat ook vaak in de gaten. Tenslotte is je zusje daar iedere dag in beeld. Is daar een goed gesprek/overleg mogelijk? Wat een trieste situatie, fijn dat jij er bent voor je zusje.
mamavantwee
12-01-2015 om 22:13
school
Er is sinds kort contact met een vertrouwenspersoon op school.
Mijn zusje is zo bang voor thuis dat ze daar met veel pijn en moeite heen is gegaan op aandringen van mij.
Afgelopen zaterdag mocht ze een paar uurtjes bij ons zijn om ons duidelijk te maken hoe kinderachtig wij in hun ogen zijn dat we geen contact zoeken.
Is een erg lang verhaal, maar mijn zusje word gebruikt om mij en mijn partner onder druk te zetten.
Iets waar ik sinds een paar jaar niet meer aan mee doe.
Hoe hard dit misschien ook klinkt.. ik moet ondertussen ook aan mijn eigen gezin denken.
Het grootste probleem is dat zij zo bang is dat ze haar wat aan gaan doen, of mij.
En daarom durft zij niet de stap te zetten om weg te gaan.
Vandaag was bij mij een breekpunt en morgen zal ik jeugdzorg gaan inschakelen om dit alles een halt toe te roepen.
Ze zijn hard bezig om zo een klein meisje geestelijk kapot te maken.
Indien er iemand nog tips voor me heeft van hoe ik deze volgende stappen moet ondernemen, heel graag!
tante Sidonia
13-01-2015 om 09:36
nee geen tips
Maar ik wens jullie veel sterkte! Wat fijn dat jij er bent voor je zus!
Heb jij zelf back up? Steunt je partner jou, heb je vrienden of zijn familie. Die kan steunen?
tsjor
13-01-2015 om 22:15
De volgende stappen
Even de situatie nog helder: je puberzusje durft niet weg bij haar ouders, terwijl zij daar helemaal niet goed wordt behandeld. Jullie hebben een eigen gezin, en geen kontakt met de ouders.
Het is jammer dat je zusje niet naar jullie toe durft te komen.
Wat betreft jeugdzorg, je hebt nu een paar mogelijke ingangen:
- Het AMK, meldpunt kindermishandeling. Dan komt er een onderzoek naar de situatie, maar als je zusje niets durft te zeggen en je ouders goed kunnen praten kan het zijn dat het allemaal niets oplost.
- het CJG, daar kun je informatie krijgen over wat je mogelijk kunt doen. Als er nog een inloopspreekuur is ergens in je gemeente.
- de gemeente heeft tegenwoordig allerlei vormen van zorgbegeleiders, die dan het hele gezin onder de loep nemen. Doel is om de problemen binnen het gezin op te lossen. Maar dat wil je eigenlijk niet.
- Ik weet niet of het zin heeft om kontakt op te nemen met de politie en te vragen of zij je zusje enige bescherming kunnen bieden als ze weg zou lopen of aangifte zou doen. Of dat je eventueel zelf aangifte zou kunnen doen van mishandeling.
- ik weet ook niet of je via een advocaat zou kunnen regelen dat je zusje een verzoek indient om voortaan bij jou te mogen wonen.
Als er iets moet gebeuren, dan moet er maar iets gebeuren. Het kan zijn dat je er later spijt van krijgt, omdat de gevolgen voor je zusje vervelend zijn. Maar als je de situatie zo inschat dat het nu het allerergste is wat haar kan overkomen, dan is het het risico waard.
Waarom zou je niet in overleg gaan met de vertrouwenspersoon van school? Of kijken dat ze voorlopig met regelmaat bij jullie kan komen en dat langzaam uitbouwen (zal wel niet gaan).
Ik hoop dat je een goede weg vindt.
Tsjor
Syl
15-01-2015 om 00:22
Opvanghuis
Kan je zus niet weglopen naar een opvanghuis/wegloophuis ipv naar naar jou? Dan wordt ze ergens anoniem opgevangen. Als je vader agressief is, zal hij misschien eerst bij jou verhaal halen als hij merkt dat ze weg is. Dan kan je zus misschien beter juist niet bij jou zijn (in het begin dan he)
Even gegoogled en trof de website opvanghuis.nl (geen idee eerlijk gezegd wie daar achter zit hoor! Dus zeker eerst informeren bij instanties of hier een betrouwbare organisatie achter zit!!) Bij zo'n opvanghuis kun je misschien ook info vragen wat jij of je zus het beste kan doen.
Sterkte.
mamavantwee
19-01-2015 om 23:18
bedankt
Bedankt voor jullie lieve reacties en het meedenken.
De angst van mijn zusje is zo groot dat ze ook niet durft weg te lopen.. Bang voor wat ze dan gaan doen, en zoals Tsjor aangeeft is ook mijn zusje bang dat vader idd hier verhaal gaat halen.
2 jaar geleden heb ik melding gedaan via politie bij het AMK.
Gevolg: onderzoeken, 2 keer een gesprek daar thuis.. zusje durft niks te zeggen en vader en stiefmoeder zijn heel goed in mooie verhaaltjes. Uiteindelijk alles zonder resultaat.
Het enige resultaat wat er was is een nog ergere situatie als de vrouw van jeugdzorg weg was.. Want waar kwam nou toch die melding vandaan?
Onze vader heeft goeie contacten bij de politie die hem al regelmatig met verschillende dingen hebben geholpen. iets waar ik hier niet verder over wil uitweiden. Want je weet nooit wie er mee leest.
Wat ik wel kan zeggen: er is eerder tegen hem aangifte gedaan voor zware mishandeling/poging tot doodslag en daar is hij toen mee weg gekomen door een boete te betalen van een paar 100 euro.
Alles moet nu op een stiekeme manier. Vorige week ben ik bij haar op school geweest voor een gesprek met de zorgdocent. Daar is de afspraak gemaakt om nu met de schoolarts en schoolpolitie verder te kijken.
Het plan is om haar zsm daar uit de situatie te halen zonder dat mijn ouders er van af weten. Pas op het moment dat zij haar spullen pakt zullen ze dus weten dat ze weg gaat. Dit om zoveel mogelijk agressie en onder druk zetten te voorkomen.
Het meest vervelende is nog dat ze alle contact tussen haar en mij proberen te verbieden, dus echte afspraken maken van hoe nu verder gaat heel moeilijk.
Zondag vroeg ze mij hoelang ze het nog moest volhouden om daar te blijven wonen. Ik heb haar uitgelegd dat ze mag gaan wanneer ze wil, maar ze blijft zichzelf een ultimatum stellen simpelweg omdat ze niet durft.
Het plan is nu om eind deze week te gaan, maar is allemaal nog afwachten.
Ik hoop dat ze het doet, maar ik denk van niet.
Het opvanghuis is zeker iets wat ik zal gaan aankaarten Syl.
Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie lieve reacties
mamavantwee
20-01-2015 om 14:49
zeker weten
Dat is het zeker tante Sidonia.
Een gekmakende situatie ook.
Ik wil zo veel voor haar doen, maar op dit moment kan ik niks anders dan wachten en hopen dat het goed zit.
tsjor
20-01-2015 om 18:21
mamavantwee
Zou ze geholpen zijn als ze zeker wist dat ze een veilige plek zou hebben die niet bekend is in jullie omgeving? laat het dan weten, eventueel via forumbeheer, er is altijd wel iets te regelen. Als ze zelf de eerste stap maar durft te zetten.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.