Evanlyn
26-11-2013 om 19:15
PDD NOS en te laag schooladvies vanwege werkhouding
Op een B voor spelling na, heeft zoon alleen maar A's gescoord. Toch is de school er niet van af te brengen hem een HAVO advies te geven. Is er iets wat ik kan doen? Hij heeft een NIO toets gedaan waarvan de uitslag nog niet binnen is, maar ik vermoed dat dat weinig uit zal maken. Wat moet ik nu doen? Naar de middelbare school met de scores in mijn hand? Of kan ik nog iets doen om de school uit te leggen dat het niet handig is een kind met PDD NOS op een te laag niveau te plaatsen, omdat dat zijn problemen niet oplost?
Karmijn
26-11-2013 om 19:54
op tijd
Je bent mooi op tijd.
Ik zou met de cito scores en de nio uitslag, een afspraak maken met de zorgcoordinator van de school van jou keuze. Als die zeggen er niets mee te kunnen en klakkeloos het advies van de basisschool op te volgen, dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Dan kun je nog een andere school zoeken.
wil40
26-11-2013 om 22:18
Werkhouding
Je wilt je zoon op het VWO geplaatst hebben? Je kan ook kiezen voor een scholengemeenschap met brugklas Havo/Vwo. Werkhouding speelt ook mee bij een schooladvies, dat hebben we hier ook ondervonden. Wij hadden een lager advies wel verwacht, en inderdaad, veel problemen bij de zelfstandigheid en het plannen op het VO. Ondanks een hoog iq en mooie resultaten op de basisschool is je kind niet automatisch een VWO leerling. Maar jij kent je kind het beste, dus inderdaad, contact zoeken met de school van zijn keuze.
Evanlyn
27-11-2013 om 11:05
HAVO/VWO
Ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar helaas heeft de school waar ik hem op sociale redenen op wil plaatsen geen HAVO/VWO klas.
Dochter zit op diezelfde school en is er inderdaad heel gelukkig. Ook zij kreeg een HAVO advies ipv VWO vanwege werkhouding en wil nu opstromen. Haar cijfers zitten ruim boven de norm, maar tja... werkhouding. Ik word hier zo moe van! Krijgen we dat straks op de universiteit weer? Daar ben ik vroeger nog de meeste mensen met een slechte werkhouding tegengekomen. Of mogen daar nu alleen nog brave kindjes heen, die niet op daken klimmen en zo? (en dat was geen keuzevak als vooropleiding voor de Pietenschool).
klomp
27-11-2013 om 11:25
helaas
Even een reactie zonder alles gelezen te hebben. Beetje raar dat je alleen op werk houding afgestraft wordt. Mijn dochter had dan misschien het eerste jaar op het vwo nog een goede werkhouding (itt de rest) maar ze is de overige jaren toch echt doorgesukkeld met een werkhouding van 0,0. Nu zit ze heel gemotiveerd op de uni, is dit jaar aan haar tweede werkgroep begonnen en klaagt dat er voor 85% jongeren zitten met eens slechte werkhouding. Niet geïnteresseerd, niet voorbereidend. Dus nee, op de uni is het met de slechte werhiudingen echt nog niet over
Jaina
27-11-2013 om 12:15
Werkhouding
Ik snap het werkhouding argument nooit zo goed. Als de cijfers goed zijn dan is blijkbaar die slechte werkhouding geen hindernis om goed te scoren. Werkhouding bepaald voor een groot deel hoe goed je scoort. Een kind wat een beetje moeite heeft met bepaalde vakken maar hard werkt zal dus hoger scoren en dus naar een hoger schooltype kunnen. Inderdaad dankzij die goede werkhouding.
Een kind wat heel goed is maar weinig doet zal misschien lager scoren en dan zijn die cijfers dus minder goed en dus misschien een lager schooltype.
Echter bij een kind dat ondanks weinig doen en geen zin toch goede cijfers haalt lijkt me het volkomen onzin om te kiezen voor een lager schooltype. De cijfers wijzen immers uit dat het kind het ondanks die slechte werkhouding aan kan.
Evanlyn
27-11-2013 om 14:53
Jaina en klomp
Jaina: Die ga ik uitprinten voor school! Misschien snappen ze het dan, de wonderen zijn de wereld niet uit.
En klomp: mooi, dus dat is in de moderne tijd niet veranderd! Allemaal luie slimmeriken die best een acht zouden kunnen halen maar tevreden zijn met een zes. Net als vroegah.
Yura
29-11-2013 om 13:30
Werkhouding
Dat is tegenwoordig nogal in de mode. Dochter zit in 3 gymnasium en die ergert zich er groen en geel aan. Het lijkt echt alsof docenten denken dat ze een soort aliens zijn die alleen maar willen leren en nooit leuke dingen willen doen en nooit een geintje maken in de les. Er zijn 2 gymnasiumklassen en die van hun is nogal druk, ze zijn dan ook regelmatig onderwerp van gesprek in de docentenvergadering en krijgen regelmatig een speech, dat ze wel een mavo-klas lijken en dat ze eens naar de parallelklas moeten kijken. Ondertussen haalt trouwens hun klas veel hoger cijfers gemiddeld genomen dan de parallelklas. De docent Grieks presteerde het zelfs om een theaterbezoek te plannen op de dezelfde avond als het schoolfeest en dan nog verbaasd zijn dat er niemand mee wil. Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en in mijn tijd was een typische gymnasiumleerling iemand met een hoge intelligentie die op zijn sloffen het gymnasium deed, de school barstte van de buitenschoolse activiteiten en we hadden enorme lol. De meesten zakten dan ook voor het theorie-examen voor hun rijbewijs, want het merendeel had nog nooit wat hoeven doen in die 6 jaar, dus die wisten helemaal niet hoe ze moesten leren. Maar tegenwoordig is een typische gymnasiumleerling, iemand die liever met zijn neus in de boeken zit en geen sociaal leven heeft blijkbaar. Nou ja dochter worstelt zich maar door het 3e jaar heen en neemt de ergernissen voor lief, want ze vindt Latijn nou eenmaal een geweldig vak. Ze krijgt nog iets meer op haar donder dan de rest van de klas, want ja ze is wel een van de aanstichters van het feit dat de klas zo druk is. Ze heeft het gevoel dat veel docenten ervan balen dat ze desondanks wel goeie cijfers haalt zodat ze haar nergens op kunnen pakken, ze is 1 van de betere leerlingen van de klas.
Evanlyn
30-11-2013 om 18:52
Zo'n dochter heb ik ook!
En ik vraag me echt af waarom ze nog normen voor opstromen hanteren op school, als die normen meteen weer overboord worden gegooid omdat iemand weleens kletst of een geintje uithaalt. We hebben het tenslotte wel over pubers. Thuis werkt het uitstekend om te blijven praten, met humor te reageren als dat kan, en duidelijke grenzen te trekken als het moet.Dochter accepteert dit en we hebben echt enorme lol met haar. School vindt het kennelijk minder lollig allemaal. Maar ik denk dan: dit zijn professionele puber-opvoeders, die horen toch zelfs beter dan ik te weten hoe dat moet?
wil40
30-11-2013 om 22:24
Evanlyn
Ik heb thuis ook geen problemen met mijn puber, op school is toch andere koek. Een klas met een stuk of 25 pubers die "af en toe" een lolletje maken, terwijl een les nog geen uur duurt is toch iets anders dan thuis aan de eettafel. Thuis kan het enorm grappig zijn, daar valt niet veel te verstoren. De ene docent kan daar beter mee omgaan, corrigeren dan de ander. Jij vindt je kind grappig, daar is vast niet iedereen het mee eens.
Mijn zoon heeft concentratieproblemen, dat is voor thuis geen enkel probleem. In de klas draait niet alles om hem en is hij ook vast niet de enige die snel afgeleid is. Daar kan het slecht concentreren wel een probleem zijn.
Evanlyn
30-11-2013 om 22:55
ik zeg ook niet dat er geen discipline moet zijn, integendeel!
Maar dat opstromen een brevet van braafheid vereist vind ik wel erg, net alsof ze op het VWO nooit wat uithalen. Dit alles speelt bij zoon trouwens niet, die is de braafheid zelve. Maar inderdaad heeft hij concentratieproblemen. Maar ja, met beide fenomenen hoort een leerkracht toch om te kunnen gaan, ook een VWO leerkracht? Of vind je dat ze dan maar geen onderwijs op het juiste niveau moeten hebben? Leuk voor de HAVO leerkrachten dan, een klas vol verveelde kinderen die niet braaf genoeg zijn voor VWO, maar op HAVO niveau weinig hoeven te doen om bij te blijven. Dat lijkt mij nou een nachtmerrie. Geef die kinderen wat te doen, dan heb je veel minder last van ze. Zo doe ik het thuis ook.
Tyrion
01-12-2013 om 09:10
kan ook zijn dat school gelijk heeft
Bij mijn dochter was het precies hetzelfde. Voor alle vakken een A score, op de cito 547 gehaald, maar school adviseerde Havo. Wij waren het daar niet mee eens, en hebben haar toch in een VWO klas kunnen plaatsen. Maar in het tweede jaar lukte het al niet meer, inderdaad vanwege de werkhouding. Zo noemden hun dat althans want dochter heeft ADD. Dus afgezakt naar de Havo. En die heeft ze met heel veel moeite en veel huiswerkbegeleiding kunnen afmaken. Achteraf zie ik dus dat de basisschool toch gelijk heeft gehad.
Evanlyn
11-12-2013 om 12:30
Tyrion
Ja, daar ben ik ook wel bang voor. Maar jouw dochter heeft het tenminste mogen proberen en het ene zorgenkind is het andere niet, dat maakt het juist zo lastig. En onze school heeft weinig ervaring met het adviseren van zorgenkinderen, omdat ze ze allemaal allang weggebonjourd hebben richting SBO tegen de tijd dat ze in groep 8 zouden zitten. Dat hebben ze bij ons ook geprobeerd, dus ik ben wel gewend dat ik flink tegen de school moet ingaan. SBO zou in elk geval slecht voor hem zijn geweest (althans die hier in de buurt).
Net de NIO score binnen gekregen: 125, dus een dik VWO advies. Ben benieuwd of ze toch nog HAVO adviseren met èn A's op de CITO èn 125 op de NIO.
Nou ja, we hopen er maar het beste van. Ik zou in elk geval graag willen dat hij het mag proberen, want hij wil graag naar Delft en dat lijkt me ook een hele goeie, nerdy omgeving voor hem.
Hans
02-07-2014 om 11:55
Welke NIO
Waar is de NIO test gedaan? en was dat individueel of klassikaal?
Evanlyn
02-07-2014 om 12:47
NIO
De NIO is klassikaal gedaan. Tot mijn verbazing wilde de school eraan meewerken dat een paar kinderen van de klas de NIO deden op een SBO school in de buurt, waar geen CITO maar een NIO werd gedaan. Daar kwam een duidelijk VWO advies uit en daar gaat hij nu dus ook heen!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.