Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-06-2012 om 10:07
Hallo allemaal,
Ik heb twee vragen: onze zoon (PDD-NOS) gaat dit jaar naar het VO. Hij heeft geen rugzakje meer maar er is wel extra aandacht voor hem via de mentor en de ambulant begeleider. ik meen me te herinneren dat iemand hier op Ouders Online een A4tje had gemaakt voor alle docenten met een een soort uitleg/handleiding hoe om te gaan met hun kind als er problemen zijn. Bijv. mijn zoon moet je echt even alleen laten als hij blokkeert. Juist niet tegen hem gaan praten. Maar zo waren er meer punten die op dat A4tje werden genoemd die ik zo niet meer weet. Ik heb het uitgebreide forum archief al doorgespit maar kan het niet vinden. Misschien kan iemand me helpen?
En de tweede vraag: in mijn archiefzoektocht kwam ik ook de mooie post tegen van K. Heksenvet over het voorbereiden van je kind op het VO. Hele herkenbare praktische dingen: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2633992
Ik wil ze graag met mijn zoon bespreken. Het punt daarbij vind ik alleen dat het allemaal zo'n gedoe en dus negatief is. Hij vindt school al helemaal niks, een straf, en dan is hij ook nog iemand voor wie de dingen niet zo vanzelfsprekend zijn als voor anderen. Moet hij ook nog met zijn moeder zo'n lijst door nemen om voorbereid te zijn op een heleboel nieuwe dingen.
Misschien is het beter om die lijst voor mezelf in het achterhoofd te houden en hem spelenderwijs te wijzen op dingen die kunnen gebeuren.
Natuurlijk leert hij veel meer door de dingen te doen en wordt hij ook al veel zelfstandiger, maar hoe kan ik hem nu op een leuke manier voorbereiden. Dank voor jullie tips!
Anoniempje
26-06-2012 om 13:54
Goede inschatting
Klinkt als een goede inschatting. Elk kind is ook weer anders en ik denk dat je zelf die inschatting het beste kunt maken.
Misschien kun je een paar keer op bezoek bij de beoogde school, vooral nu die nog open is?
En dan even concreet op zoek naar de kantine, naar de concierge, naar de administratie, naar de bibliotheek, de sportzaal.
Uitzoeken welke regels er gelden.
Hoe is de indeling van de nummering van de lokalen.
Misschien kun je een rondleiding vragen op school? Of anders aankondigen dat je zelf op speurtocht gaat met je zoon. En dan niet er door heen rennen, of je er doorheen laten rennen (mijn dochter voelde zich dan wel opgelaten) maar kalm met aandacht voor de vragen van je kind.