Zembla
01-03-2013 om 22:57
Oproep: ouders gezocht voor televisieprogramma Zembla
[* Betaald bericht *]
KIND MET EEN ETIKET: gewenst of ongewenst?
In elke klas zitten wel kinderen met ADHD, ADD, dyslexie, dyscalculie, PDD-NOS. Misschien heeft uw kind ook zo’n etiket.
Is zo’n etiket noodzakelijk voor de beste hulp aan uw kind? Of vindt u het stigmatiserend en mag uw kind anders zijn ZONDER de medische molen in te gaan?
Het televisieprogramma Zembla hoort graag uw mening en ervaringen. Neemt u aub zsm contact op met de redactie van Zembla, 035-6711344 of 06-22150746.
JansjeRommy
01-03-2013 om 23:07
Liever niet
.....iets teveel gezien hoe zembla zaken verdraait uit sensatiezucht.
Even anoniem
02-03-2013 om 12:16
Tja
Onze ervaring is dat mijn kinderen helaas pas serieus genomen werden door leerkrachten en de huisarts toen het etiket er was. Ja, ik vind dat onnodig stigmatiserend en kwetsend. Vooral ook omdat wij als ouders voor het leven met etiket, niet serieus genomen werden inzake wat ons opviel aan onze kinderen. Dat het geen kwestie van wangedrag, niet goed opgevoed zijn of laag iq is. Dat moet je dan gaan bewijzen (hoe bewijs je dat?). Van mij mogen kinderen anders zijn maar de wereld heeft voor bepaalde mate van anders zijn wel een verklaring nodig. En het zoveelste programma met weer diezelfde vraag.
Als ik had mogen kiezen: wel hulp, begrip en geen etiket. Maar als ouder heb je daarin niets te willen. Die vraag is daarom een onzinnige vraag in mijn ogen.
Leen13
02-03-2013 om 12:29
Etiket is nodig
Het lijkt me juist wel een nuttige vraag. Helaas ga ik ook niet met mijn hoofd op de tv. Je zit als gezin met kinderen met een etiket in een politiek spanningsveld. Iedereen vind er wat van en dat laten ze je weten ook. Vooral omdat het tussen de oren zit, en vaak niet direct zichtbaar is is het onbegrip tenenkrommend. En natuurlijk zijn er gelukkig ook mensen die het wel begrijpen maar de tegenstellingen zijn te groot. Je wilt niet publiek afgemaakt worden. In de politiek krijgen ze daar tenminste nog een salaris voor.
Van mij mag mijn kind anders zijn maar voor het financieren van speciaal onderwijs moet je daarvoor eerst het wespennest van de jeugdhulpverlening in. Ik doe het omdat het een absolute voorwaarde is voor hulp en begrip van tenminste die mensen die er in het leven van mijn kinderen toe doen. Anders was ik er nooit aan begonnen. Het gedoe is te erg.
Alcedo atthis
02-03-2013 om 15:45
Onzinnig?
"Die vraag is daarom een onzinnige vraag in mijn ogen."
Hier toch echt heel andere ervaring hoor. Wel een diagnose (ADHD), maar daar 'doen' we niets mee. Ook niet richting school. En we (lees: kind) krijgen de hulp en begeleiding die we nodig hebben. Op school, maar ook van een kinderpsycholoog en jeugdpsychiater. Zoon zou zo een tweede diagnose kunnen krijgen (PDD Nos), maar die willen we voorlopig niet. niet nodig, zeg maar.
Ik ken de verhalen dat je persé een etiket moet hebben voor hulp, begrip en ondersteuning, van dit forum, maar ik herken ze in onze eigen situatie absoluut niet. Ongetwijfeld scheelt het dat ons kind een zogenoemde 'hoog functionerende ADHD'er' is (zo noemt de psychiater het) en we vooralsnog geen PGB's etc. nodig hebben. Maar daar is hij geen uitzondering in: dat geldt voor een groot deel van de kinderen met een etiket. Psychiater en psycholoog hebben wij zelf uitgekozen en worden gewoon via zorgverzekering vergoed.
anna van noniemen
02-03-2013 om 15:46
Als ik ook maar enigszins het idee zou hebben
dat dit werkelijk zou bijdragen aan een positiever beeld op zorgenkinderen, misschien zou ik dan wel meewerken, maar ik weet nog hoe Zembla ooit een heel naar item over medicatie heeft gemaakt, dus nee, ik zit hier niet echt op te wachten.... Het kost zo al moeite genoeg ons staande te houden....
En ja, om hulp te krijgen is een stempel inderdaad noodzakelijk, triest, maar waar...
anna van noniemen
02-03-2013 om 17:12
Maar nu ik zo eens nadenk
en dit draadje combineer met het draadje over CEASE, is dat eens een idee Zembla! Die therapie eens door te lichten?
Karmijn
02-03-2013 om 18:49
Zembla
Ik heb die tenen krommende Zembla aflevering, over adhd, nog vers in mijn geheugen liggen. Geen sprake van dat ik mijn kind zijn verhaal zou lenen voor zulk soort oppervlakkige stemmingmakerij.
Ik kan me zo voorstellen dat de mensen die in alle vertrouwen toen aan dat programma hebben meegewerkt, achteraf zeer veel spijt hadden. Niet echt een programma met respect en hart voor adhd-ers, was toen mijn conclusie. Dus nee, bedankt.
Alcedo atthis
02-03-2013 om 19:20
Ik doe ook niet mee
Ik meld mij trouwens ook niet aan voor Zembla. En dat zit 'm wat mij betreft vooral in het feit dat ik niet aan heel Nederland ga vertellen welke etiketten mijn kind heeft. Zou kind trouwens zelf ook absoluut niet willen. Helaas worden kinderen met een diagnose door de omgeving (de goede uitzonderingen daargelaten) vaak direct gereduceerd tot hun diagnose. Zie ik voor mijn kind geen voordeel in, alleen maar nadelen
Leen13
02-03-2013 om 21:15
Officials
Misschien is het handig om de deskundigen, de officials in de keten en de ouderorganisaties eens die vraag te stellen. Dan wordt meteen duidelijk hoe divers de opvattingen zijn en wie er bezig is met helpen en wie met politiek scoren.
Leen13
02-03-2013 om 21:18
Het is ook verfrissend om dat te vragen aan de 'man in de straat'. Zal net zo'n warboel zijn. En als je toch bezig bent vraag dan ook even of ze het verschil weten tussen kindermishandeling en een etiket?
Pippe Lientje
03-03-2013 om 01:10
Beste zembla,
Ja, het etiket is nodig om hulp te krijgen: in de vorm van medicijnen, en in de vorm van PGB of een rugzakje e.d. Daar kunnen we kort over zijn. En ja het is stigmatiserend. Mijn kind mag van mij echt wel anders zijn, zonder een etiket. maar van deze maatschappij mag het niet. En mijn kind moet ook de kansen krijgen die hij verdient. Dus is het nodig.
Maar.... mijn kind heeft allerminst behoefte aan een extra etiket van Zembla. (zeker niet na die laatste uitzending over ADHD medicatie)
Mag ik vriendelijk bedanken?
Hanne.
03-03-2013 om 11:10
Niet op tv
Is zo’n etiket noodzakelijk voor de beste hulp aan uw kind?
Tja de maatschappij is (nog) niet altijd flexibel genoeg om om te gaan met mensen met andere behoeftes. Het hebben van een etiketje opent deuren die anders gesloten blijven.
Of vindt u het stigmatiserend en mag uw kind anders zijn ZONDER de medische molen in te gaan?
Het een sluit het ander niet uit. Van mij mag een kind anders zijn. Ik geniet ontzettend van al mijn kinderen. Elk met hun eigen gebruiksaanwijzing. Maar ik zie ook dat mijn kind soms serieuze beperkingen heeft waar hij ongelukkig van wordt. Daar willen ik wel graag hulp bij hebben. Het doel van de medische molen moet ook niet zijn om een kind tot een standaard kind terug te brengen. Wel om een kind met zijn eigen mitsen en maren op een zo prettig mogelijke manier in de maatschappij te laten functioneren.
anoniempje
03-03-2013 om 15:25
Ik vertrouw het niet
Ik heb de ADHD-aflevering niet gezien, wel de aflevering over maagoperaties bij obesitas. Daar werden twee vrouwen die zo'n operatie hadden gehad gepresenteerd, één van hen zat heel kort na de operatie alweer aan de kaastosti en de macdonalds.
Deze vrouwen waren absoluut niet representatief voor de groep mensen die na zo'n operatie weer hun leven hebben teruggekregen, maar ik weet uit de eerste hand dat zo iemand aanvankelijk ook was benaderd en geïnterviewd door Zembla, maar haar verhaal werd niet gebruikt. Was waarschijnlijk te positief en niet geschikt om de ingreep en de chirurgen in een kwaad daglicht te zetten.
Blijkbaar worden dit soort uitzendingen gebruikt om zaken zo negatief mogelijk neer te zetten. Beseft Zembla niet wat "de gemiddelde Nederlander" daarmee doet? Die wordt boos en roept om maatregelen! Foei, dikke domme mensen met een maagoperatie! Of foei, slechte ouders van kinderen die pillen in hun kind stoppen! Of foei, daar heb je weer van die ouders die zonodig een etiketje nodig hebben! En de volgende keer maken ze een uitzending over uitkeringen of de voedselbank en kiezen we mensen uit die roken, een duidelijk laag IQ en minstens drie honden hebben en liefst ook nog een blik bier in de handen, zodat we ook van deze groep een leuk stereotiep kunnen neerzetten en een fijn stukje sensatietelevisie waarbij de "gemiddelde Nederlander" boos "foei!" kan roepen.
Volgende stap: bezuinigen (is het toeval dat Zembla van een publieke omroep is?). Op de ADHD-ers (met hun enge pilletjes), op dikke mensen (want eigen schuld, dat hebben we zelf gezien bij Zembla toch?) en op autisten (want aanstellerij). De "gemiddelde Nederlander" zal daar graag achter staan, daar heeft Zembla inmiddels al voor gezorgd.
Petra.v.S.
03-03-2013 om 19:59
Goed verwoord anoniempje
Want dat is inderdaad hoe het de laatste jaren gaat. Eerst een bepaalde groep in de media zwart maken en dan op die groep bezuinigen.
Op die manier krijgen ze weinig weerstand van het volk en kunnen ze hun plannetjes doordrukken.
Even anoniem
04-03-2013 om 13:40
Terug naar de vraag
De vraag gaat om de keuze wel of geen diagnose. Ik vraag me af wanneer geen diagnose een serieuze optie is. Als je geen hulp wil, als je precies weet wat er aan de hand is of als je zoveel geld hebt dat je kosten zelf kan dragen? Geen van deze is hier een reële optie.
Ginny Twijfelvuur
04-03-2013 om 14:54
Dat is toch geen vraag!
"Of vindt u het stigmatiserend en mag uw kind anders zijn ZONDER de medische molen in te gaan?" Ik weet niet hoor, maar het lijkt wel alsof jullie denken dat wij voor de lol voor een etiket gaan.
En om de vraag dan ook nog maar even te beantwoorden: tuurlijk mag mijn kind anders zijn. Mijn kind is geweldig en mag helemaal zichzelf zijn. Wat mijn kind echter niet mag is vastlopen op school en in de privésfeer. Een etiket is dus een noodzakelijk kwaad. Met de nadruk op Noodzakelijk.
Ik vind dat er de afgelopen tijd al veel te veel geroepen is door stuurlui aan de wal over kinderen met ADHD. En voel er dus niet veel voor om nog meer koren op die molen te gooien.
Leen13
04-03-2013 om 21:54
Medische molen
Ook de politiek en de publieke opinie is de reden dat je wel met je kind door de medische molen moet. Zelfs met het risico dat je van kindermishandeling beticht wordt.
In Denemarken kunnen ze het aantal kinderen dat hulp nodig heeft niet aan en dan is het dus weer ouderwets ouders verwijten dat ze niet kunnen opvoeden.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1152191/2009/06/27/Ook-Denemarken-worstelt-nu-met-passend-onderwijs.dhtml
Overigens is daar het percentage kinderen dat hulp nodig heeft zo'n 4%. Ik denk dan altijd maar dat volgens de WHO zo'n 10% van de kinderen zodanig psychisch in elkaar zit dat ze hulp nodig hebben die ze in de meeste gevallen gewoon niet krijgen uit onbegrip en gebrek aan deskundigheid. Liever hebben de ouders het gedaan.
Stelle
05-03-2013 om 12:00
Vraagstelling
"...Mag uw kind anders zijn ZONDER de medische molen in te gaan?"
De manier waarop deze vraag gesteld wordt, zegt genoeg over de invalshoek, wmb.
Ginny Twijfelvuur
05-03-2013 om 14:23
Dankje stelle
Je maakt kort maar krachtig het punt dat ik maar niet uit mijn toetsenbord kreeg...
Stelle
05-03-2013 om 16:09
Ginny,
.. en ik las de onderste reacties pas nadat ik de mijne postte en vond toen ineens dat ik erg in herhaling viel
Ginny Twijfelvuur
05-03-2013 om 22:38
Hahaha grappig
Dan is het punt in ieder geval luid en duidelijk gemaakt
anisha
05-03-2013 om 22:40
Mijn zoontjes zgn dyslexie bezorgd veel werkgelegenheid, maar vo
Er moet werkgelegenheid geschept worden voor nieuwe instanties zoals buro jeugd gezin, logopedie, etc etc. Dus kwetsbare groepen, zoals ik en mijn zoontje zijn door de hele molen geweest, helaas alleen de spraak die wat later op gang kwam omdat wij veel in canada en frankrijk waren. Ik wist dat dit goed zou komen, dmv logopedie en laizes faires. groep 1 toch probleem zoeken oogarts oorarts, toen audiologisch centrum, er moest een test komen die zo uitgebreid was iq, gedrag, medisch, wsci, die heb ik laten doen, hier kwam niets uit. Misschien heel licht taalprobleem. School kwam toen met nniet onafhankelijk testburo en de testen moesten weer opnieuw terwijl ik net een duur buro Merkelbach dit had laten doen. Rara hier kwam niets aparts uit om hem een rugzak te geven, maar wel zware dyslexie, vanaf dat moment nog meer behandelingen, en werkgelegenheid, . En de enige die hier totaal niets mee opschiet in tegen deel, mijn zoontje!!!! Wij worden gefabriceerd, ik wil hier wel aan mee doen,
anna van noniemen
06-03-2013 om 21:30
Wat jammer zembla
dat jullie nu vervolgens ook geen reactie hierop geven....
anisha
08-03-2013 om 01:11
ik wilde mijn reactie eigenlijk verwijderen, maar weet niet hoe het moet.
Even anoniem
13-03-2013 om 10:11
Mee eens!
Mooi artikel, Anna. Het is zo waar wat er staat:
Het risico bestaat dat mensen met ADHD door dit onjuiste beeld niet altijd de zorg (kunnen) krijgen die zij op dat moment nodig hebben. U, maker van ZEMBLA, kunt bijdragen aan een positieve beeldvorming.
Alleen ben ik bang dat de makers van Zembla niet tot taak hebben om te zorgen voor die positievere beeldvorming.
Karmijn
13-03-2013 om 12:06
Ik hoop
Ik hoop voor de mensen die zich aanmelden voor dit programma, dat Zembla fatsoenlijker met hen omgaat, dan met dit draadje. Want hier komt geen reactie. Dat stemt niet bepaald hoopvol.
Genista
13-03-2013 om 13:55
Zembla
Dit is gevaarlijk, want assumption is the mother enz... Maar ik neem toch maar even aan dat Zembla niet de intentie had hier een discussie te starten, maar mail te krijgen. Wellicht hebben ze die intussen gehad. Intussen hoop ik ook dat de programmamakers nog meelezen.