Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Opkikker

Ik post hier eigenlijk nooit, dus hoop dat mijn berichtje hier op zijn plek is.
Wij zijn door het ziekenhuis opgegeven voor een zgn "opkikkerdag", een verwendag voor gezinnen met een chronisch ziek kind. Inmiddels heeft een mevrouw van de stichting Opkikker ons benaderd en gevraagd naar hobbies e.d. De datum staat al vast en het programma zien we dus pas op die dag zelf.
Leuk, maar ook wel spannend. En ik was gewoon even benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een dergelijke dag? Hoe ziet dat eruit? Was het wat je ervan verwachtte? Waren er dingen waar je geen rekening mee gehouden had?
Ben heel benieuwd! n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

06-01-2013 om 12:38

Geen ervaring

maar wil je wel alvast heel veel plezier wensen!

Fransien

Fransien

06-01-2013 om 13:45

2e hand

Een meisje wat ik heel vaag ken heeft zo'n dag gehad. Zij is erg ziek geweest en die dag kon ze lekker zichzelf zijn, en haar ouders en zusje waren ook erg blij met het programma, alle zorg werd even uit handen genomen, ze hoefden niet continu alert te zijn maar konden ook even weer genieten van het mooie kind wat ze nog steeds hadden.

Nancy

Nancy

06-01-2013 om 13:53

Hoogvlieger

Hallo N@nny,

Ik heb geen ervaring met stichting Opkikker maar wel met Stichting Hoogvlieger. Ik ga ervan uit dat dit enigzins vergelijkbaar is. Een verwendag voor kinderen die langdurig lichamelijk ziek zijn. Bij mijn dochter stond het programma van tevoren "vast" dwz ze wist dat ze moest vliegen in een Cesna. Ze werden meegenomen naar een brandweerkazerne en deden allerhande leuke dingen. Helemaal wisten we natuurlijk niet wat er ging gebeuren want anders was het geen verrassing meer, maar alles gebeurde onder zeer goede, professionele begeleiding zowat een op een. Onze dochter is samen met een aantal andere kinderen erg verwendt. Het was een superdag en ik heb hele mooie foto's ervan als een dierbare herinnering, gemaakt door de mensen van de Hoogvlieger want ik ben er niet de gehele dag bij geweest. Alles was van het begin tot het eind erg goed geregeld. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat het je zeker iets doet als moeder, zeker toen ik dat snoetje zag aan het eind van de dag! Zij of hij zal zeker genieten en jij ook!

Niet zelf

Maar ik ken van nabij en wat minder nabij wel een paar gezinnen die zo'n dag hebben gekregen van Opkikker. Van hen heb ik gehoord dat je gewoon stomweg kunt gaan genieten van wat je wordt voorgeschoteld. De begeleiding bij hen was super geregeld. Twee moeders hebben vrijwel letterlijk tegen me gezegd, dat ze gaandeweg steeds verder en verder konden ontspannen, omdat zelfs al die kleine dingetjes waar je zelf zo aan gewend bent op te letten (medicatie op tijd, dit of dat niet te vermoeiend voor die-en-die spieren, dat soort dingen) gewoon meegenomen zijn in de organisatie van de dag. Je hebt zelf ook zomaar een dagje vakantie van die dingen en voor de kinderen regelen ze echt iets dat zíj speciaal leuk vinden. Vanuit die verhalen is mijn advies: laat maar lekker over je heen komen.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2013 om 18:20

Zeker doen

Ik ken een gezin van nabij wat zo'n Opkikkerdag heeft gekregen, ze werden opgehaald met een limousine, uitgezwaaid door de hele buurt en hebben allerlei leuke dingen gedaan, de kinderen mochten figureren in een jeugdserie.. De dag werd afgesloten met een etentje bij hen thuis met naaste familie, maar de invulling van de dag wordt helemaal gedaan in overleg. Dus is er iets wat je ooit hebt willen doen, of iets wat je kind altijd al heeft willen doen, geef dat aan!

Heel leuk!

Ik werk voor een bedrijf dat als sponsor betrokken is bij de opkikkerdag. Wat de dames boven mij al zeggen: alles is super geregeld. De organisatie is heel ervaren met zieke kinderen en wat hun grenzen zijn. Ze kunnen ook bijna alles regelen. Ik herinner me een klein meisje dat het jammer vond dat haar ouders al getrouwd waren voor haar geboorte, ze had er graag bij willen zijn. Er werd een complete bruiloft nagespeeld, met het meisje in een hoofdrol (mocht haar ouders 'weggeven', mocht hen de ringen omdoen, mocht de taart snijden enz.) Er was een cameraploeg en een fotograaf, het meisje had een prinsessenjurk en haar ouders hadden trouwkleding. En op gezette tijden was er een half uurtje rust en dan ook voor iedereen, niet alleen voor het meisje, want dan hoefde ze niets te missen. Na de rustpauze ging het feest gewoon weer verder. Dat gezichtje van dat kind was werkelijk onvergetelijk.
Lekker gaan genieten en als je kind een bijzondere wens heeft, gewoon vertellen!

rutiel

rutiel

07-01-2013 om 13:19 Topicstarter

Super

Dank jullie wel voor de reacties! Ik kan me er dus met een gerust hart aan overgeven zie ik.
Puntje van twijfel is een beetje de "saaiheid" van ons gezin. Wij hebben eigenlijk helemaal niet van die boeiende hobbies of wensen. Gevraagd naar mijn favoriete bezigheid kwam ik niet veel verder dan "lezen". Nou ja, dan kunnen ze me hooguit de hele dag in een bieb opsluiten natuurlijk. Gelukkig heeft de hoofdpersoon in ons gezin heel duidelijke wensen en ik hoop ook echt dat het een topdag voor haar wordt.
Ik was wel een klein beetje verbaasd hoor dat wij gevraagd werden. Je voelt je toch ineens een gezin met een heel Zielig Ziek Kind, terwijl dat volgens mij in ons geval best te doen is. Ik zag op de site inderdaad heel zieke kinderen met longaandoeningen en in een rolstoel en zo. Dan voel ik me wel wat bezwaard met een kind dat op die dag (waarschijnlijk) helemaal geen speciale medische zorg nodig heeft...
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

07-01-2013 om 18:32

N@nny

Nee, niet bezwaard voelen, je komt in aanmerking dus het is goed. Geniet ervan!

Nancy

Nancy

07-01-2013 om 19:20

Gevoel is herkenbaar

Hallo N@nny,

Ik herken wat je schrijft. Toen mijn dochter thuis vertelde dat Stichting de Hoogvlieger bij hen op school kwam om kinderen uit te nodigen, heeft mijn dochter hierop niet gereageerd. Zij had hetzelfde gevoel als wat jij beschrijft; ik ben toch niet echt ziek. Ook ik had thuis zo'n zelfde reactie totdat haar juf me een email stuurde dat mijn dochter er gewoon voor in aanmerking kwam. Zelf zien wij onze dochter ook niet als een zielig ziek kind en zo ziet zij zichzelf gelukkig ook niet. Ook worden ze zo niet behandeld tijdens deze dag. Mijn dochter had overigens tijdens de dag zelf ook geen medische hulp nodig, haar medicatie krijgt nl. In de ochtend. Geniet ervan, en ja, ook al zien we het zelf gelukkig niet zo, onze kinderen worden niet voor niets uitgenodigd. Zoals een leraar van haar school ooit zei: ze zitten hier niet voor zweetvoeten. Ik kon daar toen erg om lachen en denk daar steeds aan als zich een situatie voordoet zoals jij die net hebt omschreven. Nogmaals veel plezier!

Wij zijn geweest

Wij zijn in september geweest, was echt super. Is zeker een aanrader en aan alles is gedacht. Er is wel een verschil tussen de zgn super opkikkerdagen en de individuele opkikkerdagen. Toen wij er waren werden ca 60 kinderen tegelijkertijd in het zonnetje gezet. Er waren limo's, helicopters, brandweerwagens, verkleedpartijen, piratenboten, speedboten.. te veel om op te noemen.

Zeker doen!

rutiel

rutiel

08-01-2013 om 14:43 Topicstarter

Superindividueel

Gonniegans, leuk om je ervaring te horen. Begrijp ik het goed dat jullie een superopkikkerdag hadden? Ik denk dat wij een individuele dag hebben maar vond het te suf om dat te vragen. Waaraan kun je dat zien of merken? Er is gevraagd naar onze voorkeuren en zo en volgens mij moeten we eerst ergens naartoe rijden. Maar er werd ook gevraagd of we van limousines of sportauto's hielden, dus blijkbaar wordt er vanaf de locatie dan ook nog gereisd...
Fiorucci en Nancy, dank voor jullie steun! Ja inderdaad, we horen wel tot de doelgroep, maar het geeft toch een dubbel gevoel. Fijn dat jullie dat begrijpen.
n@nny

Superopkikkerdag

Volgens mij is een Superopkikkerdag zo'n dag die wij hadden, dus dat meerdere gezinnen tegelijk in het zonnetje worden gezet. Bij ons vroegen ze precies hetzelfde, er wordt a.d.h.v. jullie voorkeuren een programma op maat gemaakt. Een begeleider blijft de hele dag bij je gezin en maakt foto's en filmpjes. Het vindt meestal plaats in de Eemhof. Google maar eens, dan vind je meer info.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.