Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
triene

triene

10-05-2017 om 18:05

onze zoon wordt binnenkort 7 jaar en heeft leerproblemen en adhd

onze zoon vince heeft leerproblemen en adhd op het school gaat het echt niet goed ondanks dat hij bijkomende hulp krijgt buiten school van Spermalie waar hij kine ergo en logo krijgt .
Nu zitten we met een groot dilemma dat ze voor stellen om onze zoon naar een school te sturen naar een school met type 4 onderwijs .Heb dit eens bekeken en we hebben maar een optie en dat is een school dat ik eigenlijk een stapje te ver vindt. Volgende week zullen we te horen krijgen wat de opties zijn .Vince is alles behalve gelukkig en zegt dit meerdere malen en wat wij als ouders willen is dat ons kind gelukkig is natuurlijk he voor zijn algemeen welzijn.Ik vraag mij af als hij wel ooit gelukkig zal zijn .
Hij neemt ook wel medicatie die door een prof zijn voorgeschreven nadeel weinig eetlust en geen zin om te slapen.
Wij vinden het frusterend iedere dag is er wel iets wij zouden graag eens wat rust vinden voor ons gezinsleven .wordt vervolgd ....

Vogel

Vogel

10-05-2017 om 19:02

Kans

Onze zoon is overgestapt naar speciaal onderwijs toen hij tien was.
Ik heb het heel lang tegengehouden omdat ik hem niet tussen allemaal speciale kinderen wilde hebben, en ook dacht dat hij het best zou kunnen redden in het gewone onderwijs.
Voor hem (en daardoor ook voor ons) zijn die jaren op de speciale school de gelukkigste van zijn leven geweest.
Hij was geen uitzondering meer, er waren kinderen met grotere problemen wat voor hem heel geruststellend was, de juffen begrepen hem en hij heeft er ontzettend veel geleerd.

Het is een hele stap en moeilijk te voorspellen hoe het voor jouw kind zal uitpakken maar geef het een kans. Luister wat deskundigen te zeggen hebben en ga eens kijken op die school.
Succes.

Erica

Erica

10-05-2017 om 19:42

Type 4

Ik weet natuurlijk niet precies wat jouw zoon heeft. ADHD en leerproblemen zeg je. Ik ben wat verrast dat hij dan naar type 4 onderwijs zou moeten. Volgens mij is
type 2 voor kinderen met een verstandelijke beperking
type 3 voor kinderen met een emotionele of een gedragsstoornis
type 4 voor kinderen met een motorische beperking
type 5 voor kinderen in een ziekenhuis/preventorium of residentiële setting
type 6 voor kinderen met een visuele beperking
type 7 voor kinderen met een auditieve beperking of een spraak/taalstoornis
Type 9 voor kinderen met een autismespectrumstoornis.
Type 1 voor kinderen met een licht mentale beperking en
type 8 voor kinderen met ernstige leerstoornissen zijn in afbouw.
Zo als jij je zoon omschrijft, zou ik denken aan het vroegere type 8. Dan zou hij nu dus in het gewone onderwijs terecht moeten kunnen, maar dat gaat niet. Of anders type 3?

Dees

Dees

10-05-2017 om 19:59

Cluster 4

Ik denk dat ze cluster 4 bedoelt en daar Lijkt het wellicht wel te klopoen

Angela67

Angela67

10-05-2017 om 20:27

leerbaarheid vergroten

ik denk dat het criterium moet zijn: waar kan hij het beste tot zijn recht komen zodat hij kan 'leren'?
Zoals een dyslect iets nodig heeft om de nadelen van dyslexie (tijdelijk) te verminderen (bijvoorbeeld door gesproken boeken, grote letters) zodat er inhoudelijk geleerd kan worden. Want als je telkens maar tegen je beperkingen aanloopt houd je geen energie over om inhoudelijk te gaan leren. En zal de omgeving (de 'reguliere' omgeving) je misschien ook alleen maar beoordelen op de matige prestaties die je daar levert en nooit je (kunnen) helpen om op een andere manier te leren. Want er is te weinig tijd/geld/kennis/ruimte om tegemoet te komen aan zijn beperkingen.
gr Angela
ps ik heb verder geen verstand van of ervaring met de soorten speciaal onderwijs

Li

Li

10-05-2017 om 21:32

Dwang

Hou wel voor ogen dat ze ne niet mogen dwingen. Jullie moeten er samen uit komen. Het verbaast me dat ze een kind met alleen ADHD naar SO willen sturen, meestal moet er dan nog wat bij komen, of zijn vedrag moet heel heftig zijn. Maar ga eens kijken . hebben wij ook gedaan. Uiteindelijk besloten we dat zoon daar niet hoorde. Zijn problemen waren niet heftig genoeg, meer een probleem van school dan van hem. Het was daar beleid omiedereen die een beetje afweek naar SBO te sturen. Niet te snel in meegaan dus. Alleen als zoon echt beter af is.

Pirata

Pirata

10-05-2017 om 21:34

ik weet niet hoe hevig zijn problemen zijn

Wij hebben onze zoon aan boord kunnen houden binnen het reguliere onderwijs. Dat was af en toe wel trekken en duwen.
Maar hij week o.i. niet genoeg af om hem naar het Speciale onderwijs te laten gaan. Ook zaten zijn boezemvrienden op dezelfde school als hij. Voor hem zo belangrijk op dat moment dat dat zwaar meewoog.
Waar loopt jouw zoon tegenaan?

Erica

Erica

11-05-2017 om 05:30

Dat zou kunnen

Dat cluster 4 wordt bedoeld, maar het is een Vlaams verhaal en Spermalie is een school in België. Misschien was het vast hertaald naar een Nederlandse setting. En zo praten we langs elkaar heen. In Nederland zou SBO in plaats van SO misschien eerder aangewezen zijn? Het is goed om te gaan kijken. Mij leek speciaal onderwijs eerst ook niets voor ons kind, maar in het alternatief, een school met klassen van 30+ kinderen, had het zich ook niet kunnen handhaven.

Li

Li

11-05-2017 om 12:48

Ah, Vlaams...

Dan weet ik niet zeker of school je wel of niet kan dwingen, wat ik zei geldt voor Nederland. Overigens is België volgens mij veel beter in zaken als de Feuerstein methode en zo. Het zou dus kunnen dat hij prima terecht kan in het bijzonder onderwijs, maar wel kijken of hij er echt op vooruit gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.