Loki
08-03-2013 om 14:31
Onderwijs problemen met zoon
Ik plaats mijn bericht liever hier bij zorgenkinderen dan bij ouders en school, hoewel het probleem wel vervolg onderwijs voor zoon is.
Zoon heeft 4 jaar op SBO gezeten, daar ging het mis en is hij vervolgens 4 jaar op een cluster 4 school geweest. In eerste instantie had hij de diagnose Pdd-nos, dat is sinds kort veranderd in Adhd. Het is de laatste 4 jaar op school erg goed gegaan, het was duidelijk dat hij de expertise van cluster 4 onderwijs nodig had. Binnen die veilige setting is er het maximale uit hem gehaald, hoewel de juf aan geeft dat hij best nog wel veel begeleiding extra nodig heeft gehad.
Nu heeft hij van school Vmbo-tl advies gekregen. Het natuurlijk vervolg zou zijn geweest VSO voor autistische kinderen. Nu valt hij niet meer onder die doelgroep, maar het vervolg school wil hem nog wel een plek geven, omdat ze vinden dat ze hem nog wel wat te bieden hebben. Een zmok school is geen optie, daar past hij niet. Nu is ook gebleken dat zijn IQ beneden gemiddeld is met een grote kloof tussen verbaal en performaal. Qua IQ had de orthopedagoge van school geen vmbo-tl verwacht, maar zijn werk op school liet dit wel zien.
Nu komt de dilemma. Zoon woont niet meer thuis, hoewel ik nog wel de ouderlijke macht heb. Pleegouders vinden speciaal onderwijs stigmatiserend en willen hem op reguliere onderwijs hebben. Hun idee was om hem groep 8 te laten doubleren op het reguliere onderwijs. Alleen er is geen school die hem wil nemen. Zoon wil zelf niet naar een "autisten school", hij is daarin wellicht beinvloed door de houding van pleegouders.
Ik zit nu zelf op het punt dat ik het ook niet meer weet. VSO bied hem wel de mogelijkheden om cognitief het beste te functioneren, maar komt hij daar sociaal wel tot zijn recht? Hij wordt al door vriendjes in de buurt gepest dat hij met een "mongolen busje" naar school gaat en hij wil zo graag ergens bij horen en niet de uitzondering zijn.
Zijn cito was ook niet best, 227 - daar komt hij niet verder dan Kader mee.
Graag hoor ik wat meningen van andere ouders met zorg kinderen. Volgens pleegouders ben ik te overbezorgd en kijk alleen maar naar de problemen ipv. zijn mogelijkheden. Ik gun hem het beste op alle fronten, maar dat lijkt niet haalbaar....
Leen13
08-03-2013 om 15:08
Oeps loki
Nu ben je zelf ineens de 'overbezorgde ouder'.
Het lijkt me voor jou heel lastig om alle neuzen een kant op te krijgen. Bovendien is het dus ook maar helemaal de vraag waar jou zoon het beste af is, dat zijn toch lastig te voorspellen zaken. Zitten blijven lijkt me geen goed plan. Een kind dat zich verveelt wordt vervelend. Maar misschien is het mogelijk om een vmbo school te vinden die het met jou zoon wil proberen. Dat je kind van speciaal onderwijs komt wil niet zeggen dat hij het niet goed zou kunnen doen op regulier onderwijs. Overigens zou ik ook niet blij zijn met pleegouders die zo hun mening ventileren over zaken die jou kind aangaan. Ja, mensen zijn voor en tegen speciaal onderwijs, maar jij gaat er over en je zoekt de best mogelijke oplossing. Bespreek in elk geval ook goed met je kind de voor- en nadelen.
Overigens hebben mijn kinderen het erg goed gekregen nadat ze naar speciaal onderwijs zijn gegaan. Eindelijk 'onder ons' in plaats van een eeuwige uitzondering. Dat heeft ze juist het zelfvertrouwen gegeven waardoor ze nu goed met diverse medeleerlingen omgaan. Maar bespreek ook goed met de pleegouders dat het niet zo'n makkelijke weg terug is als een kind uitvalt op het reguliere onderwijs, zie ze dan maar, gestresst en ongelukkig met lage cijfers, weer goed op het speciaal onderwijs te krijgen. Waarschijnlijk hebben deze mensen gewoon weinig ervaring daarmee en roepen een mening die kort door de bocht het wel aardig doet op verjaardagen maar die toch geen hout snijdt.
Leen13
08-03-2013 om 15:20
Thuiszitters
16.000 thuiszitters, gestrand op niet passende scholen en een gedoe om daar weer een vlotgetrokken schoolcarriere mee te krijgen. De verjaardagenhype is dat het allemaal spijbelaars zijn van wie de ouders beboet moeten worden danwel gekort op hun uitkering als ze hun kinderen niet naar school dwingen.
Dus mocht het met je zoon niet lukken op het regulier dan weten ze wat ze te wachten staat in het verjaardagencircuit.
Loki
08-03-2013 om 16:16
Anne
Ja gek hé, dat ik voor één kind zo overbezorgd zou zijn en voor de ander niet. Ik probeer naar het gehele plaatje te kijken. Advies van school is trouwens VSO. Reguliere Vmbo met rugzak EN Lwoo (ja, dat kan) zou misschien wel kunnen (volgens school), maar dan moest het een kleine Mavo worden met eventueel een zorgklas en die bestaat niet in onze regio. School heeft ons ook al op het gevaar gewezen voor de gevolgen als hij zou uitvallen op regulier. Terug plaatsen op VSO is hier bijzonder moeilijk, wel niet onmogelijk gezien de lange wachtlijsten. Nu zou hij voorrang krijgen vanwege school van herkomst.
Omdat hij al eerder is uitgevallen op het SBO ben ik wellicht wat te voorzichtig. Samen met school kies ik liever voor de veilige optie, maar zoon wil absoluut niet naar VSO. En pleegouders vinden het niet nodig. Maar zowel zij als de voogd hebben niet de voorkennis de ik en school hebben. Ik heb al 8 jaar te maken met SO in zowel rugzak als natura en heb natuurlijk ook de vele verhalen hier gelezen en opgeslagen.
Vader en ik mogen juridisch zelf een beslissing nemen, maar er moet niet nog meer onenigheid komen. Want daar is zoon de dupe van.
Hij is nu al super onrustig en onzeker. Al zijn klasgenoten weten wat hun te wachten staat en hij niet.
Leen13
08-03-2013 om 18:30
Deskundigheid
Dat is zo'n beetje in een notedop het probleem als andere mensen zonder goede begeleiding jou kind met autisme opvoeden, geholpen door hulpverleners die ook de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Sorry, moest er even uit, ben zo blij dat die beker aan ons voorbij gegaan is.
In jou geval kun je een aantal dingen doen. Gewoon tegen je kind en pleegouders aangeven dat je het schooladvies volgt. Spreek wel goed met je zoon waar je daar op baseert. Je kunt ook met je zoon spreken en hem uiteindelijk de argumenten laten wegen. Hij is per slot degene die het risico neemt en ook het speciaal onderwijs is geen garantie dat het goed gaat met zijn schoolcarriere. Houdt in elk geval je hoofd koel. Misschien gaat het wel heel goed als je kind naar regulier onderwijs gaat en anders is het leven nog lang genoeg om het weer op te pakken op speciaal onderwijs. Zolang je je kind maar uitlegt waar dat mee te maken heeft en dat hij in jou ogen niet faalt maar gewoon zo goed mogelijk zijn best doet en daar gaat het om.
Leen13
08-03-2013 om 18:32
Zoon
Je kunt ook nog je zoon de kans geven zich achter jou te verschuilen. Als hij toch kiest voor speciaal onderwijs dan kan hij gewoon zeggen dat willen mijn ouders zo.
Tineke
08-03-2013 om 18:38
Annej
Eventjes over de verjaardagspraat qua 16.000 thuizitters. Realiseer je alsjeblieft dat deze groep zeer divers is, er zit zeer grote variatie in waarom de kinderen thuiszitten. Onmogelijk eigenlijk om in het kort te beschrijven wat de redenen zijn. en ja, er is een deel bij met kinderen die niet goed passen in het onderwijssysteem. Er is ook een deel met morele bezwaren (godsdienst, afwijkend leefpatroon). Er is een deel met kinderen met verstandelijke beperkingen, waarvan de ouders SO niet zien zitten. Er is een deel met kinderen waarvan de ouders niets goed genoeg vinden. En zo zijn er nog duizend verschillende redenen.
Pas op met dat grote getal van 16.000 aan te halen als voorbeeld van falend onderwijs, dat is net zo goed verjaardagspraat, de werkelijkheid ligt ietwat gecompliceerder.
Tineke
08-03-2013 om 18:46
Vragen aan loki
Wat maakt de combinatie jouw zoon en onderwijs moelijk? Waar heeft hij grote behoefte aan? Wat is voor hem essentieel om de schooldagen goed door te kunnen komen?
Welke vaardigheden kan hij onmogelijk leren die wel nodig zijn voor binnen regulier VO? Welke vaardigheden beheerst hij al wel die passen bij VO?
Ik zeg niet zomaar dat hij naar speciaal moet, ook niet op basis van eerdere ervaringen. Daarvoor moet je eerst helder hebben wat zijn specifieke zorgbehoefte is, en wat een VO te bieden heeft. Ik weet wel dat sommige VMBO's heel veel kunnen bieden, en dat leerwegondersteuning echt veel goeds kan betekenen. Ik ken de meest moeilijke kinderen die het daar prima mee redden.
P
08-03-2013 om 19:23
Kleine mavo?
Ik blijf problemen hebben met het standaard vooroordeel over kleine en grote scholen. De grote scholen in de buurt doen stuk voor stuk enorm veel moeite om ook de voordelen van een kleine school te benutten. Andersom gaat namelijk niet
Een grote scholengemeenschap heeft dus aparte gebouwen, een andere heeft de school in 8 stukjes van 4 klassen geknipt: die vier klassen vormen een soort gezin, je komt elkaar constant tegen en hebt 2 jaar lang hetzelfde huis, zelfde mentor en dezelfde leerkrachten wiskunde, nl en engels. De eerste en tweedeklassers hebben andere lestijden dan de derde en vierde. Ze komen elkaar nooit tegen in de gangen en hebben verschillende pauzetijden.
Staar je niet blind op kleine scholen maar kijk hoe een grote school bezig is. Soms nog beter dan een kleine school want een grote school kan dus de voordelen van een grote én een kleine school pakken als ze het goed doen.
Tineke
08-03-2013 om 19:44
Groot/klein
Aanvulling op P.: kleine scholen hebben vaak grote klassen, grote scholen hebben de mogelijkheid tot kleine klassen!