Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mieke

mieke

25-10-2013 om 19:46

ondersteuning gezin, waar

Een vriendin van mij heeft een gezin met allerlei problemen (gedrag en medisch): zowel met haar kinderen als haar man. Er is uiteraard allerlei hulp, pgb's, etc, maar wat haar zo zwaar valt is om alles te coördineren, continu overal achteraan te moeten gaan, gebeld te worden over van alles enz enz.
En dat natuurlijk naast haar baan, en het gewone kinderen opvoeden en het huishouden runnen.
Dit alles breekt haar op, ze is vaak ziek en dat is weer niet bevorderlijk voor haar baan waar ze al zoveel ziektedagen heeft opgenomen.
Wat haar zou helpen is iemand die overzicht heeft over alle hulpverlening die ze hebben en de organisatie daarvan zou kunnen overnemen, dingen zou kunnen uitzoeken, instanties bellen etc.
Hebben jullie een idee hoe ze dit zou kunnen regelen? Hoe doen jullie dit? Haar man kan dit niet. Moet ik denken aan een professional organiser? Gezinsmanager? Maar dan voor langere tijd.

hulp

Inderdaad een van de allerlastigste vragen. Je wordt er gek van om op je werk te zitten en dan met instanties bellen die je van het kastje naar de muur sturen. In de zaak met het overlijden van mijn vader heb ik weleens de zorgverzekeraar gevraagd of ze daar niet iemand voor hadden. Iedereen kan je 'advies' geven maar een beetje de handen uit de mouwen steken ho maar. En voor het afstemmen van al die hulpverleners moet je langzamerhand een projectleider zijn.
Je kunt een familielid vragen, je kunt kijken of er een vrijwilligersorganisatie is die iemand voor je heeft die deze vraag kan uitzoeken. Of je meldt je aan bij betaald http://www.hulpstudent.nl/
En zeg expliciet dat je iemand zoekt die jou helpt het overzicht te houden en die dingen voor je nabelt en uitzoekt en regelt.

gezinsmanager

Ik weet niet hoe de ervaringen zijn, maar er zijn vast mensen bij jeugdzorg die dat briljant kunnen maar hier hoor ik helaas veel verhalen van vergeten en verslonste zaken als het aankomt op dit soort dingen. Ook in ons eigen traject bij de kinderbescherming liet iedereen de hele tijd steken vallen, hield zich niet aan afspraken, kwam afspraken niet na, verscheen op het verkeerde adres, kon niet zorgen dat een gestelde vraag ook echt beantwoord werd en zorgde voor meer verwarring dan nodig was en maakte er juist een puinhoop van.

beschermingsbewind

Zelf heb ik een tijd beschermingsbewind gehad omdat financieel de zaken voor mij niet meer te behappen bleek met alles wat er verder omging. Dat kost geld maar was een hele grote opluchting.

passant

passant

26-10-2013 om 17:51

beschermingsbewind?

Wat haar zou helpen is iemand die overzicht heeft over alle hulpverlening die ze hebben en de organisatie daarvan zou kunnen overnemen, dingen zou kunnen uitzoeken, instanties bellen etc.

In deze situatie beschermingsbewind aanvragen is vragen om extra ellende. Dat doe je alleen als je de financiele ellende en de schuldeisers niet meer aankunt. In dit geval is een tussenpersoon zoals bv maatschappelijk werk die dit soort zaken overneemt de aangewezen persoon. In deze regio (N heb je bv smo die dit soort zaken overneemt. Een bewindvoerder doet dit niet, die regelt alleen je financieen, dus een probleem erbij in deze omdat je er een persoon bij krijgt om je tegenover te verantwoorden.

terecht passant

Dat is dus mijn ervaring dat je nog zoveel hulp kunt krijgen maar dat het meestal geen doorzetters zijn en dat ze de regie niet van je overnemen, dat heeft bij mij toen wel tot financiele problemen geleid. En mijn ervaring is dat deze mensen voor mij wel veel hebben uitgezocht, ik zat toen ook met hele ingewikkelde zaken als de financiering van de kinderopvang met het inkomen van de ouders, je werk en de belasting, ex, en dan wijzigingen daarin. Echt niet dat dat mij ging lukken in die situatie. Daarvoor moet je tijd hebben en de emotionele ruimte om door te zetten als zaken niet blijken te passen of te kloppen.

maatschappelijk werk

Vroeger had je hier ook maatschappelijk werk. Dat zijn nu ook 'adviseurs' geworden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-10-2013 om 19:16

Gezinsondersteuning

Er bestaat zeker zoiets als (praktische) gezinsondersteuning; diverse organisaties bieden iets dergelijks aan. Stichting MEE kan hierover wel zinnig advies geven en/of doorverwijzen. http://www.mee.nl/
Je vriendin is dus zelf mantelzorger; zij kan daar dan ook hulp voor krijgen, zie http://www.mantelzorg.info/
En wellicht kan dezes site verder helpen https://www.regelhulp.nl
Anders maatschappelijk werk van de gemeente even bellen. Maar MEE is de overkoepelende organisatie dus zij moeten weten waar, hoe en wat. Succes!

regelhulp

Hopelijk zijn er mensen bij MEE die meer weten maar van regelhulp kun je ook advies krijgen en die doen niets. Je moet zelf iets mankeren voor je hulp krijgt. De mogelijkheid dat je huisgenoten iets mankeren waar jij in verzuipt kun je niet kiezen. Jammer, leek me een goede zoekmachine. Maar overal nemen de adviseurs toe.

Mantelzorg

http://www.youtube.com/watch?v=nxTdAC4gpOo
"Mezzo geeft steun, informatie en advies."
Adviseurs.
Ben wel heel benieuwd. Zelf heb ik die vraag ook zeer dringend gehad zonder dat ik daar een goed antwoord op kreeg. Ik heb ook hulp gehad van vrienden en familie maar dat was altijd maar tot op zekere hoogte en nooit iemand die je echt hielp doorzetten en de klus afmaken. Daardoor ben ik zelf juist in de problemen geraakt.
Het is een gat in de markt!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-10-2013 om 20:08

Mantelzorgmakelaar

Ja, dit zocht ik; Mee adviseerde mij dit toen ik door de bomen het bos niet meer zag en dreigde koppie onder te gaan:
http://www.mezzo.nl/mantelzorgmakelaar
Ik heb er uiteindelijk niks mee gedaan omdat ik de boel zelf weer aardig onder controle kreeg maar ik had hier zelf nooit aan gedacht omdat ik mij niet als mantelzorger zag (wat ik dus feitelijk wel ben). Maar Stichting MEE heeft dus de kennis, de connecties en een overzicht van de Sociale Kaart Nederland.

gelukkig Elisa

Zo'n instelling als Mezzo kan je juist de kop kosten. Gelukkig dat je zelf op tijd weer de regie in handen kon krijgen. Anders denk je dat je hulp krijgt maar je krijgt er alleen maar een speler bij waar je op moet letten. Dat is een valkuil. Advies hoe je de regie in een gezin houdt met hulpverlening en financien is niet de vraag. Ik wist al de weg en wat ik niet wist kon ik uitvinden maar het uitzoeken daarvan en het beheren daarvan en het omgaan daarmee is een intensief werk dat je boven je hoofd kan groeien. Er zit maar 24 uur in een dag en je kunt bij ziekte in je gezin ongelooflijk bezet zijn door kwesties waardoor dit soort zaken er bij inschieten. Dan heb je echt niets aan nog zo'n adviseur. Iemand moet voor jou de handen uit de mouwen steken en zelf dingen gaan uitzoeken en op elkaar afstemmen. En dat nu is met een lantaarntje te zoeken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-10-2013 om 20:34

AnneJ

Klopt Anne. Het zoeken en vinden van de juiste hulp kan iemand nog meer overspannen maken dan hij/zij al was... Vaak word je van het kastje naar de muur gestuurd, krijg je verkeerde of verouderde informatie etc. etc. En op een gegeven moment zit je dagelijks uren aan de telefoon met uiteindelijk 0 op het rekest.
Maar daardoor werd ik mij er wel van bewust dat ik het toch beter allemaal zelf kon doen en was ik in staat om de boel helder op een rijtje te krijgen. Wat kan ik zelf doen, waar heb ik echt hulp bij nodig en waarbij niet. Waar kan ik het vinden en wat/wie heb ik daarvoor nodig. Nu scheelt het enorm dat ik naast het 24/7 oververmoeide, alleenstaande moeder van een zorgenkind zijn geen baan heb (zou niet weten waar ik de energie en de tijd vandaan zou moeten halen) dus ik zou in zo'n situatie eerst kijken wat er gedaan kan worden om die combinatie werken/gezin/huishouden wat minder belastend te maken. Daar komt toch weer dat mantelzorger zijn om de hoek kijken en bijbehorende rechten en regelingen.
Verder is er misschien iets mogelijk om te regelen binnen dat pgb? Daar heb ik geen ervaring mee; ik had al jaren geleden een pgb kunnen aanvragen maar heb daar juist bewust niet voor gekozen omdat dit nog meer stress en regelwerk zou opleveren. Is er niet iets als iemand die het beheer van dat pgb kan overnemen, vergelijkbaar met budgetbeheer/beschermingsbewind?
Verder is dit wellicht ook iets: http://www.regeltante.nl
Maar nogmaals, MEE is de aangewezen instantie om hierin mee te denken. Het vervelende is en blijft dat je er zelf toch achteraan moet gaan en regelen...

Evenzo

Evenzo

27-10-2013 om 12:37

overleven

Het is lastig om de coördinatie uit te besteden. Het betekent automatisch dat je niet meer voor vol gezien wordt. En dat maakt het nog erger. We hadden een professionele hulpverlener die bakken met energie en tijd kostte en een gouden vrijwilliger die met ons meewerkte en ons energie opleverde. Achteraf gezien was het beter geweest om van sommige professionals eerder afscheid te nemen. Maar dat durfde ik toen niet.

In praktische zin heb ik ervan geleerd om de boodschappen te laten bezorgen (ookal hadden we het erg krap) om tijd en energie te besparen. Familieleden ingezet om de kinderen onder hun hoede te nemen. Soms wilde iemand helpen in het huishouden of boodschappen halen of iemand wil een avondmaaltijd aan de deur afgeven.
En ook door minder per keer te willen. Anders ga je er aan onderdoor en wie pakt het dan op? Je kan maar 1 stap per keer. Een voordeel als de druk ervan af gaat het de dingen versnelt. Van druk gaan hulpverleners namelijk juist achterover liggen.

Je vriendin kan zoeken naar iemand met wie ze dit kan bespreken maar dat zal betekenen dat ook dat tijd kost, afstemming etc. De kans is groot dat het minder oplevert dan het kost. Laat je vriendin er rekening mee houden dat weinig tot geen hulpverleners een overzicht hebben van hulpverlenersland.

Het hielp ons wel om onze doelen op te snijden in deel-doelen. Daar kunnen anderen ook beter mee overweg. Ook voor mijn vriend, trouwens.
En ook waar het kan, vragen of mensen, waar je in gelooft, zelf willen afstemmen met een ander, maak afspraken met data en tijd erbij met jou in de cc! En dat kan alleen slagen als je duidelijk bent in wat nodig is en dat ook realistisch is. Wie of wat kost de meeste energie en hoe kan dat anders binnen jouw mogelijkheden. Soms kan het niet anders en moet je je daarbij neerleggen en werk je aan iets anders.

Mieke

Mieke

29-10-2013 om 09:35

Veel dank!

Fijn, zoveel herkenning en suggesties. Ik ga ze na. Ik hoor dat ze net zelf contact heeft opgenomen met MEE, dus misschien dat dat iets oplevert.
Wat Evenzo zegt is ook in het geval van mijn vriendin waar: ze heeft moeite met het efficiënt omgaan met haar tijd. Ze wil naast alles wat ze al moet ook nog tig wassen per week doen, boodschappen bij bepaalde winkels, en ook in het herstel van haar man wil ze dingen die (nog) niet haalbaar zijn, zich inzetten voor goede doelen - ze loopt zichzelf dan weer volledig voorbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.