Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Merlijn

Merlijn

09-12-2016 om 04:54

Omstandigheden Cito aanpassen?

Mijn zoon zit in groep 8 op het regulier onderwijs. Hij heeft een diagnose binnen het autistisch spectrum en ADHD. Hij slikt Conserta. Afgelopen Cito heeft hij deze in een aparte ruimte gemaakt zonder afleidende factoren.
School zag dat als min of meer eenmalig om te zien wat voor effect dat zou hebben op zijn resultaten. De resultaten waren zeer hoog (A en B scores). Met de hele groep ging het niet goed.

Nu willen wij heel graag dat hij voor zijn komende Cito weer apart gezet wordt. Er zitten een paar kinderen in zijn klas die zeer nadrukkelijk hun spanning uiten en dat heeft zijn weerslag op onze zoon die alles hoort en ziet.

Kunnen wij op grond van de wet passend onderwijs de school vragen hem wederom apart te zetten? Ik hoor om mij heen namelijk dat dat gewoon mag en dat de school een zorgplicht heeft.

V@@s

V@@s

09-12-2016 om 07:07

recht

Als je zoekt naar wettelijke rechten dan heeft je zoon recht op aanpassingen op grond van de Wet gelijke behandeling.

https://www.mensenrechten.nl/dossier/onderwijs-en-een-beperking

Vogel

Vogel

09-12-2016 om 07:43

Klopt

Maar de wet Passend Onderwijs zegt niets over ongestoord een toets maken.
En zorgplicht... dat is in te vullen door de school, hoe dat er uit ziet. Primair betekent het dat ze hem moeten onderwijzen. Maar er is natuurlijk nergens iets vastgelegd over hoe die zorg er exact uit moet zien. Kan ook niet, want passend onderwijs is voor autistische, blinde, spastische, verstandelijke beperkte enz. enz. kinderen. Maatwerk dus, dat is feitelijk het sleutelwoord. En hoe dat vorm gegeven wordt is afhankelijk van leerling, ouders en school.
Je zult dus aan school moeten uitleggen waarom je dit wilt, en school moet jou uitleggen waarom ze eventueel nee zeggen.

Triva

Triva

09-12-2016 om 09:32

maar

heeft élk kind geen voordeel aan apart die toets maken? Die van mijn zeker wel maar ja op het VO moet je ook klassikaal de toetsen maken. De NIO in de klas was hier overigens ook al een drama, daar kwamen mijn beide zonen lager uit dan met de cito.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 09:51

cito

Welke komende cito? Ze krijgen in groep 8 nu alleen nog maar de eindtoets, en die is niet eens erg belangrijk meer. Tenminste, ik neem aan dat zoon net de B8/M8 heeft gehad zoals mijn zoon.

Ik zou het school voorstellen. En als ze het er niet mee eens zijn, meld je hem ziek en mag hij het alsnog apart doen.

Al moet je je ook realiseren dat die omstandigheden voor heel veel kinderen beter zijn. Als ze dat voor jouw kind doen, dan komen andere ouders ook met deze vraag.

Vraagje: hanteert jullie school nog steeds A-E scores? Die gebruikt cito zelf al een jaar of 5 niet meer en zijn dus behoorlijk acherhaald. Die vraag zou ik school ook stellen.

Lente

Lente

09-12-2016 om 09:59

Natuurlijk kun je dit vragen

Je schrijft dat de scores zeer hoog waren. Ik neem aan dat je bedoelt dat ze ook duidelijk hoger waren dan de vorige cito's.
Je zoon zit in groep 8. De komende cito's zijn heel belangrijk voor het advies. Dat lijkt me een zwaarwegende reden.

Ik zou je verzoek schriftelijk indienen, wacht daar niet te lang mee. Vooraf zou ik melden aan de leerkracht dat je graag wilt dat je zoon weer apart mag zitten bij de cito en dat je een verzoek zult indienen.
In dat verzoek geef je alle argumenten.
In het verzoek vraag je om een afspraak om het verzoek te bespreken.

Mocht er een afwijzing komen, kun je een stapje hoger gaan, bijvoorbeeld heb bestuur van de school.

Triva, het kan best zijn dat het voor meer kinderen beter is om de toets alleen te maken. Maar als voor dit kind het verschil erg groot is, dan wil je niet dat een kind daardoor op een te laag niveau terecht komt.
Natuurlijk krijgt dit kind op het VO ook toetsen te maken. Groot voordeel is dat hij daar op het VO aan kan wennen. Toetsen zijn wekelijks aan de orde. De cito krijg je 1-2 keer per jaar.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 11:23

Plus

Sommige kinderen (dyslecten) krijgen de toetsen voorgelezen, althans bij ons op school. Dat vindt mijn zoon ook oneerlijk. Hij wil dat ook, maar krijgt het niet.

Daar wordt ook passend onderwijs aangeboden dus waarom in dit geval niet. Die discussie kun je best aangaan.

Merlijn

Merlijn

09-12-2016 om 12:22

Tuinstoel

Nee, ze krijgen eerst nog een zgn. middentoets. Daarop wordt definitief het schooladvies gebaseerd en met dat advies kun je je kind inschrijven op het VO. Dat is al in maart. In april hebben ze volgens mij de eindtoets. Dan zijn de kinderen al ingeschreven op het VO. Na een eindtoets kan het advies nog evt. bijgesteld worden naar boven toe.

Merlijn

Merlijn

09-12-2016 om 12:25

Triva

Ik kan er ook zo een paar opnoemen uit de groep van mijn zoon die zeer zeker gebaat zullen zijn bij een toets maken in een aparte ruimte. Ware het niet dat mijn zoon een diagnose heeft liggen van een psychiater en de andere kinderen niet.

Ook de kinderen met dyslexie krijgen de toets op de computer geloof ik. Dat zijn ook kinderen met een duidelijke diagnose.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 12:36

B8/M8

B8/M8 dat is dezelfde toets maar met andere normering. Bij ons op school hebben ze deze net achter de rug en krijgen ze alleen nog de eindtoets. Advies volgt na de kerstvakantie en inschrijven is hier in de regio februari/maart. Overigens heeft de hele klas deze toets beter dan normaal gemaakt, zie ook andere draadje.

Mijn vraag was eigenlijk: zijn die verbeterde resultaten net behaald (dus B8) of heb je het nog over E7? Er bestaat nl geen middentoets meer als je net de B8 hebt gehad. M8 bestaat wel als je B8 niet hebt gedaan (= nl dezelfde toets).

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 12:38

Merlijn

Overigens doet een diagnose er sinds de komst van passend onderwijs niet meer toe. ALLE kinderen, gediagnostiseerd of niet, moet passend onderwijs worden geboden.

Triva

Triva

09-12-2016 om 13:07

Lente

'Triva, het kan best zijn dat het voor meer kinderen beter is om de toets alleen te maken.'

Ik zei dat het voor álle kinderen beter is om de toets rustig alleen te maken. Zoals hierboven al staat: als je kijkt naar passend onderwijs moet elk kind die kans krijgen.

Ik ben hier vooral zo fel op omdat mijn jongste met zo'n klassikale toets niet naar de school/niveau mocht wat hij wilde en wat de basisschool ook adviseerde. Ja hij heeft dyslexie maar die toets (drempel/nio) daar wordt niets extra's mee gedaan bij dyslexie. Niet voorgelezen, niet apart, niet op de computer.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 13:15

school?

Ik vraag me echt af of het niet aan de school is in hoeverre ze hier iets mee doen? Ik snap dat TO daarom gaat vragen, nee heb je...

De ene school is hier starrer in dan de andere. Ik weet dat mijn school erg meedenkt en koptelefoons, study buddy's en voorlezen als mogelijkheid aanbiedt.

Jij hebt misschien destijds een weinig flexibele school getroffen.

Het is ook maar net welke toetsen school doet. Bij ons hoeven alleen de kinderen t/m vmbo-t advies het drempelonderzoek en de NIO te doen. De rest doet de gewone cito toetsen. Wel maken ze allemaal de entreetoets.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 13:17

plus

Jij snapt ook wel dat 'alle kinderen passend onderwijs aanbieden' een holle kreet is. Leuk voor in de ambtelijke rapporten, niet voor in de praktijk.

Wel voor M8

Ik vind dat bij de diagnose adhd, waarvan de kern een concentratieprobleem is, zeker deze aanpassing verwacht mag worden. Tenzij de leerkracht de groep heel rustig kan houden. Lukt dat niet, dan alleen zitten. Maar inderdaad zou ik dit dan voor de M8 toetsen vragen, hier zijn die in januari. Daarop wordt het afvies (mede) gebaseerd. De eindtoets komt pas na het advies.

Tuurlijk hebben alle kinderen baat bij een rustige omgeving. Maar bij adhd is het verschil enorm. Mijn zoon moest eens een toets doen bij een invaller. Enorme onrust. Alles fout. Juf liet hem de toets de volgende dag overnieuw maken. In de klas, maar wel met de gebruikelijke rust. Alles goed. Zo groot kan het verschil zijn.

V@@s

V@@s

09-12-2016 om 15:16

het gaat niet om een willekeurige leerling

maar om een leerling die een handicap heeft. School moet zich houden aan de wet gelijke behandeling, en ouders kunnen zich dus daarop beroepen als ze vragen om aanpassingen.

polly

polly

09-12-2016 om 15:24

Drietje

Mijn zoon was onlangs op een van de citodagen van de M8 ziek en moest de twee onderdelen van begrijpend lezen inhalen, gewoon in de klas, terwijl de rest wat anders deed. Dit ging helaas ook totaal mis en aangezien ze bij LVS maar drie cito's hebben voor begrijpend lezen (voor rekeningen wel zes) krijgt hij waarschijnlijk een niveau lager schooladvies.

Polly

Dat zou bij mijn zoon ook niet zijn gelukt. Zonde!

lisbeth

lisbeth

09-12-2016 om 16:23

bij ons

oudste met adhd maakte toen ze nog op de basisschool altijd de cito's digitaal. Voordeel was dat ze niet per ongeluk het verkeerde vakje bij de opgave kon aankruisen en ze zat alleen

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 16:51

@polly

Polly, dat is inderdaad sneu. Kan hij het niet overdoen? Hier mogen de kinderen die ziek zijn het altijd apart doen. Sommigen doen het er daarom om volgens mij (ziek melden).

Overigens: BL kent 2 delen, start en vervolg 1 of 2 (afhankelijk hoe je start doet). Rekenen M8 telt 4 delen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om er 3 te doen. De aantallen die jij noemt kloppen niet.

polly

polly

09-12-2016 om 17:34

Tuinstoel

Ik bedoel: in groep 6 is er maar 1 citomoment voor begrijpend lezen (wel 2 voor rekenen en 2 voor spelling), in groep 7 ook maar 1 en in groep 8 ook maar 1. Uit hoeveel onderdelen het bestaat weet ik niet, ik begreep van mijn zoon uit 3 sessies zeg maar (dagdelen)
De eindcito reken ik niet mee want die telt niet mee. Officieel mogen ze het advies bijstellen maar ons is al te verstaan gegeven dat ze hier niet toe verplicht zijn en dit niet zal gebeuren.
Op zich maakt het advies niet erg veel uit, want we wilden hem toch in een havo/vwo brugklas doen, maar het is wel sneu. Zeker omdat hij voor de rest alleen I-en heeft voor de andere cito's en een entree percentiel van 93 % (toen ging het blijkbaar erg goed)
Hij is gewoon erg wisselend in begrijpend lezen (I, III en III), hij leest al veel moeilijkere boeken dan hoeft voor zijn leeftijd dus ik denk dat de toetsmethode hem niet ligt. Dat gaan we dan maar weer oefenen, maar z'n advies zal niet worden veranderd.

Tuinstoel

Tuinstoel

11-12-2016 om 14:49

polly

OK dan begreep ik je verkeerd. Ja ik vind het ook raar dat het belangrijkste vak slechts 1 toetsmoment per jaar heeft. Mijn zoon was altijd slecht in BL (III/IV) en nu heeft hij ineens een I+. Wij hebben er inderdaad voor geoefend en blijkbaar helpt dat.

Ik ben benieuwd in hoeverre ze de eerder gemaakte, slechtere toetsen mee laten wegen. We zullen zien...

Tango

Tango

14-12-2016 om 22:15

NIO

Zoon met dyslexie zit op een redelijk flexibele school. Hij krijgt begrijpend lezen toetsen voorgelezen waardoor hij deze dus ook buiten de klas doet.
Bij de NIO was de enige aanpassing dat hij een toets met een groter lettertype kreeg. Achteraf vond hij deze toets vreselijk moeilijk. Er was ons verteld dat er weinig gelezen hoefde te worden, maar dat vraag ik me nu dus toch wel af. Ben bang dat hij er slecht op heeft gescoord.
Voor een ADHD of autistisch kind lijkt het me heel fijn om toetsen apart van de klas te maken. Maar het zal inderdaad van de flexibiliteit van school afhangen en van in hoeverre zij vinden dat dit evt. afbreuk doet aan de betrouwbaarheid van de toets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.