Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mari39

mari39

28-01-2014 om 11:03

Omgaan met wisselende leerkrachten

Zoon met ASS gaat na de zomervakantie naar het VO, VMBO-TL met lwoo. Hij zit nu op SO. Hij is aangenomen op de lwoo school en daar zijn we blij mee: kleinere klassen, goede dyslexieondersteuning en aandacht en begrip voor soc-em. aspecten. Ze hebben wel aangegeven dat het wisselen van leerkrachten een punt van zorg is, of ze hem daar wel voldoende in kunnen begeleiden. Ik snap de zorg wel, als er op het so een andere leerkracht is, dan loopt het niet lekker. Niet echt hele zware problemen, maar de andere regels en andere aanpak valt niet goed. Bij de hele klas niet overigens (onrust, boosheid, frustraties), en dat maakt het er niet beter op.
Zijn er ouders met ervaring hier mee en hoe kan ik zoon daar op voorbereiden/begeleiden?

Karmijn

Karmijn

28-01-2014 om 11:56

bus

Bij onze zoon legden we het uit, dat een klas in dat opzicht iets weg heeft van een bus met allemaal passagiers.

Als de buschauffeur wisselt, blijft er heel veel hetzelfde. De route, de verkeersregels, de manier waarop de passagiers met elkaar omgaan. Alleen de leidinggevende, degene die stuurt, die wisselt.

Dat werkte bij onze zoon wel aardig.

En de voordelen benoemen. Als je een leraar irritant vindt, kun je tegen jezelf zeggen: 'Gelukkig heb ik het volgende uur een ander.' Dat helpt onze zoon enorm.

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 10:19

Karmijn

Je kunt misschien beter vergelijken met overstappen met z'n allen naar een ándere bus want je krijgt niet alleen een andere chauffeur maar ook een andere klas.

mari39

mari39

29-01-2014 om 11:37

karmijn

Onze zoon weet het wel, weet ook wat het betekent: andere leerkracht, ander lokaal, andere regels. Hij kan zich er alleen niet naar gedragen, vindt het moeilijk en accepteert het eigenlijk ook niet, althans tot dusver op de basisschool. Het is denk ik ook iets wat hij moet ondervinden, misschien vindt hij het wel veel fijner. Inderdaad dat argument van de vervelende leerkracht die je maar 3 uur hebt ipv de hele dag.

Nieuw regelmaat

Mari,

Het zal even wennen zijn, maar zal op een gegeven moment een nieuw regelmaat ontstaan. Een neiuwe vorm van duidelijkheid en voorspelbaarheid.

Ook deze leraren zullen de kinderen gaan kennen. Dit is echt heel iets anders dan een vervanger voor de klas.

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 10:28

mari

Pas op dat je er nu niet te veel in mee gaat, eigenlijk jammer dat je zoon er al zoveel mee bezig is, dan wordt het alleen maar groter. Omdat er dus ook een probleem op de basisschool was met leerkrachten wordt dat wellicht te automatisch doorgetrokken naar een probleem op de middelbare. Iets wat er misschien helemaal niet is? Wellicht heeft hij er al snel geen last van maar WEL als er opeens iemand anders voor de klas staat in geval van ziekte, niet van het gewone wisselen op zich?

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 10:29

wat ik bedoel te zeggen

Hier eentje zonder ASS stempel maar ik merk dat hij zich al druk gaat maken over dingen en dat vind ik jammer. Het kan zo verschrikkelijk groot worden in de komende 7 maanden en dat zorgt er ook voor dat het eerder fout gaat. Ik probeer dat echt te voorkomen door er niet te veel op in te gaan.

mari39

mari39

30-01-2014 om 14:03

in mee gaan

Oh, maar zoon hoor ik er niet over, maar zijn basisschool en vo school brachten het naar voren. Ik hoop ook op het leren wennen aan nieuwe structuur, zoals emine zegt. Maar ik zie wel zijn worsteling nu en ook hoe lang dit duurt bij hem. Met zoon bespreek ik dit niet. Die maakt zich alleen druk over het feit dat er geen voetbalveldje is om in de pauze te voetballen. Van dat hangen op sen schoolplein heeft hij nog geen hoge pet op?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.