Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
T-O

T-O

27-07-2012 om 13:49

Oh, dat vastlopen en vervelen..

Beste mensen,

al een tijdje volg ik hier zo het een en ander. Zat een beetje te twijfelen of mijn verhaal nu hier thuishoorde of in Jongvolwassenen, maar gezien de achtergrond leek me dit meer passen (hoop dat dat 'klopt' )

Mijn zoon (19, eind oktober 20) heeft een IQ 'dat een riskante bloeddruk zou wezen' (uit mijn hoofd - 135 verbaal, 90 performaal - behoorlijke kloof dus) en is een grensgevalletje Asperger. Is inmiddels klaar met zijn derde jaar aan de uni en ik begin me toch zorgen te maken.

Hij doet al drie (!) studies, twee talen en geschiedenis en heeft zich inmiddels ook maar eens ingeschreven voor rechten... omdat het kan (lees: omdat 'ie zich nogal verveelt - na twee maanden was hij toch echt van mening dat het allemaal bijzonder weinig voorstelt en dat het niveau van zijn middelbare school hoger lag dan dit alles). Opdrachten saai en nutteloos, weinig nieuwe stof, en een paar verplichte vakken mbt 'academisch niveau schrijven en onderzoeksvaardigheden'.

Die hij (want geen vrijstellingen, opleidingsspecifiek)drie keer mag doen en waarmee hij eindeloos in de clinch ligt (niet interessant, niet nuttig, niet uitdagend, schools, conflicten met docenten door niet-ingeleverde 'onzin-opdrachten.'

Tja. Maar ze moeten wel en worden niet aantrekkelijker door het elk jaar opnieuw te moeten doen! Daarbij is het (door dubbele roosters en veel studielast) uitermate aantrekkelijk te vluchten in een eveneens verplicht, maar interessanter vak en daarbij is dat ook nog eens irritant goed te verdedigen. Maar dat blijven hangen en dan weer ergens voluit aan beginnen zodat alles nog onoverzichtelijker wordt... dat is ook niet echt bevorderlijk voor de voortgang..

Eerst dacht ik ook dat een (kleine) talenstudie ervoor zou zorgen dat hij niet zou 'verzuipen', maar het tegendeel lijkt het geval - grotere vakken die vooral op hoorcolleges steunen haalt hij sneller en met betere cijfers. Wat dat betreft is zijn nieuwe keuze wellicht een goeie gok (wie weet is het juist fijn om niet zo gebonden te zijn aan steeds diezelfde groep mensen om je heen?) en volgens hem zijn grotere studies moeilijker 'omdat het ze niet uitmaakt of je slaagt of zakt voor een tentamen.' Komt nogal cynisch over.. maar het zou zomaar kunnen. Toch jammer van al die moeite die hij al gedaan heeft. Al wil hij zelf ALLES afmaken. Totaal aantal studiepunten ingepland volgend semester kwam uit op iets van tachtig... wat never nooit niet gaat lukken (ervaring voorgaande jaren)

Eigenlijk vind ik het ook vooral triest.. het zou juist uitdagend moeten zijn een universitaire studie te doen en ik zie hem bijna voor mijn ogen motivatie verliezen, terwijl hij het zeker kan!

Te vrijblijvend? Te schools? Te makkelijk? Te veel?

'Maak je geen zorgen - als ik op mijn 28e met vier diploma's van de universiteit kom maakt het niemand uit hoe lang ik erover gedaan heb.'

Laten we daar dan maar op hopen. Al zou ik wel graag weten hoe ik hem (nog) kan helpen...

nou ja, in ieder geval is het eruit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

28-07-2012 om 10:01

Herkenbaar

Mijn broertje (ook 23 toevallig) is erg slim en volgt al jaren hapsnap alle cursussen die hij zelf interessant vindt. Maar zijn eigen interesses wisselen zo snel dat hij nu weliswaar veel studiepunten heeft, maar geen enkele bachelor. Hij heeft dingen gedaan bij Engels, Duits, geschiedenis, Amerikanistiek, allerlei cultuur en genderdingen, ik houd het allang niet meer bij en hij waarschijnlijk ook niet, maar het komt erop neer dat hij net als jouw zoon de stomme vakken ontwijkt en de leuke vakken en boeiende hoogleraren verkiest. En dat gaat hem opbreken, dat zien wij allemaal. Tja. Hij is volwassen. Hij zal op zijn neus vallen en weer opstaan. Hij werkt gelukkig wel en heeft allerlei bijverdiensten in redactiewerk en als columnist.
Ik denk dat je je zoon zijn eigen fouten moet laten maken. Hij komt echt wel op zijn pootjes terecht, met of zonder diploma. Ik ben zelf ook zo iemand die via allerlei rare zijpaadjes in mijn huidige werk ben beland, waar ik nooit had gedacht mij zo prettig te zullen voelen. Hij is nog maar 23, het leven duurt nog lang en zal nog veel verrassingen en wendingen in petto hebben voor hem. Alles wat jij kunt doen, is als klankbord dienen zodat hij enig overzicht behoudt over waar hij mee bezig is en wat zijn doelen zijn. De rest moet hij toch echt zelf doen.
Lijkt me trouwens lastig, hoor, zo aan de zijlijn staan.

Tineke

Tineke

29-07-2012 om 14:11

Ander idee

In plaats van de zoveelste universitaire studie toe te voegen, is het misschien een veel beter idee om er een HBO-studie aan toe te voegen. Zo'n studie zit heel anders in elkaar, met veel meer verplichte uren -ook in de praktijk- en vult lekker op.

Maylise

Maylise

29-07-2012 om 22:22

Nou

Dat HBO idee lijkt me nou helemaal geen goed idee. Daar heb je dus nog veel meer van die saaie vakken die zinloos lijken (en dat soms vast ook wel zijn). Daarnaast ligt het niveau toch een stuk lager dus dat zal voor de zoon van T_O waarschijnlijk niet echt motiverend werken.

Je kan er vrees ik weinig aan doen. Zoon zal hopelijk van zelf de geest krijgen om een keer een studie af te maken en de vervelende/verplichte vakken dus ook gewoon te doen en te halen.

Uiteindelijk zijn discipline en doorzettingsvermogen ook belangrijk voor academisch succes. Eens zal hij dat hopelijk zelf beseffen.

Tineke

Tineke

29-07-2012 om 23:18

Nouhou

Mijn idee is natuurlijk gebaseerd op een praktijkervaring, ik ken iemand die dat deed: eerst verzanden in meerdere uni-studies en toen plots besloten er een HBO-studie bij te doen. Juist door de vele praktijkuren bleek dat een hele kluif, en voor iemand die cognitief erg sterk is, was het HBO juist een heel pittige studie en dus flinke uitdaging. De saaie vervelende vakken op de universiteit werden er beslist minder vervelend van. Alles is relatief. Diegene is nu trouwens afgestudeerd, tegelijkertijd: 2 bachelors uni en 1 bachelor HBO.

T-O

T-O

30-07-2012 om 00:30 Topicstarter

Paradoxaal

maar ergens zie ik die logica met een HBO-studie wel! Misschien zou het voor zoon ook juist wel een goede zijn (meer gestructureerd, schoolser). Overigens is hij wel degelijk van plan om AlLES af te maken (maar hoe hij dat van plan is te doen met behoorlijke planningsproblemen weet eigenlijk niemand ) Verder is het ook mijn persoonlijke indruk dat rechten misschien niet zo bij hem past - in juridische beroepen gaat het naar mijn idee toch wel vaak om sociale vaardigheden en empathie (en het is allemaal subtiel maar de problemen merk ik toch ook wel op...) Maar goed, hij *is* volwassen, en het zal allemaal wel loslopen uiteindelijk. (Als men de langstudeerboete weer afschaft tenminste )

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2012 om 10:30

Maar

Wat is er dan schools en gestructureerd bij een HBO? Je volgt ook daar gewoon je college's.

Er is verschil

Er is wel degelijk een verschil tussen HBO en universitair, zoals Kaatje schetst. Natuurlijk loop je ook colleges, maar de insteek is anders. Het lijkt mij wel een goed idee.

mix

mix

30-07-2012 om 14:14

Huh?

moet je wel een studie doen met praktijkuren. De richting die zoon van ts heeft gekozen blinkt daar niet in uit. Je volgt gewoon je lessen (12-16 uur in de week)zoals fio al noemde en dat is erg weinig. Dat is niet eens half-schools

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2012 om 15:22

Genista

En wat maakt de insteek dan anders? Mijn zoon heeft veel praktijk,maar er zijn inderdaad studies met wat hoorcolleges en ook niks meer dan dat. En verplicht zijn de hoorcolleges ook zelden, dus vrjblijvend zat.

Tineke

Tineke

30-07-2012 om 15:40

Verschil

Het hbo is praktischer, wo is meer theoretisch;
het hbo is meestal kleinschaliger;
in het hbo volg je (vaak) klassikaal onderwijs in vaste groepen met een vast lesrooster, in het wo volg je colleges in wisselende groepen;
het hbo houdt zich hoofdzakelijk bezig met onderwijs, terwijl in het wo (ook) wetenschappelijk onderzoek wordt verricht;
het onderwijsprogramma van hbo-opleidingen ligt meestal vast; in het wo kun je na het eerste jaar (een deel van) je eigen programma samenstellen.

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2012 om 16:38

Kaatje

Even een reactie vanuit de praktijk:
Het rooster staat niet vast,maar "vast". In de praktijk veraderd het bijna dagelijks,probeer maar eens een tandartsafspraak te plannen.
De vakken zijn wel met wisselende groepen leerlingen,vanwege de verschillende afstudeerrichtingen.
Voor je de weg weet op de HBO ben je een par maanden verder, niks kleinschaligs aan, je loopt er echt met de plattegrond op zak. En sommige opleidingen zijn practischer, anderen in het geheel niet.

Tineke

Tineke

30-07-2012 om 17:23

Ach ja

Tegen alles valt wel wat in te voeren, maar dit rijtje wordt op verschillende sites gegeven. Dus ergens zal het wel waar zijn. Oftewel: voor de meeste opleidingen geldt het, en altijd zijn er uitzonderingen. Zo is de universitaire opleiding tandheelkunde ook heel wat praktijkgerichter dan de hbo-opleiding economie.
Nog een poging: op HBO geldt meestal presentie-plicht, op WO meestal niet. WO; zoek het allemaal maar lekker zelf uit, HBO: doen wat er gezegd wordt, meer begeleiding. Enne, mijn HBO-opleiding was kleiner (qua gebouw en aantal studenten) dan de basisschool waar ik stage liep.
Maar deze opmerkingen zijn niet veroordelend bedoeld, en ook niet om het HBO in een slechter daglicht te plaatsen, haast integendeel. Ieder moet doen wat bij hem past.
Maar tegen verveling op de universiteit, helpt een HBO-studie wel!

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2012 om 21:11

Kaatje

Ik zeg dit niet omdat ik zonodig ergens tegenin wil gaan, ik zeg dit uit ervaring,en een uitzondering is het beslist niet. Mijn zoon zit op een grote HBO,alleen zijn richting heeft al 300 studenten. Er is alleen presentieplicht voor praktijkuren. Begeleiding? Wahahaha...Doen wat er gezegd wordt? Gelukkig niet,zegt mijn zoon.Er is echt niks schools aan. En als havist vindt hij het bepaald niet altijd even inspirerend,dus ik vraag me af of naar een HBO gaan dan een oplossing is.

Neuh

Geen presentieplicht. Wat mij bij de technische studierichtingen vooral opviel, is dat het WO theoretischer is en het HBO veel praktischer toegepast. Het is een andere manier van denken die gedoceerd wordt, de focus ligt anders. Dat is een groter verschil dan dat je op het WO minder praktijklessen krijgt dan op het HBO.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2012 om 11:26

Genista

Tegenwoordig ligt het accent wel degelijk meer op theorie,een deel van de behaalde studiepunten moeten kennispunten zijn, dwz pure theoriepunten. Je kunt practisch nog zo goed zijn, dat dikke engelstalige biologieboek van 900 pagina's moet zoon gewoon kennen.

Tineke

Tineke

31-07-2012 om 11:49

Ouderwets

Met mijn tip doelde ik dan ook veel meer op de ouderwetse HBO-opleidingen, en niet zozeer op van oorsprong WO-opleidingen die je nu in een HBO-variant hebt.
Dus verpleegkunde, maatschappelijk werk, sph, pabo, kunstacademie, conservatorium, fysiotherapie, dat soort gedoe, dat houdt je leuk aan de gang.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2012 om 12:26

Kaatje

De opleiding van mijn zoon is ook een 'ouderwetsche"....namelijk medisch laborant.

Tineke

Tineke

31-07-2012 om 13:01

Ervaringen verschillen blijkbaar

Wat gek, ik heb altijd gedacht dat je zoon biologie studeerde.
Maar ik geef toe, de ene opleiding is de andere niet en ook de kant van het land kan bijzonder veel uitmaken in hoe de opleiding is ingericht qua grootte en begeleiding. Wellicht was de ervaring van je zoon heel anders als hij naar Leeuwarden of Groningen was gegaan. Zou zomaar kunnen. Ik ken natuurlijk vooral veel mensen met die ervaringen. En daarvan weet ik dat er veel klassikaal wordt lesgegeven, er heel veel begeleiding is en dat er presentieplicht is. Twee keer zonder reden afwezig is aanmelding voor speciaal begeleidingstraject. Daarnaast van iedere stagedag een verslag schrijven volgens een protocol, 's avonds voor 20.00 uur mailen, waar de instituutsbegeleider ook direct feedback op geeft. Er is dan bijna geen kans op ontsnappen of verzanden.

Tineke

Tineke

31-07-2012 om 13:05

Oh help fiorucci

Nu zeg je vast dat je zoon in Groningen studeert....laat ik verder mijn mond maar houden, ondanks dat ik net afgestudeerd ben aan een HBO en misschien wel twintig mensen ken die momenteel aan een HBO studeren, plus nog een handje vol die de combi van WO en HBO maakt, heb ik er blijkbaar geen idee van.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2012 om 14:43

Kaatje

Ik zeg helemaal niet dat je er geen idee van hebt. Maar je ervaringen zijn de zijne niet dus kun je niet stellen dat het in het algemeen zo is.
Hij studeert in Leiden, officieel heet het Biologie en Medisch labonderzoek. (Enne...het is gelukt,hij is over naar de tweede!!)

Fio

dikke boeken moeten kennen is niet nieuw. Dat was in mijn tijd (ja, opoe spreekt) ook al zo in de technische studies. Maar goed, ik krijg het niet uitgelegd, geloof ik

Fiorucci

Fiorucci

02-08-2012 om 09:46

Genista

Ik begrijp je best hoor,maar mijn punt is dat men de laatste tijd binnen de HBO weer wat meer de focus wil leggen op theorie, ook omdat velen met propedeuse willen doorstromen naar het wo. Van de minimale 40 studiepunten om naar de tweede te mogen moeten 13 punten kennispunten zijn, dat is niet altijd zo geweest.

Geerdien

Geerdien

02-08-2012 om 21:30

Zure appel

quote: 'in juridische beroepen gaat het naar mijn idee toch wel vaak om sociale vaardigheden en empathie .. '
Hahahaha!!! Nee hoor, dat valt reuze mee! Hangt wel af waar je gaat werken natuurlijk, maar je kunt heel 'materie-gericht' bezig zijn (lekker neuzelen over zin en onzin van bep wetten of over de inhoud van regelingen en contracten bijv). Je zoon klinkt behoorlijk eigenzinnig. Dat kan hij best kwijt in een juridische opleiding, alleen niet in het begin, maar pas later. In het begin is het gewoon slikken van verplichte vakken, de bekende zure appel dus.

Ass

Hm, dat vervelen is de aard van het beestje. Hoort bij het ASS wat hij heeft. Geen idee wat hier aan te doen is bij zulke slimmerds, maar typisch is het wel. Ieder moment moet opgevuld zijn anders dreigt angst voor het lege niets. Een andere opvulling van lege tijd maar hoe en wat hangt natuurlijk af van zijn interesse. Niets zitten te doen of niets te denken is er niet bij. Kan ook een soort obsessie zijn omdat hij niets anders kan bedenken in zijn vrije tijd of dat hij niet goed grenzen kan stellen in zijn keuzes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.