Nath
24-10-2015 om 15:02
ODD (en ADHD)
Hallo,
Kort geleden heeft mijn dochter van 6 de diagnose van ODD en ADHD gekregen. Nu keek ik rond op deze forum naar ervaringen van ouders met een kind met de combinatie ODD en ADHD of alleen ODD. ADHD wordt hier wel besproken maar ik ben niks tegen gekomen
Zijn hier ouders die ook een kind met ODD of ODD/ADHD hebben?
Leasemama
03-05-2016 om 11:16
Beter laat dan nooit
Ik loop ook tegen hetzelfde aan, ik heb een lease zoon van 16 met ADHD en ODD en loop tegen allerlei dingen aan en zou graag ervaringen van anderen horen. Heb jij inmiddels al iets meer vernomen?
Leen13
03-05-2016 om 13:37
ODD
http://www.balansdigitaal.nl/media/3197739/folder_balans_odd-cd.pdf
Mijn ervaring is dat die diagnose ODD of CD in de hitte van de 'strijd' gesteld kan worden. Kinderen kunnen zich zo weinig begrepen en gesteund voelen en het aversieve gedrag van anderen, iedereen is weleens dwars, als routine gaan laten zien.
Ik denk dat in alle gevallen, heeft een kind 'echt' ODD of is het een bijverschijnsel van een onbegrepen (door zichzelf en omgeving) ontwikkelingsverschil, het belangrijk is om het kind meer handvaten te geven om zich wel passend te gedragen.
Misschien is het handig om je eerst te verdiepen in Ross Greene,
http://www.livesinthebalance.org/
Je bereikt het meeste in de relatie die je met je kind hebt en het aanleren van vaardigheden om het wel goed te kunnen doen.
Ik vraag me weleens af of daar in de hulpverlening wel genoeg kansen voor liggen. In elk geval kun je zelf, door je te realiseren dat het onmacht is, en geen onwil, daar zo goed mogelijk een modus in proberen te vinden. Ik denk dat de diagnose ODD in een aantal gevallen dan ook gewoon wegsmelt zodra ouder en kind zich beter leren hanteren en het beeld verandert.
Misschien is dat wel de reden dat je dat niet zoveel ziet hier.
Fransien
03-05-2016 om 14:43
mijn tweede
Mijn tweede stond op z'n kop van verveling in de kleuterklas en de juffen begonnen al over ODD en opvoedingsondersteuning. Wij wisten dat het dat niet was, hij had nooit problemen gehad op de peuterspeelzaal en ook thuis zagen we alleen een tot op het bot gefrustreerd kind.
We hebben toen een iq-test laten doen, aanpassingen op school gevraagd (werd schoorvoetend gedaan dankzij een ib-er die er bovenop zat) en we hadden ons lieve jochie weer terug.
Het enorm tegendraadse was echt omdat hij zich totaal niet begrepen voelde en verdween daarna ook weer in normaal eigenwijs. Een mak meegaand lammetje zal hij nooit worden, is ook niet nodig, maar hij kan prima overweg met gezag en opdrachten (al is kamer opruimen niet zijn hobby en zijn zijn uitvluchten absoluut op hoogbegaafd niveau).
Leen13
03-05-2016 om 15:14
Cartoons van Livesinthe balance
http://www.livesinthebalance.org/sites/default/files/The-Alphabet.pdf
Over de afgekorte 'diagnoses'
" Is there a snappy acronym for You Adults Are Not Inspiring My Confidence?"
Leen13
03-05-2016 om 15:37
Nog een...
Excuses, ze zijn te leuk en bovendien concreet instructief.
http://www.livesinthebalance.org/comic-downloads-archive
"Manipulative". Looking with different lenses: "lacking skills".
Het is vaak wel een puzzel om te ontwarren waar het gedrag vandaan komt en wat er aan vooraf gaat om te ontdekken waar het aan schort en hoe je de situatie voor een kind en voor jezelf kunt verbeteren. "Different Lenses" helpt.
Pimpelpaars
03-05-2016 om 22:18
Wat ik begreep
Onze zoon heeft een tijd (jarenlang) odd gedrag veroorzaakt.
Odd is een lastige diagnose, want de diagnose zegt namelijk helemaal niets. Het betekent letterlijk: het kind is opstandig. Ja, dat kan mijn grootje ook nog wel constateren.
Aan de lettercombinatie heb je dus niet zo veel.
Veel kinderen met onbegrepen problemen ontwikkelen odd gedrag. Bij mijn zoon kwam het door zijn adhd met dysthyme stoornis, wat door ons als ouders helemaal verkeerd begrepen werd. Hierdoor ontwikkelde hij een zeer negatief zelfbeeld en ging hij zich opstandig, negatief, agressief en destructief gedragen. Toen we met de methode van Ross Greene, hem positief gingen benaderen, dwars door al het negatieve gedrag heen, verdween zijn odd als sneeuw voor de zon.
Nu is hij 17 en zelden meer opstandig.
De kinderpsycholoog van onze zoon legde mij en de school uit, dat odd vaak ontstaat doordat volwassenen verkeerd met een kind omgaan. Ze gaan uit van de standaard opvoed methodes van straffen, belonen, consequenties en structuur bieden door rigide en streng te zijn. Hierdoor maken ze het kind dan kapot.
Ten minste, dat is wat er hier gebeurde.
Ik wil niet zeggen dat odd als op zichzelf staande stoornis, niet bestaat. Ik ben geen psychiater. Ik denk wel dat de diagnose veel te vaak wordt gesteld bij kinderen die opstandig zijn, omdat ze onbegrepen worden.
Dus ik vind dat je eerst moet proberen om het kind te begrijpen, te helpen met zijn zelfbeeld, met de problemen die het zelf niet opgelost krijgt. En als je dat hebt gedaan en het opstandige gedrag blijft, dan weet je meer.
Pimpelpaars
03-05-2016 om 22:22
Maar
Mijn zoon had dus odd gedrag in combinatie met adhd. Ik wil je er graag over vertellen.
Het was een erg lastige jongen. Hij maakte veel ruzie, veel kapot en het was bijna niet mogelijk om hem te corrigeren.
Als wij hem straften, boos werden, op zijn gemoed speelden, hem aanwijzingen gaven, hem probeerden te laten zien wat hij verkeerd deed, werd hij nog bozer, agressiever en negatiever. Dat verliep in een angstwekkende snelheid. Binnen een halve minuut van ondeugend in bijtend, krijsend en behang van de muur scheurend.
De lijst van dingen die hij kapot heeft gemaakt en verwondingen die hij gezinsleden heeft aan gedaan, is naar en lang.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.