Rafelkap
09-10-2013 om 10:51
ochtendritueel - wie denkt er mee?
Sinds een paar weken krijg ik mijn jongste zoon (vrij ernstige verstandelijke handicap) moeilijk mee naar school. En het probleem is ook dat we (als het redelijk gaat) te vroeg komen. Ik zoek naar een (flexibele) opvulling voor het ochtendritueel.
De ochtend van de kinderen begint om half 7. Dan eten ze aan tafel en kijken tv. Na sesamstraat gaat de tv uit en douche ik de jongste, kleed hem aan en poets (allemaal onder protest, maar hij werkt wel mee) zijn tanden. Zijn broer kan het allemaal zelf.
Daarna hebben we nog eigenlijk ruim de tijd voordat we weg moeten en die tijd hebben we vaak hard nodig. Want jongste zoon is erg boos dat hij niet nog een keer tv mag kijken en hij wil de deur niet uit. Maar de tv mag niet meer aan, want dat ding heeft een zuigende werking en als ik die niet geruime tijd uit heb krijg ik hem helemaal niet mee, is de ervaring.
Nog even over de tv: die mocht ooit aan omdat we op het busje moesten wachten, die op wisselende tijden kwam. Als zoethoudertje. Nu ook als zoethoudertje omdat ik brood moet smeren en tassen klaar maken en omdat de tijd te lang is.
Sokken en schoenen en jas gaan pas (met veel geduld van mij)aan als het tijd is om te vertrekken, de fiets pak ik ook pas op het laatst, anders is het niet duidelijk en geeft dit boosheid.
Ik weet hem nu mee te lokken met liedjes over sokken, schoenen, jassen en school en met een paar koekjes, maar ik weet niet hoe lang dit werkt. Hij doet dus erg moeilijk, wil niet mee. Eenmaal op school wil hij daar niet naar buiten (binnenplein), dat is ook weer een probleem.. Ik vrees dat het de overgangen is, ik weet het verder ook niet en hij kan het niet vertellen. In de klas merken de juffen niets bijzonders.
Maar: nu komen wij dus vaak veel te vroeg op school, en een omweg fietsen is niet verstandig omdat te lang fietsen ook weer voor onrust zorgt. Later opstaan lukt helaas ook niet.
Hoe vul ik dit ochtendritueel in, zodat we niet te vroeg de deur uitgaan? Heeft er iemand ideeen?
Breiwerk
09-10-2013 om 11:08
snel idee
Ik krijg een snelle ingeving:
Is het wat om een vraagteken kaart te maken?
Ik weet niet of je met picto's werkt, maar ik stel me voor, dat er tussen het rijtje picto's van het ochtendritueel, er voor 'vertrekken' picto eentje zit met een vraagteken.
En dan maak je drie doosjes. Een doosje met korte activiteiten, eentje met middelmatig lange activiteiten en eentje met langere activiteiten (in picto's/foto's afgebeeld op kaartjes?). En dan bepaal jij, welk doosje deze dag aan de beurt is. Ik zou dat niet eens laten merken. Want anders wordt het weer een strijd om een bepaald doosje.
Bij korte activiteiten denk ik dan aan bijvoorbeeld een liedje zingen, een simpel puzzeltje maken, een toren bouwen met een vast aantal blokken.
Bij middelmatige activiteiten denk ik aan: een spelletje, overgooien met een bal, alle schoenen op een rijtje zetten, buiten een rondje lopen om het huis heen, hinkelen, vogels voeren.
Bij langere activiteiten denk ik aan: een moeilijkere puzzel, iets tekenen, een rollenspel, buiten drie mooie schatten zoeken (bloemen, steentjes, kastanje, whatever)
Nou ja, ik weet natuurlijk niet wat je jongste kan en wat hij leuk vindt. En het is een behoorlijke aanslag op jouw ik-ben-het-animatieprogramma-voor-mijn-kinderen reserve. Maar misschien heb je er wel wat aan. Het klinkt alsof je er toch al erg druk mee bent 's morgens.
Het nadeel is wel, dat je moet zorgen dat je iedere morgen in ieder geval tijd hebt voor een korte activiteit. Maar het maakt je ochtendritueel dan wel flexibeler.
Die doosjes kun je dan trouwens op andere momenten van de dag ook gebruiken. Zou je zoon dat kunnen leren?
HelenaW
09-10-2013 om 11:27
Is het toch niet een idee om die tv helemaal weg te laten 's morgens als het zoveel problemen geeft? Je zegt zelf dat het iedere dag weer problemen geeft, dat je eigenlijk tijd over hebt die je soms nodig hebt omdat hij boos wordt om het een of ander, maar eigenlijk altijd over de tv. Dus die zou ik weglaten.
En douchen, moet dat echt 's morgens? Misschien omdat hij niet helemaal zindelijk is, maar is het niet rustiger om's avonds te douchen? Zonder tv en douche, kun je misschien om 7 uur opstaan.
Je zou ook al 's avonds brood kunnen smeren, het drinken al in de flesjes klaar zetten in de ijskast, dan heb je de tassen in 2 seconden klaar. Toen mijn vier kinderen klein waren en ik weleens een week alleen was zonder man, maakte ik 's avonds rond tien uur de broodtrommels klaar, deed ze in hun tas, tas op hun stoel, jas over de stoel, schoenen in de gang klaar op een rijtje bij de voordeur, limonade in hun flesjes in de ijskast, die konden 's morgens zo in de tas. Nou heb ik geen gehandicapte kinderen, maar het maakte alles zoveel makkelijker om zonder gezoek en gestress de deur uit te gaan.
Rafelkap
09-10-2013 om 11:33
breiwerk
Een vraagteken snapt hij niet. Maar even een toren bouwen kan ik wel eens proberen. Dat soort activiteiten zoek ik! Ik kan hem dan beter niet laten kiezen want op dat moment is alles nee.
Dat begint dus tegenwoordig al vroeg, als ik zeg dat we vandaag naar school gaan, dan schudt hij heel hard nee.
Ik denk dat ik het gewoon moet doen (bouwen) en hem een blok in zijn hand geven. Gewoon spelen doet hij al een tijd nauwelijks, dus het is de vraag of hij er voor te porren is. Misschien kan ik beter bellen gaan blazen (brengt me wel op een idee, jouw idee)
Dank je wel voor het meedenken! Ja ik ben er wel druk mee, mijn man is normaliter half 7 de deur uit.
Breiwerk
09-10-2013 om 11:47
werk je met picto's?
Werk je uberhaupt met hem met picto's of verwijzers?
Als picto's te abstract zijn, kunnen verwijzers soms wel werken. Dat betekent dat je voor iedere activiteit een voorwerp laat zien/geeft wat verbonden is met die activiteit. Dus bijvoorbeeld op schooldagen zijn schooltas bij het opstaan, zijn schoolkleren aan.
Bij het roepen om te gaan eten, een bord.
Bij het tandenpoetsen een tandenborstel.
Bij het vertrekken van huis een sleutel.
Soms kan dat helpen om de overgang te maken, omdat iemand dan na verloop van tijd gaat begrijpen, dat bij dat voorwerp, die ene situatie hoort. Dan weet hij wat er gaat gebeuren.
In plaats van picto's werken zelfgemaakte foto's soms ook wel goed.
Je moet er trouwens wel ongelooflijk consequent mee zijn. Herhalen, herhalen, herhalen, nooit vergeten. (ook wel weer een hele opgave voor jou, ik weet niet of je dat op kunt brengen?)
Het moeilijke is natuurlijk dat hij iets in zijn hoofd heeft, en jij iets heel anders....
En ik bedenk nog met die tv, is er niet een mogelijkheid dat je hem echt een eenheid tv aanbiedt. 1 programma en dan gaat de tv ook echt vanzelf uit. Snap je wat ik bedoel? De tv hoeft niet eens uitgezet te worden, want er is toch niets meer op te zien. Niet iets wat jij doet, of hij of broer moet doen, maar iets wat 'gebeurt'.
Ik snap wel, dat je die ene keer tv kijken er in wilt houden, want anders moet je zeker de hele tijd bij hem zijn. Als je schrijft dat hij zelf niet meer speelt, dan lukt het hem natuurlijk niet om anders even zonder jouw structuur en aanwezigheid te zijn. Die tv is dan een soort vervanging van die structuur. Toch? Of snap ik het verkeerd?
Rafelkap
09-10-2013 om 16:55
breiwerk 2
We gebruiken thuis (duidelijke) foto's, die zitten met klittenband in mapjes en die kan hij eruit halen. Sinds kort geeft hij die echt aan mij of laat ze duidelijk zien, waar we erg blij mee zijn. Voorheen wees hij ze aan maar moest ik over zijn schouder kijken wat hij aanwees.
We gaan idd morgen foto's laten zien, die we 'omslaan' als de activiteit voorbij is (ik heb een speciaal blokje daarvoor) Dus 1 foto per keer. Eerder probeerde ik wel een paar foto's naast elkaar, maar dat werkte niet.
En eerder kan hij prima tegen onverwachte zaken, was het echt niet nodig een plaatje te laten zien, begreep hij wel wat ik zei.
Het is dus nu alleen de ochtenden, om de deur uit te komen opeens een probleem. Douchen vindt hij ook niet leuk, dan maakt hij klagende geluidjes terwijl ik hem uitkleed en aan het handje meeneem naar de douche (die is beneden), eenmaal eronder vindt hij het wel lekker. Er weer uit begint het gemopper weer, maar hij laat het wel gebeuren. Ik laat hem wel zoveel mogelijk zelf doen, dat werkt ook stimulerend, maar als hij zo dwars doet wil hij niks zelf doen.
Die tv is idd nu wel bittere noodzaak, helaas. Misschien moeten we ook toe naar 1 programma, alleen sesamstraat in de ochtend.
En bellen blazen vindt hij echt leuk, misschien genoeg om hem in een opgewekte modus te zetten
Wat lief dat je zo meedenkt!
Wordt vervolgd.
Rafelkap
09-10-2013 om 17:16
Helena
Douchen moet echt 's ochtends, hij is niet zindelijk dus ik wil dat hij fris naar school gaat.
Brood smeren zou ik idd ook wel 's avonds kunnen doen (hoewel mijn oudste zoon het zelf moet doen), daar moet ik even over nadenken.
Maar zonder tv zou ik nog meer tijd hebben om hem te entertainen, dat is het probleem. Mijn zoontje staat namelijk helaas niet later op, soms zitten we om 6 uur (of vroeger)al beneden, gelukkig is het nu wat donkerder en is het meestal half 7. Om tien voor 8 moeten we dan pas weg, ik kan hem eerder brengen (dan mag hij even buiten spelen behalve als het regent) en breng dan mijn oudste naar school.
Andersom zou theoretisch ook kunnen, maar dan moet mijn jongste langer op de fiets en dat geeft ook weer problemen.
Ik moet hem uit zijn bed halen als hij wakker is omdat hij dan gaat kloppen op de muur. Daar hebben we al een tuinstoelkussen om hem heen zodat het wat dempt, maar ik wil geen overlast voor de buren (voor zover dat gaat) en ik wil ook dat mijn oudste zoon nog even kan blijven liggen.
De eerste week na de vakantie ging het allemaal zo soepeltjes, ik weet niet waarom zoontje nu zo moeilijk doet. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij wat overvraagt wordt, hij zit nu met 9 kinderen in de klas en voorheen 7. Maar wel altijd 2 juffen en vaak 3. Hij moet dit jaar ook op woensdagochtend naar school en op vrijdag gaan ze naar het zwembad, het is dus wel een stukje drukker. Ik denk wel dat dat het is, maar daar kan ik verder weinig aan doen.
Rafelkap
09-10-2013 om 17:23
oja
en als ik mijn oudste zoon eerder zou brengen, dan moeten we nog weer later weg, want daar gaan om 8.20 de deuren open. Op zich zou het voor mijn jongste fijn zijn als ik hem meteen naar z'n juf zou brengen, dat wel, ik kan er dan ook wel zijn in 10 minuten als ik hard fiets.
Maar ik weet gewoon niet wat dan moet doen om mijn jongste koest te houden in die 'lege tijd' 's ochtends. Hij vindt zo ongeveer alleen beeldschermen leuk, maar kan het niet hebben dat die uitgaan.
En hij wil liever lekker op de bank blijven zitten dan in actie komen.
NOuja, morgenochtend alleen sesamstraat, vanavond maar eens alvast de boterhammen smeren en de foto's klaarleggen. Mijn man werkt morgen thuis dus dan zijn we met z'n tweeen.
Katniss
09-10-2013 om 19:33
Schermpje mee?
Misschien kun je hem een IPod o.i.d. geven, met een stevig bumperhoesje eromheen. Dan is hij wat flexibeler als hij een filmpje af wil kijken.
Jippox
09-10-2013 om 20:50
geen tip
Maar wel een virtuele knuffel. Het lijkt me zo zwaar en moeilijk, en je klinkt zo liefdevol. Ik neem mijn petje voor je af!
Jasam
09-10-2013 om 21:21
Opnemen?
eerst alle dingen afwerken, douchen, aankleden, dan TV aan, rugzakjesmaken/ lunch maken enz.enz.
+/-half 8 / kw voor 8 allemaal ontbijten en TV uit(ik weet niet hoeveel tijd je nodig hebt voor het ontbijt) en na het eten gelijk naar school?
Komt de tijd niet uit met de geprogrammeerde Sesamstraat, kun je het programma ook opnemen. Hier kijken ze heel veel opgenomen Tom & Jerry's.
Rafelkap
10-10-2013 om 10:54
vanochtend
Vanochtend alleen sesamstraat gekeken, eerst foto's laten zien wat we gaan doen (t/m school), dit laatste vond hij wel leuk om te bekijken. Het ging vrij goed, maar mijn man was er dit keer ook bij.
Alleen sesamstraat houden we erin. Elke keer wat anders zorgt denk ik voor meer onrust. Verder gingen we in de loze tijd heel lang bellen blazen en dat gaf een goed humeur en leidde af van zijn plan om de tv weer aan te zetten.
Het is toch vooral dat hij niet naar school wil vrees ik, hopelijk went hij nog aan de drukkere dagen. Hij is vrees ik 1 van de 'slechtste' kinderen van zijn klasje en op school, en ik vrees wel dat ze op een gegeven moment adviseren dat hij van school moet, terug naar het kinderdagcentrum, iets anders is er niet. Ook met de fusie die er nu is, de bezuinigingen. Ik reken er maar een beetje op in mijn hoofd, dan wordt het niet zo'n teleurstelling. Op zich maakt het niet uit, komt hij later toch in een 'zinvolle dagbesteding', met de hele dag kleien en muziek luisteren, maar op school doen ze wel wat meer aan ontwikkeling, is mijn ervaring al.
Een ipod, hij heeft een ipad trouwens, met de homeknop afgeschermd zodat hij niet aan de instellingen zit, en met een hele stevige survivalbeschermhoes. Maar dat ding moet ik hem echt niet geven 's ochtends, ook niet op de fiets. Die wil hij dan niet meer loslaten namelijk en ik vind het wat duur speelgoed op school, en ook op de fiets.
Mp3-spelertje hebben we maar heb ik nog niet aan de praat gekregen, dat kan ik wel proberen in te zetten op de fiets. Misschien niet met z'n favoriete cd'tjes, maar iets rustgevends proberen, Bach ofzo
Brei werk
10-10-2013 om 11:45
wennen
Nou hij klinkt wel als een lieve handenbinder, die zoon van jou!
Je moet je wel realiseren dat het schooljaar voor zijn beleving, misschien nog maar net begonnen is. Hij zit misschien nog wel helemaal in de wenfase?
Heb je het op school er trouwens over gehad. Misschien kunnen zij nog kijken met zijn plek in de klas en zo. Als hij overprikkeld lijkt, dan kunnen ze hem meer rust bieden? Misschien zelfs op school die Ipod op?
judith70
10-10-2013 om 14:50
School
Hoi
Als je het gevoel hebt dat school op dit moment niet aansluit aan zijn behoeften en beperkingen, trek dan aan de bel. Zmlk heeft qua leeftijd vaak in elkaar overlopende groepen. Kan hij misschien toch nog herplaatst worden in zijn groep van vorig jaar? Heeft de school een groep voor laagfunctionerende leerlingen, dit is meestal een groep met veel leeftijden bijv 6 - 12 jaar. Of misschien de woensdag nog vrij, en/of op vrijdag bij de niet zwemmers op school blijven. Ook in het onderwijs kunnen aanpassingen worden gedaan. Onze zoon is ook laag zmlk niveau en toen hij 6 - 7 jaar was had hij niets aan het kringgespek, omdat de rest toen van erg hoog niveau was. dus werd zijn logopedie 2x per week tijdens de kring ingepland.
ik herken ook veel in wat je over de ochtend zegt. Anderen hebben al gezegd om met pictos te werke, Voor onze zoon is de kleurenklok ideaal. Bijvoorbeeld zo instellen, dat met blauw het vertrkritueel begint. dan bepaal jij het niet maar de klok.
Rafelkap
10-10-2013 om 17:28
zelfde groep
In de MG-groep, waarvoor hij de beschikking heeft, was geen plek, die groep was al te vol. Hij is dus in dezelfde groep gebleven, voor hem wel fijn met dezelfde juffen en de groepsgrootte is hetzelfde.
Maar ik moet het er zeker over hebben, doe dat nu ook al. Morgen ga ik kijken bij het zwemmen (en helpen met omkleden), als dit te druk is voor hem hoeft het niet voor ons. Ik zie het meer voor de lol, en voor het bewegen. Dus ik ga goed kijken morgen hoe hij is daar.
Ze geven hem idd op mijn advies soms een koptelefoon met een muziekje, als hij heel druk is (hij is een grapjas en dat hindert soms een beetje). Ik hoor dus dat hij soms wel erg druk is, misschien ook omdat hij eigenlijk moe is.. Ik ga zeker binnenkort maar weer eens praten.
Kleurenklok, ik weet het, maar dat is te moeilijk voor hem, een time timer hebben we maar dat doet hem helaas ook niks. Behalve ooit het belletje om hem uit bad te krijgen een paar jaar geleden (toen wilde hij er nooit uit).
Ik hoop dat het nog wennen is. En ja hij is heel lief!
amk
11-10-2013 om 19:06
fris
je schrijft dat hij moet douchen omdat je hem fris naar school wilt laten gaan. Dat snap ik, maar je zou ook kunnen overwegen om hem met een washand te wassen, dat gaat een stuk sneller en is net zo effectief tegen geurtjes.
Philou
14-10-2013 om 11:16
ik moest meteen denken aan
Rafelkap ik moet meteen denken aan de tijd dat mijn kinderen (en die hebben ze
nog wel af en toe) iets moesten afkijken op tv of een spelletje moesten afmaken. Als ik voldoende aangekondigd had dat het einde er aan zat te komen en alles was "af" kreeg ik ze zoet mee. Wij kregen ooit een buurman&buurman dvd. Allemaal korte filmpjes. En die konden ook op pauze (wat een uitvinding . Dus het gevoel dat ze iets misten was er ook niet meer. En met die korte filmpjes hoef je niet zo lang te wachten.
Naar mijn idee helpt het ook als je een kind zegt om zijn activiteit te parkeren ipv te stoppen. Nu is dat parkeren met doorsnee televisie-uitzending niet mogelijk. Maar een dvd, een blokken toren, bellenblaas die je noemde wel.
En voor als de televisie uit moet om aan jullie ochtendritueel te beginnen, kan je al iets klaar hebben staan. Bijvoorbeeld in de buurt van de televisie.
Als schermtijd voor hem prettig is, kan je denken aan een tablet waarop je een of twee kinderapps hebt met korte spelletjes. Kan ook weer goed zijn voor zijn ontwikkeling.
Rafelkap
14-10-2013 om 11:29
iets beter
Het gaat intussen iets beter, alleen heb ik nog wel koekjes nodig om te zorgen dat hij uiteindelijk z'n schoenen en jas aantrekt. Dat moet dan nog maar even onpedagogisch.
Na sesamstraat gaan we douchen, aankleden en meteen tandenpoetsen (vindt hij allemaal niet leuk, dus dan maar eerst alle 'vervelende dingen'). Bellenblazen werkt heel goed en vaak ook even wat handstand (ik niet), maar dit werkt heel goed op z'n humeur.
Hij wil wel altijd het kastje van de tv opentrekken, omdat daar de stekker zit van de tv. We zijn nu van plan naar een ander kastje uit te kijken met een beter slot (hij kan hem nu zo open krijgen).
De ipad vind ik ook heel goed speelgoed, hij heeft geleerd dat je kleren in de wasmachine moet stoppen, nu alleen nog leren dat dat alleen de vieze kleren moet zijn en niet alle schone theedoeken )
Maar de ipad 's ochtends is geen goed idee, ook niet met maar 2 spelletjes, hij doet ze heel graag opnieuw en opnieuw.
Even douchen is op zich geen probleem, als hij eronder staat vindt hij het lekker. Hij moppert alleen erg als ik z'n pyjama uittrek.
Maar het is nog te doen, de strijd. Anders vind ik af en toe een washandje ook prima.
Foto's, 's avonds al brood smeren, dat helpt allemaal wel. Een dvd-tje ipv tv kan ik nog overwegen, maar zo alleen sesamstraat en daarna uit werkt denk ik net zo goed bij hem (wij zijn ook fan van buurman en buurman, maar een dvd heeft dezelfde zuigende werking)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.