Quin van der Veer
27-08-2011 om 08:21
Nu al conflict met nieuwe leerkracht, help
Graag jullie advies over het volgende. Onze zoon van 9 (ADHD, op zijn minst trekken van PDD NOS) is nu sinds 2 weken gestart in groep 6. Alleen lijkt het niet erg te klikken tussen ons en zijn nieuwe leerkracht.
Kinderen die hun werk niet afhebben moeten bij hem regelmatig nablijven om het werk alsnog af te maken. Onze zoon heeft natuurlijk nóóit zijn werk af, dus dan weet je het wel. Nou vinden wij nablijven feitelijk een vorm van straf. En zeker voor een kind met ADHD, dat vanwege zijn gebrek aan aandacht in die situatie terecht komt. Dan moet ie zich na school gedwongen extra lang blijven inspannen in plaats dat hij even tot zichzelf mag komen, op het moment dat ook zijn medicatie nog uitgewerkt raakt.
Leerkracht erkent dat deze aanpak voor onze zoon niet werkt, maar vindt dat hij één lijn moet trekken vanwege de andere kinderen. Wij zijn het daar niet mee eens. Dit is gisteren al geëscaleerd toen mijn man zoon gewoon mee naar huis heeft genomen ipv hem op vrijdagmiddag in een lege klas zijn werk te laten afmaken. Leraar heeft (nu!) al aangegeven dat hij zoon op deze manier nooit op het eindniveau kan krijgen. Saillant detail is ook dat zoon kennelijk in de klas ander werk moest afmaken, terwijl de rest uitleg kreeg over iets anders.
Dinsdag heb ik (alweer) een gesprek met deze leerkracht. Enigszins stomend van boosheid over het gebeuren van vrijdagmiddag, heb ik geëist dat daar óf de directeur, óf de IB-er bij aanwezig is. Waar zouden jullie op inzetten? Ik denk aan plaatsing in een parallelklas, aangezien elke chemie met deze rigide leraar afwezig lijkt te zijn. In groep 5 waren eind vorig jaar geen problemen van deze aard trouwens, hoewel het natuurlijk niet 100% op rolletjes liep.

Fiorucci
18-09-2011 om 07:58
Mja
Als ik die riedel af zou steken, zou zoon mij meewarig aankijken en niks doen tijdens het nablijven, hij deed echt niks als hij moest nablijven. Dus dat het zeker op de basisschool goed werkt moet je maar afwachten..
Mee naar huis werkte beter, hij was dan in ieder geval niet op school. Voor hem heel belangrijk.

Quin van der Veer
18-09-2011 om 12:19
Tja-2
Tja, wat zal ik er van zeggen. Er zit nogal een verschil tussen 10 minuutjes blijven zitten en 3 kwartier namelijk. Tegen incidenteel 10 minuutjes langer werken om even je bladzijde af te schrijven zou ik ook niet zo fel ageren. Wel tegen het met een grote stapel werk worden neergezet en door moeten gaan tot alles af is.
Overigens zet ik sowieso vraagtekens bij het moeten nablijven, zeg maar langer dan 10 minuten. Een basisschoolkind (al dan niet met etikettering) hoort te spelen na schooltijd. Dat is m.i. nog belangrijker dan welke les dan ook op school.
Verder moet er individueel gekeken worden naar het nut en het effect van de maatregel. Verhalen over één lijn trekken boeien mij niet. Het gaat erom zoveel mogelijk uit het individuele kind te halen.
Nablijven op het VO vind ik ook wat anders. Ik kan me nog wel herinneren dat we vroeger het plein mochten vegen na x keer te laat komen of wangedrag. Dat dient een heel ander doel. En je maakt een kind niet weerbaarder door het onredelijk lang in de klas te laten zitten. Zorg liever dat het kind onder schooltijd zoveel mogelijk leert. Die schooluren zijn niet voor niets zo vastgesteld. Niet om er elke dag nog eens fijn 10% bovenop te leggen.

Fiorucci
18-09-2011 om 17:02
Quin
Hier blijven kinderen hooguit een kwartier na, als het langer moet, worden eerst de ouders gebeld.