Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pirata

Pirata

23-09-2012 om 15:04

Niks onthouden

Onze 10-jarige zoon zegt dat hij helemaal niks kan onthouden. En helaas is dat ook grotendeels waar. Hij scoorde ook maar 88 bij de IQ-test op verwerkingssnelheid (of hoe heette dat onderdeel).
Hij heeft er last van, want stampen lukt hem niet. Als hij een boek leest kan hij de namen niet onthouden en dat belemmert hem in het leesplezier. Dicteewoorden leren kost hem 3 keer zoveel tijd.
Heeft iemand ideeën hoe we hier mee kunnen omgaan, bij voorkeur: hoe we dit kunnen verbeteren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

23-09-2012 om 18:44

Boekenlegger

Voor boeken kan je zoon de namen van de hoofdpersonen op een kaart schrijven en als boekenlegger erbij houden.

Verder geen tips, hopelijk komen die nog van ervaringsdeskundigen. Het heeft misschien ook wel met acceptatie te maken, dat het gewoon bij hem wat langer duurt. Een muziekinstrument leren bespelen kan wellicht ook helpen met het leren; veel herhalen en langzaam steeds een stukje verder.

Karmijn

Karmijn

23-09-2012 om 19:26

Technieken

Hier is het niet zo'n groot probleem, maar heb je iets aan deze link:

http://memory.uva.nl/training/geheugenverbetering/

Ik weet dat er manieren zijn, om te onthouden. Bijvoorbeeld dingen 'opruimen' in een denkbeeldige kast en dergelijke. Het is wel handig om dat nu aan te leren. Voor de middelbare school, bedoel ik.

Karmijn

Karmijn

23-09-2012 om 19:28

Hier

Hier werken ze veel met associaties. Dan maken we een hele gekke ezelsbrug en daarmee onthouden ze dan net dat ene woord, wat iedere keer weg is uit het geheugen.
En eindeloos herhalen. Zoon met adhd vindt dat vreselijk, dat herhalen. Maar we doen het toch.

Karmijn

Karmijn

23-09-2012 om 19:48

Nog een link

Deze is misschien wel veel beter.
http://www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/geheugen/

Annet

Annet

23-09-2012 om 20:32

Inprenten

Misschien is deze methode iets voor jullie: http://www.matrixmethode.nl/
Daarbij leer je woorden echt in te prenten in je hoofd en op de juiste plek op te slaan zodat je ze ook terug kunt vinden.

Pirata

Pirata

23-09-2012 om 21:48

Morgen

Morgen ga ik eens een studie doen van jullie linkjes. Wat belangrijk is, is dat het laagdrempelig is, want meneer is nogal eh.... eigenwijs. Een boekenlegger met de namen had ik hem al voorgesteld maar dat was toch stóm! Gaan we toch maar invoeren bij het volgende boek (deze van Thea Beckman is bijna uit, hij bleek er geen knal van begrepen te hebben :-p).
Ooit hebben we een vorm van geheugentraining geprobeerd, maar dat werkte niet goed helaas. Technisch gezien dus, anders moeten we aan de Cogmed oid. Dat heeft ook nogal impact op het dagelijkse leven dus als we op andere wijze verbetering kunnen behalen, dan graag.

Pirata

Pirata

23-09-2012 om 21:55

Oh en muziek

Oh, en muziek: natuurlijk bespeelt hij nu al voor het 3e jaar een instrument bij de lokale muziekvereniging. Op gehoor spelen kan hij best goed, dat is een goed teken toch? Ook heel goed voor het leren samenspelen, ze spelen ook gezamenlijk in het orkest.

Pirata

Pirata

24-09-2012 om 15:38

Slimmer onthouden dus?

Wat jullie zeggen zijn eigenlijk methodes om van alles slimmer te onthouden. Misschien heeft de ambulant begeleider van school daar wel ervaring mee, ik zal eens informeren. Ik ben een beetje huiverig om allerlei dingen naast elkaar te doen, dan wordt het zo chaotisch voor een kind. Maar zoiets leren binnen de reguliere schooltijd lijkt me reuze praktisch.
Wat ik tot nu toe heb gezien bij de linkjes kan ik natuurlijk thuis wel low-profile gaan inzetten. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk wel om dat hij zelf dingen beter leert onthouden, dus het gaat om het leren van een techniek.
Die matrixmethode, daar heb ik meer over gelezen, heeft iemand er hier zelf ervaring mee?

Annet

Annet

24-09-2012 om 22:18

Alleen eigen ervaring met matrixmethode

En die was per ongeluk. Ik vertelde zoon over deze methode met het plan een deskundige in te schakelen. En voordat ik het wist waren we volop in gesprek over zijn hoofd, indeling en storende zaken.
Dat gesprek heeft enorm geholpen. Zijn probleem was echter anders. Hij zei dat bepaalde gedachten/ervaringen als stuiterballen door zijn hoofd gingen, elke dag weer. Dat waren ervaringen vanaf minimaal 2,5 jaar geleden.
Voor opslaan van gegevens hebben wij dit dus niet gebruikt maar ik lees wel dat dit ook goed werkt. Ik kan me daar veel bij voorstellen.
Het is in ieder geval een methode die (als het werkt voor je kind) snel effect heeft, zonder al te veel impact.

Matrixmethode

Hoi Annet, wat interessant die matrixmethode. Genoeg hits op het internet (kindercoaches), maar weet jij waar ik een uitleg kan vinden hoe het werkt, wat het is?

Annet

Annet

25-09-2012 om 20:21

Judith

Gewoon de site van de matrixmethode bezoeken. Daar staat uitleg op. Maar het meest duidelijk vond ik de filmpjes op youtube. Die worden ook genoemd op de site.
Daarna heb ik nog het boek gekocht, maar dat voegde eigenlijk weinig toe. Ondertussen heb ik het al aan drie ouders uitgeleend. De vierde heeft het nu, anders mocht je het zo lenen.

Pirata

Pirata

27-09-2012 om 10:59

Hij lijkt wel te willen

Het lijkt erop dat zoon wel wil gaan meewerken aan de "matrixmethode". Ik ga dus maar een coach zoeken, mogelijk dat het met 4 keer een uur coaching al beklijft.
Een deel van wat ik ervan begrepen heb beweert hij al toe te passen in zijn hoofd, en dat helemaal uit zich zelf. Er zit een soort whiteboard in zijn hoofd namelijk, daar staan dingen op genoteerd. Niet dat hij genoeg onthoudt want anders had ik dit topic niet gestart. Enige verfijning moet er dus nog in aangebracht worden. Ik ben benieuwd, een opgeruimd hoofd lijkt me wel prettig voor een chaoot, zelfs al is hij een geordende chaoot.

Annet

Annet

27-09-2012 om 18:55

Leuk dat hij ook wil

Laat je nog weten hoe het gaat bij de coach? Ik ben erg benieuwd.

Pirata

Pirata

28-09-2012 om 13:44

Afspraak staat

Ik heb een afspraak gemaakt met een coach. Wel eentje die ook ervaring vanuit andere hoek heeft in het ondersteunen van basisschoolleerlingen. Er zitten nogal wat vage matrixcoaches tussen zag ik, uit het eh.. érg alternatieve circuit.
Ik ben ook benieuwd wat bewuster omgaan met het opnemen, opslaan en ophalen van informatie voor een effect heeft. De site is (uiteraard) lovend. Maar ik vind dit wel de moeite van het proberen waard, ook omdat het kennelijk niet heel veel sessies vergt om die knop om te leren zetten. Het is de tijdsinvestering waard gezien de mogelijke opbrengst, zeg maar. Als je er nu per definitie al 3 keer langer over doet dan de rest om je topo/dictee te leren... stel je voor dat je die tijd kunt halveren.

bekende

bekende

28-09-2012 om 14:00

Een goede

Anders ken ik nog een hele goede voor je. Google maar op Jan Kranen. Hij is multi inzetbaar maar heeft de echte matrixmethode in de wilgen gehangen.

Paal

Paal

02-10-2012 om 12:45

Ook ervaring

Ik gebruik het als 1 van de methodes in mijn praktijk. Het lastige hiervan vind ik dat je het moet blijven toepassen als je dingen wil onthouden. Dingen die weg kunnen zijn echt weg. Wat wel handig is is dat je het altijd en overal kan toepassen. Je hoeft niet op zoek naar pen en papier of zo. En als je zelf merkt dat je weer vast loopt pak je het zo weer op. Het proberen waard.

Pirata

Pirata

02-10-2012 om 19:05

Dank paal

Dank je Paal, en ik ga zeker hier terugkoppelen of er effect te zien is. Zoon wil wel, maar alle tips die ik hem zelf geef qua informatieverwerking past hij per definitie niet toe. Misschien als iemand anders wat goede raad heeft wel. :-S

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.