Sara
30-09-2013 om 13:32
Niet gezellig aan tafel
Bij ons thuis is het de laatste tijd helemaal niet leuk meer om aan tafel te zitten. We hebben 3 kinderen waarvan de oudste een meisje is met ADHD. Middelste is een jongen met ADHD en pdd nos en jongste is in afwachting van onderzoek naar ADHD. De maaltijden zijn echt niet leuk meer. Medicatie moet in de ochtend nog inwerken en in de avonden raakt het uitgewerkt. Jongste lust niks, wil niks en is moeilijk. De 2 jongsten zitten elkaar steeds in de haren en maken rot opmerkingen tegen elkaar. Oudste wordt boos omdat broertjes zo irritant doen en ga zo maar door. Alle 3 zijn het slechte eters en hebben ondergewicht. Jongste heeft mega eet probleem, maar daar zijn we mee bezig.
We weten niet meer wat we moeten doen. Van tafel sturen kan , maar dan gaan ze boven gewoon door. Onze trukendoos is leeg, alle beloningen en sancties hebben we al geprobeerd. Wie heeft nog een tip voor ons?
Jippox
30-09-2013 om 13:35
in zo'n geval
Gaat praktisch boven 'verantwoord'. Is het een idee om dan maar (af en toe) voor de tv te eten?
Leen13
30-09-2013 om 13:38
scheiden
Ik zou ze meer uit elkaar houden. Bovendien kun je ze misschien vooraf al wat rauwkost en fruit geven zodat ze niet al te hongerig aan tafel gaan. Ik gaf mijn kinderen voor het eten rauwkost en fruit bij de tv of waar ze aan het spelen waar, in de legohoek of zo, op een tafeltje.
Maar in een tijd dat het echt niet ging at zoon altijd op zijn kamer uit eigen beweging, niet voor straf of zo. Of mocht van tafel als het niet meer ging.
Bovendien zaten ze niet naast elkaar. Ik zat er tussen. Ook geen mogelijkheid om naar elkaar te schoppen onder tafel oid.
Ook waren we rustig en stil aan tafel.
Geen hogere eisen dan allemaal wat eten.
Karmijn
30-09-2013 om 13:56
ontbijt
Wij zijn met z'n allen 's morgens niet op ons best. Dus wij hebben het ontbijt aan tafel los gelaten. Gewoon iedereen met zijn bordje/papje/cracker voor de tv. Gaat echt veel beter sindsdien.
Als ze slecht eten, kun je het zoeken in tussendoortjes. Naar school een flinke hap mee, van iets wat ze echt lekker vinden. (chocolade kruidnoten zijn hier nu favoriet bij zoon, maar hij eet ook vaak zo'n suikerwafel). En uit school om drie uur nog een maaltijd inlassen. Tosties, blikje soep opwarmen, eitje bakken, op die fiets. Dat wil ook helpen om aan te sterken.
Oh ja, ook voor het slapen gaan nog wat eten. Onze zoon neemt dan meestal een minimagnumijsje. Maar een gezonde banaan is natuurlijk gezonder... (duh!)
En verder kan het mij helemaal niet meer schelen als het niet gezellig is. We zitten te eten, om voedsel binnen te krijgen. Daar is nu eenmaal niet zoveel aan.
Als ze onderling ruzie gaan maken, dan gaan ze op een andere plek zitten. Bijvoorbeeld aan de computertafel. (zonder dat de pc aan is natuurlijk!).
Dendy Pearson
30-09-2013 om 13:58
Tv aan
Ik ken een gezin waar ook van alles speelde en waar het aan tafel ook echt niet meer gezellig was.
Die moeder kon daar ook niets meer mee en ze eten nu met z'n allen voor de tv met het bord op schoot. Er schijnen rond etenstijd allerlei comedy's op tv te komen, waar ze dan met z'n allen naar kijken. Helemaal niet verantwoord, maar who cares.
Hier speelt er niets ergs, maar voor de rust aan tafel mag mijn jongste ook gaan spelen als hij uitgegeten is. Hij weet dat dat niet zo hoort, maar wij vinden het ook prettig om even rustig te zitten.
Dendy
Dendy Pearson
30-09-2013 om 13:59
O en ontbijten
doen we hier ook voor de tv. Altans de kinderen, ik zit met een kop koffie achter de pc.
Dendy
Jasam
30-09-2013 om 14:11
Strijd om eten
Zodra je een strijd gaat leveren om eten, ben je de verliezer.
Ik zou ze allemaal een bord eten geven op hun eigen kamer.
Samen met mijn man rustig en gezellig gaan eten
Daarna de borden weer ophalen, wat er nog op ligt, regelrecht de bak in.
Als ze gezellig mee willen eten aan tafel, prima, maar dan volgens onze regels.
Zodra er weer eentje uit het gareel springt, direct someren te vertrekken graag.
Dat is mijn idee.
Knurf
30-09-2013 om 15:38
terug naar het doel
het doel van een maaltijd is (gezond, goed, voedzaam) eten binnen krijgen. Ik denk dat het belangrijk is om daar naar terug te gaan. Laat al die Bona-reclames van 'gezellig samen aan tafel' en al die goedbedoelde opvoedtips van 'de hoofdmaaltijden gebruik je aan tafel want dat draagt bij aan een gezond eetpatroon' lekker waaien. Kijk wat voor jou en jouw gezin haalbaar is, of prettig. Zolang voldaan wordt aan het doel (eten binnen krijgen) ben je al geslaagd.
Sterkte!
Karmijn
30-09-2013 om 15:47
niet op de kamer
Ik zeg nooit nooit, maar ik zou mijn kinderen niet zo snel op hun kamer laten eten. Om hygienische redenen (het zijn net varkens, soms) maar ook omdat je dan het toezicht kwijt bent. Je weet niet wat ze eten, je weet niet hoe ze zich voelen, nee, dat zou niet goed voelen.
Ik ben het met knurf eens. Doel is voedingsstoffen binnen krijgen.
Jesse_1
30-09-2013 om 21:13
Ik ken inderdaad iemand
bij wie de kinderen apart aten omdat het met die 2 niet samenging aan tafel.
Zelf ben ik van de beloningssystemen, maar dat hebben jullie al geprobeerd.
Overigens vwb het voor de tv eten; of dat nu echt gezond is, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik kan me voorstellen dat als ze (normaal) niks eten, en ze voor de tv bijna ongemerkt het eten naar binnen schuiven, dat dat een vooruitgang is/lijkt.
Evanlyn
30-09-2013 om 22:07
Hier
Wij hebben een tijd lang elke maaltijd steeds maar weer ruzie gehad. Op een dag was het opeens over en nu gebeurt het vrijwel nooit meer. Daar hebben jullie niks aan, want ik weet ook niet waar het door gekomen is. Maar het kan dus ineens over zijn.
kiks
30-09-2013 om 22:32
varieert hier
Het is hier niet altijd ongezellig, maar soms wel. Ik ben wat makkelijker geworden, laat bijv. wat vaker de kinderen voor de tv eten (1 keer per week?) en eet dan rustig met partner aan tafel. Ook mag er wat vaker gelezen worden tijdens het eten, zorgt ook voor rust. Ik vind het wel 'jammer', maar het loopt hier wel zo.
Ginny Twijfelvuur
30-09-2013 om 22:53
Dan niet aan tafel!
Maar lekker voor de tv. Standaardregels zijn voor standaardgezinnen. Loslaten dus, dat gedoe van kwaliteitstijd en aandacht voor elkaar. Dat is voor drie ADHDers aan een tafel blijkbaar te veel gevraagd.
Onze middelste is ook een heel slechte eter (en ADHDer). Wij compenseren dat met blaadjes sla, en blokjes komkommer en worteltjes uit het vuistje. Aangevuld met Olvarit. Ze is 11....
Sara
01-10-2013 om 08:41
Wat een reacties.
Het doet me goed dat het herkenbaar is! Ik merk dat ik nog steeds erg moeite heb dat mijn gezin niet standaard is en dat veel dingen vaak moeizaam gaan. Het zal nog wel even duren voor ik het geaccepteerd heb. Misschien heb ik het vroeger allemaal te veel geïdealiseerd om een gezin te hebben.
Wat het eten betreft wil ik echt dat ze aan tafel zitten. Ze eten juist nog slechter als de tv aan staat. En als we het al zouden doen dan weet ik zeker dat er weer discussie ontstaat over welk programma etc. Ze zijn zo verschillend! De puberteit zal zeker ook mee spelen hier. Twee zitten er midden in en jongste van 11 begint ook wat te puberen. Misschien gast het vanzelf weer over en moet ik doorbijten, misschien nog strenger zijn in hoe ze zich gedragen. Ik weet het niet........
Dalarna
02-10-2013 om 08:55
Sara
Als je toch overgaat naar de tv is het makkelijk: neem een serie op en kijk dat. Wie niet wil kijken kan aan tafel gaan zitten.
Of ze echt slechter eten voor de tv weet je pas na een week of twee proberen.
Leen13
02-10-2013 om 09:19
Wel Sara
Je hebt 3 pubers en je vraagt je af of je niet beter kunt doorbijten, strenger zijn in hoe ze zich gedragen?
Jasam
02-10-2013 om 09:45
Niet puberen verklaring
Ik heb twee ondertekende verklaringen van de jongste twee kinderen.
Ik beloof mem en de rest van de familie dat ik (naam) niet ga puberen als ik 13 word, tot mijn 18e, getekend d.d. 23-4 2006
Tot op heden werkt het, dochter is 16, zoon 13.
Dilap
02-10-2013 om 10:52
Voorbereiden
Hoi,
Misschien heb je het allang geprobeerd wat wat soms kan helpen is om een maaltijd goed voor te bereiden (en dan bedoel ik niet het koken ). Vaak gebeurt klieren omdat er geen beter alternatief is. Bij ons heeft het wel vaker geholpen door een soort quiz onder het eten te doen. Mensje raden, raadsels oplossen enz. Zijn ze daarop gericht ipv op elkaar.
Wat wij ook een tijdje gedaan hebben omdat ieder door elkaar heen zat te praten, is een voorwerp op tafel gelegd en wie die had mocht iets vertellen. Anderen mochten alleen daarover iets vragen of reageren. Dat gaf meer rust, in ieder geval voor mij want ik moest naar vier verhalen tegelijk luisteren...
Dilap
Leen13
02-10-2013 om 11:42
Sara
Pubers zijn notoir bekend met de behoefte aan meer autonomie. Wil je daar meer sturing en dwang tegenover stellen dan heb je wel een probleem. Dat worden heilloze confrontaties om zes keer niets. Meebewegen en meer ruimte geven en aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid en mee laten denken lijkt me toch handiger.
Katniss
02-10-2013 om 12:59
Pfff pubers
Mijn oudste van 14 laat me regelmatig weten dat ze niet met 'dat' (doelend op haar zus van 8) aan tafel wil zitten. Als we dan eens aan tafel eten (meestal wijken we uit naar de bank, dat is er weer in geslopen toen we tijdelijk geen keuken hadden), klaagt ze steen en been dat 'dat eet als een varken'. Nu heeft jongste ook wel de neiging om met haar hele lijf te eten, en ze denkt er ook niet altijd aan om haar mond dicht te houden met het kauwen, dus ergens kan ik oudste wel begrijpen. Van jongste is het geen onwil, maar als oudste zo tegen haar tekeer gaat zal ze natuurlijk niet uit wellevendheid op haar tafelmanieren gaan letten.
Svenja
02-10-2013 om 13:23
Duidelijkheid
Misschien niet zo zeer strenger maar vooral duidelijk over wat wel en niet kan en mag. Het gezelligheidsidee zul je sowieso los moeten laten. Aan tafel is eten is nu gewoon niet gezellig. Je kan op andere momenten misschien iets inbouwen wat julllie samen kunnen doen en wat wel ontspannen is (bijvoorbeeld spelletjes spelen, een film kijken of zo)
De gezelligheid en het samen zijn hoeft dan niet van het eten te komen.
Voor de TV eten zou misschien kunnen werken maar als ze dan helemaal niet meer eten dan gaat dit het doel uiteraard voorbij. Zelfde voor iedereen apart eten.
Ik zou de kinderen zo aan tafel laten zitten dat ze zo weinig mogelijk meer fysiek met elkaar te maken kunnen hebben. Verder zou ik als regel instellen dat er aan tafel niet gepraat wordt. Dat lijkt misschien heel streng maar het zorgt ervoor dat iedereen zich kan concentreren op het eten. Misschien kan je tijdens het eten wel een muziekje aanzetten of de radio.
Een kennis van mij met 4 drukke jongens die heel dicht bij elkaar zitten in leeftijd heeft een enorme tafel. Aan elk eind zit een kind, ze eten in stilte en zij leest tijdens het eten voor. De kinderen vinden dat juist heel leuk. Kennis eet zelf vervolgens later op de avond rustig met haar man. Sinds ze deze regel heeft verloopt alles veel rustiger. Nu zijn haar kinderen nog wel een stuk jonger en voorlezen werkt misschien niet meer bij oudere kinderen.
Voor wie zich misdraagt tijdens het eten zou je een tafeltje in de hoek van de kamer zitten en dan daar verder eten.
Misschien werkt het instellen van een beloning ook wel? Dat kan bijvoorbeeld zijn dat als ze zich x avonden goed gedragen hebben dat jullie iets eten wat ze heel lekker vinden of als eten sowieso niet iets is wat ze fijn vinden kan je ze ook belonen met iets heel anders uiteraard.
Svenja
02-10-2013 om 13:25
Ontbijt
's ochtends zou ik trouwens niet met elkaar aan tafel gaan zitten. Kan je het niet zo sturen dat de oudste bijvoorbeeld eerst eet en dan gaat douchen en de jongsten eerst gaan douchen en dan gaan eten? Of net andersom natuurlijk? Of dat ze op een andere manier gescheiden van elkaar kunnen eten? Hier eten ze 's ochtends meestal voor de televisie en aangezien ik 's ochtends niet op mijn best ben vind ik dat prima.
Katniss
02-10-2013 om 13:26
Tafeltje in de hoek
Mijn puber wil helemaal niet bij de rest van het gezin zitten, dus met zo'n tafeltje in de hoek zou ze helemaal blij zijn. Het is een oplossing, en ook een waar iedereen tevreden mee is, maar of je dat nu zo moet willen?
Svenja
02-10-2013 om 14:51
Katniss
Jullie situatie is natuurlijk weer anders. Jij hebt te maken met een kind wat niet netjes eet & een kind wat zich daar aan ergert en dat op een niet erg nette manier kenbaar maakt. Lijkt me ook niet prettig inderdaad. Je wilt natuurlijk de jongste leren netjes te eten maar het commentaar van de oudste werkt dan dus niet echt heel opbouwend. Voor de TV eten is dan inderdaad misschien wel zo prettig. Ik hou zelf helemaal niet van voor de TV eten maar in sommige situaties werkt het wel goed. Aan de andere kant zo leert je jongste natuurlijk ook niet om netjes te eten & je oudste om wat beleefder te zijn. Lijkt me inderdaad heel lastig. Hier hebben de kinderen ook vaak commentaar op elkaar en daar wordt ik ook wel eens moe van.
Katniss
02-10-2013 om 15:16
Gelukkig (nou ja)
Gelukkig weten ze zich buitenshuis wel te gedragen. Jongste doet dan extra haar best om geen groente achter haar oren te smeren, en oudste is de voorbeeldigheid zelve. Ik krijg altijd van andere ouders te horen dat ze zo beleefd zijn, en zo keurig eten. Wat jammer dat ik daar zelf niet van kan genieten
Polletje Piekhaar
05-10-2013 om 12:57
bij ons helpt
vroeger eten.... (maar juist door de medicatie heeft ie vaak niet zo'n trek en komt dat als het later is...)
Geen dwang met eten, alleen duidelijke consequenties bij niet leeg eten
proberen verder niet te letten op eetgedrag; alleen als het in positieve zin kan
bij geen leeg bord : in de avonduren geen snoep/koek/chips of toch nog een kleinigheid na het extra fruit eten
eten geen onderwerp van gesprek laten zijn (tenzij in positieve zin)
als beloning van leeg bord laten kiezen wat we dagen daarna eten (met grenzen aan alleen maar ongezonde keuzes)
Loes3
02-11-2013 om 01:52
Losgelaten
Als iedereen (in ons gezin maar 2 volwassenen en 1 kind) in goede doen is eten we samen aan tafel 's avonds ('s ochtends alleen op zaterdag). Anders zit er iemand met een bord ergens anders. Lekker eten en ontspannen, daar gaat het om. Als het kan samen, anders niet. Gedwongen gezellig samen is alles behalve gezellig tenslotte.
Loes
drinkbeker
02-11-2013 om 11:18
spelletjes!
Voorheen wilde ik onder het eten van ieder de dag doornemen maar daar
ben ik vanaf gestapt. Het leidt tot ruzie wie het woord mag.
En bij de T.V. vergeten de kinderen te eten.
Vaak genoeg eten de kinderen eerst want met 2 adhd-ers aan tafel, krijgen
we zelf geen hap binnen. Wij eten erna: dat is voor onze eigen rust. Mijn
kinderen zijn wat jonger dus met een puberversie heb ik nog geen ervaring.
Onder het eten van de kinderen doen wij wel eens eenvoudige spelletjes.
Dat kan variëren van een echte logica puzzel, een bordspelletje, een
vraag waarbij je echt wel even moet nadenken tot een wedstrijd wie het
langste stil kan zijn. Langer aan tafel zitten ze niet want het spel
komt nooit af en dat hoeft ook niet. Maar er is een betere concentratie
en de kinderen zijn niet zo gefocust op elkaar.
Wel is de regel is dat je pas wat mag zeggen of je pion verplaatsen als
je 5 happen hebt gedaan. Met een simpel spelletje lukt het me om ze
daaraan te herinneren, anders eten ze alsnog niet.
Er zijn allerlei spelletjes, met of zonder bord die heel goed zijn voor
kinderen met adhd onder het eten! Als er maar niet teveel spelregels of
uitzonderingen en kaartjes zijn.
Ze mogen alleen van tafel als ze een plan hebben wat ze gaan doen
anders zitten ze elkaar uit verveling alsnog in de haren. Als zij na het
eten iets voor zichzelf doen, eten wij in alle rust.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.