Bellefleur
11-06-2013 om 13:12
Naar de vrije school?
Mijn zorgenkind heeft het redelijk naar de zin in Havo 2, nadat ze in de brugklas het heel zwaar heeft gehad. (gepest). Ze heeft te horen gekregen dat haar klas komend jaar te klein wordt, en wordt gesplitst. Dat zou kunnen betekenen dat ze weer bij haar pestkoppen in de klas terechtkomt. Ze wordt nu ook geplaagd, maar dat is op de gangen en de trappen. Ze is aanhanger van de theorie 'ignore them to death' Maar dat wordt een stuk lastiger als die kinderen bij haar in de klas zitten. Ze wil van school af. Ze wil naar een andere school: een Vrije School. Ik weet heel weinig hier van af. Ze heeft tot nu toe altijd regulier onderwijs gevolgd. Kan ze dan zomaar overstappen naar een Vrije School? En zal ze vinden wat ze zoekt?
Evanlyn
11-06-2013 om 14:42
Vs (llang!)
De VS is sociaal heel veilig. Je zal ze daar de kost moeten geven die op de basisschool zijn gepest en zelf voorgoed allergisch zijn geworden voor pesten. In de klas van mijn oudste zijn dat er zoveel, dat een poging tot pesten altijd meteen de kop wordt ingedrukt door de rest van de klas. Verder is er een enorme tolerantie voor kinderen die anders zijn. Alleen rauw eten, je haar nooit knippen, een jongen die altijd een rok draagt, het kan allemaal. En er zitten heel wat ASS'ers die het daar prima doen. Ik ken een kind met ASS dat eerst van twee andere scholen is weggepest en op de VS nu heel gelukkig is. Mijn oudste is NADH en zelf nooit gepest, maar deze tolerante omgeving maakt haar wel erg gelukkig.
En dan nu de MAAR: je moet wel van knutselen houden (textiel, houtbewerking) en er is veel schrijfwerk. Dat moet je kind dus wel aankunnen. Dat is voor mij een reden om te twijfelen aan de geschiktheid van de VS voor mijn zorgenkindje, maar ik ga binnenkort op gesprek om te kijken of daar aanpassingen in mogelijk zijn. Aan de andere kant doen ze gelukkig lang niet zoveel in groepjes als op de meeste "gewone" middelbare scholen, wat voor mijn kind dan weer een pluspunt zou zijn. En er wordt heel makkelijk opgestroomd, kinderen krijgen er nog kansen (wat op veel middelbare scholen niet meer het geval is). Wel gaan de meeste kinderen de A-kant en niet de B-kant op, hoewel daar ook prima in wordt lesgegeven.
De filosofie van Steiner is hier en daar wat raar, al zitten er ook goede ideeën in (terug naar de natuur en zo). Je moet je goed laten informeren, want de ene VS gaat daar heel anders mee om dan de andere. Voor een puber vind ik die ideeën niet zo bezwaarlijk als voor een basisschoolkind. Pubers nemen toch al niks aan van een volwassene en het weegt beslist niet op tegen de veilige en inspirerende omgeving.
Fiorucci
11-06-2013 om 16:35
Evanlyn
Pas op: die veilige omgeving geldt voor de school die jij kent, en is niet automatisch van toepassing op elke VS. Weet ik uit nabije ervaring...
T&T
11-06-2013 om 20:52
Vrijeschool
Mijn kinderen zitten nog op de vrije basisschool, oudste gaat volgend jaar naar de 7e klas ( brugklas) wat mij op deze school zo aanspreekt is dat het kind echt gezien wordt. Er is veel aandacht voor het sociale en dat wordt ook echt Geoefend! Mijn kinderen hebben allebei een vorm van autisme, en deze school heeft ontzettend veel met ze bereikt, zeker in het sociale. Verder wordt het ook wel kunstzinnig onderwijs genoemd, dus ja, er is veel aandacht voor tekenen, schilderen, boetseren etc. En ook voor beweging. Dat heeft te maken met de inzichten van Rudolf Steiner (oprichter van de vrijeschool) om leerstof op veel verschillende manieren aan te bieden, werken met hoofd, hart en handen. Instromen kan altijd, als er tenminste plaats is. En vaak mag een kind ook een weekje proefdraaien, dus... Ga eens kijken! Groetjes, tess
mijk
11-06-2013 om 21:59
Is de vraag of het kan
ik heb net voor zoon in groep 7 geprobeerde de toelatingseisen van alle middelbare scholen op een rijtje te zetten en juist bij vrije school zeiden ze explicitiet dat ze een quotum hebben voor kinderen met diagnose en dat ze weigeren als er te veel in een klas zitten...
typen op mijn i-pad is lastig!p
Evanlyn
11-06-2013 om 22:10
Fiorucci en mijk
Fiorucci: Je hebt gelijk, je moet natuurlijk goed naar de school in kwestie kijken. Ik ken er maar één, natuurlijk. En ze verschillen nogal.
Mijk, dat komt misschien juist door de populariteit van dit schooltype bij zorgenkindjes. En teveel zorgenkindjes wil geen enkele school, heb ik inmiddels ondervonden. Hard maar waar, en de VS is daarin helaas geen uitzondering. Zal wel weer met geld te maken hebben, passend onderwijs en zo.
T&T
12-06-2013 om 09:01
Zorgenkindjes op de vrije school
Dat zijn er veel! op de school van mijn kinderen zitten veel kinderen die elders flinke problemen hebben gehad, en dus later ingestroomd zijn. Mijn kinderen zijn daar trouwens geen uitzondering op wij zijn ook pas gaan zoeken naar andere vormen van onderwijs toen het misging op de buurtschool, en dat zie ik heel veel gebeuren. Dat vraagt echt extra aandacht van de school, ik ken klassen waar 6 of meer zorgenkindjes in zitten, al dan niet met diagnose, en met hun eigen zorgplan.
Hier op de basisschool is geen "quotum" aan rugzakkindjes maar wel wordt er proefgedraaid en de leraar geeft na die periode ook aan of het kind op zijn plek is in die klas en of hij of zij hem voldoende kan bieden. In het vo is er wel een quotum (wat een stom woord) mijn dochter werd niet zonder slag of stoot zomaar aangenomen op welke school dan ook, vanwege haar geschiedenis. Gelukkig is ze cognitief erg goed dat is zowel een zegen als een valkuil bij een kind met autisme, maar brengt wel al snel de weegschaal naar de goede kant, ze is aangenomen, ze is slim en dus leerbaar, ook op sociaal gebied.
Succes ermee, groetjes, Tess
Hier
13-06-2013 om 19:53
Zorgenkindjes
De al dan niet al gediagnosticeerde zorgenkindjes zijn voor ons reden geweest om dochter van de vrije school af te halen. Minstens de helft van de klas had "iets" , juf kon het niet aan en gaf de makkelijkere kinderen simpelweg geen aandacht of extra leesstof.
Inmiddels is dochter toch weer terug op de vrije middelbare school. Wel zorgenkindjes in de klas, maar het gaat prima. De docent geeft aan dat de klas nu vol zit door de extra instroom dit jaar.
Ik denk dat het de moeite waard is om de optie vrije school te onderzoeken. Een paar dagen meelopen kan bijna altijd, hoewel je nu wel geen het eind van het schooljaar zit. De kunstzinnige vakken hebben veel aandacht. Op sommige scholen wordt meer met boeken gewerkt dan andere, wat minder schrijven betekent. Hoewel ik zie dat het vele schrijven en het werken in het periodeschrift goed is voor het verwerken van de stof.