Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-03-2014 om 20:10
Vorige week zijn mijn man en ik voor een kennismakingsgesprek geweest bij een creatief therapeut voor zoon (bijna 8, gr4, kenmerken van ADD)
Zij was ons aanbevolen door een vriendin. Het was heel fijn om ons verhaal te kunnen doen, en te merken dat ze onze zoon meteen helemaal voor ogen leek te hebben. Het voelt dan ook heel goed om met haar in zee te gaan. Reden om voor therapie te kiezen: thuis loopt alles best lekker, als wij de omgeving aan hem aan kunnen passen, daarbuiten is het lastiger, zijn we afhankelijk van het meeveren van anderen... wij denken dat zoon zichzelf in de weg zit, hij kiest heel vaak voor veilig, lijkt faalangst te hebben ontwikkeld, hij roept heel vaak dat hij altijd pech heeft, school is gewoon zo een verplichting voor hem, dat zijn tijd daarbuiten zooo heilig is, dat hij die alleen heeeeeel zorgvuldig wil opvullen...
De therapeut vermoedt dat het voor hem heel fijn zou zijn om onder schooltijd te komen, en ik denk dat ze daar de spijker op de kop slaat.
Hoe zou ik dit het best brengen naar school toe?
We hebben een traject met de IBer lopen, in april zouden we sowieso samenkomen, het dan voorleggen? Hebben we hier recht op, of is het bij de gratie van school dat we hier toestemming voor zouden krijgen?
Juf zal denk ik bezorgd zijn dat hij stof mist, creatief therapeut moest bij ons verhaal aan hoogbegaafdheid denken...
Ons contact met school is verder goed, alles is bespreekbaar.
23-03-2014 om 20:49
Waarom niet?
Onze zoon ging onder schooltijd naar een cesartherapeut, dus waarom zou dit niet kunnen? Zeker als ze denken aan HB zal het missen van stof niet zo problematisch zijn.
23-03-2014 om 22:06
Mocht er op een gegeven moment uitkomen dat er idd sprake is van HB, dan zullen juf en IBer ons met open mond aankijken denk ik
Maar ik weet het zelf niet, er is helemaal geen voorgeschiedenis van lezen met 3 enz, maar wel is duidelijk dat het in dat koppie anders werkt dan bij veel andere kinderen...
24-03-2014 om 07:35
Vragen
Ga naar school toe liefst met een geschreven verklaring van die therapeut. Ze wil hem tijdens schooltijd, waarom dan en wanneer dan? Laat duidelijk zijn dat het niet om een verwende wens van ouders of het kind gaat, maar om een advies van een 'deskundige' dat jullie aan die andere 'deskundige' (school) ter beoordeling voorleggen.
Er is een mouw aan te passen op school. School mag vrijstelling van bepaalde uren geven.
Maar je bent ook hier geheel afhankelijk van anderen en de vraag of zij in staat zijn om aanpassingen te doen. Al is het alleen maar een aanpassing tussen de oren.
Nee, je hebt er geen recht op.
24-03-2014 om 09:04
gaan we vragen aan de ct!
Bedankt Gonniegans en Miriam voor jullie reacties.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.