Add moeder
17-04-2016 om 16:54
Na 8 maanden weer aan de Medikinet
Mijn dochter van 16 kreeg in de tweede klas VMBO K officieel de diagnose ADD. Ze heeft een tijd bij de psychiater gelopen en na ongeveer een hlaf jaar was de dosis Medikinet vastgesteld en "onder controle". De psychiater heeft het dossier overgedragen aan de huisarts die vanaf dat moment de recepten uitschrijft en de controles doet voor gewicht/bloeddruk en eventueel lengte (ze groeit niet echt meer denk ik). Ik ben zelf niet erg onder de indruk van de werking van Medikinet bij haar, maar zij vond het prettig.
8 Maanden geleden besloot mijn dochter het eens zonder Medikinet te proberen op haar nieuwe school en dat beviel eigenlijk wel. Cijfers en inzet zijn goed te noemen. Nu wil ze echter weer aan de Medikinet omdat ze zich slecht concentreert op school bij bepaalde vakken die ze moeilijk vindt. Het gaat dan om Engels en economie. Ik vind het zelf lastig hier zomaar in mee te gaan. Ze heeft een klas waar een paar drukke kinderen in zitten, en vooral de economieleraar heeft de boel totaal niet in de hand. Ik denk eigenlijk dat daar het probleem zit. Dat kaart ik ook aan op school, maar ik denk niet dat hij nu ineens beter de orde gaat houden in de les. Zij is heel sterk afhankelijk van de kwaliteit van de leerkracht. Ze leert echt helemaal niets van deze meneer. misschien dat ze iets beter oplet met Medikinet. Ik heb de neiging het haar te laten proberen, en dan goed na te gaan hoe ze het zelf vindt. Zijn er meer ouders die dat zo gedaan hebben? Ik twijfel erg! (Maar dat hadden jullie vast wel door)
Zij stelde dit vanmiddag voor en ik voel me een beetje overdonderd. Ze wil morgen al beginnen! Gewoon laten beginnen? Alvast dank voor jullie wijze raad!
Moni
17-04-2016 om 16:56
Ze zou ook eerst visolie kunnen proberen
Dat kan ook de concentratie verbeteren. Het duurt alleen wel enkele weken voordat je effect ziet.
Add moeder
17-04-2016 om 17:03
Moni
Daar denk ik wel eens over na, welke dosis/soort?
Medikinet kennen we, en wat de boer niet kent.......
Nimbo
17-04-2016 om 17:11
als zij dat zelf wil
en de arts heeft het voorgeschreven voor haar: waarom niet? Blijkbaar denkt zij er baat bij te hebben en ze is blijkbaar oud en wijs genoeg om te kunnen vaststellen dat het iets kan doen. Dus...lekker uitproberen!
Pief
17-04-2016 om 17:17
Alleen in die lessen
Dan zou ik het alleen geven op die dagen dat ze die lessen heeft.
Pimpelpaars
17-04-2016 om 17:18
Autonomie
Als ze zo meteen volwassen is, wil je toch dat ze zelfstandig keuzes maakt over medicatie. In dat opgroeiproces lijkt het me heel nuttig om nu zelf te bepalen dat ze medikinet weer gaat gebruiken.
Onze zoon (17) was vorig jaar ook een paar maanden gestopt en dat bleek ook te vroeg. Hij is toen zelf weer begonnen.
Zijn arts zei dat hij nu tenminste weer wist waarom hij medicatie is gaan gebruiken.
V@@s
17-04-2016 om 18:35
Je dochter is zestien, medisch volwassen. Het is dus haar beslissing, niet de jouwe. Natuurlijk mag je advies geven. Realiseer je alleen wel dat jij hier niet meer over gaat.
Moni
17-04-2016 om 19:09
Visolie
Deze discussie is wel interessant voor je
http://www.ouders.nl/forum/zorgenkinderen/ervaringen-met-omega-3-5-bij-add
Knurf
17-04-2016 om 19:18
visolie
niet iedereen met ADHD of ADD is gebaat bij visolie. Sommige kinderen gaan er alleen flink van boeren, maar voor de concentratie doet het niks.
Add moeder
17-04-2016 om 19:53
Dank
Natuurlijk, ze is 16 en ik hoef er ook niet meer bovenop te zitten. De psychaiater heeft het voorgeschreven en het ging toen ook goed. Alleen de dagen dat ze die vakken heeft is een goeie tip (ma, do en vr).
Ik zal de visoliediscussie lezen.
Maar de twijfels zijn wel weg hier
Dank jullie wel!
V@@s
17-04-2016 om 20:01
niet alleen niet meer boven op zitten
maar realiseer je dat je dochter met zestien jaar volledig zelf mag beslissen over medische zaken.
Jij gaat daar niet meer over.
Pimpelpaars
17-04-2016 om 20:36
Klankbord
Ze mogen inderdaad zelf hun keuzes maken, maar mijn kinderen vinden het wel heel fijn om een meedenkend klankbord te hebben.
Moni
17-04-2016 om 21:36
Het is zeker de bedoeling dat ouders meedenken
Tot de 18e verjaardag krijg je niet voor niets inzicht in de gegevens, gesprekken met de artsen, etc.
Het lijkt me heel verstandig dat ouders meedenken met hun 16-17-jarigen wat betreft medicijngebruik en andere ingrepen.
Zo makkelijk is het niet om overzicht te hebben over de verschillende mogelijkheden en kritisch te zijn op de adviezen van artsen.
Ook volwassenen krijgen het advies om iemand mee te nemen omdat je het in je eentje niet kan overzien.
V@@s
17-04-2016 om 21:45
inzicht
Vanaf de twaalfde verjaardag van je kind heb je al alleen recht op inzage in het dossier van je kind als je kind ermee instemt. Medische beslissingen moet je vanaf dan samen nemen als ouders en kind. Vanaf de zestiende verjaardag is zoals ik al zei, een kind medisch volwassen. Ze hebben dan dezelfde rechten als jij en ik. Dus als je kind niet wil dat je mee besluit of mee gaat naar de arts dan is dat zijn of haar beslissing.
Add moeder
17-04-2016 om 21:46
Meedenken
Natuurlijk denk ik mee en laat ik haar niet zwemmen! Maar ze is alweer wat ouder dan een paar jaar geleden, dus we kunnen morgenavond samen prima bespreken hoe het is geweest om weer Medikinet te hebben genomen en of ze ermee door wil gaan. Dan zal het ook weer aan de huisarts moeten worden gemeld. Natuurlijk begeleid ik dat!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.