Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Dirkje

Dirkje

10-11-2013 om 18:50

Mogelijke bijwerking Concerta?

Een van onze kinderen, 12 jaar en eerste klas vo, heeft sinds het voorjaar de diagnose ADHD en is begonnen met medicatie: methylfenidaat. Eerst de kortwerkende variant in de dosering 20 mg in de morgen, 10 mg tussen de middag en eventueel nog 10 mg na school ivm huiswerk maken. Vanwege de tussentijdse dips door het aflopen de werking van de medicatie leek het de kinderarts een goed idee om met Concerta te beginnen: 27 mg, werkt 8 uur. Acht uur later nog een 'gewone' methylfenidaat van 10 mg. Werkte als een tierelier, we hadden het gevoel dat er minder dips waren tussen doseringen door en na afloop van de laatste dosering liep alles rustig af, zonder gehyper en zonder ontwenning van de medicatie. Ook waren er geen bijwerkingen van de medicatie merkbaar, hooguit iets minder eetlust. Een paar weken geleden heeft kinderarts de dosering Concerta aangepast naar 36 mg, 12 uur werkzaam, zodat er geen tweede medicatiemoment meer hoefde te zijn. Dat leek prachtig.
Maar bij die nieuwe dosering is het minder goed gegaan dan bij de 27 mg. Kind werd hyper aan het einde van de namiddag, niets rustige afloop meer. Dat was jammer, maar nog niet dramatisch. Van de week echter kreeg kind van het ene op het andere moment heel ander gedrag dan we gewend zijn: werd somber, kreeg huilbuien en voelt zich heel rot. Zowel de somberheid als de huilbuien en het rot voelen zijn niet te verklaren waren, ook niet door kind zelf. Iedere vraag in het trant van 'wat is er' of 'wat voel je' kan kind niet beantwoorden. Een wanhopig 'Ik weet het niet,' is het antwoord op iedere vraag.
Ondertussen meermalen contact gehad met de kinderarts en aangegeven dat wij een link leggen met nieuwe medicatie. Teruggaan naar de oude dosering was het eerste advies. Leek eerste dag te werken, maar aan het eind van de dag kwam de somberheid in volle hevigheid terug. Daarom de volgende dag in overleg met kinderarts helemaal met medicatie gestopt. Na drie dagen helemaal geen medicatie was kind weer helemaal de oude, op een heel klein dipje na. Maar wel baalde het dat het zo druk was in het hoofd en de concentratie ver te zoeken was zonder de medicatie. Smeekte om weer te mogen gebruiken.
Vandaag weer begonnen met de dosering 27 mg en kind voelde zich goed. Tot halverwege de middag: toen begon het nare sombere gevoel weer. Eigenlijk raar want de dosering wordt natuurlijk steeds minder.

Na dit lange verhaal mijn vraag: zouden deze hierboven beschreven symptomen te maken kunnen hebben met het gebruik van Concerta? Kinderarts denkt eigenlijk van niet, maar heeft ook geen idee wat het dan wel zou kunnen zijn.

Groet,

Dirkje

Knurf

Knurf

11-11-2013 om 07:46

mijn ex-man heeft een tijd concerta gebruikt, en die werd er heel grimmig en opgefokt van. Op het dwangmatige af. In de auto bij hem zitten was geen pretje, hij schold ineens op elke mede-weggebruiker en leek strak van de spanning te staan.

Karmijn

Karmijn

11-11-2013 om 09:02

bijwerking

Emotionele labiliteit staat bij de bijwerkingen die bij 1 op de 10 tot 100 mensen voorkomt. Dus ja, het is een bijwerking.

Niet alle bijwerkingen blijven. Onze zoon was ook erg emotioneel toen hij begon met methylfenidaat. Nu niet meer. Maar goed, het moet wel te doen blijven. De voordelen moet opwegen tegen de nadelen.

Je schrijft heel stellig dat concerta 27mg, 8 uur werkt en 36 mg 12 uur. Dat klopt volgens mij niet. Alle concerta's werken even lang, (gemiddeld 12 uur, maar dat verschilt per persoon) alleen de dosering is bij 36 mg hoger.

' De werking is zo dat de medicatie vrij komt in 3 fases (dus vergelijkbaar met 3 x per dag Ritalin). De eerste dosis is iets lager dan de 2 volgende, dus bij 18 mg is het
eigenlijk: 4 + 7 + 7 mg, bij 36 mg: 8 + 14 + 14 mg en bij 54 mg:
12 + 21 + 21 mg. Als je hoger moet doseren, dus bijvoorbeeld 72 mg
per keer moet geven wordt het dus (2 x 36mg): 16 + 28 + 28 mg per
keer, et cetera.' (geciteerd uit deze folder http://www.maasstadziekenhuis.nl/dsresource?objectid=5497)

Dirkje

Dirkje

11-11-2013 om 13:53

Knurf en Karmijn

Dank jullie voor de info.
Die grimmigheid die jij beschrijft, Knurf, herken ik niet. Maar goed, ieder kan de emotionele instabiliteit uiten met eigen reacties natuurlijk.

Kind werd zo'n beetje van het ene op het andere moment down, stil, initiatiefloos en huilerig. Allemaal qualificaties die we totaal niet kennen. Kan boos en tegendraads zijn (gelukkig uiteindelijk altijd hanteerbaar), maar is meestal juist vrolijk en gezellig. Wel is kind jaren met tegenzin naar school gegaan, maar sinds de overgang naar het vo ging het ook dat opzicht juist heel erg goed.In het voorjaar was de methylfenidaat al gestart en dus wel met succes. Het gebruik van Concerta maakte het alleen nog maar beter. Tot de dosis verhoogd werd dus.

Karmijn, dat van die 8 en 12 uur had ik niet zelf bedacht, die info is via de kinderartsen gekomen. Aangezien zij er voor doorgeleerd hebben en ik niet heb ik dat voor zoete koek aangenomen. Bij kind werkt Concerta dus ongeveer 8 uur en dat werd inderdaad niet anders bij de hogere dosering. Dat verbaasde ons al, maar is dus verklaarbaar volgens jouw informatie. Da's mooi.
Nu hopen we alleen maar dat er niet ondertussen een probleem is ontstaan met methylfenidaat in de zin van intolerantie oid (zou dat zomaar kunnen?). Eerder waren er nauwelijks bijwerkingen, tot nu toe dus. Kind voelt ondertussen zoveel meer innerlijke rust, dat het jammer zou zijn wanneer de medicatie niet meer gebruikt kan worden. Kinderarts houdt overigens nog de mogelijkheid open dat de situatie helemaal niets te maken heeft met de medicatie.

Groet,

Dirkje

Karmijn

Karmijn

11-11-2013 om 14:00

Dat kan natuurlijk ook

Er kan natuurlijk ook wat anders spelen. Puberbuien of zo.

Toen onze zoon last kreeg van zijn stemming, door de medicatie, merkten we dat juist als het spul werkte. Hij onderdrukte normaal, met zijn wiebelige vermijdende adhd-aard, al levens grote problemen. Door methylfenidaat, lukte dat ontwijken niet meer. En toen kwam het hard aan.

Ik vind het wel een beetje raar, dat de kinderarts dat zelf niet begrijpt, van die acht uur werken.
De kinderarts van onze zoon, was namelijk heel stellig. Als de dosis overdag goed is, maar als je 's avonds nog last hebt, dan moet je niet meer concerta gaan gebruiken, maar er losse methylfenidaat naast gaan gebruiken.

Onze zoon wil dat trouwens liever niet. Want hij kan dan niet meer zo goed slapen (dat is altijd al een groot probleem). Maar na een paar dikke onvoldoendes, hebben we afgesproken dat hij toch weer gaat proberen om te leren met methylfenidaat.

Nou ja, het is en blijft passen, meten en uitproberen. Naar voor jullie dat het evenwicht nu doorbroken lijkt. Bleuh.

Een moeder

Een moeder

11-11-2013 om 14:29

he, wat naar zeg

Als je het hebt over een tijdelijk dip, herken ik dat wel. Dat had volgens mij in ons geval te maken met een snelle leerspiraal. En het was in elk geval tijdelijk. Maar zo klinkt het niet alleen in jouw verhaal.
We hebben de ervaring dat als de nieuwe dosis is aangeslagen, na een tijdje emoties meer coherent zijn dan voorheen.

Gek genoeg ging zo'n dip vooral in het begin van de medicatie samen met een groeispurt. En van een mentale en van een fysieke groeispurt kan je in een dip raken. Alleen al vanwege een lage suikerspiegel. En dat zag ik niet goed omdat er normaal gegeten werd. Maar er bleef niet genoeg over na het investeren van die groeispurt, kennelijk. Ik herinner mij van toen mijn kinderen nog baby waren en later ook nog, er op die momenten veel gehuild werd (en dwars gedrag). En toen was er nog geen sprake van een diagnose, laat staan medicijnen.

Weet je of hij aangekomen of gegroeid is? Hou je een medicatiedagboek bij waarin ook meeneemt wat er gegeten wordt en alle dips bijhoudt? Stel je vraag ook bij Balans (veel ervaringsdeskundigen ook mbt medicatie).
Het lijkt me heel lastig. Succes.

Karmijn

Karmijn

11-11-2013 om 14:47

of rebound

Het zou ook een rebound kunnen zijn. Omdat je vertelt dat het in de middag optreedt, als de medicatie uitwerkt.

Eerst gaven jullie 20 + 10 + 10

Toen 27 mg en om een uur of vier nog 10 mg, toch?

Dan heb je in feite 6+10.5+10.5 + 10

Toen 36 mg, dan heb je
8+14+14

En nu geven jullie 27 mg? 6+10,5+10,5

In de eerste situatie werd de middag afgedekt door die 10 mg. Nu niet meer? Of geef je die losse methylfenidaat van 16.00 uur, nu ook weer?

Anders zou je het kunnen verklaren, dat je zoon juist in de middag, als hij moe is van school, heel erg zijn methylfenidaat nodig heeft.

Maar goed, ik zit ook maar wat mee te denken hoor, misschien klopt daar helemaal niets van.

Het is hier trouwens ook wel zo, dat er maanden zijn waarin het beter gaat en maanden met stroevere periodes. Deze tijd, is altijd moeilijk. Het nieuwe van de nieuwe klas, nieuwe boeken en nieuwe leraren is er af. Er moet hard gewerkt worden (huiswerk). En er is een lange winter met veel school om tegenop te zien. Onze zoon heeft het altijd zwaar in de herfst. Sleept zich van vakantie naar weekeinden, naar vakantie. We tellen de dagen echt af.

Gelukkig is hij nu niet meer van de leg van zijn verjaardag en het sinterklaas gedoe. Dat was vroeger echt een ramp.

Dirkje

Dirkje

11-11-2013 om 23:08

Karmijn

Dank je wel voor alle informatie. Ik heb de folder gelezen waarvan je de link gaf en die is zeer informatief en verhelderend. Daar kunnen we vast wat mee.

Groet,

Dirkje

Onno

Onno

12-11-2013 om 08:33

Ach, medicijnen

En dan te bedenken dat je zo'n kind met een doosje van € 30.= al voor de helft kunt genezen. Dat eindeloze aanmodderen met medicijnen leidt uiteindelijk toch nergens naar, daar hoef je niet eens een deskundige voor te zijn.

Een moeder

Een moeder

12-11-2013 om 08:46

Dirkje

Ach, de reactie van Onno geeft zijn in-professionaliteit weer. Door de tijd heen zit daar geen groei in.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

12-11-2013 om 10:23

hier ook

ervaring met deze sombere buien door de bijwerkking van concerta. Wat hielp: uitleggen aan je kind dat dit gebeurt en 'gewoon ' door een stofje in zijn hersenen komt en dat het snel weer overgaat. Je weet dat het een vast tijdstip is dat het gebeurt? PPlan dan even iets leuks om samen met hem te doen. De bijwerking verdwijnt op een bepaald moment weer..... daar ga ik dan wel vanuit. Bij ons was dat zo.
Maar als het blijvend is dan weet ik niet of je het anders op kan lossen.

Dirkje

Dirkje

12-11-2013 om 10:46

Ach Onno

Zo voorspelbaar, die reactie van jou. Graag wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksresultaten voor beide claims: het niet werken van de medicatie uit het reguliere circuit en het succes van het door jouw aangeprezen doosje van €30,-.

Groet,

Dirkje

Onno

Onno

12-11-2013 om 12:41

Wat wil je nu precies

Een gezond en gelukkig kind of wil je hem/haar wetenschappelijk onderbouwd de vernieling in laten helpen.

Onno

Alsof dat de keuze is die je hebt. Bah wat een nare manieren weer! Ga je schamen!

En wat zit er in dat doosje dan eigenlijk? Korrels zeker, dat zijn een soort pilletjes, toch? Dus eigenlijk ook een medicijn, alleen dan eentje waarvan nog nooit iemand heeft kunnen bewijzen dat het enig effect heeft.
Nou, super tip hoor van je hoor, hartelijk dank voor weer zo'n zinnige (en altijd even vriendelijke) bijdrage!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-11-2013 om 18:46

Concerta

Mijn zoon slikte van zijn 8e tot vorige week (hij is nu ruim 12) Concerta. Hij begon met gewone Ritalin, dat beviel niet en de Concerta (eerst 18mg; de laatste paar jaar 27mg) werkte wel goed tegen zijn onrust en drukte in zijn kop maar hij was er al die jaren zo misselijk van dat hij overdag niets kon eten. Ook had hij het gevoel dat hij er een zombie van werd; zijn gevoelens en emoties werden onderdrukt dus zodra de Concerta was uitgewerkt kreeg hij een hele heftige rebound; lichamelijk, emotioneel en ging hij zich overeten. Zeker als een kind begint te puberen en/of als het naar het VO gaat (spannende verandering), versterkt e.e.a. elkaar.
Hij is nu gestopt met Concerta om diverse redenen (hij slikt nu Efexor, een antidepressivum wat ook werkt op bepaalde ADHD-symptomen) maar mocht hij toch weer Methylfenidaat moeten gaan nemen, wordt het beslist geen Concerta meer maar Medikinet. Zijn huidige kinderpsychiater schrijft steeds minder vaak Concerta voor omdat modernere middelen als Medikinet veel beter en gelijkmatiger werken met minder bijwerkingen. Je zou dus ook kunnen vragen of je zoon Medikinet mag uitproberen.
Verder denk ik toch ook dat de spanningen van naar het VO gaan en het worden van een puber, dus hormonale oorzaken van bepaald gedrag en emoties een rol zouden kunnen spelen. Ook kan er iets als een najaarsdepressie (gebrek aan licht en/of vitamine D) meespelen. De moeite waard om e.e.a. even uit te laten zoeken. Succes!

onze zoon (nu 14,5) heeft ook een jaartje concerta gebruikt na 'gewoon' ritalin. Hij werd er depressief van! Toen we weer teruggingen naar Ritalin was het wel jammer dat we meer aan die pillen moesten denken, maar binnen een week was merkbaar dat we ons eigen 'rare' joch weer terugkregen! Heb wel eerder gehoord dat het een bijwerking kan zijn, dus toch even oppassen en wellicht toch gewoon terug naar ritalin?

sneu he? Sterkte!

Onno

Onno

13-11-2013 om 13:38

Jippox

"Alsof dat de keuze is die je hebt".
Er is altijd een keuze die je kunt maken, de vraag is hoeveel tijd en energie je er in wilt steken om te weten welke keuzes er zijn. Als je denkt dat symptoombestrijding de beste keuze is moet je dat vooral doen maar als je ziet dat je kind daar doodongelukkig van wordt, zul je toch naar een andere oplossing moeten zoeken. Gelukkig zijn er dan andere oplossingen die beter werken en wees blij dat die keuze er is.
Het is alleen jammer dat de meeste ouders daar pas achter komen als het te laat is. Er zijn tenslotte grenzen.

Onno

Onno

15-11-2013 om 17:58

Tja, wanneer is het te laat.

De meeste kinderen met een labeltje zijn tijdens de basisschool periode nog heel goed te helpen en de meeste zelfs helemaal te genezen. Medicijnvrij en blij.
Omdat kinderen met vaccinatieschade extreem verslavingsgevoelig zijn is het des temeer noodzakelijk om er op tijd bij te zijn. Medicijnen als Ritalin en aanverwante medicijnen schuiven de ellende alleen maar naar voren, totdat ze de drugs hebben ontdekt en dan is het vaak einde verhaal. Ja, dan is het dus te laat.

Knurf

Knurf

15-11-2013 om 20:45

snap ik, Onno

'Omdat kinderen met vaccinatieschade extreem verslavingsgevoelig zijn'

Extreem verslavingsgevoelig ten opzichte van de kinderen die niet gevaccineerd waren en inmiddels overleden zijn aan bijvoorbeeld de mazelen, bedoel je?

Onno

Onno

17-11-2013 om 16:52

Totdat het je eigen kind betreft.

Niemand van dit forum heeft zoveel ervaring met dit soort kinderen als ik, dus maak nu niet de denkfout dat ik niet weet waar het over gaat. Voor jullie is het allemaal misschien nog 'een ver van mijn bed show' totdat het je eigen kind is wat de afgrond in glijdt.
Een aantal jaren geleden had ik het hier al over een aanstaande catastrofe wat al die labeltjeskinderen betreft, toen werd ik ook uitgelachen.
Wel, hij is eigenlijk al begonnen en het wordt alleen nog maar erger. Zo erg, dat zelfs de forummers van OOL er niet meer onderuit kunnen.

Een moeder

Een moeder

19-11-2013 om 10:34

overpeinzingen op een bewolkte

Sja, kweetnie. In mijn zoektocht ben ik heel veel mensen tegengekomen. Daar leer je van, met vallen en opstaan.

Mensen waar geen wederkerigheid in een gesprek in te ontdekken valt of mensen die van de daken schreeuwen dat ze gelijk hebben en professionals zijn (maar resultaten vaag houden), van die mensen die niet aan te spreken zijn op hun eigen uitspraken, of mensen die het benoemen van feiten ontwijken, mensen die ouders betichten van slecht ouderschap, schuldgevoelens aanspreken, van moord en brand spreken, mensen waarbij je merkt dat ze het verschil moeilijk vinden te maken tussen letterlijke en figuurlijke uitspraken, om zich heen lijken te slaan, de enige die zeggen dat zij professionals zijn of zeggen dat anderen dat juist vinden en het daarom wel zo moet zijn maar die anderen niet wil noemen of beweren ze niet te kunnen noemen.. Sja, dan denk ik maar een ding: ik herken dit in mijn kind! Zit zo iemand zeker zelf in het spectrum. En dat is ook wel triest: het hoort bij het spectrum om het niet te zien, bij jezelf. Stiekem denk je dan, geneest eerst jezelf even (en kom dan terug en dan spreek ik je weer).

Dat zijn no-no's in professional alternatief of regulier land.

Een wel of geen zelfbenoemde professional die niet aan te spreken op zijn gedrag is iemand die je heel - heel ver van je kind houden of je nu voor of tegen homeopathie bent, of meer voor of juist tegen wat men noemt het reguliere circuit. Controleer ook altijd of iemand lid is van een overkoepelend geheel, aangesloten is bij een klachtencommissie etc.
Want tja, die mensen, waar ze ook van komen, moet je niet te serieus nemen door een gesprek aan te gaan.

Dat is zooooooooooo'n bekende valkuil.

Ach, ja.

Onno

"toen werd ik ook uitgelachen"
Ik lach niet, ik vind het diep, diep triest de toon die jij aan durft te slaan, echt waar. Nogmaals: ga je schamen!

Dirkje

Dirkje

19-11-2013 om 16:39

Gelukkig

is kind weer helemaal opgeknapt. Heeft een aantal dagen helemaal niets gebruikt maar vroeg in die dagen zelf om de medicatie weer te mogen gebruiken: de onrust in het hoofd was groot. Bijzonder wel dat deze onrust een half jaar geleden door kind zelf niet eens werd opgemerkt (want het was 'normaal' in de zin dat het er altijd al geweest was), maar dat de ervaring met medicatie kind heeft duidelijk gemaakt dat het ook anders kan. Beter kan. Kind is sinds de medicatie een klein half jaar geleden gestart is rustiger en geconcentreerder. En maakt een aanzienlijk blijere indruk dan daarvoor. Sinds de Concerta 27mg eind augustus startte nog evenwichtiger daarin. Gaat voor het eerst sinds jaren blij naar school en krijgt eindelijk het (terechte) gevoel niet dom te zijn, want kan beter mee komen en haalt hoge cijfers.
Na de stop met medicatie is kind 10 dagen geleden weer met de dosering van 27mg en aan het einde van de middag nog 10 mg 'gewone' methylfenidaat begonnen en op dit moment gaat het dus weer goed. We gaan er daarom voorlopig van uit dat de dosering van 36mg niet paste bij kind. We hopen dat het een eenmalige dip is, maar begrijpen dat het dus ook zou kunnen terugkomen.

Karmijn nav wat jij zei: bij de 36mg Concerta gaven we geen 10 mg gewone methylfenidaat meer, omdat de ka aangegeven had naar een eenmalige medicatie-inname toe te willen en daarom de dosis verhoogde. Moet nu nog eens goed gaan nadenken hoe ik tactvol bij de ka bespreekbaar kan maken dat ik gelezen (ook in de folder waar jij naar doorlinkte) heb dat er inzichten zijn die aangeven dat de hoogte van de dosering in die ene pil niet de lengte van de werking ervan beïnvloeden. Heel erg bedankt voor alle informatie en al het meedenken.
Ook alle anderen: heel erg bedankt voor jullie input.
Onno, het blijft gek dat jij alsmaar reageert met stellingen en boude uitspraken zowel over het falen van de reguliere behandelingen als het succes van wat jij propageert. Hou eens op met alleen maar dingen te roepen en niet te onderbouwen met wetenschappelijke studies.

Groet,

Dirkje

Onno

Onno

24-11-2013 om 09:29

Niets is belangrijker dan je kind.

Het is fijn dat je voor nu even de juiste formule hebt gevonden om de klachten bij je kind te onderdrukken. De ervaring leert echter dat dit vaak maar tijdelijk is, zoals eigenlijk alle symptoombestrijding. Vroeg of laat krijg je te maken met de bijwerkingen van al die cocaïne en kun je nogmaals een hele tijd aanklooien bij de psych om alle nieuwe klachten ook te laten onderdrukken. Soms gaat het dan wel weer met nog meer medicijnen er bij maar ook dat is vaak tijdelijk. Dan heb je voor je het weet die 9-jaars prikken weer en die hakken er ook altijd goed in. Tja, dan is het niet zo verwonderlijk dat je het op een gegeven moment niet meer ziet zitten, misschien is het dan tijd om je er eens in de CEASE-therapie te verdiepen.
Want ook mensen met een ietwat beperkte visie op 'ziekte en gezondheid' zoals jij komen er voor te staan en dan mag je hopen dat je je kind nog niet verloren hebt aan de GHB of andere zooi.

Evanlyn

Evanlyn

25-11-2013 om 00:02

Tsja Onno

helaas voor jou is wetenschappelijk bewezen dat ADHD kinderen met medicatie minder kans hebben op verslaving dan zonder. Die ingestraalde druppels van jou daarentegen doen niets, dus als een kind alleen die druppels gebruikt en geen echte medicatie, loopt het meer risico.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.