Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Mara

Mara

16-10-2014 om 15:49

Moeite met woorden s/z

Mijn zoon, 7 jr, groep 5, heeft wat problemen bij het automatiseren bij spelling. Zijn leerkracht had hem daarom wat huiswerk opgegeven om thuis ook wat extra aandacht aan spelling te besteden. Dat doen we met liefde natuurlijk. Toen ei/ij woordjes aan bod kwamen, kreeg hij een verhaaltje mee waarin veel ei-woorden in voorkwamen. Een beeldendenker onthoudt het makkelijker in een verhaalvorm. Toen de v/f woorden in de klas werden behandeld kwam hij thuis met een verhaal waarin heel veel woorden zaten die met een f beginnen. Ik merk dat hij het veel beter kan onthouden en hij maakt fors minder fouten. Na de herfstvakantie worden woorden die beginnen met s/z behandeld maar ze kondigde al aan dat ze geen Z-verhaal (of Z-tekst) heeft. Via google vind ik vanalles behalve wat ik zoek.

Misschien zoek ik ook niet met de juiste termen (ik weet niet welke dat zou moeten zijn).
Weet iemand of zo'n tekst bestaat en waar die te vinden is?

Mara

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 15:52

vinger op de keel

Volgens mij werkt die met de vinger op de keel. Probeer het eens: leg de zijkant van je wijsvingernet op je adamsappel of ergens in die buurt en spreek langzaam achter elkaar s en z woorden uit: zacht, soes, zeep, som. Ik voel dan een lichte trilling bij de z woorden daar die ik niet voel bij de s woorden.

Barvaux

Dat werkt dan weer niet voor plat-Amsterdamssprekers. Zij maken geen verschil tussen de s en de z.

Hulpregel logopedie

Geldt voor f/v en s/z en zelfs g/ch
S/F
1) korte klank uitgang s of f of g; vb huis of lof of mug
2) dubbele letter ss f ff of gg; vb blussen of koffer of vlaggen
3) eind woordprogramma woordstuk s of f of g; vb huiswerk of beloof(de) of kloof of vis(t)
Of weerloos of wereldreis of terug of vliegtuig

Z/V
4) Lange klank z of v of ch; vb huizen (hui-zen) of loven (lo-ven) of luizenbol en lachen (la-chen)
5) na 2-letterklank z of v ; vb reizen( rei-zen) of boeven (boe-ven) maar geen ploechen of vliechen!

Luister dus goed waar het woord wordt gebroken.

Met de bovenstaande regels pak je al een grote groep woorden.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Ww. veinzen ; ik veins ( z nooit eind woord/woordstuk)
Verleden tijd ; ga uit van stam veins, eindigt op s dus verleden tijd stam +de; ik veinsde
Er blijven altijd moeilijke woorden over, met name werkwoorden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Mara,

7 jr. en groep5, klopt het dat je zoon is versneld? Hou toch rekening met lichte vorm van dyslexie omdat veel beelddenkers ook dyslectisch zijn. Je meldde al moeite met automatiseren , let op of dat straks ook bij de tafels leren meespeelt. Van een versnelde leerling verwacht een leerkracht niet zo snel dat dyslexie een rol speelt.

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 18:15

Flanagan

Als dit kind voor 1 januari 8 wordt is het niet versneld.

Mara

Mara

17-10-2014 om 11:11

reactie

In de omgeving Noord-Holland, waar wij zitten, wordt de Z door veel mensen als een S uitgesproken. Soms hebben mensen de neiging over te compenseren en gaan woorden met een S als een Z uitspreken (zuiker). Het taalaanbod is niet altijd correct en dus kan hij niet op zijn eigen uitspraak varen.

Kind is niet versneld. Ik heb wel eens gedacht aan dyslexie maar hij valt overal net tussen (eisen mbt dyslexie onderzoek zijn best streng). Hij leest goed (A) maar spelling was altijd laag (E) met af en toe een uitschieter (D, C).

Kosten dyslexie-onderzoek,

Die kosten zijn in eerste instantie voor de school. Soms kunnen de scholen zulke voorwaarden stellen om te voorkomen dat ze betalen voor een onderzoek als er geen verklaring uit komt.

Ook zorgverzekeringen vergoeden pas als een school een kind een jaar lang gedocumenteerd heeft en door een big gz-psycholoog of orthopedagoog is onderzocht.

Je kunt kontakt opnemen met een erkend dyslexie onderzoek instantie om je kind buiten school om te laten screenen. Dit is meestal op eigen kosten als uit zo'n screening blijkt dat je zoon wel begeleiding nodig heeft, kan die instantie in samenwerking met de zorgverzekering iets voor je kind betekenen.

Ik hoop dat je wat aan de regels had..

Barvaux

Barvaux

17-10-2014 om 12:44

tja

Ik zag dat je zoon ook moeite had met klokkijken, dat wijst voor mij enorm richting dyslexie. Waarschijnlijk is hij behoorlijk intelligent maar dat betekent niet dat hij geen dyslexie kan hebben. Mijn neef doet gymnasium en pas in de derde kwamen ze er achter dat hij dyslexie heeft. Een nichtje (geen zusje van het neefje) heeft praktijkonderwijs gedaan en heeft dyslexie en dyscalculie en daar zitten dus alle kinderen tussen met dyslexie, op elk intelligentieniveau.

Mara

Mara

17-10-2014 om 13:19

dyslexie

Flanagan en Barvaux, dank voor jullie advies. Ik zit er mee in mijn maag, ik weet niet goed wat ik moet doen. Zouden jullie mee kunnen denken?

Vorig jaar zat zoon nog op een school waar hij vreselijk achterliep met spelling. Dat bleek na een toets door ons uiteindelijk buiten school aangevraagd en betaald door de zorgverzekering. School werkte namelijk niet mee (en ook niet tegen maar dat hield in dat wij alles steeds opnieuw moesten aanzwengelen): als jullie vragen hebben over zijn schoolprestaties op een bepaald vlak, zoek dat vooral zelf uit. Dat was geen dyslexie-onderzoek, nog op dat moment. ik liep wel rond met de gedachte maar de dyslexie-wereld is best ingewikkeld en zogezegd kregen wij geen enkel inzicht, kennis of ondersteuning van school. Uit dat onderzoek kwam voort dat hij bijna een jaar achterstand had. School wist dat niet en dat hebben wij ze moeten vertellen. School haalde haar schouders op en dat was voor ons een reden om een nieuw school te zoeken.

Waar kwam die achterstand door? Geen goede ondersteuning op die school? Zat zoon niet fijn in zijn vel?(dat is waar) of is het omdat zoon adhd heeft en de medicatie niet goed afgesteld was (school werkte niet mee en niet tegen.. ze vulden gewoon nooit formulieren in van de arts).

Nu zit hij op een fijne school en hij bloeit helemaal op. Maar daar kennen ze hem nog niet zo goed (dat duurt nog even) en de afspraak bij de overstap was dat deze school en wij hem helpen de achterstand in te halen. We doen dus ook veel thuis. En dat lukt, niet helemaal vanzelf maar het lukt wel. Ondertussen had ik vorig jaar wat informatie gewonnen over dyslexie onderzoek. Zoon heeft ook adhd, dus de vergoeding vanuit de verzekering is er niet, heb ik begrepen. Ook zonder adad zou hij niet in aanmerking komen voor een vergoeding vanuit de verzekering omdat zijn cijfers zogenaamd te goed zijn (A voor lezen).

Uiteindelijk heb ik bedacht dat zijn achterstand zsm ingehaald moet worden, ondertussen wennen op een nieuwe school en daarna eens zorgvuldig kijken wat een goede aanpak is. Ik denk namelijk dat hij veel moeite moet blijven doen om bij te blijven met spelling. En dyslexie zit ook in de familie, maar niet zo ernstig gelukkig. Ik hou er wel rekening mee.

Wat is wijsheid?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-10-2014 om 13:48

Dyslexie en comorbiditeit

Ik zou toch stappen maken in de richting van dyslexie onderzoek.

Kijk eens hier voor de vergoedingsmogelijkheden bij (vermoeden van) dyslexie:
http://www.steunpuntdyslexie.nl/default.aspx?a=012b34&umbPageId=15760

Onderzoek, protocol en behandeling (niet vergoed):
http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-behandelen/onderzoek-en-behandeling-niet-vergoed/

Onderzoek, protocol en behandeling (wel vergoed):
http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-behandelen/onderzoek-en-behandeling-wel-vergoed/

En over de combinatie ADHD en Dyslexie:
http://www.steunpuntdyslexie.nl/wat-is-dyslexie/comorbiditeit/adhd/

Je zoon is waarschijnlijk zeer intelligent en dat zorgt voor een discrepantie tussen de cijfers voor spelling en de cijfers voor andere vakken. Hij kan een heleboel compenseren met zijn intelligentie maar als hij dyslexie heeft zal dit hem steeds meer in de weg komen te staan:
http://www.steunpuntdyslexie.nl/wat-is-dyslexie/comorbiditeit/hoogbegaafdheid/

Tine Winkel

Tine Winkel

17-10-2014 om 13:48

@barvaux dyslexie en intelligentie (OT)

Waar kan je dit soort tests laten doen op dyslexie? Van Tinejongste weten we dat ze hoogbegaafd is (ooit laten testen) en dat is vooral aan de beta-kant goed te merken. Lezen gaat traag, spelling met moeite C-tjes. Vanwege dat laatste zegt men dat ze niet in aanmerking komt voor een dyslexieverklaring, maar volgens mij is ze dus wel dyslectisch (gezien het matige resultaat in vergelijking met de rekenvakken). Waar kan je zoiets dan laten testen, zodat ze wel een dyslexieverklaring krijgt?

Barvaux

Barvaux

17-10-2014 om 14:38

tine

Het is onzin dat je met Ctjes geen dyslexieverklaring kan krijgen, je hebt alleen last met een vergoeding voor de behandeling. Mijn neef op het gymnasium kreeg ook gewoon een dyslexieverklaring.

De test kun je doen bij een orthopedagoog, hebben wij ook gedaan, ze testen dan het IQ en op dyslexie. Ik heb iemand gevonden die vanuit huis werkte, vond mijn zoon (begin groep 6) erg fijn zo huiselijk.

De behandeling hebben wij bij onderwijsadvies gedaan.

Barvaux

Barvaux

17-10-2014 om 14:41

Mara

Half groep 4 liep hij een jaar achter, dat is enorm, het is bijna niet mogelijk om half groep 4 nog op m3 te zitten qua spelling, erg vreemd.

Maar goed, hij heeft dus E's gescoord en dat is vreemd gezien hij goed leest etc. Het kan best dat hij flink slim is en overal heeft opgepikt wat hij nodig heeft behalve de spelling. In jouw geval zou ik hulp zoeken (kan bij een logopedist die ook bezig is met dyslexie) en hem bijspijkeren met spelling na schooltijd. Dat heb ik eind groep 5 gedaan omdat school bleef volhouden dat mijn zoon geen dyslexie had (toen dacht ik dan ga ik zelf hulp zoeken, niet om te bewijzen dat het dyslexie was).

Hoe doet hij het met tafels leren?

RID of IWAL

Twee erkende instanties met goede contacten met zorgverzekeraars. Zelf gingen we naar een plaatselijke logopedist, specialisatie dyslexie en in samenwerking met een big gz-orthopedagoog.

Het belangrijkste is dat een school wilt samenwerken. Zo te lezen heeft de leerkracht met het meegeven van oefenmaterialen zeker het beste met je kind voor, wat bemoedigend is voor een goede samenwerking. (Itt de vorige school).

'Achterstand zsm inhalen' zo werkt dat niet bij een dyslect.
Gelukkig heeft hij geen leesprobleem, maar let op dat hij niet bang wordt fouten te schrijven zodat schrijftaakjes een obstakel worden. Het ene kind oefent door herhalen en herhalen, de ander leert zichzelf een ezelsbruggetje aan. Dit hangt af van het kind zelf en hoe het wordt begeleid.

Mara

Mara

31-10-2014 om 12:15

Advies opgevolgd

Barvaux, Flanagan, Elsa en anderen: ik heb een logopediste met (wat) ervaring in dyslexie gezocht voor zoon, op jullie aanraden.

Vwb zijn achterstand: in groep 3 heeft zoon veel invallers gehad. Mogelijk dat de hele klas achterliep (dat zou die school nooit hebben laten weten) en dat dit dus niet goed opgepakt is in groep 4. Hij scoorde D's en C;s bij de Cito maar er was weinig van dat beklijfde, zeg maar.

Ik ben bang dat vwb reden voor dyslexie-onderzoek ik vooralsnog niet veel verder ben:
De logopedost kijkt of er nu (nog) een achterstand is en zo ja, waarin. Ze heeft aangegeven niet op dyslexie te mogen/kunnen testen maar dat ze wel een vooronderzoek kon doen. Ze heeft hem nu een paar keer gezien en haar eerste voorzichtige 'conclusie' is dat er waarschijnlijk geen duidelijke aanwijzingen zijn voor een gedegen dyslexie-onderzoek. Dwz het is dus geen overduidelijke dyslexie. Dat had ik ook niet verwacht aangezien in beide families bij neven en nichten een meer lichte dyslexie voorkomt. Het is nog even afwachten tot haar definitieve rapportage maar ik verwacht niet dat daar opeens uitkomt dat er wel duidelijke aanwijzingen zijn. Hoe dan ook, waar nodig kan zij helpen zoon bij te spijkeren. Dat is al wat.

Geeft mij wat ruimte en tijd om me in jullie links en adviezen te verdiepen. Als er geen sprake van dyslexie is, kan ik alleen maar blij zijn. Als er wel sprake van is, wat ik niet uit kan sluiten nu, is het in zijn belang om de juiste ondersteuning voor hem te zoeken. In gesprek blijven met school en ondertussen toch sparen voor dat onderzoek.

Barvaux

Barvaux

31-10-2014 om 12:32

precies mara

Ik heb precies zo ook hulp gezocht bij een logopedist, daar leerde mijn zoon heel wat spellingsregels maar ze doet geen echte dyslexietest, dat mag een logopedist ook helemaal niet. Toen die van mij zei dat mijn zoon vrijwel zeker ernstige dyslexie had kon ik verder zoeken. Ik ben toen ook gestopt mij haar maar dat kwam meer omdat bleek dat mijn zoon niet echt een klik met haar had, ze was een beetje te oud voor hem en hij is helemaal niet gewend om met oudere mensen om te gaan, vooral vrouwen

Juno

Juno

31-10-2014 om 13:39

Ach

Mijn kind had (heeft) bijzonderheden in de spraak en nog wat anderen dingen die imo wijzen op dyslexie. Volgens de logopediste niets aan de hand, volgens de leerkracht een laag plafonnetje.
Ik heb haar ivm te hoge cijfers op eigen kosten laten testen en ze is hartstikke dyslectisch. Eindcito kwam havo/vwo uit.
Ik zou niet al te zeer vertrouwen op het gevoel van de logopedie. Als je het echt wil weten én als je denkt dat school iets gaat doen met de gegevens kan je je kind laten testen. Als school geen extra toetstijd geeft of geen aanpassingen wil doen en is het aardig zinloos om te testen.

Barvaux

Barvaux

31-10-2014 om 15:24

Juno

Veel logopedisten hebben een aanvulling voor dyslexie en ze zijn wel in staat om een vermoeden uit te spreken, beter dan school. Ze zijn ook opgeleid om hulp te geven bij spelling (niet allemaal) dus ze zijn niet alleen maar 'praatjuf'.

Ik weet dus niet of jouw logopedist ook wel zo'n aanvulling heeft.

Juno; vinger op de hete plaat

Met de opmerking of de school iets doet met het feit dat een kind dyslectisch is, legt ze de vinger op de hete plaat.
Kinderen die door te kort aan leestijd toetsen matig maken kunnen niet laten zien dat ze de materie wel beheersen.
Daarnaast zijn er ook dyslecten op een bs die hun taal/spellingsopdrachten zelf moeten nakijken. Ze hebben minder kritisch vermogen om fouten te signaleren, gevolg; ze leren zichzelf een foutief geschreven woord aan en slaan dit op in hun geheugen. Daarom dient een leerkracht het werk van dyslecten zelf na te kijken om foutieve opname te voorkomen. De begeleiding op bs vergt meer aandacht. Een bs die dat niet doet (want kind gaat al naar een logopedist), draagt bij aan de achterstand op het gebied van taal. Dat kan een logopedist met één uurtje in de week niet wegpoetsen.
Het is niet zinloos om te testen, het is zinloos om met die school verder te gaan.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

05-11-2014 om 16:49

logopedist

Ik heb dan weer geen ervaring met dyslexie, maar om bij je vraag te blijven: ik weet dat er wel verhaaltjes zijn met woorden van een bepaalde letterklank. Ik denk dat de logopedist die heeft. Dochter (7, gr4) heeft logopedie vanwege slissen, de s en de z zijn nu nog lastig voor haar. Zij vertelde dat ze laatst een verhaaltje moest lezen met de letters s/z. Ik kan eens kijken in haar schrift of daar iets in staat. Ik weet dus niet of het door elkaar gebruikt wordt (of alleen 1 letter), maar ik zal eens kijken.

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.