Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-07-2012 om 13:12

Mijn kanjer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tink

Tink

22-07-2012 om 12:12

En hier

Ik heb op een scholengemeenschap met Havo/Vwo gezeten. In de brugklas kreeg je allemaal dezelfde vakken, in de 2e klas werd er uitgesplitst: je ging naar de '2e brugklas' (en vervolgens Havo) of je ging naar 2 gym of 2 atheneum. Het enige verschil daartussen waren de lessen in Latijn en Grieks.
In de 4e moest er weer gekozen worden als je op gym of atheneum zat: werd het alfa of beta.
En vanaf de 5e kreeg je alleen nog les in de vakken die je in je vakkenpakket koos, plus lichamelijke opvoeding en maatschappijleer.
Alle gym- en atheneumleerlingen hadden in principe een pakket met 7 vakken (op het gym zaten Latijn en/of Grieks dus gewoon in die 7 vakken, als gymnasiumleerling had je dus echt niet per se een zwaarder rooster dan op het atheneum) en je kon daarnaast een 8e vak kiezen. In dat 8e vak hoefde je niet verplicht examen te doen, je kon dat zelfs nog ruilen. (Heb ik ook gedaan: mijn 8e vak was Duits, dat heb ik na een aantal weken in de 5e omgeruild voor scheikunde en vervolgens dat scheikunde laten vallen. Wegens beroerde resultaten )
Verder waren bepaalde vakken verplicht: Nederlands, Engels, wiskunde I en op het gym ook Latijn of Grieks. Wat je daarnaast koos was geheel vrij, het was nog de tijd van de 'pretpakketten'.

Ik had gewoon les met gym- en atheneumleerlingen door elkaar. De verplichte vakken kreeg je met je eigen klas, maar bij de keuzevakken zat je in een cluster waar gewoon ook atheneumleerlingen in zaten (je kwam dus bij elk keuzevak weer andere mensen tegen). Conclusie: lesniveau gym/atheneum was exact gelijk...

Op de school van mijn dochter (categoraal gymnasium) waren dezelfde vakken verplicht (wiskunde I bestaat niet meer, maar nu is geloof ik wiskunde A verplicht), en daarnaast kun je bepaalde combinaties van vakken kiezen, afhankelijk van je gekozen profiel. Pretpakketten zijn er niet meer bij.

Oh en Elisa, op de school van dochter waarschuwden ze juist dat dat 2e jaar vaak moeilijker is doordat veel kinderen dan juist flink beginnen te puberen, niet per se omdat het in de 2e opeens zoveel dieper gaat. Voor versnelde leerlingen kan het dus ook pas in de 3e minder gaan, die lopen immers een jaar 'voor' op de rest.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-07-2012 om 14:52

Gymnasium

Het draadje ontspoort zo een beetje maar ik wilde toch nog even toevoegen dat het Gymnasium waar zoon op zit een Gymnasium+ is voor hb leerlingen waar de stof veel sneller, verder, dieper en breder gaat dan op een "gewoon" Gymnasium. Zo hebben ze vanaf het eerste jaar al zo'n 22 vakken waaronder Latijn, Nederlands, Engels, Spaans, Duits, Frans, Wiskunde, Rekenen, NASK, LO, Drama, Tekenen etc. Het tweede jaar komt er Grieks bij maar mogen ze Duits of Frans laten vallen (Spaans blijft verplicht). Dit tweede jaar is het zwaarste omdat alles dan meteen een stuk sneller en dieper gaat en er veel meer verwacht wordt van de leerlingen; het aantal leerlingen dat aan het einde van dit jaar blijft zitten of toch maar Atheneum gaat doen of zelfs afstroomt naar het Havo is relatief groot.
Op het Gymnasium hebben ze straks ook de mogelijkheid om extra Cambridge Engels te doen inclusief examen, Wiskunde D en BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij. Iedere leerling volgt hiernaast nog een Plusprofiel (Expressie, Sport of Natuurtalent). In verschillende vakken kan al in het vierde en vijfde jaar eindexamen gedaan worden waarna ze pre-universitaire colleges kunnen volgen.
Een lesdag bestaat uit gemiddeld 9 lesuren; op twee dagen 10 lesuren dus het zijn lange dagen. Maar zoon vindt het geweldig; de kinderen begrijpen elkaar, de docenten zijn superenthousiast en een groot voordeel is ook dat de klassen klein zijn, zo'n 20 leerlingen. Een aantal van deze kinderen heeft AD(H)D, autisme of iets anders (naast dat ze hb of in ieder geval meerbegaafd zijn) en ze worden allemaal als uniek beschouwd met hun eigen kwaliteiten maar ook moeilijkheden. Echt fijn.
Ik ben gewoon bijna jaloers dat ik vroeger niet deze mogelijkheid had; ik zat op een "gewoon" Gymnasium en deze manier van leren en onderwijs had me zoveel meer goeds gedaan... Ik ben ook heel blij dat zoon uiteindelijk ook gegrepen is door Latijn en Grieks en de Klassieke Oudheid; mijn grote passie.
Kortom, het is heel pittig en zoon heeft er echt veel moeite voor moeten doen om te begrijpen hoe het werkt. Niet omdat hij "jong" is, maar vanwege zijn ADHD en het feit dat hij nog nooit echt heeft hoeven leren. Vandaar dat ik echt supertrots ben!

Bikkel

Bikkel

23-07-2012 om 09:49

Van alles

Elisa, hartstikke mooi dat je zoon zijn draai gevonden heeft op school en dat hij zo lekker gaat.
Dan mijn zoon, adhd, hij moest starten in een m/h brugklas omdat school zijn prestaties op de basisschool twijfelachtig vond en men meende dat hij wat meer begeleiding nodig had en dat zou hij dan in deze tl+-klas krijgen. Ook hij fleurde helemaal op op het VO, (mam, ze herhalen niet steeds eindeloos, we hebben niet van die vervelende kringgesprekken meer en ik heb eindelijk mannelijke docenten) en ging als een tierelier. Hij gaat volgend jaar havo doen, er is zelfs nog even sprake van atheneum geweest maar wij hebben zoiets van laten we eerst maar even kijken hoe de havo gaat en dan zien we wel. Ik heb nog wel de neiging om zijn rapport onder de neus van zijn leerkracht uit groep 8 te duwen met een "zie je wel" maar daar schiet je niets mee op, dus dat doe ik maar niet (heeft de leerkracht natuurlijk ook al lang van het VO gezien).
Dan het gymnasium-verhaal (en dan laat ik gymnasium+ wat Elisa's zoon doet buite beschouwing): ikzelf heb op een categoraal gymnasium gezeten, heb latijn examen gedaan. In mijn herinnering heb ik vooral voor de klassieken zitten werken (en wiskunde . In de 5e en 6e heb ik per week 6 uur latijn gehad. Dat was iedere dag 1 uur en dan ook nog een dag een blokuur. Ik heb me lang voorgehouden dat het allemaal die inspanning waard was want ik had best wel veel aan latijn gehad maar nu, 28 jaar na mijn examen vraag ik mij af of het allemaal die tijd wel waard is geweest, of ik niet meer aan Spaans of weet ik veel wat had gehad.
Een paar maanden geleden had ik een reunie van mijn jaar van de middelbare school, een man of 45. De helft was blijven zitten, degenen die in de brugklas waren blijven zitten, gingen vaak naar een andere school, de andere klassen bleven op school. De meesten hadden het fijn gevonden op zo'n kleine school te zitten maar vroegen zich ook af of die klassieken wel zo'n meerwaarde hadden gehad voor de rest van het leven. Een aantal had zijn eigen kind afgeraden gymnasium te doen (en een kleine groep had wel zijn kinderen naar het gymnasium gedaan). Verder viel ons ook op dat er maar 1 wetenschappelijk onderzoeker was geworden.
Het hedendaagse gymnasium is weer anders. Mijn indruk is, van wat ik hier lees en van wat ik hoor, dat het gezien wordt als beschermd voor nerds en wat teruggetrokken kinderen en dat latijn en grieks voor met name beta's prettig is ipv een moderne taal (hoewel je natuurlijk die wel in de vrije ruimte kan kiezen of als extra vak). Er is wel een verschil tussn een categoraal gymnasium en een gymnasium op een scholengemeenschap, dat realiseer ik mij wel. Dochter zit op een scholengemeenschap, hier in de verste omgeving is geen categoraal gymnasium. Vanaf de profielkeuzes zitten gymnasium en atheneum als VWO bij elkaar.
Mijn dochter gaat na de vakantie stoppen met de klassieken, ze gaat naar 4 VWO maar dan atheneum. Zij ziet het geenszins als afstromen en wij ook niet. Ze heeft de keuze bewust gemaakt, ze wil ipv de klassieken een extra taal en bovendien besteedt ze haar tijd liever aan andere dingen (vriendje, muziek, baantje).

Karmijn

Karmijn

23-07-2012 om 10:57

Bikkel

Wauw, wat goed van je zoon! Blij voor jullie.

Fiorucci

Fiorucci

23-07-2012 om 14:51

Mijn dochter kreeg op de basisschool altijd een kopie mee van een uittreksel van het hoofdstuk uit het boek,om thuis te leren. Lijkt me de moeite waard om eens aan te kaarten op school?

Fiorucci

Fiorucci

24-07-2012 om 07:53

Ah kom op, daar draai jij je hand toch niet voor om? )
Herkenbaar hoor, mijn dochter had een methode die op zich duidelijk was, maar wat de methode belangrijk vond om te weten, was onnavolgbaar. Achterin stond dan een lijst vragen over elk hoofdstuk,werkelijk bizar.

Bikkel

Bikkel

24-07-2012 om 10:19

Karmijn

Bedankt!! De indeling van het VO is voor zoon prettig. De dag begint meteen met les, dus meteen moet hij op scherp staan, dus geen kringgesprek wat zoon niet interesseert en waarbij hij meteen al afgedwaald is en waardoor hij de focus al nauwlijks meer terug kan halen. En het tempo in de lessen: geen eindeloze herhaling maar lekker doorgaan waardoor zijn nieuwsgierigheid er voor zorgt dat de focus blijft (voor zover zoon zich kan focussen . Voor zoon is erg belangrijk hoe de dag begint en het tempo van de dingen de rest van de dag.
Ook goed te lezen dat het met jouw zoon ook lekker gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.