Elisa Gemani
17-07-2012 om 13:12
Mijn kanjer
Mijn kanjer (11, ADHD, hb) heeft zijn eerste jaar middelbare school met succes doorlopen en gaat met glans over naar 2 Gymnasium! Het was een zwaar jaar voor ons allebei want natuurlijk had hij vooral moeite met het leren plannen, huiswerk maken en leren leren. Maar dankzij zijn inzet en vastberadenheid, de steun en extra begeleiding van zijn mentor en een moeder die hem hielp waar mogelijk is het kwartje langzaamaan gevallen. Nog steeds is hij zo vergeetachtig als wat maar dat zal altijd zo blijven. Hij heeft ontzettend veel geleerd het afgelopen jaar en dan niet zozeer cognitief als wel over zichzelf; hij is volwassener en wijzer geworden. School vindt hem een voorbeeld van hoe goed een jonge versnelde leerling die ook nog eens ADHD heeft het kan doen en daar ben ik onwijs trots op!
Het belangrijkste is dat hij het erg naar zijn zin heeft en goed in de klas ligt; hij heeft veel vrienden op school en voelt zich als een vis in het water.
Dat geeft vertrouwen voor het komende (zwaarste) jaar; het zal niet makkelijk worden maar langzaamaan zal ik hem steeds meer los kunnen laten en erop kunnen vertrouwen dat hij steeds meer dingen alleen en zelfstandig kan aanpakken en oplossen. Mijn lieve zoon, ik ben echt supertrots op je en ga zo door! Ik geloof in je!
dc
17-07-2012 om 13:21
Zo knap!
Goed hoor! Succes met het komende jaar! (ik vond 1 gymnasium trouwens moeilijker dan 2, dus misschien valt het wel mee volgend jaar).
Elisa Gemani
17-07-2012 om 13:42
Dank je 2 Gym staat hier op school bekend als het zwaarste jaar omdat het dan allemaal veel sneller, breder en dieper gaat en de toon zet voor de rest van de Gymnasiumjaren; het is het jaar waarin best veel leerlingen of afstromen naar Atheneum of blijven zitten. Maar ik denk dat zoon het wel aankan als hij vanaf het begin de boel goed bijhoudt (en ik zal er zeker ook bovenop zitten
Elisabeth B.
17-07-2012 om 18:05
Mooi, maar
Verschil atheneum en gymnasium is enkel Grieks en Latijn; van ' afstromen' spreek je als de leerling naar de havo gaat. Gymnasium en atheneum is samen het vwo. Niet over naar 2 gymnasium betekent doorgaans dat je ook niet over kunt naar 2 atheneum (tenzij alleen de klassieke talen onvoldoende zijn).
Hier maar liefst 6 kinderen niet door naar 2 gymnasium, de meeste moeten naar de havo, enkele kunnen de klassieke talen laten vallen en kunnen door op het atheneum.
Elisa Gemani
17-07-2012 om 18:46
Elisabeth
je hebt gelijk; ik bedoelde natuurlijk afstromen naar het Havo.
Annet
17-07-2012 om 19:58
Hier wordt afstromen naar vwo geregeld gebruikt
Oudste zit op categoraal gymnasium. Er zijn geregeld kinderen in 1e of 2e die op het GYM zouden blijven zitten. Alternatief is wel overgaan, maar dan naar het VWO. De cijfers voor Latijn en Grieks vervallen dan en dat is blijkbaar geregeld voldoende om wel over te gaan.
De 'echte' afstroomcijfers (naar Havo) zijn heel laag. Er wordt ook niet moeilijk gedaan over blijven zitten, tenminste niet zo moeilijk als ik hier vaak lees. Veel ouders/leerlingen hebben liever dat kind naar 2VWO gaat dan dat kind opnieuw 1 GYM doet.
Elisabeth B.
17-07-2012 om 21:32
Annet, vwo
Vwo is gymnasium en atheneum, het bereid voor op wetenschappelijk onderwijs. Het woord vwo staat voor beide scholen en het enige verschil tussen de twee is klassieke talen. Zeggen ' afstromen naar vwo' klopt dus al helemaal niet.
In Amsterdam zijn categorale vwo's populair, daar kun je enkel atheneum of gymnasium doen.
Elisabeth B.
17-07-2012 om 21:37
Elisa
Fijn dat je ADHD kind het zo goed doet en dat hij op z'n pootjes terecht is gekomen. Ik hoop dat mijn kind, dat erg slim is maar door zijn drukke en dwarse gedrag geen ideale leerling is op de basisschool, ook ooit het licht ziet
Annet
17-07-2012 om 21:49
Elisabeth
Ik maak in mijn posting verschil tussen afstromen naar Vwo en het echte afstromen naar Havo. Ik zeg dus niets anders dan jij.
Voor ouders en kinderen van de school waar ik het over heb, voelt het verlaten van het gymnasium als afstromen ook al bereidt de volgende school nog steeds voor op WO. Categorale VWO's hebben wij niet.
Elisabeth B.
17-07-2012 om 22:16
Annet
Dat snap ik, maar dan kunnen die kinderen het beter hebben over 'afstromen naar het atheneum' of 'afstromen naar een andere school'. Of zeggen 'ik laat klassieke talen vallen'.
Gymnasium is immers ook vwo dus hoe kun je dan afstromen?
Amati
18-07-2012 om 10:48
Hier ook afstromen
Dochter zit op een categorale gym. Daar is het of zitten blijven of afstromen naar VWO. Er wordt zelden afgestroomd naar Havo.
Bij haar is de gym niet alleen vwo met klassieke talen, het niveau ligt hoger, de tempo is sneller en met meer verdieping.
En gefeliciteerd Elisazoon!!
rodebeuk
18-07-2012 om 17:46
Amati
Het niveau ligt hoger op het gym?
Hoe algemeen kan je dat volhouden? In de eindexamenresultaten zie ik dat niet terug, zeker niet in de klassieke talen.
Ik zal niet bestrijden dat een deel van de populatie op het gym een goede aanleg en motivatie meenemen, maar in zijn algemeenheid een hoger niveau zou dan toch ook moeten leiden tot een eindexamen op een hoger niveau en tot een anders gewaardeerd diploma. Of tot gymnasiasten die op de universiteit beduidend beter presteren.... ik zie ze niet?
Elisabeth B.
18-07-2012 om 19:14
Zelfde examen
Er is 1 examen voor het vwo; atheneum en gymnasium doen dus hetzelfde examen. Dat jouw categorale gymnasium van hoger niveau zou zijn, moet blijken uit een ander, moeilijker examen of doordat ze sneller door het vwo gaan (minder dan de 6 jaar die er voor staat).
Zeggen 'afstromen naar het vwo' is en blijft een verkeerde uitdrukking om meerdere redenen (zelfde niveau en vwo staat voor zowel gymnasium als atheneum). Mag toch aannemen dat deze slimme leerlingen dat wel zullen begrijpen
Ely
18-07-2012 om 20:53
Grappig & gefeliciteerd
Gefeliciteerd Elisa met je zoons prestatie!
Grappig die discussie over gymnasium, atheneum en vwo. Ik had m laatst met een vriendin die zelf gym gedaan heeft (ik athB met Latijn) en zij zei dat op een Gym de betere leraren te vinden zijn en hongerige leerlingen en er daardoor meer kwaliteit en verdieping was. Ik ben nooit gaan zoeken of er cijfers zijn waar dat ook uit blijkt. Cynische is dat ik daarna naar de universiteit ben gegaan en die studie hen afgemaakt en zij jaren heeft lopen tobben met onafgemaakte studies waar ze -als het puntje bij het P tje kwam- toch geen zin in had. Tot zover de intrinsieke motivatie van een gymnasiaste )). Flauw, I know en door 1 punt kun je geen lijn trekken, I know.
Maar blijkbaar is 't Gym' voor sommigen nog steeds iets met een elitair randje.(ook gezien het gebruik van het woord afstromen) En ergens vind ik dat ook wel weer wat charmants hebben, grappig genoeg. Soort ouderwets
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
rodebeuk
19-07-2012 om 09:14
Ely
Die ervaring die jij beschrijft heb ik ook. Maar ik kan het niet hard maken. Waar vind ik toch al die supersuccesvolle gymnasiasten? Ik ken ook vooral sjezers. Dat moet natuurlijk een vertekend beeld zijn (van mijn kant).
Overigens ben ik wel heel blij met de klassieken, maar al sinds de 70-er jaren halen mijn familieleden die net zo makkelijk uit een Atheneum met Latijn en/of Grieks - schooltijd.
En het niveau bij de klassieke talen op scholengemeenschappen lag in mijn tijd hoger, onder andere door de kleine groepen in de bovenbouw, en door het ontbreken van ongemotiveerde leerlingen. Dat heb ik wel hard in cijfers teruggevonden. Op gymnasia was het SO resultaat steevast hoger dan dat van het CSE, en die verhouding lag toen bij scholengemeenschappen andersom.
GS
19-07-2012 om 18:29
Nou
Vlgs mij is het 'echte' gym wel degelijk iets anders dan vwo. Grieks en Latijn zijn extra vakken, bovenop die 7 (?) van het vwo. Tenminste -sprak de grijze dame- in mijn tijd. Geen idee hoe dat nu zit.
Tineke
19-07-2012 om 18:59
Het is blijkbaar moeilijk
Aan de woordkeuze is te zien dat velen het nog steeds niet snappen. "Vlgs mij is het \'echte\' gym wel degelijk iets anders dan vwo."
VWO is de verzamelnaam voor gymnasium en atheneum. Oftewel: zowel de kinderen op het gymnasium als op het atheneum zitten op het 'vwo'.
Enne...Elisa, supergoed, gefeliciteerd!!!
Elisabeth B.
19-07-2012 om 19:14
Gs, het vwo
Het vwo was en is de verzamelterm voor gymnasium en atheneum. Als het goed is dan zijn de klassieke talen inderdaad extra bovenop het cuurriculum van het atheneum, want dat is het enige verschil. Maar gymnasium is vwo, met dezelfde examens als atheneum, namelijk vwo examens.
Ik ben ooit begonnen op het gymnasium, mijn oudere zus op het atheneum. Mijn zus heeft examen gedaan in alle exacte vakken, ik ben 'afgestroomd' zoals dat tegenwoordig heet en heb uiteindelijk havo examen gedaan en ben vandaar weer opgeklommen. Het gymnasium is niet per se beter dan het atheneum en omdat beide scholen samen het niveau vwo is, moet je jezelf afvragen of het gymnasium (klassieke talen) voor een individu echt toegevoegde waarde heeft.
Bij mijn eigen kinderen kijk ik daarom heel goed wat bij ze past. Mijn oudste ging afgelopen jaar naar brugklas vwo (categorale school voor atheneum en gymnasium), voor hem hebben we bewust afgezien van klassieke talen en daarmee van het gymnasium. Bij mijn tweede zoon bekijken we het straks opnieuw, voor hem kan ik me voorstellen dat we straks een andere afweging maken. Fijn is te weten dat binnen het vwo twee keuzes mogelijk zijn!
Vwb de klassieke talen, In mijn tijd zeiden ze dat het nodig was voor studies als rechten en medische studies, maar dat is achterhaald. Ik heb rechten gestudeerd en ik ken mijn klassieken vooral uit Asterix wat meer dan voldoende bleek te zijn
hasse simonsdochter
19-07-2012 om 21:04
Gymnasium
Wat veel mensen vergeten is dat leerlingen op atheneum en gymnasium in de eerste vier jaar evenveel lesuren per week hebben. De gymnasiumleerlingen hebben dan 6-10 uur voor Grieks en Latijn, waardoor ze in minder uren per week voor de andere vakken evenveel moeten doen als de atheneumleerlingen. Dus 2 extra vakken en minder uren voor de rest. Toch wel een verschil. Pas als je alleen les in de eindexamenvakken hebt kan je m.i. zeggen dat de belasting gelijkwaardig is.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.
Annet
19-07-2012 om 21:18
Hier keuze voor extra
Toen oudste naar VO ging, gingen we voor een extra-pakket. Er was extra uitdaging nodig dus alle scholen met een Havo/Vwo brugklas vielen af. Helaas bleven er maar twee scholen over, één categoraal gym en een scholengemeenschap met een gymklas. Oudste heeft voor het categorale gym gekozen. Wij hebben niets met latijn/grieks, voelen ons niet elitair, erkennen alleen dat de extra uitdaging nodig is. En die is er op haar categorale gym veel meer dan op de andere scholen in de regio. Niet alleen door het aanbod van school, het compacten omdat dezelfde uren ook gaan naar latijn/grieks, maar ook door het type kinderen dat aangetrokken wordt door deze school.
Oudste heeft net de 3e klas afgerond, zat afgelopen jaar in een klas met 5 vriendinnen (wat een luxe!), ze zijn echt zo'n nerd-groepje en voelen zich daar goed bij.
Vanaf de 5e klas heeft ze alleen nog Grieks en Engels. Niet echt een klassieke scholing dus. Dit komt overeen met de rest van de school. De meeste leerlingen kiezen voor een beta profiel, ook de meisjes.
Over een jaar moeten we kiezen voor jongste. Ook hij heeft extra uitdaging nodig. Gelukkig zijn er nu een VWO+ klas en een Technasium bijgekopmen. Hebben we meer keus.
Tineke
19-07-2012 om 21:20
Valt mee hasse
Atheneum-technasiumleerlingen hebben 6 uur O&O in de week, extra, bovenop het gewone programma. LOOT-leerlingen hebben hun extra sporttrainingen. Etc. Etc. Etc.
Gymnasium was van oudsher voor de elite, en sommige mensen lijken dat predicaat te willen behouden, of ombouwen naar 'de moeilijkste en zwaarste opleiding'. En dat vind ik so wie so nonsens.
Tineke
19-07-2012 om 21:26
Ps & on topic
Klein beetje jammer voor Elisa, deze discussie, die volgens mij ook beter past in Ouders & School. Het gaat niet meer over zorgenkinderen in het VO, dat is op deze plek natuurlijk veel interessanter.
On topic: ik zie het vaker, zorgenkinderen die verzuipen op de basisschool, veel zorgen en veel gedoe, en op het VO gaat het vervolgens wonderwel goed. Terwijl je als ouder dat met angst en beven tegemoet zag. Typisch is dat. En voor mijn zoon geldt dus hetzelfde.
Ely
19-07-2012 om 22:27
Hè get hasse (nog heel even ot)
Nou zit ik me fleut te denken of ik op atheneum met Latijn meer uren had of evenveel uren en meer stof dan degenen die geen Latijn deden. Het heeft hoe dan ook geen indruk gemaakt . Ik ben bang dat we het nooit zullen weten hahaha
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Karmijn
19-07-2012 om 23:45
Verzuipen
Elise, wat fijn dat het zo goed gaat. Ook met onze zoon gaat het erg goed. Zijn lgf stopt nu en hij is vooral 'gewoon'. Hij vindt het heerlijk.
Hoe komt het nu dat sommige zorgenkinderen het op de basisschool zo slecht doen, terwijl het op het VO wel goed gaat?
Bij onze zoon spelen een paar dingen wel mee.
Ten eerste dat het op het VO allemaal veel duidelijker en eerlijker is dan op de basisschool. Je krijgt een boek, moet daaruit leren, krijgt vervolgens een test en wordt daar dan op afgerekend. Wat een verschil met het softe gedoe op de basisschool, over samenwerken, werkhouding en morele ontwikkeling.
Ten tweede vindt zoon het heerlijk dat de docenten hem ten minste echt wat te leren hebben. Ze weten dingen over hun vak te vertellen, waar hij wat aan heeft. Ze zijn intelligenter.
En daarnaast vindt hij de afwisseling van vakken en docenten prettiger. Het is al een paar keer voorgekomen dat hij zich groen en geel ergerde aan een leraar, maar dan gaat na 45 minuten toch weer die bel. Wat een verademing voor hem.
Toch maakt het me ook een beetje verdrietig. Wat een rotjaren zijn dat toch geweest, op die stomme basisschool. Wat is het toch oneerlijk dat die kinderen gedwongen worden om jarenlang op zo'n school te zitten, terwijl hun hele wezen dat niet wil. Zonde.
Hanny61
20-07-2012 om 11:13
Gefeliciteerd
Wat een mooi bericht, Elisa.
Bij mijn zoon is het juist andersom, lijkt het. Terwijl het op de basisschool nog redelijk ging, gaat het op het VO een stuk moeizamer. Voor het komende schooljaar gaan we toch maar een rugzakje aanvragen.
Mussie
20-07-2012 om 13:27
Karmijn
Ik voel precies dezelfde treurigheid. Vanmorgen kwamen zoon en ik een oude klasgenoot uit groep 8 tegen en zoon deed er alles aan om niet te hoeven groeten. Toen ik vroeg waarom niet, zei hij dat hij gewoon niets meer met die kinderen te maken wil hebben. Hij zei dat hij dat achter zich wilde laten. Mijn hart brak een beetje. Wat erg dat hij daar jaren heeft zitten worstelen en zich zelden veilig of thuis gevoeld heeft. Gelukkig gaat het nu erg goed met hem. Ik tel de dagen tot mijn jongste ook naar het VO kan (duurt nog 2 jaar helaas). Wat jij zegt over dat het duidelijker is, daar zit misschien wel wat in. Ik heb het zo nooit bekeken maar ik denk dat dat voor mijn zoon ook geldt. Ik zal het hem eens vragen!
oud-leerling
20-07-2012 om 18:26
De ene school is de andere niet
De ene school is de andere niet. Een school is meer dan het aantal eindexamenvakken of het aantal verplichte lesuren.
Op mijn school, een categoriaal gymnasium, waren eind jaren '70-begin jaren '80 in de klassen 1 t/m 5 voor alle leerlingen veel meer vakken verplicht dan de eindexamenvakken. Alleen in klas 6 volgde je alleen je eindexamenvakken. En er werd pas na de derde klas een onderscheid gemaakt tussen alfa en beta. Dat betekende dat alle leerlingen tenminste 3 jaar Latijn, 2 jaar Grieks, 3 jaar Wiskunde I, 1 jaar Wiskunde II, 3 jaar Natuurkunde, 2 jaar Scheikunde hadden. En iedereen had tenminste 4 jaar Engels, 4 jaar Duits en 4 jaar Frans gekregen. En 4 jaar geschiedenis, 3 jaar aardrijkskunde, of zoiets. Als ik me dit allemaal goed herinner.... En dit was nog ongeacht de extra vakken die je kon kiezen. Dat kon best een kluif zijn voor de "typische alfa's" (al die exacte vakken verplicht) of "typische beta's" (al die talen verplicht). Je leerde veel meer dan alleen het eindexamenpakket. En op niveau, want ook als je geen eindexamen in een vak ging doen, volgde je het samen met degenen die daar wel eindexamen in zouden gaan doen.
Ook was de school er trots op dat de SchoolOnderzoeken een stuk moeilijker waren dan het Centraal Schrifelijk Eindexamen. De cijfers voor het CSE lagen op deze school gemiddeld een stuk hoger dan die voor de SO's.
Wij kregen bij sommige vakken een hoop te leren dat niet verplicht was voor het CSE, maar waar wij wel voor werden getoetst met proefwerken en schoolonderzoeken.
En dan was er ook het niveau en de interesse van de leraren. De een had zelf de lesboeken geschreven, een andere docent in vak X volgde naast zijn werk nog een universitaire studie in vak Y, een andere docent had een serieuze hobby in een ander vakgebied en vertelde daarover, etc.
En dan was er ook nog een flink aanbod van buitenschoolse activiteiten en lessen op behoorlijk hoog niveau, aangeboden door de leraren, waar veel leerlingen aan meededen.
En andere scholen (VWO's) hadden weer een andere lespraktijk en een ander aanbod. Het was zelfs zo dat op de ene school bepaalde vakken werden geboden en op een andere school niet (bijv. economie, wiskunde II, spaans). En ook dat je op de ene school wel eindexamen kon doen in bepaalde combinaties van vakken, en op de andere niet.
En toch vielen al die scholen onder de noemer "VWO", maar dat wil niet zeggen dat ze gelijk waren of dat het allemaal niet uitmaakt.
Tihama
21-07-2012 om 12:09
Ambivalent
Ik heb een tijdje geleden aan de hand van mijn oude agenda's eens gekeken hoeveel lesuren Latijn en Grieks ik heb gehad. Ik had trouwens die agenda's tevoorschijn gehaald om zoon te laten zien, waarom ik steeds door had hoe hij de kantjes eraf liep Mijn cijferlijsten en de waarschuwende brieven aan mijn ouders zaten in die agenda's ingeplakt als trofeeën.
Voor Latijn waren het in totaal 1000 uur. Alleen al aan lesuren, dus zonder huiswerk mee te tellen. Omdat ik Grieks vanaf de 4e kon laten vallen, was dit ongeveer 300 uur.
Gymnasium is gewoon zwaarder dan Atheneum, want het zijn extra vakken in die eerste jaren. Ook al is de uiteindelijke last bij het examen bij gym en atheneum gelijk: om op dat eindexamen gymnasium uit te komen, heb je jezelf meer moeten bewijzen. Meer resultaten leveren.
Daardoor heeft een gymnasiumdiploma meer waarde dan atheneum.. Tegelijkertijd vind ik het doodzonde dat al die extra inspanning verspild wordt aan dode talen. De enige reden dat ik gym ben gaan doen, was omdat ik gewoon de hoogste opleiding wilde hebben. De enige reden waarom ik het afgemaakt heb, was omdat je toch wel een loser was als je ging afstromen naar het atheneum. Ik heb om diezelfde reden een extra vak gekozen, zodat Latijn niet de plek innam van een echt belangrijk vak.
Ik ben enorm ambivalent over het gymnasium als instituut. Ik hou van talen, hoewel ik mezelf toch als echte beta beschouw. Ik vind het best leuk dat ik Latijn ken en mijn man merkt zelfs op dat ik Latijn erg vaak gebruik om andere dingen mee af te leiden. Maar of dat voordeel opweegt tegen 1000 uur les?
1000 uur Spaans zou volgens mij meer opgeleverd hebben.
Wat ik heel irritant vind, is die enorme elitaire decadentie die onverbrekelijk verbonden is met het gymnasium. Destijds had ik trouwens ook een hekel aan alle vooroordelen over Den Gymnasiast.
Wat ik al zei: ambivalent. Weer zo'n woord dat uit het Latijn komt, en waarvan je daardoor de betekenis alleen al aanvoelt door die 1000 uur les
Tihama
GS
21-07-2012 om 16:42
Categoriaal
Wat ik bedoelde met 'echt' gymnasium is wat men noemt het categoriaal gymnasium. Zijn daar de klassieke talen niet echt bovenop de 7 verplichte vakken? Ik meende van wel. Of mijn broer heeft destijds vreselijk zitten opscheppen tegen zijn kleine zusje
Maar goed, is natuurlijk volkomen ot, liet me meeslepen door de ontstane discussie.
Elisa, gefeliciteerd met de prestatie van je zoon. Heerlijk dat het zo goed met hem gaat!