Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Agatha

Agatha

23-02-2016 om 20:07

Melding bij Veilig Thuis

Even heel in het kort eerst: wat moet je doen als er een melding over jou gedaan wordt bij Veilig Thuis? Het gaat hier over een kennis van mij wier dochter een thuiszitter is en bij wie de hulpverlening niet snel genoeg vorderingen heeft gezien. Terwijl er vanuit hulpverlening ook veel mis is gegaan.

Stiching KOG

http://www.stichtingkog.info/pages/posts/trek-je-mond-nergens-open---alleen-bij-de-tandarts-421.php?searchresult=1&sstring=ga+niet+babbelen

"Gebruik instanties alleen waar zij voor bedoeld zijn. Scholen zijn er voor onderwijs. Ga in een contact over dat onderwijs niet je hart uitstorten over je huiselijke situatie of je ziektegeschiedenis.
"Trek je mond nergens open - alleen bij de tandarts"

Lid worden van de stichting KOG. En daar alles inlezen. Volg de twitter van Katinka Slump over thuiszitters.

Zorg dat je niet alleen gesprekken aangaat, maar met een vertrouwd iemand, liefst een man, en denk aan het imago. Het is allemaal een spel maar wel ten koste van jou gezin.

Daarnaast

Denk als eerste aan het welzijn van je kind, daar ga je voor en daar blijf je voor gaan. Ga geen compromissen aan waarvan je bij voorbaat al weet dat je kind er niets aan heeft of het niet gaat kunnen uitvoeren.
Zoek zelf een weg door het onderwijs. Zoek mensen in het systeem die je wel kunnen helpen en ga daar mee in zee.
Wat je als kennis kunt doen is deze ouder steunen dat ze niet de enige is en dat het gewoon moeilijk is in een tijd dat Passend Onderwijs niet past en strafrecht ingezet wordt waar je dat als ouder niet verdiend.
Laat je niet intimideren, zij zijn fout en niet hulpvaardig bezig en zullen er alles aan doen om jou in een vals daglicht te plaatsen, terwijl jij je kind het beste kind. Maar zij kennen het systeem het beste en slaan je daarmee om de oren.
Schrik niet van boetes, betaal die zonodig, maar houdt je vast aan je standpunt dat zij fout zijn en jij niet.

Het rapport van de Kinderombudsman over thuiszitters

http://www.dekinderombudsman.nl/ul/cms/fck-uploaded/2013.KOM002OnderwijsThuiszitters.pdf

"Ook werd vaak gehoord dat leerplichtambtenaren uiteindelijk een zorgmelding bij het AMK deden. Dit leidde echter niet tot enige verbetering, omdat ook het AMK of de gezinsvoogd geen geschikte school voor hun kind kon vinden, waardoor de problemen voor de ouders nog groter en gecompliceerder
werden."

Agatha

Agatha

23-02-2016 om 21:09

Bedankt

Dank je wel, AnneJ.. Mijn kennis is bang geworden vanwege de melding, ze denkt dat ze naar een gedwongen opname willen, maar acht dat niet goed voor haar kind.

Ach

Ik kan me de angst goed voorstellen. Maar thuiszitten vraagt om Passend Onderwijs en niet om opname hoezeer men ook de schuld wil leggen bij falende kinderen of falende familie, ik zou er niet intrappen en mijn rug recht houden. Goed gedocumenteerd.
Hopelijk lukt het deze moeder wel om zelf betere initiatieven te nemen al kan dat soms wat tijd kosten.

Agatha

Agatha

23-02-2016 om 21:17

Maar

wat gebeurt er als je een melding krijgt? Wat moet je dan doen?

Agatha

Agatha

23-02-2016 om 21:18

Initiatieven

Ze heeft al autismebegeleiding ingeschakeld, en ook de gemeente. Zou dat voldoende zijn? Of moet je juist oppassen met de gemeente?

Della

Della

23-02-2016 om 21:21

Onmiddelijk

zorgen voor goede hulpverlening, die met je meedenkt en waar je een gezamelijke visie mee kunt delen.
Als ouder word je hierin onvoldoende serieus genomen, probeer een therapeut, liefst psychiater mee te krijgen in je visie.

School

Het gaat er om dat je uitzoekt wat een kind weerhoudt om naar school te gaan, zijn er concrete hindernissen als angst, pesten, dyslexie, dyscalculie, moet het een bril, kan het niet tegen drukte. Afijn. En daar dan een zo goed mogelijke onderwijsvoorziening bij zien te vinden.
Zonodig eerst een beroep doen op Ziezon thuis of als de diagnostische periode te lang duurt tijdelijk een vrijstelling aanvragen om uit de boetesfeer te blijven. Maar wat je ook doet houdt je doel in de gaten want het heeft allemaal consequenties.
Wat zou de gemeente kunnen doen? Het sociale wijkteam sturen lijkt me niet handig. Het lijkt dan handiger dat moeder zich gaat verdiepen in de mogelijkheden van Passend Onderwijs op de huidige school, in het samenwerkingsverband of elders en daar over gaan praten.
Of advies vragen aan onderwijsconsulenten over jou regio en Passend Onderwijs als dat nog niet gebeurt is.
Of advies aan de Leo Kannerstichting als het autisme nog vragen oplevert.
Het doel is onderwijs, thuis of elders, en dat moet je in een eventuele rechtzaak laten zien dat je daarmee bezig bent.
Schakel geen mensen in waarvan bij voorbaat onduidelijk is wat je er aan hebt.

Della

Della

23-02-2016 om 21:26

Huplverlening

zeker niet via gemeente.
Echt op zoek naar iemand anders, kan wel niet vergoed worden, persoonlijk zou ik daar schulden voor over hebben.
Spreek al je relaties aan, laat weten dat je op zoek bent naar hv.
En bereid je omgeving ook voor, kan zijn dat deze gehoord gaat worden, dus fijn als ze een steunend verhaal klaar hebben.

Opname

Een kind met autisme dreigen op te nemen is een gotspe. Tenzij er een crisis is en het kind kan naar een autisme voorziening, anders is het beslist contraproductief want een kind met autisme heeft vertrouwdheid, routine en bekende personen nodig. Wie dat niet snapt deugt niet als hulpverlener.
Probeer ook te voorkomen dat je kind zware dreigende gesprekken moet voeren met onbegrijpende leerplichtambtenaren en dergelijken. Daar kan het zo van van streek raken dat het voorlopig helemaal niet meer aan school kan denken.
Met name sociaal wijkteam types die met flinke opmerkingen komen die de publieke opinie van 'schop onder je kont' vertolken kunnen kinderen veel last van hebben. Kinderen met autisme kunnen juist niet tegen dwang en onbegrepen straf. Dat levert stress op.

Omgeving

Van de omgeving komen vaak roddels bij een kind met autisme. Mensen die dat niet begrijpen vinden altijd al dat jij het verkeerd aanpakt en zullen dat wel eens vertrouwelijk laten weten. Na afloop valt er een hoop geroddel te vergeven als je niet wilt dat de verhoudingen voorgoed verstoord blijven.

Eerste stap

Zelf ben ik direct na melding langsgegaan bij de huisarts. En, op advies van een vriendin, heb ik het AMK zelf gebeld om te proberen het te stoppen. Maar ze stuurden me van het kastje naar de muur. Ook de hoogleraar gemaild die over de meldende instelling ging maar die stuurde me uiteraard naar de boosdoeners terug.
Dan is het afwachten op de uitnodiging voor een gesprek. Zodra je de uitnodiging hebt bel je ze op of doe dat liever schriftelijk, en vraag om het dossier. Hoe ziet de melding eruit en wat is er totaal over op schrift?
En tijd om dit te lezen voordat je het gesprek ingaat.
Dan moet je beslissen of je Veilig Thuis zelfstandig toestemming geeft om met sleutelpersonen te spreken of dat je dat niet wenst. Uiteindelijk kunnen ze veel toch doorzetten.

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2011/12/u-hebt-te-maken-gekregen-met-het-amk.html
Jeugdzorg Dark Horse zet het op een rijte.
"U krijgt te maken met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK)

Wat kunt u doen?

a) U neemt contact op met een jurist, een advocaat, een ervaringsdeskundige en/of KOG en bepaalt uw strategie.

b) U licht uw huisarts in. Mochten er zaken beweerd worden die niet correct zijn, dan kan de huisarts (een professionele informant) deze weerleggen of ontkennen.
Let wel: een huisarts mag alleen over zaken spreken op zijn beroepsgebied.

c) U zorgt voor een vangnet. Praat vooral met mensen om u heen die u goed kennen en vertrouwen."

Agatha

Agatha

23-02-2016 om 22:15

Bedankt

Ik heb jullie reacties aan haar doorgegeven en ze is er blij mee.

O nog een tip

Ik was zo onhandig om instellingen en AMK en Raadsonderzoekers te mailen met mijn privemail. Nadat ik de truc doorhad ben ik noodzakelijke instanties gaan mailen met mijn professionele mail. Dat scheelde enorm. allemaal imago.

Nog wat links

School helpt niet maar meldt. Men meldt over het algemeen als men uit de opties loopt en dan begint het zwarte pieten. Daarom melden huisartsen veel minder, die hebben meer opties om te helpen, soms zelfs op het gebied van voorzieningen voor kinderpsychiatrie en passend onderwijs.

Zoek in elk geval contact met onderwijsconsulenten zodat je kunt sparren over scholing voor je kind. Want daar gaat het om.
https://onderwijsconsulenten.nl/

Wordt lid van de NVA, die doen aan belangenbehartiging en veel aan voorzieningen voor Passend Onderwijs
Je kunt ze altijd een vraag stellen voor advies en doorverwijzing, ze hebben een groot netwerk.
http://www.autisme.nl/

http://www.scholenopdekaart.nl/
Vind een school. Typ bijvoorbeeld in 'speciaal onderwijs'. Maar ook onderwijsconsulenten kunnen je informeren naar scholen maar ook naar nieuwe initiatieven in je regio.

Schriftelijk reageren

Je kunt ook overwegen om een schriftelijke reactie te geven zodra het Veilig thuis zich meldt. "School biedt niet wat mijn kind van school nodig heeft. We schakelen een onderwijsconsulent in om mogelijkheden met school en mogelijk alternatieven binnen het samenwerkingsverband of elders te onderzoeken en zo de zaak vlot te trekken.
Betrokkenheid van Veilig Thuis lijkt ons niet aan de orde. Kind heeft onderwijs nodig en Veilig Thuis is daar niet het adres voor.
En dan verwijs je naar het rapport van de Kinderombudsman.
Mocht er toch een gesprek gewenst zijn dan wil ik u vragen om tijdig het volledig dossier op te sturen zodat wij ons kunnen voorbereiden.]

Ik zou niet toestaan dat men bij je thuis komt maar een afspraak maken op kantoor. Als mensen kwaad willen kunnen ze allerlei details bij jou thuis verkeerd in beeld brengen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.