Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Medicijnen: ik wacht het maar af

hoe hij zich eronder gaat voelen en of hij merkt dat het hem helpt met concentreren. Maar wellicht is de dosis nog te laag, dus doet het sowieso niets/te weinig om het te merken.
Maar dat maakt dat het voor ons zo'n dilemma is: de leerkrachten en hijzelf signaleren wel dat hij soms wat afwezig is, maar vinden het niet alarmerend dat daar medicatie voor nodig is. Het is de orthopedagoge/GZ-psycholoog die er stellig van overtuigd is, dat medicatie hem zal helpen. En of het werkt is dan niet aan ons, de leerkrachten of het kind zelf, maar dat zal door een onderzoeker vastgesteld moeten worden.
Want onze argumenten om destijds te stoppen (omdat wij, kind een leerkracht geen verschil merkten in met of zonder, in beide gevallen was hij gewoon bij de les) werden echt letterlijk zo van tafel geveegd: wij zouden dat niet kunnen beoordelen, dat moet een onderzoek uitwijzen. Maar ik kan toch niet iedere keer voor een concentratietest gaan, zodra er een andere/nieuwe dosering 'uitgeprobeerd' wordt?

Bij zijn broer merkten en merken we (=ouders, kind en leerkracht) meteen verschil, dus dan is het niet moeilijk. Maar bij oudste ging die vlieger niet op, met als groot verschil dat de leerkrachten hem toen in elk geval 'gewoon net zo oplettend als zijn klasgenoten' vonden.
Hoe gaat dat bij jullie in zijn werk?
Waar letten jullie op? Waar laat je je kind op letten? Hoe kan een leerkracht effectief beoordelen of het iets voor/met hem doet? Als we (=wij, kind en leerkrachten) niets merken, maar de toetsen aan het eind van het jaar schieten wel omhoog, dan is dat een reden om aan te nemen dat het iets doet, nietwaar? Maar dan is het wellicht wel verstandig om niet zelf te gaan oefenen met die toetsen (zie mijn draadje in Ouders en School), want wat maakt dan dat hij betere toetsen maakt? Het oefenen of de medicatie....

Groet, Petuut

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waaraan zien

"Waar letten jullie op?"
-hoe vaak ik een vraag moet herhalen voor de boodschap aankomt
-hoe kind na een dag school uit zijn ogen kijkt
-of kind nog rustig oogcontact kan maken en onderhouden en of daar wederkerigheid in zit
-of kind iets kan afmaken als kind het wil
-of kind de hele dag door over de grond dweilt, hangt of
van hot naar her rent of juist heel dromerig is
-hoe kind in z'n vel zit (als de wereld voor kind een chaos is, zit kind niet lekker in vel).

Met medicatie gaat dat allemaal stukke beter. Daarnaast heb ik een enorme groei in woordenschat (die al groot was) en belangstelling voor eigen gekozen onderwerpen gezien. Een enorme mentale groei.

"Waar laat je je kind op letten?"
Soms vraag ik of de medicijnen nog fijn zijn: doet het wat met je hoofd. En wat dan. Meer rust in m'n hoofd hoor ik dan.

"Hoe kan een leerkracht effectief beoordelen of het iets voor/met hem doet?"
Daar is de psycholoog voor. Als het goed is, zal die komen met een vragenlijsten etc.. Stel die vraag! Dat hoort ook bij de begeleiding, he.

Heb je met de gedachten gespeeld dat je ene kind mogelijk adhd heeft en de andere add? En juist add wordt snel over het hoofd gezien, hebben minder hypergedrag. Dus misschien zie jij bij kind wel meer alertheid en helderheid, meer activiteit. Zonder dat je je kind van het plafond af moet halen met een spatel .

"Als we (=wij, kind en leerkrachten) niets merken, maar de toetsen aan het eind van het jaar schieten wel omhoog, dan is dat een redenaan het einde van de dag om aan te nemen dat het iets doet, nietwaar? Maar dan is het wellicht wel verstandig om niet zelf te gaan oefenen met die toetsen (zie mijn draadje in Ouders en School), want wat maakt dan dat hij betere toetsen maakt? Het oefen en of de medicatie.... "

Je zit zo gefocust op die toetsen.
Je moet de juist dosering vinden en dan kijken wat het doet. Maar een kind zonder adhd die deze vorm van medicatie krijgt, wordt of een zombie of hyper. Een kind dat teveel medicatie krijgt, heeft ook deze symptomen. Dus niets merken, zou -denk ik- voor. mij niet een reden zijn om te zeggen dat er niets aan de hand is. Integendeel. Want een kind zonder adhd dat deze medicatie krijgt, merkt daar dus weldegelijk wat van: hetzelfde als een overdosering. Maar dat is mijn insteek. Je probeert een externe factor te vinden waar je aan kan meten. Je moet aan het kind zelf meten.

Helaas is het nog niet mogelijk om via een MRI-scan adhd vast te stellen. Adhd is iets dat je op deze manier moet achterhalen. Hopelijk kunnen we over een paar jaar zeggen dat dat wel een hele bewerkelijke en ouderwetse manier van werken was!

sandra vermegen

sandra vermegen

05-04-2012 om 10:51

Gewoon gezond verstand

hoi, ik lees dat er verandering zichtbaar is in schoolresultaten en lees dat er verder geen veranderingen in gedrag etc. te zien is. Ik neem aan dat je best op jezelf mag vertrouwen aangezien het bij broertje zichtbaar is voor je/jullie. als er alleen verbetering zit in schoolresultaten kun je je afvragen hoe belangrijk dit is voor jou /jullie en je kind. Is de verbetering dermate dat je kind er gelukkiger van wordt of is de verbetering leuk maar niet essentieel. De mening van anderen ook al zijn dat experts (soms vinden ze dat misschien zelf) zou ik niet meer waarde hechten als mijn eigen mening en die van je gezin/kind. Lees me niet verkeerd; in mijn eigen geval jongetje met adhd van 6, ben ik helemaal tevreden met starten medicatie, maar ik vind het belangrijker wat jij vindt. hoop dat je er iets aan hebt, groetjes

Petuut

Petuut

05-04-2012 om 11:13 Topicstarter

Add en toetsfocus

bij beiden is ADD in het spel. Bij degene die al medicatie krijgt, is het 'kenmerken van', bij degene waar we nu over twijfelen om medicatie te starten is het de echte diagnose. (voor zover die bestaat, heb ik al begrepen, want jaren later zou het zomaar 'verdwenen' kunnen zijn).
De reden waarom we zo op die toetsen gefocust zijn, komt omdat straks de VO-keuze vooral door die toetsuitslagen en het schooladvies bepaald zullen worden.
Voor mij zijn de toetsen helemaal niet zo belangrijk. Ik weet wat mijn jongens in huis hebben, en da's een heleboel. Alleen zijn die toetsen verplicht en onder je kunnen scoren, houdt straks gewoon in: onder je kunnen de basisschool verlaten en naar een school gaan die ook (ver) onder je kunnen ligt.
Als onze jongens een eerlijke kans op onderwijs op hun niveau zouden krijgen met de huidige scores, dan zou ik voor oudste niet aan de medicatie gaan en met de jongste doorgaan met de medicatie.
Maar aangezien dat niet zo is, probeer je alles uit de kast te halen (tenminste, zo voelt dat) om dat wel voor ze te bewerkstelligen.
Want zoals gezegd; ik heb het idee dat oudste verder prima in zijn vel zit, is prima te sturen als je hem wat vraagt, maakt prima oogcontact en voert wederkerige gesprekken, kan heel gefocust bezig zijn met zelfgekozen activiteiten, is 'gewoon' actief en hangerig. Alleen bij schoolwerk dwaalt hij af.....
Ik zeg ook niet dat er niets aan de hand is, maar als je medicatie gaat gebruiken om de focus te verbeteren (want dat is steeds de insteek geweest, ook bij de eerste trial: de juffen van groep 4 gaven aan dat hij 'altijd zat te dromen', dus zijn we groep 5 gestart met medicatie), en de focus blijkt zonder medicatie ook prima (volgens de leerkrachten in groep 5), wat is dan de toegevoegde waarde van de medicatie??
Komt het gebrek aan focus in groep 4 dan wellicht toch niet ergens anders vandaan? Saaie les? Saaie leerkrachten?
Je zegt 'aan het kind meten'. Als die aangeeft dat het voor hem geen verschil maakt en de leerkrachten vinden (zoals destijds in groep 5) de focus voldoende, moet ik dan toch de dosering verhogen, tot hij het wel merkt? DAT is mijn probleem in deze.
Voor zijn broer geldt dat dilemma niet: daar merkt iedereen het aan als ie zijn medicatie niet heeft gehad, hijzelf, de meester, wij, ook zijn klasgenootjes.., al vind ik wel dat hijzelf de belangrijkste is in het rijtje. Want ik geef het hem voor hemzelf, niet voor (het gemak van) de leerkracht of zijn klasgenootjes.

Groetjes, Petuut

Zoektocht

"Je zegt 'aan het kind meten'. Als die aangeeft dat het voor hem geen verschil maakt en de leerkrachten vinden (zoals destijds in groep 5) de focus voldoende, moet ik dan toch de dosering verhogen, tot hij het wel merkt? DAT is mijn probleem in deze."

Aan het kind meten door middel van gedragslijsten bijvoorbeeld. En dan niet ten opzichte van andere kinderen maar ten opzichte van zichzelf, zonder medicatie. Als je een brave ad(h)d-er bent met een brusje die minder braaf lijkt, heb je het nadeel dat je niet opgemerkt wordt als zodanig. Dus het kan heel goed mogelijk zijn dat je door elke dag te noteren wat je ziet, ook (of zelfs) als dat niets bijzonders voor het kind is aan gedrag, dat een kinderpsycholoog in een spanne van 6 weken, wel iets ziet dat geen of juist wel goede afstemming blijkt te zijn. Dat is werk voor de expert. Die mag jullie overtuigen. Nu is het helaas niet zo dat elke persoon met titel 'expert' ook expert genoeg is.
Gelukkig twijfel je daar niet over. Maar als niemand datgene merkt wat medicatie zou moeten doen, waar je het voor inzet bij dit kind, en de expert(s) wel, dan zou ik daar toch echt een goed gesprek mee willen. Want als het niets toevoegt, of het voegt wel iets toe maar de nadelen van bijwerkingen zijn te hoog, dan moet het gesprek gaan over: wat dan wel. Uiteindelijk nemen jullie als ouders het besluit. Laat je dat niet uit je handen nemen.

Je laatste vraag of de dosering misschien aangepast moet worden. Dat kan. Maar volgens mij, kan je heel snel zien, aangezien jullie al bezig zijn, of die aanpassing wel iets is of niet. De eerste dag dat mijn kind als een zombie rondloopt of tegen het plafond aangeplakt zit wegens stuiteren, stop ik daarmee. Je hebt al een medicijnspiegel opgebouwd, met de bijwerkingen ben misschien al wel bekend dus die weg hoef je niet te gaan.
Maar geen adhd en geen effect van de medicatie, gaat volgens mij niet op.

Die hele adhd is een zoektocht. Ook als je wel op het goede spoor zit, kan het een zoektocht zijn. Soms heb je geluk en is het meteen raak.

Misschien moeten jullie inderdaad tzt adhd achter je laten en zoeken waar het 'm dan in zou kunnen zitten. Als je nog vragen hebt. Een valide vraag zou zijn dat er veel meer inzit dan er nu uitkomt, vo-niveau advies gezien dus.

Heb ik je vraag een beetje kunnen beantwoorden?

Karmijn

Karmijn

05-04-2012 om 13:29

Petuut

Ik heb je verschillende draadjes gelezen en ik moet zeggen dat ik dilemma begrijp.
Kijk voor ons was het op een gegeven moment niet zo'n moeilijke keuze meer, om aan medicatie te beginnen. Het ging gewoon heel erg slecht met onze zoon en hij was diep ongelukkig.
Hij was net zo'n kind als in die anti-alcohol reclames uit die tijd. Met zo'n glas over zich heen, waardoor hij niet kon groeien. Maar bij hem was dat glas, de adhd. De medicatie heeft geholpen om de beperking zo veel kleiner te maken, dat hij wel uit kan groeien.
Maar aan de andere kant hebben wij ook gewoon geluk gehad. Bij sommige kinderen/volwassenen werkt methylfenidaat niet. Dat kan ook he? Ik geloof dat je het dan over 30% hebt. Dat is best veel.

Maar goed, waar let je op, waar merk je aan, dat het spul werkt? Wij merken het vooral aan die executieve functies van zoon. Het lukt hem met medicatie gewoon veel beter om zijn leven te organiseren en de dingen voor elkaar te krijgen. Dan heb ik het niet alleen over schoolwerk, maar ook over dingen als aankleden, tas klaarmaken, stoppen met iets, op tijd weggaan, het volhouden in de klas, eraan denken om dat werkstuk in te leveren. Dat soort dingen.
Daarnaast merken wij het aan het einde van de dag zeer aan zijn gedrag. Als zoon geen medicatie gebruikt, krijgt hij aan het einde van de dag altijd wel een soort van bui. Dan is de koek op. Hij heeft te veel moeite gedaan om te compenseren, hij heeft te veel prikkels binnen gekregen. En hij kan die prikkels niet afreageren. We hebben dat geprobeerd, met sport, bewegen etc. Maar hij heeft dan een verschrikkelijk ongelukkig gevoel van ongenoegen, wat zich uit in onuitstaanbaar gedrag richting zijn omgeving. Je ziet hem dan lijden trouwens.
We merken ook dat het spul werkt, doordat hij nu geen pijn meer heeft aan zijn nek, hoofd en rug. Gewoon omdat hij kan ontspannen.
Maar goed, dat is ons verhaal.
In jouw geval zou ik geloof ik een soort nulmeting doen. Ik zou bepaalde criteria bedenken van dingen waar je zoon nu tegen aanloopt. Zeg maar de reden waarom je met medicatie gaat beginnen met hem. Die zou ik een paar dagen, of een week meten en dan zou ik dat na een paar weken medicatie weer doen.

Petuut

Petuut

05-04-2012 om 13:40 Topicstarter

Judith-t

Dank je wel voor je antwoorden.
We hebben hier inderdaad een brave ADD-er (die zonder meds) en een minder brave ADD-er (die met meds).
Het handigst zou dan zijn om nu met een blanco kind een lijst in te vullen en die te vergelijken met een periode met medicijnen.
Nu wordt er met die Equasym geen spiegel opgebouwd, dus je zou haast meteen kunnen zeggen of het 'wat doet', lijkt me, dar hoef je het niet een tijdje voor te slikken. Natuurlijk wel om een beter beeld te krijgen, want de ene dag gaat soms lekkerder dan de andere.
De expert heeft oudste nog niet gezien met medicatie. Maar de manier waarop ze onze beslissing (genomen met in ons achterhoofd de bevindingen van zijn leerkrachten) om de medicatie te stoppen, vonden we wel erg boud. Wij zouden namelijk niet kunnen beoordelen of het werkt, het kind niet en de leerkracht niet. Dat zou alleen een onderzoeker kunnen. Het lijkt me dat dat dan eigenlijk alleen kan in een herhaalde onderzoekssetting en het lijkt me niet wenselijk om iedere keer maar die Bourdon-Vos test te doen, om te kijken of de medicijnen voldoende aanslaan. Dat lijkt me een tijdrovend en duur klusje....
Ik weet niet voldoende over de werking van het middel om te kunnen zeggen of een (te) lage dosering bij niet-ADHD-er toch verschijnselen kan laten zien. Ik kan me ook voorstellen dat de dosering zo laag is, dat 'niemand' er wat van zou merken, bij wijze van spreken. Maar ik weet niet of dat klopt of niet.
We gaan in elk geval de trial aan, voor een aantal weken. Kijken hoe zoon zich erbij voelt, of er verschil merkbaar is op school/in de klas.

Karmijn

Karmijn

05-04-2012 om 13:54

Denkfout

Petuut, je maakt een denkfout.

Methylfenidaat is een middel waar je geen spiegel hoeft op te bouwen. Dat klopt. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je gelijk resultaat zult zien van de werking van het middel. Dat ligt veel subtieler.

Het is namelijk een middel wat de executieve vermogens in het brein beinvloedt. Dat betekent dat je kind met het middel waarschijnlijk beter kan organiseren, beter kan opletten en dergelijke.

Maar het 'denken' kun je niet aan de buitenkant van iemand zien. Voordat dat die verbeterde executieve functies door het kind vertaalt worden in 'beter gedrag', dat kan best wel een tijdje duren. Bij onze zoon duurde dat zeker wel drie weken (!). Hij kon wel beter concentreren, maar dat wilde nog niet zeggen dat hij daardoor ook beter ging werken op school. Hij moest eerst nog wennen aan zijn andere mogelijkheden. Hij moest eerst nog een heleboel weggestopte emoties verwerken. We zagen de eerste weken wel, dat hij dingen die hij leuk vond, langer vol kon houden (lego, timmeren) maar verder merkten wij en hij weinig. We wilden al weer stoppen, maar de kinderarts heeft ons gestimuleerd om de zes weken uitproberen echt vol te maken. En pas na een week of vijf, waren we ervan overtuigd dat het zin had, om de medicatie te blijven gebruiken. En pas na een half jaar, konden we zeggen: 'Wat is het goed geweest dat we voor medicatie gekozen hebben.'
Het heeft echt tijd nodig.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-04-2012 om 13:58

Medicatie

Mijn zoon kreeg pas de officiele diagnose ADHD na de medicatietrial omdat het zo goed aansloeg. Hij scoorde in eerste instantie ook alleen maar veel ADHD kenmerken maar niet genoeg om er meteen de diagnose aan te hangen.
De trial bestond uit een tijdje een lage dosering, een tijdje een placebo en een tijdje een hogere dosering. Niemand wist welke pil hij op dat moment kreeg.
Leerkrachten, ik en de begeleiders op de BSO moesten gedurende de hele trial gedragsvragenlijsten invullen en die werden dan na de trial vergeleken met de gedragsvragenlijst uit het begin. Daarnaast werd zoon op school ook een dagdeel geobserveerd.
Belangrijkste argument was dat zoon zelf aangaf dat hij een groot verschil merkte; minder last van prikkels van buitenaf en binnen in hemzelf. Idem bij mijn zus (die trouwens pas 43 was toen ze gediagnosticeerd werd). De analogie met "een mist die optrok" is heel treffend.
Maar nogmaals het kan best zo zijn dat jullie en je zoon niet (meteen) verschil merken. Het kan zo zijn dat hij een andere dosering nodig heeft, een ander medicijn of dat hij tot de 20-30% hoort bij wie medicatie geen effect heeft. Je kan dat niet vantevoren voorspellen. Het is en blijft een zoektocht; trial and error.
En medicatie alleen is niet het ei van Columbus. Mijn zoon blijft problemen houden met executieve vaardigheden en mijn zus blijft chaotisch. Alleen niet meer zodanig dat er niet mee valt te leren omgaan en dat er geen verbetering inzit door te oefenen.
Niemand wil graag aan de medicatie. Maar soms is het de beste of de enige optie. En als het niet werkt of niet mogelijk is, moet je naar andere hulpmiddelen en oplossingen zoeken.

Petuut

Petuut

05-04-2012 om 15:25 Topicstarter

Karmijn en elisa

Dank jullie wel, weer, voor jullie duidelijke reacties.
Karmijn, ik verwacht ook niet dat hij binnen de periode van 6 weken die we het nu uit gaan proberen, ineens hogere punten gaat halen op school, maar hoop toch wel te zien dat het 'iets' met hem doet. Al was het maar dat hij zelf aangeeft iets te merken (dat het voorheen toch wel druk was in zijn hoofd en nu niet ofzo, al vind ik dat ook een beetje 'tricky', want daar wordt vaak expliciet naar gevraagd: 'is het niet druk in je hoofd?' Ik heb liever dan iemand zelf kan omschrijven wat hij of zij ervaart.), of dat de leerkrachten signaleren dat hij minder vaak weg lijkt te dromen (neemt niet weg dat wegdromen door saaiheid, door medicatie niet weggenomen zal worden..)
Elisa, natuurlijk is het trail and error, maar wat en hoe probeer je dan uit? Ik heb voor 6 weken een recept. Wacht je die hele 6 weken af? Of evalueer je al eerder? De arts heeft afgesproken dat we over een week of 4 weer contact hebben over hoe het gaat (sowieso met degene die al medicatie heeft). Stel dat 'we' niets merken, verhoog je dan de dosering? Voor weer 6 weken? En zo tot je aan de maximale dosering zit? Als dat het dan nog niet is, een ander middel? Wanneer ben je uit ge-trailed-and-errored, zeg maar..
Zoals ik al vaker heb gezegd; bij onze andere zoon is het allemaal wat vanzelfsprekender: hij reageert goed op de methylfenidaat, nu ook op de Equasym.

Zien over een aantal weken

"De expert heeft oudste nog niet gezien met medicatie. Maar de manier waarop ze onze beslissing (genomen met in ons achterhoofd de bevindingen van zijn leerkrachten) om de medicatie te stoppen, vonden we wel erg boud. Wij zouden namelijk niet kunnen beoordelen of het werkt, het kind niet en de leerkracht niet. Dat zou alleen een onderzoeker kunnen."
Daar heeft de onderzoeker ook wel gelijk in: je moet kijken naar de evaluaties (die, als het goed is, dagelijks bijgehouden worden, door school, door jullie) over een aantal weken. En daarin kunnen subtiele veranderingen in te zien zijn. Een onderzoeker weet waar je op moet letten.

"Ik weet niet voldoende over de werking van het middel om te kunnen zeggen of een (te) lage dosering bij niet-ADHD-er toch verschijnselen kan laten zien. Ik kan me ook voorstellen dat de dosering zo laag is, dat 'niemand' er wat van zou merken, bij wijze van spreken. Maar ik weet niet of dat klopt of niet."

Dat is ook afhankelijk van je gewicht enzo. Maar denk je dat een kinderarts een dosering kan voorschrijven waarvan de arts weet dat die niets doet? Die weet wat een voorzichtige minimale dosis is, bijvoorbeeld. Stel deze vraag ook aan de kinderarts.

Je gaat eerst dosering x proberen. Zie je een kind dat duidelijk hyper wordt of een zombie dan trek je aan de bel. Of als kind heel veel last van de bijwerkingen heeft. Dan bel je tussentijds de kinderarts en onderzoeker. Zij weten wat je mag verwachten en of door moet gaan.

Als je kind kwijlend voor zich uit staart, is het teveel. Als je kind niet op houdt met stuiteren, ook.

Als je denkt, goh, ik merk nog niet veel/ik zie wel iets, geef je het de tijd. En de onderzoeker rapporteert ook aan de arts en die weet of de doses zo moet blijven, of dat je moet stoppen etc..

En misschien zie je wel dat het niets doet. De kans is dat dan de dosis verhoogd moet worden. Het kan dat de kritische hoeveelheid in dit geval nog niet gehaald is. En van een kind zonder adhd, zou je in dat geval verwachten dat het geen kritische hoeveelheid nodig heeft, omdat die dat zelf aan kan maken en dus wat je zo'n kind geeft, al meer is. En dus verwacht je dan juist wel iets te zien.
En het klopt ook wat Karmijn zegt, dat het soms niets doet. Was ik vergeten. Dat kan ook.
Stel deze vragen vooral aan je kinderarts.

Evanlyn

Evanlyn

09-04-2012 om 11:01

Bij ons

Het heeft een jaar geduurd, maar zoon is zonder noemenswaardige inspanning van school van D's naar A's gegaan. Dus geef het niet te snel op.

Petuut

Petuut

10-04-2012 om 10:31 Topicstarter

Ook niet van plan

om het op te geven hoor. Maar we willen wel dat het functioneel is. Ik ga het hem in elk geval alle schooldagen geven en met hem bekijken hoe hij het ervaart.
De A scores die jouw kind laat zien, zouden hier in elk geval wel bij de intelligentie passen. En omdat we graag willen dat ze naar voor hun passend onderwijs gaan, zijn A's en B's wel welkom, hahahaha.
Al heeft zijn broer nog niet echt zijn Cito-cijfers opgekrikt in het anderhalve jaar dat hij meds gebruikt.
Maarrrr ieder mens is anders, nietwaar?

Petuut

Petuut

11-04-2012 om 09:24 Topicstarter

Wow, jet

Da's een groot verschil!!
Groep 8 overdoen hoor je niet zo vaak. Omdat dat zo'n 'niet-leerjaar' is, zeg maar.
Wat was voor jullie de reden om een jaar over te doen? Dat vind ik hier ook nog steeds moeilijk: als ze de stof 'voldoende' beheersen om over te kunnen, moeten ze dan we een jaar over doen? En wat moet school ze dan in hemelsnaam aanbieden?

Petuut

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2012 om 15:14

Hier ook

Petuut, die ervaring heb ik ook. Een kind waarover begin groep 7 gezegd werd, Ik zie het somber in...tot een jongen die nu fluitend de mavo doet en naar de havo mag.

Petuut

Petuut

11-04-2012 om 21:43 Topicstarter

Hoe

Hoe zouden jullie erin gestaan hebben als je op school te horen zou krijgen dat de stof op zich wel voldoende beheerst wordt?
Wat zou je die bieden in een herhaalde setting?

Fiorucci

Fiorucci

12-04-2012 om 07:20

Petuut

Mij zoon beheerste de stof wel min of meer, maar het kostte hem zo ontieglijk veel moeite om zijn hoofd erbij te houden, zijn rijen sommen te maken, zijn werk af te krijgen, op te letten....het zit er wel in maar het komt er niet uit, zei hij eens. En de stof beheersen is een ding, maar er iets mee kunnen is een tweede. Mijn kinderen hoeven echt niet allemaal naar het vwo, maar ik vind het wel fijn als ze de mogelijkheid hebben eruit te halen wat erin zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.