Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

medicijn verklaring buitenland

Omdat mijn kind medicijnen slikt die onder de opiumwet vallen, lijkt een verklaring van de arts belangrijk als je op vakantie gaat. Volgens de website van het ministerie moet het ook.

Ik ben eigenlijk benieuwd of jullie dat doen elk jaar. Het invullen van die papieren levert elk jaar geneuzel op bij de arts, en voor het stempel van het Ministerie krijg je ook nog fijntjes een rekening van 20 euro.

Jammer genoeg is zo'n verklaring ook maar heel beperkt geldig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, hoe doen jullie dat?

Groet,

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-02-2014 om 13:49

zoals het hoort

Als we gaan vliegen, doen we het precies zoals het hoort voor dat betreffende land. Inclusief stempels, eventueel nog iets door de ambassade en de daarbij behorende kosten. Maar toen we vorig jaar naar Oostenrijk gingen (niet vliegen) hebben we niets geregeld.

wizzer

wizzer

21-02-2014 om 13:54

verklaring apotheek

Ik vraag vaak alleen een uitdraai van de apotheek met daarop de medicijnen die gebruikt worden. Als ik echt zou gaan vliegen zou ik het wel officieel regelen denk ik.

Hanne.

Hanne.

21-02-2014 om 14:02

meteen gekregen

Ik heb toen mijn kind aan de medicatie begon meteen (Spontaan) een verklaring gekregen van de arts. Is een jaar geldig staat er op.

stempels oid heb ik nooit aangevraagd. Ging er vanuit dat dit goed was. Misschien toch eens nakijken.

Juno

Juno

21-02-2014 om 14:21

Apotheek

Ik heb de apotheek gewoon een medicijnpaspoort gevraagd. Werd direct uitgeprint.

Vera*

Vera*

21-02-2014 om 14:48

Hangt ervan af

Wil je het officieel doen als je op vakantie wil naar een Schengenland dan kost je het geld en tijd voordat je je verklaring rond hebt. Dat vind ik eigenlijk belachelijk. Ga je naar Engeland, geen Schengenland, heb je enkel een verklaring nodig dat je ritalin/concerta gebruikt en dat geldt ook voor bijvoorbeel Kroatië.
Gaan wij met de auto en het gezin dan regel ik niets en neem als ik hem nog heb de oude verklaring mee (als de dosering nog klopt)
Wel zorg ik dat als wij op reis gaan dat de etiketsticker van de apotheek op het potje zelf geplakt is.
Gaat ze alleen (vliegen) of met school naar Engeland,
dan zorg ik dat alles perfect in orde is.
Als wij (gezin) gaan vliegen dan moet ook alles in orde zijn. Zucht, dochter was net aan de ritalin en zes weken later gingen wij naar Thailand. Daarvoor ben ik meerdere keren naar Den Haag geweest.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-02-2014 om 15:07

Schengenverklaring

Toen wij een aantal jaar geleden op vakantie gingen naar Spanje (vliegen) heb ik gewoon de voorgeschreven procedure gevolgd voor de Concerta (Methylfenidaat) van zoon. http://www.farmatec.nl/geneesmiddelen/opiaten/geneesmiddelenmeeopreis/
Daarnaast heb ik een medicijnpaspoort van de apotheek meegenomen; zo'n medicijnenlijst vervangt niet de Schengenverklaring of medische verklaring. Zouden wij weer op vakantie gaan naar het buitenland, doe ik hetzelfde. Het is zo geregeld en voorkomt een hoop eventuele ellende.

Karmijn

Karmijn

21-02-2014 om 15:29

bij vliegen en met anderen

Wij doen het wel, als we gaan vliegen of naar de uk gaan. Omdat je dan altijd een douane controle hebben. En als onze zoon met school of met anderen meegaat.

Maar als we zelf met de auto gaan, doen we niets.
We zijn nog nooit gecontroleerd, maar ik heb als jongvolwassene wel een keer een controle van de Britse douane gehad. En die doen dat heel grondig. Dus vandaar.

Een medicatiepaspoort is meestal niet voldoende. Zeker naar Schengen landen niet.

Tegenwoordig nemen we geen medicijnen meer mee trouwens, hij gebruikt ze alleen nog maar op schooldagen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-02-2014 om 18:33

hangt ook wel van het land af

Het is gewoon verplicht om een en ander te regelen. Binnen Schengen-gebied via een Schengenverklaring, buiten het Schengen-gebied soms nog wat complexer (we moesten er zelfs een keer voor naar Brussel). Als je de keuze maakt om dat niet te regelen, kan dit consequenties hebben. Je moet zelf beoordelen of je die risico's wil lopen. Naar bijvoorbeeld Oostenrijk hebben we niets geregeld. De kans dat je ergens gecontroleerd wordt, hebben wij als 'nul' beoordeeld. En daarnaast zijn wij er vanuit gegaan dat in een Westeuropees land Concerta een bekend medicijn is, en ze je niet in het gevang gooien als je die pillen bij je hebt. Maar dat was onze persoonlijke afweging.
Voor andere vakanties hebben we wel van alles geregeld, dus tot en met een bezoek aan een ambassade in Brussel aan toe. Dat had te maken met de vliegreis, maar ook met de landen van bestemming: landen waar je op verdenking van drugssmokkel/bezit 20 jaar of langer de gevangenis ingaat of de doodstraf krijgt. Dat maakt voor ons toch wel uit

Moppeke

Moppeke

21-02-2014 om 19:02 Topicstarter

dank

Dank voor jullie reacties.

Eigenlijk doen jullie het dan hetzelfde als wij, bij vliegen de hele procedure en met de auto eigenlijk niets, buiten het medisch paspoort van de apotheek zodat je nog iets hebt. Ook met de auto naar Engeland zijn we kritischer.

Groet, Moppeke

Moppeke

Moppeke

21-02-2014 om 19:02 Topicstarter

dank

Dank voor jullie reacties.

Eigenlijk doen jullie het dan hetzelfde als wij, bij vliegen de hele procedure en met de auto eigenlijk niets, buiten het medisch paspoort van de apotheek zodat je nog iets hebt. Ook met de auto naar Engeland zijn we kritischer.

Groet, Moppeke

Stenna

Stenna

22-02-2014 om 15:51

vliegen naar V.S.

heb ik al een paar keer gedaan met alleen een medicijnenpaspoort uitdraai van de apotheek. Volgens hen is dat genoeg. Maar dan zal mijn medicijn wel niet onder de opiumwet vallen waarschijnlijk (triptanen tegen migraine)

Karmijn

Karmijn

22-02-2014 om 21:50

Inderdaad stenna

Methylfenidaat (ritalin, concerta, etc.) valt onder de opiaten wet. Er wordt ook illegaal in gehandeld, omdat het een kick schijnt te geven als je het snuift. Het wordt ook misbruikt omdat studenten denken dat ze er beter mee presteren op examens, maar dat is niet zo.

Vandaar dat het middel vooral in bepaalde landen, echt problemen op kan leveren. Dan is een medicijnenpaspoort niet voldoende.

Volgens mij is de officiele regel, dat je het absoluut niet mee mag nemen over de grens, tenzij....

Puck

Puck

05-03-2014 om 11:25

kost geld?

Een Schengenverklaring kost toch geen geld? Ik print hem altijd uit van de website, vul m in, laat de huisartsenpraktijk een stempeltje zetten, stuur t op en krijg hem voorzien van de officiële stempels weer terug. Heb nog nooit wat hoeven te betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.