Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Karmijn

Karmijn

03-08-2012 om 12:37

Lizelot [mag je aanpassing van omgeving verwachten of moet je er maar mee leren omgaan?]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sova-training

Mijn dochter heeft een SOVAtraining gedaan via de basisschool, dat werd ook door de school betaald. Je kunt er mogelijk naar vragen op de school waar je zoon zit. Wel direct want er zijn vaak wachtlijsten, meer kinderen die het nodig hebben dan dat er geld is.
Ook heb je in sommige gemeenten vrijwilligers/buddies die je kind kunnen begeleiden in de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Huiswerkbegeleiding is weer een ander verhaal, je kunt het mogelijk zelf doen en anders bij de gemeente informeren. Dat gaat in principe niet via een pgb. Ik ken ook mensen die daar buurtgenoten iets voor betalen. Maar stel jezelf eerst op de hoogte hoe je dat kunt doen. Een kind met een spraak/taalstoornis, een kind als je zoon, heeft mogelijk moeite om dat planningsproces te mannen.

Karmijn

Karmijn

11-08-2012 om 10:07

Cluster 4

Uit de indicatiecriteria voor cluster 4, blijkt dat je niet perse een diagnose hoeft te hebben:
'2. Een leerling is tevens toelaatbaar tot cluster 4, indien:
a. er sprake is van ernstige gedragsproblemen, die zich manifesteren op school en thuis of tijdens vrijetijdsbesteding, waarvoor gerichte geïndiceerde hulpverlening is verleend of wordt verleend door een voorziening als Jeugdhulpverlening, JeugdGGZ, of hulp van een kinderpsychiatrische voorziening of Jeugdbescherming, waarbij uit de
resultaten blijkt dat na een half jaar weinig tot geen vooruitgang is geboekt,

Maar nu heb je het nog weer over rugzakjes, en die gaan toch verdwijnen.
Ik zou voor dat je je allerlei zorgen maakt, eerst met de vervolgschool in gesprek gaan. Wat hebben zij nodig?
Mijn ervaring is, dat ze op het VO veel meer verstand hebben van zorgleerlingen dan op het BO. En dan is het niet eens een heel opvallende VO-school, waar ik het over heb. Gewoon gemiddeld.
Tijdens ons eerste gesprek bleek toen gelijk, dat de zorgcoordinator wist waar ze het over had, wist wat de problemen zijn waar onze zoon tegen aan zou kunnen lopen.

Karmijn

Karmijn

11-08-2012 om 10:09

Vera*

Vera*

11-08-2012 om 12:15

Lizelot

Je kunt de onderwijsconsulenten best bellen voor advies. Mijn dochter had ook nog geen rugzak en school deed nogal moeilijk ('dit is pas groep 4 en het moet nog tot groep 8'), De mij/ons toegewezen onderwijsconsulent is er niet voor de school maar voor het kind. Uiteindelijk heeft dochter, mede dankzij de onderwijsconsulent, een rugzak gekregen (cluster 2).
Jouw sbo school kan ook een collegiale visitatie aanvragen bij de ambulante dienst van cluster 2. Dat is echt voor de school zelf. School heeft een hulpvraag en krijgt tips en handreikingen om het te verbeteren. Dit gebeurt d.m.v. observaties en gesprekken, meestal met de leerkrachten en soms met het kind zelf.

Lizelot

Lizelot

13-08-2012 om 10:01

Dank jullie wel

Jullie hebben me echt geholpen.Ik merk dat ik toch teveel vertrouw op andere.Ik ga meteen aan de slag om te zoeken naar een juiste middelbare school voor mijn zoon.Ga zeker ook contact op nemen met een onderwijsconsulente.Ik heb het gevoel dat ik nu weer verder kan,dat ik iets kan doen.Ik kan zo vast zitten.Dank jullie wel.

Karmijn

Karmijn

13-08-2012 om 10:42

Mooi he

Mooi he, zo'n forum. Ik heb hier echt inzichten gekregen, waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn. Heel waardevol.

Lizelot

Lizelot

13-08-2012 om 12:09

Inderdaad karmijn

Zo jammer,als ik hier 12 jaar geleden advies had gevraagd,waren dingen waarschijnlijk heel anders gelopen met m;n zoon.Ik vind dit forum echt superfijn.Alleen van het meelezen leer ik al enorm,ik ben persoonlijk enorm gegroeid door dit forum.Heb hier geleerd om anders op mensen te reageren.
Jij zeker ontzettend bedankt om dit draadje te starten.
Net even gepraat met m;n dochter.Ze heeft een nieuw vriendje en voor haar is het ook altijd even spannend hoe nieuwe vrienden en vriendinnen op haar broertje reageren.Ze vertelde me dat ze op vakantie geschrokken was,dat het gedrag van haar broer toch wel heel anders was dan leeftijdgenootjes.Toch weer iets om over na te denken.Ik ga echt contact zoeken met een onderwijsconsulente.

Primavera

Primavera

14-08-2012 om 12:58

Lizelot

Wij zijn nu op vakantie en de internetverbinding funtioneert niet tot slecht.
In de kleuterperiode toen mijn zoon op de verkeerde plek zat en depressief was groeide hij inderdaad helemaal niet. Toen hij eenmaal op de goede plek zat heeft hij die achterstand relatief snel weer ingehaald.
Wel is het zo dat een heleboel dingen bij hem niet vanzelf gaan, die bij zijn broer en zussen wel vanzelf gaan.
Wat hem wel veel helpt is dat zijn jaar jongere broer vaak het sociale aspect op zich ne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.