Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Sjansje

Sjansje

30-04-2013 om 22:40

Leerlingenvervoer speciaal onderwijs

Onze dochter van 12 zit op een Zmlk-school, ongeveer 15 kilometer verderop. Ze gaat daarheen (en terug natuurlijk) met een taxibusje, samen met meerdere kinderen van haar school.
Nu bereiken ons geruchten dat onze gemeente het leerlingenvervoer wilt afschaffen in verband met bezuinigingen. Hierover is binnenkort een informatieavond voor alle betrokken ouders.
Ook al weten we dit nu dus nog niet zeker, ik wil graag goed beslagen ten ijs komen.
Dus mijn vraag is: Kan en mag een gemeente dit zomaar doen? En wat kunnen wij als ouders doen om dit te voorkomen?
Ik maak me erge zorgen en slaap er slecht van, dus iedere hulp is welkom.
Alvast bedankt!

anna van noniemen

anna van noniemen

30-04-2013 om 22:58

Ik ga je niet blij maken

maar ja, een gemeente kan dit doen. Elke gemeente mag zijn eigen regels bepalen en een grens trekken vanaf welke leeftijd een kind geacht wordt zelfstandig naar school te gaan. Wel kan het zijn dat er een verklaring van school moet komen om te verklaren dat je kind echt niet anders dan met leerlingvervoer kan komen... Het is rot, ik ken het probleem, ook ik heb elk jaar met klamme handjes afgewacht of ik het weer kreeg voor zoon. Vaak hoorde ik het pas in de laatste week van de schoolvakantie. Zo fijn....

Sjansje

Sjansje

30-04-2013 om 23:41

Anna van noniemen

Dank je voor je reactie. Vorig jaar, 4 dagen voor de zomervakantie begon, waren er hier ook al problemen. Toen kregen wij (en vele andere ouders uit onze gemeente) een brief dat onze dochter na de zomervakantie met het openbaar vervoer zou moeten. Meteen bezwaar aangetekend, en contact proberen te zoeken met de gemeente. 2 Dagen waren de desbetreffende medewerkers onbereikbaar. Reden: Teveel telefoontjes van boze ouders. Wethouders, burgemeester, alle raadsleden aangeschreven, media ingeschakeld, scholen dienden protest in. Ze hebben toen besloten om hun plannen uit te stellen tot januari. In de tussentijd zou er uitvoerig overleg plaatsvinden met ouders, scholen en gemeente.
Er gebeurde niks.
In december kregen we een brief dat alles gewoon doorging tot het einde van het schooljaar.
En weer de belofte dat er overleg zou plaatsvinden.
Begin april kregen we een brief dat we een nieuwe aanvraag moesten indienen, met daarbij een verslag van psycholoog/orthopedagoog. Dat hebben we ook gedaan. In diezelfde brief stond dat er half mei nog een raadsvergadering zou zijn, waarin de nieuwe beleidsregels zouden vstgesteld. Rond diezelfde datum was ook de uiterste datum van inzending van de aanvraag. Dus we zouden zo snel mogelijk na die raadsvergadering worden geinformeerd als er nog iets zou veranderen.
Nu kregen we enkele dagen geleden weer een brief waarin stond dat er een week voor die raadsvergadering een informatiebijeenkomst voor de ouders is waarin de beleidsregels worden toegelicht.
Dus raadsvergadering of niet, de plannen zijn al in kannen en kruiken. Inmiddels is duidelijk dat een aantal partijen in de raad helemaal niet weten dat deze bijeenkomst er is...En gaat dus het gerucht dat ze het helemaal gaan afschaffen.
Het zou me totaal niet verbazen...
Ik maak me echt heel veel zorgen.

Jo Hanna

Jo Hanna

01-05-2013 om 12:23

Contact leggen met raadsleden

Ik werk zelf voor een gemeenteraad en ik weet natuurlijk niet precies hoe de dynamiek tussen raad en college in jullie gemeente is maar ik zou je adviseren om zeer intensief contact te leggen met raadsleden. Is er een groep ouders die met hetzelfde probleem zit? Laat mensen uit die groep persoonlijk contact zoeken (bellen, een gesprek hebben, zet beknopt wat op papier, inspreken in de commissie en/of de raadsvergadering) met raadsleden, liefst van de partijen waar ze zelf op gestemd hebben en sympathie voor hebben. Leg zo contact met alle fracties in de raad.
Onze raad is heel gevoelig voor terechte klachten van inwoners dat er slecht met ze is gecommuniceerd. Steek daar dus op in. Als er andere oplossingen moeten komen voor iets wat de overheid kwijt wil, moeten mensen daarvan tijdig op de hoogte zijn om in staat te zijn het zelf/samen te organiseren. Daar komt bij dat je zou kunnen betogen dat de overheid in dat geval de ouders moet helpen met kennis en ervaring. Er moet goed zicht zijn op een oplossing waaraan de overheid constructief zou moeten bijdragen vóórdat ze de stekker er uit trekken.
Ook zou ik voorleggen dat besproken en geregeld moet worden wat er moet gebeuren als het ouders echt niet lukt om hun kind op school te krijgen. Steeds meer is het uitgangspunt dat mensen dingen zelf moeten doen tenzij ze dat echt niet kunnen. Maar wat is dat dan? Echt niet kunnen? Wordt dat individueel bekeken? Op grond van welke criteria? Hoe ver moeten/mogen mensen gaan? Mag hun kind te laat op school zijn omdat ze ook nog een ander kind weg moeten brengen? Moeten ze hun werk in gevaar brengen omdat ze een uur later moeten komen omdat ze hun kind moeten wegbrengen? Noem concrete voorbeelden van problemen waar ouders voor komen te staan en geef fractievoorzitters dat er serieuze problemen zijn die in een totaalplan 'afgedekt' moeten worden. Is het naar hun mening reëel om zo'n regeling af te schaffen zonder een vangnet te creëren voor de situaties waarin kinderen en ouders ernstig in de knel komen? Hoe verhoudt zich dat in hun ogen met de zorgplicht van de overheid?
Maar hoe dan ook zou ik toch ook echt gaan zoeken naar mogelijkheden om als ouders, eventueel in overleg met scholen, vrijwilligersorganisaties oid op zijn minst een belangrijke bijdrage te leveren aan een oplossing. Je afhankelijk maken van de overheid wordt de komende jaren steeds risicovoller, is mijn inschatting. Je zal echt sneller naar huis worden gestuurd met de mededeling dat je eerst maar eens moet kijken of je het niet zelf, in je eigen netwerk of met vrijwilligers kan oplossen. Op vragen daarover zul je voorbereid moeten zijn en je zult goed moeten nadenken, je zult de bereidkheid moeten hebben te bewegen en zeer sterke argumenten moeten hebben voor situaties waarin het echt niet kan.
Maar voor nu zou ik inzetten op: ja, wij zijn als betrokkenen bereid om mee te denken, ons in te zetten, bij te dragen aan een oplossing maar dan verwachten wij van de overheid dat ze ons daarvoor voldoende tijd geeft en ook haar kennis en ervaring deelt vóór dat ze zich terugtrekt. En wij verwachten een constructieve opstelling van de overheid om samen te komen tot oplossingen voor situaties die wij als ouders samen niet kunnen oplossen.
Veel succes & groet, Jo Hanna
PS als de raadsvergadering half mei is, is er waarschijnlijk al eerder een commissievergadering (geweest?) en dan zijn de stukken/het voorstel nu onderhand wel openbaar. Kijk even op de website van de gemeente of bel de griffie.

Rafelkap

Rafelkap

01-05-2013 om 17:30

Gemeentelijke ombudsman

misschien heb je wat aan deze link, over de gemeentelijke ombudsman, wie weet kan die jullie op weg helpen (of soortelijk in jouw gemeente) http://www.gemeentelijkeombudsman.nl/Onderwerpen/Jeugd/

Heel veel sterkte. Die busjes zijn juist voor deze kinderen erg nodig! Wij wonen zelf dichtbij genoeg, maar eerder waren wij ook afhankelijk van een busje.

Sjansje

Sjansje

01-05-2013 om 22:04

Jo hanna

Dank je wel voor je uitgebreide reactie en tips! Daar heb ik zeker veel aan. Super!!!

Ik heb een paar dagen geleden al contact gezocht met een aantal raadsleden en wethouders. Ook al enkele reacties binnen, waar ook de spreekrecht-tip bij zat. Gaan we ook zeker doen. De commissievergadering is over een week, daar gaan we zeker heen.

Onze gemeente ligt regelmatig onder vuur, vooral over slechte communicatie en dat ze burgers die om hulp vragen in de kou laten staan. Ik denk niet dat ze heel vatbaar zijn voor kritiek, ze halen regelmatig de media, maar ze steken zelden of nooit de hand in eigen boezem. Maar binnenkort verkiezingen, dus wie weet...
De Sp zit nu nog niet in de raad, maar zitten hier wel bovenop. Wie weet helpt dat ook.

Nogmaals dank voor alle tips!

Sjansje

Sjansje

01-05-2013 om 22:06

Rafelkap

Bedankt voor de link die je doorgaf, ook daar kan ik wat mee.

En fijn dat je begrijpt waar ik me druk om maak, doet goed!

Jo Hanna

Jo Hanna

02-05-2013 om 08:54

Voorstel?

Wat is het voorstel? Als de commissievergadering over een week is, moet het voorstel er ook al liggen. Voorstellen moeten openbaar worden gemaakt dus het staat vast op de website of anders kun je het op het gemeentehuis inzien.
En hoe fijn het ook is dat een partij zich inzet voor een kwestie, je moet het toch echt hebben van de coalitiepartijen. Bij ons staan de telefoonnummers van de raadsleden op de website van de gemeenteraad. Ik zou een paar mensen bellen/spreken, niet alleen maar mailen. In onze gemeente zou ik contact zoeken met CDA (omdat die er altijd nogal hameren dat de overheid moet doen wat de inwoners zelf echt niet kunnen), op de PvdA (begaan met de Wmo), D66 (begaan met onderwijs) en de plaatselijke partij (is bij ons de grootste, kun je niet overslaan). Mijn ervaring is dat raadsleden het advies van het college volgen en vaak slecht weten wat de consequenties zijn tenzij ze die wordt verteld. Dat moet jij dus doen!
En uit je post haal ik nog een idee: zoek contact met de journalist van de lokale/regionale kranten die de politiek verslaat in jouw gemeente en doe daar met een paar ouders je verhaal!
Succes & groet, Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

02-05-2013 om 09:03

Participatieraad wmo

Ik zou ook eens kijken of er een functionerende participatieraad Wmo is. Die kunnen je waarschijnlijk veel uitleggen en ik ben ook benieuwd wat zij over het voorstel hebben gezegd.
Groet, Jo Hanna

Leerlingenvervoer

Als moeder van een zmlk-er heb ik enige ervaring met leerlingenvervoer en tevens vind ik het leuk om in regeltjes te duiken dus even een reactie
Kinderen die op het ZMLK zitten, vallen onder de wet op de expertisecentra. Die bepaalt (art 4) dat de gemeenten vervoer moeten regelen als de afstand meer is dan 6 km. De gemeente maakt hiervoor een verordening, de verordening leerlingenvervoer. In het verleden was een gemeente vaak ruimer dan ze van de wet moesten en werd bijvoorbeeld al vanaf 2 km vervoer geregeld. Je ziet momenteel dat steeds meer gemeenten naar de 6 km gaan.
Leerlingenvervoer kan in de vorm van een fietsvergoeding, vergoeding openbaar vervoer (evt met begeleiding) en aangepast vervoer (schoolbus, taxibus individuele taxi) In het verleden werd vrij makkelijk een taxibus als het aangewezen vervoer gezien. Nu zie je dat steeds meer gemeenten gaan zeggen dat ook openbaar met vervoer met begeleiding (kom ik zo nog op terug) een geschikte vorm is. Wil iemand toch aangepast vervoer met taxibus dan zullen de ouders aan moeten tonen dat die persoon door de handicap niet geschikt is om met openbaar vervoer te gaan, ook niet met begeleiding. (Tevens nog een mogelijkheid dat OV te lang duurt, dan ook taxi) Dat aantonen kan met een medische verklaring. Sommige gemeenten vragen ook van de scholen een vervoersadvies. Ik kan mij voorstellen dat bepaalde VSO ZMLK-ers van een "hoog" niveau in bepaalde gevallen kunnen leren met het openbaar vervoer te reizen.
Ik denk dat je eerst goed moet weten wat het voorstel van de gemeente is (heb je een link dan kunnen we meelezen) en dat je daarnaast moet gaan bedenken hoe je eventueel de noodzaak van taxivervoer kunt motiveren. Gaat je dochter volgend jaar naar het SO of VSO, wat is haar ontwikkelingsperspectief of uitstroomverwachting of welke leerroute volgt ze. Heeft ze bijkomende dingen waardoor reizen met OV belastend is (zien, horen, van slag raken etc)
Nog een laatste puntje. Gemeente kunnen nog ala gauw zeggen dat dan maar ov met begeleiding. Begeleiding moeten de ouders regelen. Dat de ouders moeten werken of nog andere kinderen hebben, doet dan niet ter zake. Dat is diverse malen in rechtszaken aan de orde geweest.

Leerlingenvervoer

Super goede reactie, Judith70 !
in onze gemeente hebben we nu 6 jaar geleden een adviesraad/ cliëntenraad leerlingenvervoer opgericht. 2x per jaar hebben we overleg met de wethouder die llv in zijn portefeuille heeft en sinds 2 jaar hebben we ook regelmatig overleg met de vervoerder zelf. Erg fijn, omdat je op die maniker korte lijnen hebt en wederzijds begrip creëert. Niet dat ik het eens ben met de bezuinigingen op het llv, maar we zjn nu idd eerder geneigd mee te denken in oplossingen dan alleen met klamme handjes af te wachten of alleen boos te worden. Wat overigens wel heel herkenbaar is, want dat hadden we ruim 6 jaar geleden precies zo.
Ook in onze gemeente komt er wéér een bezuinigingsronde aan en onze cliëntenraad wordt gevraagd om advies en ervaringen om daarmee een goed besluit te kunnen nemen. Tenminste.. Dat hopen we wel! Bij ons is de km grens altijd laag geweest, waardoor méér kinderen vervoerd konden worden, maar die wordt nu ws toch naar de wettelijk vastgelegde 6 km getrokken. Er wordt gekeken naar opstapplaatsen, er is al eerder geïnvesteerd in een uitgebreid rittensysteem dat vrij goed werkt waardoor ritten efficiënter kunnen worden ingepland. Alleen in de vakanties gaat het nog niet altijd goed.. Wij zijn toen ook gewoon begonnen afspraken te maken met wethouders, fracties, om te vertellen over het leerlingenvervoer en dat we daar best wat meer kwaliteitseisen bij konden stellen. Het gaat tenslotte niet om 'n paar zakken aardappels die vervoerd moeten worden maar om onze speciale kinderen.
Veel succes!!
Onze website is CLVE.NL , mocht je willen kijken.

Sjansje

Sjansje

05-05-2013 om 14:57

Dank jullie wel

Voor de uitgebreide reacties en adviezen.
Vandaag nog een mail van een fractievoorzitter gekregen. Ze zitten er bovenop, want het lijkt inderdaad (zoals ons gevoel al zei) dat er al besluiten zijn genomen voordat het in de commissievergadering en de gemeenteraadsvergadering is geweest.
Ik kan dus ook geen linken geven, er is simpelweg nog niks.
Mijn dochter gaat naar het VSO (het is een ZMLK-school waar zowel SO als VSO in hetzelfde gebouw zitten). Ze heeft een iq van minder dan 50, een forse motorische achterstand en klassiek autisme. Ze vind het best leuk om af en toe eens met de bus te gaan, maar we merken dat dat ook weer heel veel prikkels zijn. Niet erg als je na die busrit een dagje gaat shoppen of zo, maar een hele dag op school is echt teveel. Ze heeft toch al een hele zwakke concentratie.
Dit alles is ook bekend bij de gemeente, ze hebben diverse rapporten. Eind vorig jaar is er door de gemeente zelfs een badkamerverbouwing vergoed vanuit de WMO, vanwege haar motorische achterstand.
En tja, voor mijn gevoel gaat het niet alleen over ons kind. Heel veel andere kinderen binnen de gemeente zullen in de problemen komen. Maar niet alle ouders zijn mondig genoeg om dingen aan te kaarten, te mailen en te bellen. Ook daarom duik ik hier vol in.
Zo gauw ik meer weet laat ik het horen.En nog steeds zijn tips meer dan welkom!

Leerlingenvervoer speciaal onderwijs

Ook ik heb een dochter van 14 die sinds januari met heel veel moeite taxivergoeding heeft gekregen. Ze kreeg een indicatie vervoer met begeleiding, tijdens het gesprek met de indicatie commissie heb ik duidelijk aangegeven dat ik het prima vindt dat ze onder begeleiding naar school gaat maar dat de gemeente dan wel voor die begeleiding moet zorgen (mijn netwerk is niet toereikend dat ik iemand gevonden krijg die iedere dag met haar op en neer reist van en naar school. Hier heb ik geen reactie gekregen dat ik dat zelf moest gaan regelen. Uiteindelijk kwam dus de indicatie binnen vervoer met begeleiding (geen taxi dus), toen ik de gemeente ging bellen hoe we het nu verder moesten gaan regelen, zei die man aan de telefoon dat ik een budget kreeg hiervoor en dat ik zelf iemand moest zoeken die dit met mijn dochter kon gaan doen. Nou je snapt wel dat toen de stoppen bij mij doorsloegen en ik mijn emoties niet meer onder bedwang kon houden. Ik ben toen op gesprek gegaan bij deze man en uiteindelijk kreeg ik het voor dit schooljaar geregeld dat mijn dochter met de taxi van en naar school gebracht werd, dit op sociale indicatie vanwege MIJN paniek aanvallen. Nu moet er dus weer opnieuw een indicatie aangevraagd worden en ben ik bang dat het vervoer per taxibusje niet meer gehonoreerd gaat worden. Ik zei ook tegen die man, er zitten zoveel mensen zonder werk thuis, om deze mensen in het arbeidsproces te houden kun je deze mensen toch aan het werk zetten om op zo'n taxibusje te rijden met behoud van uitkering? Blijkbaar is dat een probleem, mensen die ik gevraagd heb die zonder werk zaten zouden gekort worden op hun uitkering als ze vrijwilligerswerk zouden gaan doen??? (raar verhaal toch). Dus moet ik als werkende ouder, met een rugzak aan problemen en een kind met een beperking maar stoppen met werken? Zodat ik er 24 uur per dag voor mijn kind kan zijn? Als dat zou kunnen zou ik dat met liefde en plezier doen, maar ik wil geen uitkeringstrekker zijn en ik wil me nuttig maken in de maatschappij (werk zelf in de gehandicaptenzorg). Ik heb de eerste weken mijn dochter van en naar school gebracht, op de dagen dat ik het zelf niet kon moest ik mijn vader van 71 inschakelen die dan even 40 km moet rijden om mijn dochter naar school te brengen (enkele reis). Ik kan je zeggen dat dat zenuwslopend was, je kon me echt opvegen (heb in het verleden al een burn-out gehad en loop op mijn tandvlees).
Ook heb ik nog een dochter van 10 die dan iedere dag zelfstandig naar school toe moet (gelukkig is dit om de hoek) omdat ik dan al met mijn andere dochter op pad ben om haar naar school te brengen en bij thuiskomst is er ook niemand om haar op te vangen.
Ik weet niet waar we naar toe gaan in deze maatschappij maar ik weet wel dat ik hier slapeloze nachten van heb. Tuurlijk wil je het beste voor je kind, maar je wil hier als gezin niet aan onderdoor gaan. Wat denk je dat al die psychiaters, psychologen en begeleiders de overheid kosten? Laat ons kind gewoon met een taxibusje gaan zodat mijn dochter zich veilig voelt, wij niet op onze tenen hoeven te lopen en gewoon ons werk kunnen blijven doen. Wie voelt zich ook zo machteloos hierin en hoe gaat het bij jullie?
Het is een heel verhaal geworden, maar ik kan me hier zo kwaad om maken, je kiest als ouder toch niet voor een kind met een beperking? Het liefst wil je je dochter toch gewoon in het reguliere onderwijs plaatsen? Maar als dit niet kan dan wordt het je gewoon onmogelijk gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.