gelatine
20-04-2013 om 12:04
Labyrint 6 april: wauw! (en zembla 18 april: bah!)
Ik heb de Zembla-uitzending bekeken. Wat een tegenvaller. Ik denk dat hier op dit forum de verschillende 'partijen' het hier wel over eens kunnen zijn. Maar ik heb zojuist een ander, korter (25 minuten) programma gezien over psychodiagnostiek dat me wel zeer aansprak:
http://www.wetenschap24.nl/programmas/labyrint/labyrint-tv/2013/april/De-bijbel-van-de-psychiatrie.html
Alan Frances komt aan het woord, die meewerkte aan DSM-III, leiding gaf aan de tot standkoming van DSM-IV en nu in het geweer komt tegen de DSM-5. De tweede helft van het programma legt een Nederlandse psychiater Jim van Os glashelder uit wat ik in een lange lap tekst maar moeizaam verwoord kreeg.
Gaan jullie kijken en zeggen jullie wat je ervan vindt?
Leen13
20-04-2013 om 13:05
Immunologie als verklaring
Dan ook deze.
http://www.wetenschap24.nl/programmas/labyrint/labyrint-tv/2012/november/Het-ontstoken-brein.html
Leen13
20-04-2013 om 13:46
Gescheiden
Vaak zijn er naast psychiatrische beelden ook lichamelijke zaken aan de hand, die je ook moet behandelen. Met name bij kinderen en ouderen kunnen onbehandelde lichamelijke problemen tot psychiatrische verschijnselen leiden. Te beginnen met praktische zaken als gehoor, zicht, gebitstoestand, maar ook meer verborgen zaken als infectieziekten als pfeiffer, lyme, vitaminegebrek als B12 of andere ontbrekende zaken, Allergien en darmproblemen, slaapproblemen. Het is eigenlijk een beetje vreemd dat we lichamelijke en geestelijke problemen zo scheiden. Gelukkig zijn er ook artsen, met name huisartsen, die dan toch verstandig eerst zaken uitsluiten.
Leen13
20-04-2013 om 13:48
Werkhypothesen
Ik denk dat de meeste psychiaters verstandig genoeg zijn om labels te zien als werkhypothesen. Zorgverzekeraars, patienten en omstanders, kunnen er een hardheid in zoeken die je er niet in moet leggen.
Moppeke
20-04-2013 om 13:56
Re: zembla 18 april
Tenenkrommend! Bah!
nav een eerder draadje hier, waarin Zembla ouders vroeg te reageren waren de reacties al pittig van ouders hier.
En terecht, je zal maar meegewerkt hebben aan deze kortzichtige uitzending.
gelatine
20-04-2013 om 14:02
Annej
Precies. Het gaat niet om aandoeningen maar om afspraken. Er is wel iets aan de hand, maar het is alleen een communicatieprotocol. Ten tijde van de DSM-III kregen de (vooral) jongetjes die nu ADHD of ASS 'hebben', het label MBD: minimal brain dysfunction. Het gaat echt om dezelfde categorie kinderen. Het MBD-label had volgens mij een iets bescheidener lading, zoiets als "wat gebeurt daar toch voor raars in die hersenen?"
Ik zal immunologie ook bekijken. Ik heb ook al met grote interesse de uitzending van 14 april bekeken over stress en geheugen en stress en immuunsysteem.
gelatine
20-04-2013 om 14:56
Ontstekingsreacties in het brein (ook labyrint)
Ik heb de door AnneJ getipte uitzending ook bekeken. ZEER interessant vond ik het, vooral de tweede helft van de uitzending, over kraambedpsychose. Dit overkomt 1 op de 1000 vrouwen en er is geen enkele correlatie met zaken als sociaal-economische situatie of wat voor kenmerken ook van de vrouw. Het kan iedereen zomaar overkomen.
Onderzoekers vermoeden dat de oorzaak een ontregeling is tijdens het herordenen van het immuunsysteem in de periode kort na de bevalling. Vrouwen die dit overkomt worden vaak ten onrechte gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis. In de uitzending komen twee vrouwen-zoals-jij-en-ik aan het woord die het is overkomen.
Ik zie een link met de uitzending van Labyrint die ik zelf aanhaal bovenin deze draad: in de DSM-5 zal rouw na een overlijden als depressieve stoornis worden gediagnosticeerd. Waar Is Men Mee Bezig. Doodeng.