annika
27-06-2012 om 20:29
Laat slapen en add (wanneer een probleem?)
Zoon is 9, en gaat met tegenzin naar bed om 9 uur, vaak slaapt hij om 10 uur nog niet (ligt te lezen in zijn bed). Hij wordt wel meestal rond 7 uur wakker en is dan gelijk vrolijk. (Op de laatste week na, dan is het moeilijker wakker worden)
Hij heeft echter sinds kort concerta wegens ADD. De arts vraagt dus ook naar zijn slaapritme. En nu vraag ik me eigenlijk af, wanneer is het een probleem als kinderen heel laat gaan slapen? Hoe merk ik dat?
Ik las net ook ergens dat bij kinderen slaaptekort zich vooral uit in concentratiestoornissen en druk gedrag. En, ja, daar heeft mijn add-ertje wel last van...
Quin van der Veer
27-06-2012 om 21:09
Melatonine
Ik vind het niet zo zorgelijk klinken. Vooral niet omdat je zoon uit zichzelf én vrolijk wakker wordt. Als hij rond 10 uur in slaap valt en om 7 uur wakker wordt haalt hij toch 9 uur slaap.
Hier een zoon van net 10 die ook om 21.00 naar boven moet. Meestal slaapt hij rond 21.45 en hij komt fit over. 's Morgens moet hij wel gewekt worden, soms slaapt hij in het weekend tot 9.00 door.
Toen hij nog geen melatonine gebruikte (eh, toen was ie nog 5 jaar) sliep hij vaak om 23.00 nog niet. Dat vond ik echt onacceptabel omdat ik merkte dat hij doodmoe was. Nu met melatonine gaat het eigenlijk best goed, geen kringen onder zijn ogen en hij lijkt absoluut niet vermoeid. Laat je in elk geval niet op stang jagen door mensen die vinden dat álle kinderen van die leeftijd 11 uur slaap oid nodig hebben.
lisbeth
28-06-2012 om 09:03
Hier
Een dochter van net acht die meestal tegen negenen naar bed gaat. Op goede dagen slaapt ze rond tien uur. Op minder goede dagen na elf uur. Als we merken dat het de verkeerde kant op gaar gebruiken we vaak een paar avonden melatonine. Normaal redt ze het wel met de uurtjes die ze krijgt echter een aantal avonden later dan elf uur en dan om zeven uur weer op is te gortig. Dan wordt ze toch echt moe
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Evenzo
28-06-2012 om 12:21
Afweging: afhankelijk per persoon
In hoeverre heeft hij last van zijn slaappatroon? Als voorbeeld: zoon heeft add en is juist door de medicatie -na een rommelige periode voor het vinden van het ritme- juist beter gaan slapen. hij hoeft zich niet meer de hele dag op te peppen dus die stresshormonen heeft hij nu minder. Als de medicatie uitgewerkt is, slaapt hij goed. Overigens iets minder: langste dag is net geweest en rondom die tijd komt hij minder goed in slaap.
Annika
28-06-2012 om 13:43
Lastig
Zinnige reacties, dank. Ik vraag me juist af óf hij er last van heeft. Ik dacht eigenlijk niet, maar nu ik (in combinatie met add/concerta en de vragen van de kinderarts) steeds ook veel over melatonine te horen krijg dacht ik er over na.
Mijn andere kind, dat is eenvoudig. Ze is overduidelijk te moe (kort lontje, wallen, gaat niet enthousiast aan de gang) als ze een keer later naar bed gaat (bijna 7 en uiterlijk half acht!). Bij zoon merk ik dat niet, of hij lást heeft van het feit dat hij niet slaapt. Van de week viel hij wel zomaar in de auto in slaap (dat is lang geleden!)
Ook goed om andere verhalen te horen over (add) kinderen en bedtijden. En die langste dag (en het licht buiten) dat is inderdaad ook wel een puntje.
Quin van der Veer
28-06-2012 om 18:55
Een keer proberen
Je kunt ook een weekje proberen hoe hij zich gedraagt als hij iets meer slaapt. Daar heb je dan wel een potje melatonine (drogist, een tientje) voor nodig, of evt. valeriaan. Een week lang een uurtje langer slapen en je weet of er verschil is in zijn gedrag. Of als ie niet wil meewerken: een half uurtje langer slapen kan ook verschil uitmaken. Maakt het geen verschil in zijn fitheid (of wordt hij dan om half 7 wakker), dan weet je genoeg.