Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Laag iq en leerproblemen

Mijn dochter is zeven jaar en zit in groep drie. Maar we kwamen er al gauw achter dat ze niet mee kan komen(groep 1 heeft ze al een keer over gedaan). Nu zijn er onderzoeken geweest en gister heb ik daar de uitslag van gehad. Nu blijkt ze dus een heel laag iq te hebben en een grote leerachterstand. Ik had wel verwacht dat het niet helemaal goed zat,maar dat het zo erg zou zijn. Ben er heel erg van geschrokken. Behalve dat ze niet goed kan leren,heeft ze ook al een motorische achterstand.
Er gaat nu een aanvraag de deur uit om haar op een speciale school te krijgen.
Maar heeft iemand hier ervaring hiermee,en kan mij eventueel tips geven over hoe je hier mee om gaat? Wat het beste is voor mijn dochter?Moet ik haar nu anders benaderen of gewoon zoals altijd.Ik weet het even niet meer.

Rafelkap

Rafelkap

17-03-2015 om 11:11

ontwikkelingsachterstand

Nee, natuurlijk hoef je haar niet anders te behandelen dan je al deed. Ik denk dat je al automatisch je taalgebruik op je kind afstemt zodat het aankomt wat je zegt. Onze jongste zoon (8) bleek ook opeens toen hij bijna 4 was een ontwikkelingsstoornis te hebben en een laag iq. Dat was ook even heel erg schrikken, hij was zelfs achteruit gegaan in zijn ontwikkeling. Wij zijn toen via de huisarts doorverwezen naar een kinderneuroloog om te kijken wat er aan de hand was. Hij bleek (na heel veel onderzoeken en er ging flink wat tijd overheen) een unieke chromosoomafwijking te hebben, en ook epilepsie. Helaas is dit niet goedgekomen, hij was verder achteruit gegaan en is intussen nu zwaar verstandelijk gehandicapt. Hij praat ook niet meer. Even zat hij op cluster 3 onderwijs gezeten en hij zit nu op een kinderdagcentrum.

Ik denk dat je kind op een andere (cluster 3 ?) school beter wordt geholpen in haar ontwikkeling (met logopedie/fysiotherapie, kleine klassen etc) dan nu en dat het misschien ook een idee is om te kijken of de huisarts kan doorverwijzen naar bv een kinderarts om de oorzaak van haar ontwikkelingsachterstand te achterhalen. Voor je gemoedsrust, maar ook omdat er dingen kunnen zijn waar wat aan te doen is (bv epilepsie, sommige stofwisselingsziekten). Ik weet niet hoe ze zich eerder ontwikkelde, maar dit zou ik zeker met een arts bespreken.
heel veel sterkte, als ze straks goed op haar plek zit op de nieuwe school en ze misschien weer stappen gaat zetten voel je je misschien geruster, maar het is een heel proces waar je nu midden in zit!

Nancy

Nancy

19-03-2015 om 19:14

hart onder de riem

Laag iq en leerproblemen

Hallo Angie

Hier een tweeling die te kampen hebben gehad met een ontwikkelingsstoornis en laag IQ als het gevolg van hun extreme vroeggeboorte (26 wkn). Inmiddels zijn mijn dochters 15 jaar en zitten in de 3e klas van het voortgezet onderwijs. Ook wij kwamen er al gauw achter dat ze beiden niet mee konden komen op de basisschool. Er zijn bij beiden onderzoeken geweest en 3x getest door verschillende instituten) een heel laag iq van respectievelijk 76 en 80 en een grote leerachterstand. De jongste van de twee heeft een motorische achterstand, ze heeft DCD, er zijn ook nog medische oorzaken van de leerproblemen. Laatstgenoemde is in groep 5 naar een speciale school gegaan, cluster 3 voor langdurig zieke kinderen. Ook haar zus liep vast in het reguliere onderwijs en uiteindelijk is besloten dat ze beiden naar een zorg VMBO moesten gaan. Daar zit mijn ene dochter nu nog en doet de kader opleiding. Het gaat zo goed dat ze vermoedelijk naar een MBO4 opleiding gaat volgend jaar. Haar zus is vorig jaar na te goed resultaat van school af gegaan en naar een reguliere MAVO gegaan, ze gaat volgend jaar naar de HAVO.....IQ scores zeggen dus niet alles.
Mijn dochter die nu op de MAVO moet er wel veel moeite voor doen. Haar zus op de zorg VMBO wordt zeer intensief begeleid maar het werpt absoluut zijn vruchten af. Een paar jaar geleden moest ik nog met haar gaan kijken op de praktijkschool. Tips zijn zoveel mogelijk voor begeleiding zorgen, in de vorm van ontwikkelingsbegeleiding, begeleiding in de schoolvakken waar ze moeite mee heeft. Zorgen dat ze op de juiste plaats terecht komt; dus een speciale school, waar ze een ambulant begeleider kan krijgen als dat mogelijk is, waar eventueel ook fysiotherapeuten en andere begeleiding is. Ik heb echt alles uit de kast getrokken en ook alle hulp hierbij gehad. Vraag hulp, vraag begeleiding. Zet de onderzoeken aan de kant, laat haar niet verder testen, het maakt haar onzeker maar jou ook. Ze is nog altijd dezelfde dus behandel haar hetzelfde. Geef haar zelfvertrouwen door haar te prijzen en stimuleren. Het komt goed, geloof me, ze heeft alleen maar veel meer tijd nodig en begeleiding. Veel sterkte, heb vertrouwen in haar en in jezelf !

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 12:50

Nancy

Fijn dat het zo goed gaat maar ik geloof niet dat als jouw meiden nu een IQ test zouden doen ze nog steeds op het niveau van 76-80 zitten.

Niet zo laag

Vooral: een IQ 76 - 80 is niet heel erg laag.

Bij heel erg laag denk ik aan < 50.

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2015 om 13:32

angie74

Nancy: 'zet de onderzoeken aan de kant', vind ik zeer onverstandig, zeker als er aan bepaalde oorzaken wat te doen is, bv epilepsie. Dat was bij mijn zoon niet zichtbaar, maar wel ernstig. Het ligt ook aan de ontwikkeling van de dochter van angie74, hoe verliep die eerder? Is er sprake van achteruitgang (kan sluipend zijn en je als ouder pas later door hebben). Het is aan een arts om de noodzaak van onderzoek te beoordelen. Zie verder mijn berichtje, ik hoop dat angie74 nog reageert.

Hoeveel verhalen ik wel niet te horen kreeg, kinderen die pas na zes jaar spontaan beginnen te praten. De mijne niet dus.
Vergelijken kan niet, elk kind is anders, de oorzaken van ontwikkelingsachterstand en de mate daarin zijn zo verschillend. En over IQ vergelijken ; bij mijn zoontje is de 'sociaal emotionele ontwikkelingsleeftijd beduidend lager dan zijn cognitieve leeftijd, hij kan namelijk wel een beetje puzzelen. Dus in die zin is hij 'hoogbegaafd' ?

Ulla

Ulla

20-03-2015 om 13:42

Verder onderzoek

Ik sluit me helemaal aan bij de mening van Rafelkap betreffende verder onderzoek. Ik ken mensen die kinderen hebben met een stofwisselingsziekte, die zwaar geestelijk gehandicapt zouden worden als ze niet behandeld werden.

Nancy

Nancy

20-03-2015 om 16:06

Barvaux

De laatste iq tests bij beiden stammen van i
2 en half jaar geleden. Bij mijn weten wijzigt zoiets niet maar ontwikkelen kinderen zich verder.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 16:22

tja

Ik geloof niet zo dat iemand met een echt IQ van 76 het allemaal zo goed doet gezien het feit dat onder de 80 al een toegangsbewijs is voor Praktijkschool.

Aan de andere kant kan ik het IQ van 106 van mijn zoon op vmbo-basis niet helemaal volgen.

Nancy

Nancy

20-03-2015 om 16:25

Rafelkap

Ik bedoelde meer het doortesten van het iq. Dat is bij mijn kinderen ieder 3x in verschillende tijdsperiodes gedaan. Er moet namelijk altijd een bepaalde tijd tussen zitten. Men vond deze laag (sorry Miriam, nee niet erg laag maar laag wn lager dan men verwachtte) vandaar meerdere onderzoeken met tussenpozen maar met steeds dezelfde uitslag. Onderzoeken zijn zeker wel zinvol. Misschien was testen ook wel niet de juiste terminologie die ik gebruikte. Wij kwamen er dankzij onderzoek achter dat onze dochter epileptische activiteit heeft als gevolg van een herseninfarctje wat resulteert ontwikkelingsproblemen. Ook hier kinderen die zich jonger gedragen dan leeftijdsgenootjes. Zoeken naar de oorzaak is zeker zinvol.

Dat zie je verkeerd

Barvaux, "Ik geloof niet zo dat iemand met een echt IQ van 76 het allemaal zo goed doet gezien het feit dat onder de 80 al een toegangsbewijs is voor Praktijkschool."

Je trekt de omgekeerde conclusie, namelijk alsof iemand met een IQ van 80 dus niet leerbaar is. Maar dat is helemaal niet waar en dat wordt ook niet bedoeld met die grens. Die grens is de uiterste betaalgrens, de uiterste grens waarop de overheid wil geloven dat een leerling echt niet tot beter leren kan komen, en dat hoeft dan niet aan het IQ te liggen. Het is maximaal dat IQ + een enorme achterstand.
Alle leerlingen zonder die achterstand, stromen gewoon door in het vo.

Met een IQ van 80 kun je ook op havo belanden.
Met een IQ van 106 op het vmbo-basis duidt op een leerstoornis. Dyslexie, dyscalculie. Of, dat kan ook, een laatbloeier. Die haalt over tien jaar alsnog een vwo diploma.

Nancy, ik snap dat jij geschrokken bent. Je moet er rekening mee houden dat een IQ test een indicatie geeft en daarin een marge heeft van tot wel een punt of 10. Jouw kinderen zitten te dicht bij gewoon, in sommige tabellen horen ze al bij gewoon, om er zwaarwichtig over te doen.

TS heeft het misschien wel over een IQ van 50.
Kijk, dat gaat over iets heel anders.

Ik vind het vervelend als er gedaan wordt alsof doodgewoon of iets daaronder net zo problematisch kan zijn als een geestelijke handicap.

Nancy

Nancy

20-03-2015 om 19:11

Miriam, Barvaux

Miriam dank je wel voor je duidelijke berichtje. Had iemand me dit maar eerder verteld want nu vraag ik me al meer dan 2 jaar af hoe het zit. Mijn dochter met het IQ van 76 (nogmaals 3x getest) zit nu op de MAVO. Ze is een enorme doorzetter. Haar inzet maakt dat ze dit haalt en ze wil naar de Havo, ze weet al jaren wat ze wil worden als ze groot is. Soms maak ik me wel zorgen want alles kost haar veel moeite en veel tijd. Ik heb dit afgelopen week ook besproken met haar mentor. Ze hoeft van mij niet naar de Havo. Het is haar keuze wat ze verder wil. Haar zus met de epileptische activiteit heeft een IQ van 80. En zit op VMBO kader en is dyslectisch. Ze is niet zo gedreven als haar zus maar ziet in haar wel een voorbeeld. Ze weet sinds enige tijd wat ze wil en wil dat ook bereiken middels een MBO4 opleiding.
Het klinkt flauw wat ik schrijf maar mijn man en ik zijn blij met alles wat ze doen, simpelweg omdat ze al meer voor elkaar krijgen dan wij ooit van hen verwacht hadden gezien hun slechte start.
Ik ben blij met je bericht. Het plaatst alles weer in het juiste perspectief. Wil niet zeggen dat ik zeer begaan ben met hetgeen Angie nu tegenaan loopt want nu wijken we daar te veel van af.

Angie, ik wens je veel sterkte, en wijsheid toe.
Hopelijk kunnen we je hier verder een schouder en wat advies bieden.......

Angie74

Angie74

22-03-2015 om 11:22 Topicstarter

hallo allemaal

Ik zie nu pas dat ik allemaal reacties heb. Ik ga alles even op het gemak doorlezen.Heb nu even geen tijd om overal op te reageren. Maar dat ga ik zeker zo snel mogelijk doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.