Pubermoeder
18-12-2015 om 15:36
Kosten ambulante begeleiding, declareren?
Mijn kind krijgt ambulante begeleiding bij bepaalde zaken. De uren en begeleiding thuis en in de omgeving worden door de gemeente vergoed. Nu gaat kind met de begeleider ook uitstapjes maken met het OV en activiteiten ondernemen. Volgens de begeleider moet ik ook haar kosten voor OV en bijv. toegang betalen omdat zij dit niet bij de gemeente kan declareren. Net als de OV en kosten voor mijn kind overigens, maar daarvan vind ik het logisch dat ik die betaal.
Klopt dat? En zou dit dan onder de ziektekostenverzekering vallen? Of is dit iets waarvoor je dubbele kinderbijslag zou kunnen aanvragen?
V@@s
18-12-2015 om 16:10
als je zelf mee zou gaan
Dan zou je toch ook voor jezelf moeten betalen? Waarom zou dit betaald moeten worden door de gemeente of de ziektenkostenverzekering?
Pubermoeder
18-12-2015 om 16:42
V@@s
Klopt, maar dat doe ik dus niet, om meerdere redenen. Dus ik wacht even op de antwoorden van ervaringsdeskundigen.
Flanagan
19-12-2015 om 00:38
Misschien
Misschien een gekke vraag. Maar toeslagen zoals pgb, zijn die niet bedoeld voor de extra kosten voor extra zorg.?
M Lavell
19-12-2015 om 09:07
Wat voor een uitstapjes?
Het lijkt me vooral van belang wat voor een uitstapjes het zijn.
Wie heeft ze bedacht?
Als die uitstapjes in een standaard programma van begeleiding vallen, dan moet de gemeente wel betalen. Of er moet financiering te vinden zijn in een ander potje. (pgb ?)
Als de uitstapjes inwisselbaar zijn voor een andere activiteit, dan moet jij betalen.
Maar alleen als jij die uitstapjes noodzakelijk vindt.
Het moet natuurlijk niet zo kunnen zijn dat een begeleidster haar kans schoon ziet om op kosten van..... rondreizen te maken naar kennissen, familie, of weer een andere shopperhal.
Arendje
19-12-2015 om 09:39
Pubermoeder
'Klopt, maar dat doe ik dus niet, om meerdere redenen.'
Ik denk dat het van die redenen afhangt. Als het is omdat jij geen tijd of geen zin hebt, of te moe bent, is de begeleider dus een vervanger van jou als moeder en kun je de kosten niet declareren. Als het is omdat er een therapeutisch doel aan de uitstapjes gekoppeld is, dat alleen door de begeleider bereikt kan, worden, zul je het mogelijk wel kunnen declareren.
Hortensia
19-12-2015 om 10:57
we weten te weinig
Zijn de uitstapjes om ouder/gezin te ontlasten? Dit kan een indicatie zijn voor zorg. Zodat ouders even niet hoeven te mantelzorgen en brusjes ook eens aandacht krijgen.
Net als, om maar eens wat te noemen:
* kind leren met het OV te reizen. Dat is niet voor elk kind even vanzelfsprekend. Die van mij is 17 en kan nog steeds geen reis met overstap maken.
* uitstapjes doen omdat het kind dan in een meer ongedwongen omgeving is en meer open staat voor de begeleider (dus eigenlijk begeleiding geven, in een cadeaupapiertje ).
* activiteiten om de sociale vaardigheden van het kind te stimuleren (vanuit mijn eigen ervaring denk ik dan meteen aan auticafé's, waar jongeren met autisme heen kunnen; in dit geval gaan ook de begeleiders mee om te observeren hoe de jongeren met elkaar omgaan en hen daarbij te begeleiden).
Dubbele kindertoeslag is wat vroeger kinderbijslag en TOG heette. TOG krijg je alleen als je kind ernstig beperkt is door zijn handicap en/of toezicht nodig heeft waar leeftijdgenoten dat allang niet meer hebben. Ik weet niet wat tegenwoordig de eisen zijn, maar kijk eens op de site van de SVB.
Of jij de extra kosten wel of niet moet betalen? Ik kan dat moeilijk bepalen zonder details te weten (en dan nog weet ik het niet precies). Onze gemeente is daar heel erg wazig over, maar die heeft sowieso nog niet altijd goed door hoe e.e.a. werkt. Ik werk zelf met freelance PGB-ers, die ook nog eens onder de prijs werken die door de gemeente gecontracteerde instellingen berekenen (voor zorg in natura, ik begrijp dat jullie dit hebben?), en dat is dan ook nog eens inclusief eventuele kosten als vervoer en zo. Dit is mede omdat het zo vaag en onduidelijk is, en het schijnt ook nog te verschillen per gemeente. Dus zijn ze een all-inclusive-tarief gaan berekenen.
Blijkbaar mag dat, want de contracten zijn goedgekeurd.
Krullevaar
19-12-2015 om 16:19
indicatie?
Wat voor indicatie heb je ZIN of PGB? Haar uren worden vergoed en de extra kosten zou je dan uit bijv het vrij te besteden bedrag vanuit het PGB kunnen betalen. Als het ZIN is zul je deze vraag aan de gemeente moeten stellen. Zij zullen zich wellicht afvragen of het echt nodig is om iedere keer dure toegangskaartjes te moeten kopen. Het is in elk geval zeker geen ziektekostenverzekering.
Je zou dubbele kinderbijslag kunnen aanvragen maar daarvoor moet je wel voor een minimaal aantal uren zijn geïndiceerd. Alleen jij weet hoe dat precies zit bij jullie.
Leen13
19-12-2015 om 16:22
Vaardigheden aanleren
En anders zullen de uitjes beperkt moeten worden tot de buurt en gratis evenementen.
Pubermoeder
19-12-2015 om 16:42
Moeilijke vragen
Ik heb nooit een beschikking oid gekregen. De indicatie is geregeld via de gemeente en vervolgens zijn we in contact gebracht met de instelling die de zorg biedt. Het gaat om het aanleren van vaardigheden (ASS). Ze gaan nu een dag op pad in de vakantie maar normaal zijn het gratis activiteiten in de buurt.
Ik weet niet voor hoeveel uur de indicatie is. Normale weken zijn ze 2,5 uur per week bezig, maar in de vakantie is er meer tijd.
Hortensia
19-12-2015 om 18:20
indicatie
Heb je daar geen papieren van gekregen waarin het staat? (Ik geloof je direct als het niet zo is, het is hier ook een puinhoop, maar je zou het wel moeten hebben gekregen).
Pubermoeder
19-12-2015 om 18:24
Nee
Niets gekregen. Ik zal nog eens kijken in het online dossier, misschien dat daar iets in staat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.