Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Klopt dit????

Hallo mijn naam is Erlise en ik ben nieuw hier, man mijn kwam een site tegen waar het veel over de nieuwe jeugdwet gaat en kwam daar het volgende stuk tegen.

http://www.stopdebankiers.nl/delen-nieuwe-jeugdwet-begin-van-totale-controle-over-je-gezin-en-kinderen/

“De nieuwe Jeugdwet, die per 1 januari 2015 ingaat, maakt het mogelijk om in bepaalde gevallen minderjarigen op te sluiten in de gesloten jeugdzorg zonder tussenkomst van de rechter”.

Is dit juist?, er staan wel meer zaken in waar ik van schrik.

Erlise

Defence for children

http://www.defenceforchildren.nl/p/48/3479/mo374-cgp3sd101%7C43=coiid/mo481-cg327/mo480-cg327/is-de-nieuwe-jeugdwet-in-lijn-met-het-vn-kinderrechtenverdrag%3F
Rechterlijke toets voor opname in het kader van een voorwaardelijke machtiging gesloten jeugdzorg

"Mevrouw Slagter-Roukema van de SP vroeg tijdens het debat, mede naar aanleiding van de input van Defence for Children tijdens een deskundigenbijeenkomst over het wetsvoorstel op 9 december 2013 in de Eerste Kamer, of staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie bereid is alsnog een rechtelijke toets voor opname in het kader van een voorwaardelijke machtiging gesloten jeugdzorg in te voeren. Helaas bleef de staatssecretaris zich op het standpunt stellen dat als een minderjarige in de gesloten jeugdzorg worden opgenomen op grond van het besluit tot tenuitvoerlegging van een voorwaardelijke machtiging, een onafhankelijk toets achteraf, op verzoek van de minderjarige zelf, waarbij binnen drie weken uitspraak wordt gedaan, voldoet aan de vereisten van het EVRM en IVRK. Defence for Children is het hier absoluut niet mee eens en zal zich blijven inzetten om de wet op dit punt te laten wijzigen."

Iedereen heeft dit zien aankomen. Maar blijkbaar denken we dat het niet over onszelf gaat en de politiek heeft er mee ingestemd.
Misschien is het handig om voor de volgende verkiezingen een lijstje te maken van personen die zich hebben ingezet om dit soort zaken uit de wet te houden of te verzachten.
Geen enkele politieke partij heeft 'schone handen' zelfs niet de SP of Groenlinks. Alleen 50+ heeft zich onttrokken aan het debat.

four

four

05-10-2014 om 22:04

niet zomaar

http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2013/juli/jongere-zonder-tussenkomst-rechter-naar-gesloten-jeugdzorg/

Hier een genuanceerder stuk. Het gaat om de voorwaardelijke machtiging gesloten jeugdzorg. Bijvoorbeeld een jeugdige met ernstige problemen waarbij in eerste instantie geprobeerd wordt de jeugdige thuis te laten. Als stok achter de deur kan de rechter (!) dan een voorwaardelijke machtiging afgeven. Houdt de jongere zich niet aan opgelegde voorwaarden dàn kan uithuisplaatsing plaatsvinden zonder dat eerst nogmaals een rechterlijke toets plaats vindt (maar die rechterlijke toets vind dus wèl plaats op het moment dat de voorwaardelijke machtiging afgegeven wordt).

Het is afwachten hoe rechters dit middel in gaan zetten. Ik hoop dat het middel vooral gebruikt gaat worden in gevallen waarin nu meteen gekozen wordt voor uithuisplaatsing. Zodat dit extra middel niet leidt tot meer, maar tot minder uithuisplaatsingen.

Aangezien de invoering van de wet tevens gepaard gaat met bezuinigingen zou het best wel eens kunnen dat de uithuisplaatsingen wel moeten verminderen aangezien de gemeentes gewoon het geld niet hebben voor een stijging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.