Heidi*
31-01-2014 om 10:53
Kleven er nadelen aan een rugzak?
Wij willen voor onze zoon een rugzak aanvragen waarmee we hulp willen regelen bij het leren leren. We willen iemand thuis daarvoor inhuren. Kan dat eigenlijk wel?
En welke nadelen kleven er eigenlijk aan rugzak?
Evanlyn
31-01-2014 om 11:24
rugzak
Thuis inhuren kan helaas niet, was het maar waar. De school regelt hulp en beslist waar het geld voor ingezet wordt. Hulp thuis kan alleen vanuit een PGB, maar dat mag dan weer niet voor hulp bij leren gebruikt worden.
Het nadeel aan een rugzak is, dat sommige vervolgopleidingen een kind kunnen weren "omdat wij er al zoveel hebben". Maar voor ons wogen de voordelen toch op tegen de nadelen. Wij zijn altijd zeer intensief betrokken geweest bij de geleverde zorg en hebben steeds concrete suggesties gedaan die de school goed oppakte, ook over aan te kopen leermaterialen.
Helaas wordt de rugzak afgeschaft, dus of het nu nog een goed idee is weet ik eigenlijk niet. Maar dat wordt wel duidelijk als je contact legt met het REC4, de instantie die erover gaat.
Dit soort zaken heeft vooral zin als jij de regie weet te behouden, of als je veel vertrouwen in de school hebt.
Karmijn
31-01-2014 om 11:30
nee
Lgf kan niet thuis ingezet worden.
Aan de lgf zit een bundeltje geld voor de school, dat ze naar eigen inzet mogen gebruiken. Als ouder heb je er weinig over te zeggen.
Er is wel een verplichting tot het maken van een handelingsplan, maar als ze daar verder niets mee doen, kun je ook weinig.
Het voordeel van een rugzak voor onze zoon, was dat er met die rugzak een ambulant begeleider meekwam, die zoon kon uitleggen tegen de leerkrachten en later de docenten. Dat was voor ons de meerwaarde.
De individuele begeleiding stelde een uurtje per week een gesprek voor, maar onze zoon stond daar helemaal niet voor open dus gelukkig zijn ze daar heel snel mee gestopt. Dat gesprek was voor ons een groot nadeel van de lgf.
Tijdens het eerste jaar heeft de basisschool de lgf van onze zoon, overigens ingezet in een andere klas. Met dat geld hebben ze die andere klas klein gemaakt, zodat onze zoon niet in een combi klas zou hoeven. Dat vond ik belachelijk, want hij zat al jaren in combi-klassen en heeft daar nooit veel moeite mee gehad.
Maar goed, daar kun je dus helemaal niets aan doen. Als ouder.
gonniegans
31-01-2014 om 11:42
Wat heeft je kind nodig?
Want als het alleen gaat om 'leren leren' is het een kansloze missie. Ze worden afgeschaft en zijn sowieso tegenwoordig erg streng in het toekennen ervan. Wij hebben er eentje gehad (cl. 3), nu niet meer maar ik vond de hulp en ondersteuning op school erg waardevol. Mijn zoon kreeg hiervan 3 keer in de week een half uurtje extra ondersteuning op het gebied van schrijven en op sociaal gebied. Zoon heeft een handicap en ging van SO naar regulier.
Bovendien moet school kunnen aantonen handelingsverlegen te zijn, dus er moet op school al een dossier zijn opgebouwd. Wat is het probleem van je kind en wat is er al gedaan om hem te helpen?
Evanlyn
31-01-2014 om 11:44
idd de ambulant begeleider
De AB'er, oftewel Alwetende Beschermebgel. Dat was een groot voordeel. Maar de begeleiding zelf was ook erg nuttig. Groot voordeel was dat de school nooit eerder een rugzakje had gehad, alle kinderen meteen vlekje werden direct naar het SBO gesluisd. Daardoor had ik het voordeel dat ik beter geïnformeerd was (inderdaad dankzij de AB'er).
Leen13
31-01-2014 om 11:47
denk het niet
http://www.cz.nl/zorgkantoor/klant/download/2012/2012-lijst-vergoedingen-pgb-v2.pdf
Alleen de school kan dit besluiten aan te bieden aan je kind als er leerling gebonden financiering is, het rugzakje.
Een aantal jaren geleden kon dit nog vanuit een pgb gefinancierd worden.
Marijke
05-02-2014 om 22:22
Te laat
Nee, leerlinggebonden financiering kan niet thuis ingezet worden, het is feitelijk een indicatie voor het speciaal onderwijs, waarbij je er voor kiest je kind op de basisschool ambulant te laten begeleiden door een leerkracht uit het speciaal onderwijs.
M.i.v. 1 augustus is er Passend Onderwijs. Reeds toegekende LGF(rugzakjes) mogen nog gebruikt worden, nieuwe worden niet meer afgegeven. Aangezien het hele traject van aanvragen minstens een half jaar duurt, heeft het voor jouw kind helaas geen zin meer er één aan te vragen. (Los van het feit dat je op grond van de hulpvraag'leren leren' vermoedelijk geen LGF krijgt.)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.