Rosa van der Zanden
11-11-2012 om 23:42
Kledinglogistiekprobleem
Ik heb grote moeite met de manier waarop het aan- en uitkleden van kind gaat. Ik leg 's ochtends kleding klaar, wat gewogen en meestal te licht wordt bevonden. Hij verfrommelt en smijt die kleding dan door zijn kamer en trekt iets anders uit zijn kast. 's Avonds kleedt hij zich uit en omdat het hem niet lukt om zijn kleding boven in de wasmand te doen heeft hij een wasmand op zijn kamer. Dit lukt ook niet, waardoor alles (schoon en vuil, glad en verfrommeld) op de grond ligt.
Hij presteert het om in 3 dagen tijd de volledige voorraad schone kleding op te dragen en gigantisch vuil te maken.
Wat is nu handig? Ik weet het even niet meer en heb geen puf om er naast te gaan zitten. De puf is een beetje op, na al die jaren.
Hij heeft haakjes voor kleding op zijn kamer, theoretisch is het geen probleem. De kast is op de gang.
Rosa van der Zanden
Ginny Twijfelvuur
12-11-2012 om 00:01
Herkenning en...
Herken het van mijn dochter, wel iets minder extreem overigens.
Je zegt dat de kleren die jij klaarlegt afgekeurd worden en op een hoop gaan. Ik vraag me eigenlijk af waarom je dan nog kleren klaarlegt voor hem. Ik snap dat je hem niet alleen laat met zijn klerenkast (dat wordt hier ook een bende), maar is het geen idee om samen de kleren uit te zoeken?
En wat de avonden betreft: dat is hier ook een probleem. Ik probeer mijn dochter nu zover te krijgen dat ze haar kleren 's avonds netjes over het traprekje hangt, vies of niet. En ik zoek ze dan uit en gooi alles wat vies is in de was. Helemaal vlekkeloos loopt dit nog niet.
Het is hier dus helaas nog steeds een kwestie van er even bijblijven.
Prakje
12-11-2012 om 06:39
Ik zou...
het ochtend en avondritueel van aan- en uitkleden en wat je daarbij van je kind verwacht uittekenen/beschrijven en er zo een stappenplan van maken.
Weet niet of hij in de kast alles goed kan vinden en of het weer nog meespeelt (dikke of dunne kleren). Ook dat meenemen in het stappenplan, en de kast voorzien van etiketten (broeken, shirts, truien etc).
Dit met hem doornemen en op zijn kamer ophangen. En vervolgens hem consequent terugverwijzen naar zijn stappenplan.
Werkt hier prima. Ik moet zoon (9 jr mcdd) er - helaas - wel op blijven 'controleren'. Maar de was zit nu in de mand en hij heeft kleren aan die passen bij het weer, en zijn kast is redelijk netjes.
Philou
12-11-2012 om 10:08
Wegleggen en ander ritueel
Voor ons nu een reden om de kleding die dit soort uitwerking had (gelukkig niet alle kleding) hoog weg te leggen in een andere kamer zodat hij er niet bij kan. Ik prijs me wel gelukkig dat er heel graag naar school gegaan wordt want kleedt hij zich niet aan en we moeten de deur uit, heeft hij pech. Zover is het bijna gekomen en toen ging hij zich snel aankleden. Gelijkertijd heb ik eea omgegooid: eerst aankleden, daarna ontbijten. Zo is voor ons al snel duidelijk wat voor een ochtend het wordt. De overgang ontbijt-aankleden was te groot of ingewikkeld. Het gaat nu beter. Voorlopig dan.
Pirata
12-11-2012 om 20:45
Hoe oud eigenlijk?
Hoe oud is hij eigenlijk?
Hier zoekt onze 10-jarige voor hij naar bed gaat zijn eigen kleding uit voor de volgende dag. Zijn gedragen kleding legt/gooit hij altijd op hetzelfde plekje neer (niet in de wasmand maar alla, dat is een volgend project).
's Morgens kleedt hij zich onder licht toezicht aan, beneden in de woonkamer, terwijl vader de lunchtrommels klaarmaakt. Dat hij zich beneden aankleedt is natuurlijk omdat het niet werkte als hij het boven op zijn kamer deed. Eerst trok hij 's avonds ook zijn pyjama onder toezicht aan maar dat is niet meer nodig.
En, afhankelijk van zijn leeftijd: als hij in 3 dagen al zijn kleding door elkaar weet te mixen en te husselen, dan zou ik hem toch leren hoe de wasmachine werkt en een cursus "kleding netjes opvouwen" en opbergen geven. Of probeer niks te doen, misschien komt hij zelf in actie als de kleding kniehoog in zijn kamer ligt?
Pham
12-11-2012 om 21:57
Dochter van 8
had ook problemen met kleren kiezen en aankleden. Wij hebben nu 6 bakken gemaakt in haar kast met 3 catagoriën: mooi weer/ slecht weer en winterweer. Bij alle 3 de catagoriën hebben we ook de temperaturen bij gezet. In elke catagorie hebben we een school bak en een thuisbak.
Elke avond kijken we nu naar het jeugdjournaal en luisteren vooral naar het weer, daarna naar boven en kiest dochter uit de juiste bak.
Voor het aan en uit kleden heb ik een stappenplan uitgeschreven. Werkt perfect.
Scheelt erg veel strijd.
We hebben er eerst een stickersysteem aan vast geplakt, eerst elke dag als goed ging sticker plakken en dan na 1 week klein cadootje (potlood, kneedgum etc.) nu zijn we naar een systeem dat ze om de 2 weken een cadootje mag "grabbelen"en zo gaan we het steeds verder afbouwen dat er cadootjes tegenover staan.
Pham
Rosa van der Zanden
18-11-2012 om 21:03
Ben ik weer
Heftige week achter de rug, kon niet eerder hier reageren maar heb wel nagedacht over jullie tips. Kind is 9, MCDD. Stickeren, uitschrijven of picto's werkt bij hem niet en wordt hij erg boos om.
Laatst hebben we kleding gekocht, overhemd bij bijpassend t tshirt. So far, so good. Op het ogenblik dat ik het prijskaartje van een van die overhemden afknip, vertelt hij dat hij het een stom ding vindt en niet gaat dragen. Wij hadden bedacht: overhemd+ t shirt lange mouw is warm genoeg. Hij trekt nu twee of drie t shirts over elkaar, vandaar dat het zo hard gaat met de voorraad. Als hij iets pakt wat te koud is, dan roept hij: " Nou, dan héb ik het toch koud?!" en loopt vervolgens de hele dag ongenietbaar te zijn met blauwe lippen en kippenvel.
Na het jeugdjournaal iets klaarleggen vind ik een goede, van tevoren setjes maken ook.
Cadeautjes grabbelen even niet, hij kan nl al cadeaus verdienen door op te letten tijdens de rekenles. Wel eentje om te onthouden. Alles met korte mouw heb ik weg gehaald. Op zich best onhandig want hij wil geen hemden dragen en het wordt zo langzamerhand best wat fris.
Rosa van der Zanden
Pirata
18-11-2012 om 21:19
Al die laagjes
Al die laagjes over elkaar zijn op zich natuurlijk prima. Maar hij kan dan natuurlijk wel meerdere dagen met zo'n shirt doen, zolang hij zijn neus niet snuit in het bovenste shirtje. Overigens lopen mijn kinderen nu bij voorkeur nog in korte broek en korte mouwen rond. Zonder hemd. Ze doen wel handschoenen aan op de fiets, dat scheelt weer. En ze trekken soms hun winterjas aan (nou ja, de jongste dan, de oudste denkt nog steeds dat het augustus is).
Rosa van der Zanden
18-11-2012 om 21:26
Modder
Zijn nieuwste hobby is rollen door de modder. 'ik glee uit.' maar ondertussen is hij tot aan zijn onderbroek goor.
Pfff. Hij heeft een trainingsjack wat na vandaag in de ban gaat, hij weigert om zijn winterjas aan te trekken. Is ook opeens te kort geworden maar het is lastig winkelen zonder hem. Hij is vrij precies in wat hij wel niet wil .
Rosa van der Zanden
Pirata
18-11-2012 om 21:35
Ah, een modderworstelaar
Kan hij dan niet leren om te helpen met de was, als hij zulke scheepsladingen wasgoed creëert? Hier hebben we trouwens geinvesteerd in een hele stapel T-shirts van de Hema, die kunnen zoons goedkeuring nogal wegdragen. Ze zijn ook ietsje dikker dus warmer.
Ginny Twijfelvuur
18-11-2012 om 23:55
Ik wilde schrijven:
3 t-shirts is 3 dagen dragen, met steeds een ander shirt boven op. Maar dat gaat natuulijk niet werken met dat moddergeglij.
Wat ik bij dochter doe is investeren in vesten. Daar woont ze in. De shirts eronder draagt ze vaak meerdere dagen, met steeds minimaal een dagje luchten ertussen. En dat kan hier best.
Wat ik trouwens ook doe met kleren kopen is ruim inkopen en dan bij voorbaat al incalculeren dat minimaal de helft terug moet. En dan valt het meestal wel mee. Ik koop voor haar ook geen fratsen. Gewoon standaard t-shirt en spijkerbroek. En heel af en toe een ietwat frivoler iets, dat ze dan soms aandoet om mij te plezieren....